Gjest Niema Skrevet 20. juni 2010 #1 Skrevet 20. juni 2010 (endret) Jeg er veldig lite oppfinnsom når det kommer til kombinasjoner av kjøtt og grønnsaker. Jeg ønsker å ha et kosthold bestående av mest mulig rent kjøtt og grønnsaker, uten usunne sauser og halvfabrikata. Men så har det seg sånn at kokt laks og brokkolitopper blir ganske smakløst Er det noen som sitter på noen enkle, gode tips? (Pjukset??? ) Endret 20. juni 2010 av Niema
venus_ Skrevet 20. juni 2010 #2 Skrevet 20. juni 2010 Her vil jeg følge med Og kanskje poste noen tips selv etterhvert om jeg kommer på noen
Brunhilde Skrevet 20. juni 2010 #3 Skrevet 20. juni 2010 I stedet for å koke laksen kan du bake den i ovenen. 1 stk folie, 1 stk laks og litt marinade av basilikumolje, hvitløk og sitron, salt og pepper etter smak. Pakk godt sammen og stek i 15-20 minutter på 220 grader. Jeg bruker en del frosne grønnsaker, og til dette syns jeg bukettgrønnsaker (brokkoli, gul gulrot, orange gulrot og sukkertert) er veldig godt. Bruker ikke ris eller poteter til dette fordi jeg syns laks i seg selv er veldig mettende.
Kosteskaft Skrevet 20. juni 2010 #4 Skrevet 20. juni 2010 Å lage saus selv er ikke så vanskelig som man tror! Smelt smør, ha i en ss eller to med hvetemelk som røres sammen, ha i melk saaaaaakte og rør frenetisk så blir det ikke klumper. Krydder og du har hvit saus! Og den være utgangspunkt for ostesaus, curry, etc. Annen variant: stek løk, hvitløk og ha i bokstomat og litt tomatpurre. Og du har utgangspunkt for tomatbasert saus. Kjøttkaker og fiskekaker er heller ikke vanskelig. Ellers: Stek ulike grønnsaker, til sett tofu, kjøtt, fisk/sjømat. Etter ønske. Ovnsbake dette.
Amys Skrevet 20. juni 2010 #5 Skrevet 20. juni 2010 En litt mer asiatisk vri på ovnsbakt laks: Ta sesamfrø og soyasaus på laksen, bak i ovnen i ca 5-10 min på 200 grader. (jeg dekker ikke til laksen, kanskje derfor min variant tar kortere tid enn brunhilde sin?) Stek diverse grønnsaker (f.eks ferdig pose med frosne wokgrønnsaker) og bland i soyasaus, ingefær, bittelitt sesamolje og f.eks teriakisaus. Jeg synes det er godt med nudler blandet i også, men det kan sløyfes
venus_ Skrevet 20. juni 2010 #6 Skrevet 20. juni 2010 Risotto er kjempegodt som tilbehør forresten. Spesielt med vårløk, sukkererter og/eller asparges i.
Gjest Marlo Skrevet 20. juni 2010 #7 Skrevet 20. juni 2010 Følger nøye med på spennende triks og oppskrifter =)
Gjest Niema Skrevet 20. juni 2010 #8 Skrevet 20. juni 2010 Jeg bruker en del frosne grønnsaker, og til dette syns jeg bukettgrønnsaker (brokkoli, gul gulrot, orange gulrot og sukkertert) er veldig godt. Hvordan tilbereder du grønnsakene?
Gjest Niema Skrevet 20. juni 2010 #9 Skrevet 20. juni 2010 I samme slengen; kan noen fortelle meg hvordan jeg damper grønnsaker? Gidder ikke lage ny tråd for å spørre om det
Amys Skrevet 20. juni 2010 #10 Skrevet 20. juni 2010 I samme slengen; kan noen fortelle meg hvordan jeg damper grønnsaker? Gidder ikke lage ny tråd for å spørre om det Litt vann i bunnen av kjelen og grønnsakene i en slags "rist" over (du får kjøpt rister til dette). Eventuelt bare ~1 cm kokende vann i bunnen av kjelen, også tar du grønnsakene over og setter på lokk. Det siste er vel strengt ikke ordentlig damping, men jeg synes resultatet blir det samme, og man slipper rist
Brunhilde Skrevet 20. juni 2010 #11 Skrevet 20. juni 2010 Hvordan tilbereder du grønnsakene? I mikroen, ca 4 minutter når jeg skal ha 250 gram grønnsaker. Andre dager kutter jeg kyllingfilet i strimlet og steker denne med forskjellige krydder i litt chiliolje blandet med flytende melange, ca 1 ts av hver. Tilsetter grønnsakene og steker disse også, spiser med grov couscous som er bløtlagt med kyllingbuljong. Jeg er lite opptatt av saus, for meg holder dette. (Jeg tilberedet ofte laksen fra frossen - derfor det tar lenger tid, tenker jeg, mias.)
Gjest Niema Skrevet 20. juni 2010 #12 Skrevet 20. juni 2010 Litt vann i bunnen av kjelen og grønnsakene i en slags "rist" over (du får kjøpt rister til dette). Eventuelt bare ~1 cm kokende vann i bunnen av kjelen, også tar du grønnsakene over og setter på lokk. Det siste er vel strengt ikke ordentlig damping, men jeg synes resultatet blir det samme, og man slipper rist Tusen takk Jeg har en sånn sil i hardplast, funker det kanskje? Hvor langt tid tar det sånn ca før grønnsakene blir myke?
Amys Skrevet 20. juni 2010 #13 Skrevet 20. juni 2010 Tusen takk Jeg har en sånn sil i hardplast, funker det kanskje? Hvor langt tid tar det sånn ca før grønnsakene blir myke? Uten at jeg har tatt tiden nøyaktig tar det litt lenger tid med damping enn koking, men det er vanskelig å komme med en nøyaktig tid, det avhenger jo av typen grønnsak og hvor myke du liker de Hvis silen (dørslaget ? ) tåler varmen burde det vel i teorien fungere, men personlig er jeg litt skeptisk til å varme mat i plastbeholdere, så jeg ville ikke gjort det
Gjest Kate :) Skrevet 20. juni 2010 #14 Skrevet 20. juni 2010 Prøvde en oppskrift for et par dager siden som var ganske god (Vet ikke om du regner svinekjøttdeig/karbonadedeig som rent kjøtt?? Tror det er rent kjøtt som er kvernet...) Jeg laget bare til én person: 200g svinekjøttdeig 1 "båt" løk 1 fedd hvitløk 2ss tomatpuré 1/2 gulrot 1 skive kålrot Brunkjøttdeigen i en panne, og rør inn tomatpuréen før du tilsetter løk, hvitløk, kålrot og gulrot. La dette surre i pannen en liten stund og server med pasta (jeg spiste det med hveteris og det var også godt ) Jeg likte ikke så veldig godt å ha kålrot oppi, for den var så har da den bare hadde vært i stekepannen sammen med det andre. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det blir hvis du koker den først, men det går sikkert fint:)
hilli Skrevet 21. juni 2010 #15 Skrevet 21. juni 2010 Som et generelt tips vil jeg nevne fokus på grønnsaksretter. Det er mye lettere å være kreativ med menyen hvis man tar utgangspunkt i grønnsaker og leter etter inspirasjon på f.eks frukt.no. Det finnes så utrolig mye godt og spennende man kan gjøre med alle mulige grønnsaker. Dersom man ikke vil spise vegetarisk middag så kan man supplere med ønsket type kjøtt. Saus trengs som oftes ikke til denne typen retter, og halvfabrikata (utenom buljong) er sjelden involvert når man lager mat med grønnsaker.
AnneMarthe Skrevet 21. juni 2010 #16 Skrevet 21. juni 2010 I dag lagde jeg grillet kylling med salat (ruccola, agurk, paprika, tomat, fersk ananas, vannmelon, avocado) med hjemmelaget tzatziki (rasp og klem ut vannet på 1 agurk, 1 beger matyoghurt, 2 fedd hvitløk, salt, pepper). Det var veldig godt og det er jo en "ren" middag :-)
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #17 Skrevet 21. juni 2010 Jeg spiser mye salat for tida, og det er jo ganske reint. Det går ofte i en variant som det her: Et halvt hode isbergsalat Cherrytomater En avocado Grønne oliven Litt kald grillet kylling, skinkesteik eller annet kjøtt Dressing røre jeg sammen av: Olivenolje En klunk eplesidereddik Litt sitronsaft Masse pepper, og litt salt Noen ganger litt fersk basilikum på toppen
Gjest gjestdeluxe Skrevet 23. juni 2010 #18 Skrevet 23. juni 2010 (endret) Grillet i folie i ovnen eller på grill: fersk breiflabb, steinbit eller kveite: krydres med salt og pepper, eventuelt også litt gressløk. Tilbehør: - Grillet eller dampet asparges, eventuelt med bacon surret rundt - Cherrytomat - Chili og/eller curry og stekt løk i tomatsaus laget fra scratch - Potetmos eller små sommerpoteter Drikke: Isvann med sitron og eventuelt et lite glass kjølig halvtørr hvitvin som for eksempel Tokay Pinot Gris 2004 (eller 2007) eller en Chablis - om selskapet er godt? Endret 23. juni 2010 av gjestdeluxe
Fortunatus Skrevet 25. juni 2010 #19 Skrevet 25. juni 2010 En god salat til stekt kjøtt (særlig svin) er kjempegodt Da kan man lage oljedressing eller ha en klatt rømme til. Jeg hadde størst problemer med sauser, jeg liker ikke å bruke lang tid på en middelmådig saus og saus skaper mye oppvask.. Bruker ofte en god sennep som "saus", eller soyasaus Salsa går også an til wokede og dampede grønnsaker. Rømme hever måltidet betraktelig!
yoga Skrevet 25. juni 2010 #20 Skrevet 25. juni 2010 *abonnere* Kommer sterkere tilbake med tips når søvnen ikke holder på å ta meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå