Gå til innhold

P piller?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal på ferie, og reiser om et par dager, jeg får nok snart mensen igjen, og vil utsette. Kan jeg begynne på p piller i morgen f eks? og så får jeg ikke mensen helt til jeg slutter med de? Hvordan får jeg tak i pillene og hvordan vet jeg hvilke jeg skal ta, må jeg ringe legen og så få resept? (skal ikke bruke det som prevensjon, derfor gjør det vel ikke noe om jeg begynner rett på de i morgen bare for å slippe mensen) har aldri tatt det før

Videoannonse
Annonse
Gjest Blubberella
Skrevet

For å få p-piller må du innom legen og ta blodtrykk og snakke om din generelle helse. Dette fordi legen vil vite om du har høyt blodtrykk, om du røyker, om du eller noen i nær familie har hatt blodpropp osv.

Hvis du ikke går på p-piller fra før går det an å få hormonpiller fra legen som kan utsette mensen akkurat denne gangen. Da slipper du å begynne på p-piller bare for denne turen. Men du må uansett til legen for å få resept.

Skrevet

okei, takk for info. Men hva er hormonpiller? erfaring med det? kan de brukes i 3 uker siden jeg er borte så lenge?

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg vet ikke hva slags piller det er, hvor lenge du kan ta dem eller hvordan de fungerer, men de fungerer sikkert ganske likt med p-piller (hindrer eggløsning og påvirker livmorslimhinnen). Jeg fant følgende info på en side på nett:

"Uten p-piller

Det er også helt mulig å utsette mensen når man ikke bruker p-piller. Mensen kan da utsettes ved hjelp av gestagen-holdige tabletter som f.eks Primolut-N. Behandlingen må starte senest 3 dager før ventet blødning. Blødningen vil da komme et par dager etter at man har tatt den siste tabletten. Det er viktig å huske at man kan bruke disse tablettene bare når man har regelmessig menstruasjon, fordi man er avhengig å vite når man får menstruasjon. Slike tabletter er reseptpliktige."

Jeg vil ikke anbefale å begynne på p-piller for første gang rett før en ferie, siden du kan risikere småblødninger i ukesvis og bivirkninger som går utover både kropp og humør. Det er jo ikke å anbefale på ferietur... :riste:

Da tror jeg heller at jeg ville ha satset på Primolut-N eller lignende. Du får google litt rundt eller ringe legen å høre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...