Gå til innhold

Oppskrifter med kjøttdeig


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Noen som har en oppskrift på en god middagsrett med kjøttdeig? Helst noe som ikke krever så veldig mye tid og arbeid, og uten hermetiske tomater for det er jeg så lei av :P Fint om retten er laget helt fra bunnen uten halvfabrikata.

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du mener sånn virkelig lettvint som tar et par minutters tid og barna elsker:

Kjøttdeig med tacokrydder og makaroni med litt paprika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Kutt ett par poteter i små terninger, steik i litt olje. tilsett kjøttdeig og steik brun. Kutt opp litt blad persille og ha i. og eit par egg. Bland i div krydder som feks salt, pepper, basilikum.

Server med salat, fetaost og brød. Veldig godt og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett stekeovnen på 200-225 grader. Rør kjøttdeigen med krydder, gylden løk, paprika, mais eller hva du måtte ønske av smakstilsetninger, form til en stor kjøttkake og legg i varm panne med smør eller olje. Sett hele pannen inn i stekeovnen til "kjøttpucken" er ferdig(kjenn med fingeren eller stikk et lite hull og se om saften som kommer ut er klar). Det blir mye mer saftig og mye mindre tidkrevende enn å lage burgere/kjøttkaker.

Server med ris/poteter og grønnsaker. Vi pleier bare å bruke kraften fra panna som saus.

Endret av Mixelite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate :)

Sett stekeovnen på 200-225 grader. Rør kjøttdeigen med krydder, gylden løk, paprika, mais eller hva du måtte ønske av smakstilsetninger, form til en stor kjøttkake og legg i varm panne med smør eller olje. Sett hele pannen inn i stekeovnen til "kjøttpucken" er ferdig(kjenn med fingeren eller stikk et lite hull og se om saften som kommer ut er klar). Det blir mye mer saftig og mye mindre tidkrevende enn å lage burgere/kjøttkaker.

Server med ris/poteter og grønnsaker. Vi pleier bare å bruke kraften fra panna som saus.

OOh:) den må prøves! Men hvilke krydder er best å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Kate :)' date='19 juni 2010 - 01:19' timestamp='1276903183' post='8173494]

OOh:) den må prøves! Men hvilke krydder er best å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får mye skryt for denne:

Hakk opp noen (3-4) paprika i ulike farger. Kapp opp en stor løk, eller 2..

Ha dette i en ildfast form.

Stek kjøttdeig, krydre med fersk basilikum, salt, pepper og paprika.

Tøm over en boks med fløte, kok kort og tøm alt over løk og paprika.

Strø oppi fetaost og sett i stekovnen på 200 g i 15-20 min.

Og denne:

Stek bacon i terninger. Stek kjøttdeig i samme panne.

Ha oppi mye løk og sopp og stek litt mer.

Krydre med salt, pepper, paprika, chili.

Tøm på en boks med fløte.

Jeg serverer begge med ris, og hvis jeg har; foccacia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Brun kjøttdeigen, ha i en løk og la løken surre litt uten å bli brun. Ha i brunsausjevning du har laget fra bunnen eller en ferdig brunsauspose, pluss vann og en buljongterning og gjerne par skiver brunost, en dæsj soyasaus eller soppsaus, pepper. La det putre cirka 20-30 min. Tilsett gjerne gulrøtter i skjært i tynne skvier, paprika, purre, brokkoli (de siste trenger bare koke ca 3-5 min)

Server med pasta, ris eller poteter og grønnsaker hvis du ikke har de i sausen. Serverer du med poteter, passer også ertestuing til samt tyttebær. Enkelt og greit. Du kan også tilsette flesk/bacon/pølser hvis du synes kjøttet blir for usynlig (er forskjell på kjøttdeig) eller stekt sopp.

Du kan også lage lys lapskaus. Sett halv liter vann i kjelen, ha i løk og kjøttdeig når det begynner å koke, skrell gulrøtter, poteter og grønnsaker du har tilgjengelig. La det småkoke cirka en halv time eller til grønnsakene er møre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Kjøttdeig er jo så godt i Toro sine posegryteretter :)

En annen rett vi lager mye her hjemme er å brune kjøttdeigen, krudre den godt med piffikrydder, En buljongterning og litt vann tilsettes. La koke en stund slik at den rike smake fra piffi og buljon kommer frem.

Tilsett så en pose frossen amerikansk grønnsakblanding (sånn med erter, gulerøtter og mais)og en skvett krem freish.

Serveres med hurtigris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg VIRKELIG gjøre det enkelt steker jeg kjøttdeig med diverse krydder, bare pøser på med det jeg føler for der og da og blander med brune bønner:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget burger er godt, kan lages på mange forskjellige måter. Jeg pleier å ha i krydder (salt, pepper, chilli, grillkrydder, spisskummin, etc), egg, kavring og ofte litt vann (kommer an på kjøttdeigen). Istedenfor burgerbrød bruker jeg ciabatta, og så har jeg salat, tomat og sylteagurk inni. Lager hjemmelaget hvitløksdressing, blander bare hakket hvitløk i rømme eller matyoghurt og lar det stå en stund i kjøleskapet (da løser hvitløken seg opp slik at det ikke blir klumper). Kan varieres med det du ønsker og liker! Kan ha f.eks. ost og bacon på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som et alternativ til den hjemmelagde burger'n:

Sloppy Joes. Spises aller helst med masse cole slaw til (evt annet grønt). Skikkelig comfort food! :sikle:

Endret av NullHull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tacopasta er veldig godt, og enkelt ;)

Kok pastapenne og stek kjøttdeig med tacokrydder.

Når kjøttdeigen er ferdigstekt heller du et glass tacosaus og et halvt beger creme fraiche over og rør det godt sammen, la småkoke i noen minutter. Når pastaen er ferdig tømmer du av den alt vannet før du har pastaen oppi en ildfast form. Hell kjøttdeigen over pastaen og rør godt sammen, legg over nachoschips og ost, deretter steker du det i ovnen til osten er gylden ;) Kanskje ikke det sunneste, men godt og enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...