Gå til innhold

Leietakere fra helvete, erstatningsansvar


badeann

Anbefalte innlegg

Jeg har leid ut en leilighet som tilhører moren min til Oslo Kommune som har latt en sigøynerfamilie bo der.

Etter masse klager fra styret om ting som har foregått, valgte jeg å si opp leieforholdet.

Etter utflytting er leiligheten rasert og helt ødelagt, skader som sikkert er over 100 000 kr.

Jeg sliter nå fordi kommunen mener de bare stiller som en 3. part. Kommunen står for husleien og depositumsgaranti på opptil 24. 000 kr, men det er leietakernes navn som står på kontrakten.

Jeg har ikke nr eller adresse til leietakerne ettersom de ringer meg fra nytt nr hver gang når det har vært noe. Da jeg fikk nøklene til leiligheten, nektet de å møte meg der, så jeg måtte møte dem et annet sted. Da jeg kom til leiligheten så jeg alle skadene.

Blant annet:

Ringeklokka er ødelagt, og de har klippet ledningene til den.

Vannlekkasje på kjøkkenet

To senger er borte (frastjålet)

Personlige eiendeler er ikke fjernet

Vasking har ikke blitt gjort

Kommoder, klesskap, stuebord er ødelagt/knust.

Hull i vegger, riper og hull på gulv.

Stoler er knust

Nøkkelen til inngangsdøra nede/ute er borte og ikke levert tilbake. Pluss mye mye mer.

Det er UMULIG å få kontakt med noen fra kommunen, så jeg måtte gå drastisk til verks og sende en laaang klagemail til alle e-postadressene jeg fant til Oslo Kommune.

Dagen etter ble jeg oppringt, og dette er foreløpig løsning:

Kommunen overfører 24. 000 som er depositumsgarantien, i tillegg til at de skal ordne med tømming av personlige eiendeler samt vasking.

Deretter må jeg ordne og betale for taksering av leiligheten og så sende dette samt bilder til kommunen. De skal deretter VURDERE om hva de skal gjøre, men som regel så betaler de kun garantien og ikke no mer.

Jeg må vite hva jeg skal gjøre nå? Jeg regner med da at kommunen ikke kommer til å dekke alle skadene, og jeg må stille de ansvarlige til veggs. Jeg tenkte derfor å anmelde leietakerne til politet, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å få skadene erstattet.

Forsikringen sier at de ikke kan dekke leiligheten til mamma, siden at innboforsikringen automatisk ble flyttet da hun flyttet et annet sted.

Noen som vet? Er det namsfogden, forliksrådet, husleietvistutvalget, saksmål osv osv...

Og er det noe spesielt jeg må gjøre i forhold til taksering? Har søkt på nettet, men de fleste driver med boligtaksering i forbindelse med salg...

Setter stor pris på all mulig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke forsikring?

Det riktige å gjøre er uansett å sende en regning til de som leide. Men her må du dokumentere utgiftene dine, så du må få en takst. Sett en betalingsfrist på 14 dager og opplys om at du sende saken til forliksrådet dersom de ikke betaler.

Etter 14 dager sender du saken til forliksrådet, møter de ikke der får de en forliksdom og må betale deg kravet ditt. Møter de der, taper de nok saken dersom du snakker sant.

Husk at du også kan kreve erstatning for tapte leieinntekter dersom du ikke får leid ut pga. skader de har påført leiligheten. Her må du få takstmannen til å gi et estimat på hvor lang tid det vil ta å utbedre skadene.

Synes det var en merkelig ansvarsfraskrivelse av Oslo Kommune. Har du leiekontrakt med dem og de som bodde der?

Du kan melde deg inn i Huseierne Landsforbund, der får du sannsynligvis gratis juridisk hjelp, men kanskje ikke så mye. Har du forsikring, sjekk også den kan gi deg juridisk bistand.

Endret av Iril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vi leide ut et hus engang til kommunen og aldri igjen, for å si det slik. Familien som bodde der var tydligvis ikke husrene og det var mye jobb å renovere etter at de flyttet ut. Deriblant hadde de latt kattene bruke den ene stua som kattedo, noe som gikk hardt utover den gamle stavparketten... Husker ikke hvor mye kommunen bidro utover depositum, tror ikke det var mye. Noe gikk på forsikringen, ingenting fra leietagerne. Siden det var utleieobjekt, fikk vi heldigvis mye av utgiftene til renoveringen igjen som skattefradrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar :)

Er vanskelig å ordne med dette for det er alltid så mange forskjellige prosesser som må følges til riktig formkrav.

Jeg vet ikke hvordan kommunen stiller, kontrakten er jo mellom meg og leietakerne, mens kommunen har sørget for depositumsgaranti i tillegg til at de betaler husleien. Det har vært svært vanskelig å kontakte dem, i tillegg til at de ikke svarer på telefon/mail. Men jeg tror de har innsett at de har gjort noe galt, ettersom de la seg langflate etter mailen jeg sendte.

Moren min trodde hun hadde innboforsikring på leiligheten, men da hun flyttet til et annet sted visste hun ikke at innboforsikringen automatisk blir overført til hennes nye bosted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Det er sannsynligvis to forskjellige forsikringer, forsikring på bygg og forsikring på innbo. Dersom det må saneres for vannlekkasjen kan noe av kostnadene ved dette gå på forsikringen av bygget. Det er ofte borettslag som har byggforsikringen, eller den kan være i din mors navn.

Alt det andre går nok på innboforsikring, så hvis din mor ikke har forsikring på kjkkeninnredning og slikt så er det ikke noe å hente der dessverre.

Det er nok de som er leietakere du må gå etter dersom det er de du har skrevet kontrakt med. At kommunen har stilt med depositumsgaranti og betalt leie gjør ikke at kommunen blir leietaker. Dersom det er Oslo Kommune som står som leietaker på kontrakten derimot, kan du gå etter dem for alle pengene som er tapt inkl tapte leieinntekter, erstatningsansvar begrenser seg ikke til depositumsgarantien. Da blir det Oslo kommune sitt problem å prøve å få tilbake pengene sine fra familien som bodde der.

Håper det var til litt hjelp i alle fall, ønsker deg lykke til med saken din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...