Malum Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #21 Skrevet 24. juni 2010 (endret) Da må man sende melding om alle små blandinger mellom dvergpinscher og chihuahua, puddel og labrador, pomeranian og chihuahua osv osv da Er like idiotisk å blande de rasene.. Jeg synes faktisk ikke det er like idiotisk når man holder seg til raser i omtrent samme str og utseende, og bruker kun to raser i blandingen. Det å blande raser med enorme forskjeller synes jeg er mye verre. Som eksempel kan nevnes en blanding av rotweiler og dachs jeg vet om. Den hadde et enormt hode, kraftig kropp og tykke, korte bein. Den hadde dachsens lange rygg, og beveget seg nokså dårlig. Pga vekten hadde den smerter i både rygg og bein, og den ble ikke gammel, stakkar. Endret 24. juni 2010 av Bodillen
I.am.me Skrevet 24. juni 2010 #22 Skrevet 24. juni 2010 ^ Enig med deg, Bodillen. Når man blander to raser med lik størrelser og relativt like egenskaper, får du en akseptabel blanding. Blandingsraser av denne typen har ofte mye bedre helse enn renraser. Men å blande en Engelsk Mastiff og en Chihuahua sier seg selv er bare slemt gjort. Tenk på organene inni disse kroppene. De indre organene kan garantert bli enten for store eller for små. Genene gir forskjellige typer egenskaper, og det skal godt gjøres å få en psykisk frisk rase.
MissMas Skrevet 25. juni 2010 #23 Skrevet 25. juni 2010 Jeg synes faktisk ikke det er like idiotisk når man holder seg til raser i omtrent samme str og utseende, og bruker kun to raser i blandingen. Det å blande raser med enorme forskjeller synes jeg er mye verre. Som eksempel kan nevnes en blanding av rotweiler og dachs jeg vet om. Den hadde et enormt hode, kraftig kropp og tykke, korte bein. Den hadde dachsens lange rygg, og beveget seg nokså dårlig. Pga vekten hadde den smerter i både rygg og bein, og den ble ikke gammel, stakkar. Pomeranian likner overhode ikke på en chihuahua.. De ser helt forskjellige ut i mine øyne. Men jeg liker ikke avl som ikke har mål og mening, og folk som blander miniatyrhunder med hverandre kan umulig ha et ordentlig mål med det? Å avle frem dyre små hunder er ikke et ordentlig mål. Heller ikke å avle frem "søte hunder"...
Malum Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #24 Skrevet 25. juni 2010 Pomeranian likner overhode ikke på en chihuahua.. De ser helt forskjellige ut i mine øyne. Men jeg liker ikke avl som ikke har mål og mening, og folk som blander miniatyrhunder med hverandre kan umulig ha et ordentlig mål med det? Å avle frem dyre små hunder er ikke et ordentlig mål. Heller ikke å avle frem "søte hunder"... Ja, de er nokså forskjellige, men de er veldig like i størrelse og egenskaper. Selv har jeg aldri sagt jeg ville blandet en Chihuahua med men Pomeranian, fordi jeg synes de er for forskjellige utseendemessig, spesielt i pelsen. Men mtp størrelse og egenskaper synes jeg likevel ikke det kan sammen lignes med blanding av f.eks engelsk Mastiff og Chihuahua, eller Rotweiler og Dachs, som er nevnt tidligere i tråden. En Bichon Havanais og en Bolognese ville jeg ikke hatt problemer med å blande. Heller ikke en Lhasa apso og en Malteser. Det er jo lov å bruke hodet, ikke sant? Selv vokste jeg opp med en hund som var blanding av norsk elghund og Schäferhund. Slett ingen dum blanding. Utseendemessig var hun nydelig, og jeg har ikke vært borti bedre gemytt hos noen annen hund.
MissMas Skrevet 25. juni 2010 #25 Skrevet 25. juni 2010 Ja, de er nokså forskjellige, men de er veldig like i størrelse og egenskaper. Selv har jeg aldri sagt jeg ville blandet en Chihuahua med men Pomeranian, fordi jeg synes de er for forskjellige utseendemessig, spesielt i pelsen. Men mtp størrelse og egenskaper synes jeg likevel ikke det kan sammen lignes med blanding av f.eks engelsk Mastiff og Chihuahua, eller Rotweiler og Dachs, som er nevnt tidligere i tråden. En Bichon Havanais og en Bolognese ville jeg ikke hatt problemer med å blande. Heller ikke en Lhasa apso og en Malteser. Det er jo lov å bruke hodet, ikke sant? Selv vokste jeg opp med en hund som var blanding av norsk elghund og Schäferhund. Slett ingen dum blanding. Utseendemessig var hun nydelig, og jeg har ikke vært borti bedre gemytt hos noen annen hund. Da var du heldig med hunden din.. Alle elghunder jeg har vært borti er fæle til å bjeffe og er veldig stressende. Og alle Schæferhunder jeg har vært borti (med unntak av 2 stk) er fryktelig nervøse og noen har til og med vært ganske agressive.. Så det kunne blitt noen forferdelige valper Men noen ganger arver vel valpene de mer positive egenskapene. Selvom man ikke skal tenke slik når man setter kull på hunden sin
Malum Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #26 Skrevet 25. juni 2010 Da var du heldig med hunden din.. Alle elghunder jeg har vært borti er fæle til å bjeffe og er veldig stressende. Og alle Schæferhunder jeg har vært borti (med unntak av 2 stk) er fryktelig nervøse og noen har til og med vært ganske agressive.. Så det kunne blitt noen forferdelige valper Men noen ganger arver vel valpene de mer positive egenskapene. Selvom man ikke skal tenke slik når man setter kull på hunden sin Jeg har også vært borti mange gneldrete elghunder, men de har som regel stått i en hundegård bak en låve og omtrent bare blitt tatt fram under elgjakta. Schäfere har jeg alltid følt meg utrygg på, men det dreier seg nok helst om fordommer, fordi det er en hund som ofte er blitt fremstilt litt negativt. Schäferen er jo nærmest avlet sønder og sammen, stakkar. Nå er det såpass mange år siden vår blandingshund kom til verden at Schäfer fortsatt var regnet for å være en generelt sunn rase.
MissMas Skrevet 25. juni 2010 #27 Skrevet 25. juni 2010 Jeg har også vært borti mange gneldrete elghunder, men de har som regel stått i en hundegård bak en låve og omtrent bare blitt tatt fram under elgjakta. Schäfere har jeg alltid følt meg utrygg på, men det dreier seg nok helst om fordommer, fordi det er en hund som ofte er blitt fremstilt litt negativt. Schäferen er jo nærmest avlet sønder og sammen, stakkar. Nå er det såpass mange år siden vår blandingshund kom til verden at Schäfer fortsatt var regnet for å være en generelt sunn rase. Ja, det har dessverre vært mye dårlig avl på schæfere. De ser jo nogenlunde pene ut, og er sterke, så de kunne nok vært fine hunder med litt rett avl igjen. Men jeg skal aldri ha meg en schæferhund, for mine erfaringer gjør at jeg er veldig usikker på akkurat den hunderasen. Man vet liksom ikke helt hvor man har dem, som oftest.
Snart Frue Skrevet 30. juni 2010 #28 Skrevet 30. juni 2010 (endret) Jeg kom over denne annonsen på finn.no i dag. Regner med at de fleste vet hva slags minihund en Chihuahua er. Dette er en engelsk Mastiff... Jeg er i utgangspunktet ikke imot blanding av raser, så lenge det ikke dreier seg om blanding av mer enn to raser, hundene er friske og av samme størrelse og har omtrent sammenfallende standard. Men dette? Det er nesten så jeg mistenker noen for å kødde. Vanvittig, uvettig og idiotisk. De som har lagt ut bildet har innrømmet at det er fake. Hunder blir ikke så store. Endret 30. juni 2010 av Snart Frue
Anonym. Skrevet 4. juli 2010 #29 Skrevet 4. juli 2010 Jeg hadde en rottweiler-dachs mix. Hunden så ut som en bola dachs, verdens herligste hund!
I.am.me Skrevet 4. juli 2010 #30 Skrevet 4. juli 2010 De som har lagt ut bildet har innrømmet at det er fake. Hunder blir ikke så store. Det er ikke langt unna: http://astridmeland.files.wordpress.com/2009/03/1197060094_0366.jpg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå