Gå til innhold

Akutt psykisk lidelse hva er det?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dro på legevakten igår fordi jeg er redd for å svelge maten min. Jeg har slitt med depresjoner i det siste, og føler rett og slett at jeg ikke har lyst til å leve mer. Det var etter at jeg i noen dager gikk for meg selv og kontemplerte selvmord at jeg merket at det ble tøffere og tøffere og svelge maten før det gikk over til angst for å spise.

Legevaktdamene mente jeg bare kunne vente til fastlegetimen min over helgen. Men jeg føler at jeg er ved bristepunktet. Jeg er helt mutters alene.Jeg gråter daglig. Er svært, svært deprimrt, og på toppen av det hele må jeg gå sulten dagen lang ettersom jeg ikke har ork til å kjempe med frykten for å svelge i mer enn noen biter av gangen.

Må jeg kutte opp noe eller angripe noen før jeg kan få hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akutt vil jo si at det er noe som oppstår her og nå, rett og slett en forverring, ikke en gradvis forverring. Derfor ble du henvist til fastlegen. Men dersom det blir verre skader det selvsagt ikke å kontakte legevakten på nytt, og forklare at du ikke klarer å vente til mandag.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du drar tilbake til legevakten og forteller at du har selvmordstanker, planer og at du ønsker å legge deg selv inn på frivillig tvang. Det er viktig at du er ærlig med alle tankene dine, slik at du kan få ordentlig hjelp. Forteller du bare litt vil de ikke gjøre noe.

Du må på ingen måte skade deg selv, du får hjelp ved å spørre om dette og ved å være ærlig om alle tankene du har og si at du ønsker innleggelse NÅ.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du drar tilbake til legevakten og forteller at du har selvmordstanker, planer og at du ønsker å legge deg selv inn på frivillig tvang. Det er viktig at du er ærlig med alle tankene dine, slik at du kan få ordentlig hjelp. Forteller du bare litt vil de ikke gjøre noe.

Du må på ingen måte skade deg selv, du får hjelp ved å spørre om dette og ved å være ærlig om alle tankene du har og si at du ønsker innleggelse NÅ.

Jeg ønsker ikke å bli lagt inn. Jeg vil bare prate med en psyokolog.

Skrevet

Man kan dra til legevakten og be om å få prate med noen med én gang.

Jeg vet i hvert fall om tilfeller der det har skjedd.

Forøvrig så er ikke det å bli lagt inn så skummelt som du kanskje tror.

Det trenger ikke være frivillig tvang, det går fint an å bli lagt inn helt frivillig i noen få dager til du kommer deg igjen, bare for å få snakke med noen og hvile deg litt.

Skrevet

Jeg ønsker ikke å bli lagt inn. Jeg vil bare prate med en psyokolog.

Dersom du til daglig ikke er i behandling, burde du kanskje ta dette opp med fastlegen din og be om henvisning til psykolog.

Dessverre er ikke legevakten alltid tilgjengelig, selv om man selv ønsker det. Der må man prioritere, og så lenge det ikke er snakk om noe akutt, så kan man regne med å ikke få hjelo der og da.

Gjest strykebrett
Skrevet

Hvilken by bor du i? Jeg vet i alle fall at i Oslo er det akuttpsyiaktrisk legevakt som det går an å ringe til. Men det er fortsatt slik at fagfolkene finner ut hva de mener er rett behandling for deg, så du får ikke bestemme selv hva behandlingen skal gå ut på.

Ellers kan du kanske ringe til mental helses hjelpetelefon, dersom du ville ha noen å snakke med?

Gjest Morten
Skrevet

Kan si litt om tilbudet i Oslo. Regner med at de fleste store byene har samme tilbud.

Hos legevakten har de en psykiatrisk legevakt med psykologer/psykiatere du kan snakke med. Etter en samtale med de kan de evnt. lag en henvisning for videre oppfølging. Vet at de ved legevakten har folk som kan rykke ut å komme hjem til deg også hvis det er et behov (men det skal nok være ganske kristik før de gjør det)

Det finnes flere ambulante team i byen, de fleste Dps'er har slike team. Det er team som du kan ringe å snakke med, de kan komme hjem til deg for en prat mm. Dette er fagfolk som psykiatriske sykepleiere og sosionomer. Ved behov vil de følge deg til akuttpsykiatri el. legevakt.

Gjest Gjest
Skrevet

For å ta et helt annet problem her: Klarer du drikke? Få i deg noe smoothie, shaker, suppe, utspedd babymat, el?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For å ta et helt annet problem her: Klarer du drikke? Få i deg noe smoothie, shaker, suppe, utspedd babymat, el?

Hei. Kan få i meg yoghurter osv. Og etter søvn når jeg er helt avslappet kan jeg også få i meg et par brødskiver.

Skrevet

Det blir vanskelig å si hvor du skal kunne gå når du ikke sier hvor du bor henne. Eller omtrentlig bor. Her i drammen og omegn finnes det en ambulant enhet som de kaller det. Da kan man ringe de, de er åpent fra 9 til 19 om jeg ikke husker helt feil, og de kommer hjem til deg og prater med deg og hjelper deg med småting o.s.v. I mitt tilfelle hadde jeg en del anti depp etter en kamerat jeg bodde med, type piller jeg kunne tatt overdose av, da tok de de med seg o.s.v.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg ser det har du tre valg.

a) Dra tilbake til legevakten og si at du må snakke med noen der (hvis du bor i Oslo, dra til psykiatrisk legevakt eller undersøk muligheten for å få besøk av det ambulante akutteamet jeg tror er tilknyttet legevakten).

b) Bestille hastetime hos fastlegen din på mandag - altså ring når kontoret åpner og si at du må ha en akuttime - til legen forteller du hvordan du har det og sier at du ønsker henvisning til psykolog.

c) Dette bygger også på alternativ b, men at du ber fastlegen din vurdere å kontakte akutteamet tilknyttet din lokale DPS, dersom det er et akutteam der - her kan du også ringe selv og be om time, men vær forberedt på at du evt. kan bli bedt om å kontakte fastlegen din først. Akutteam er vanligvis bemannet med psykolog og lege i tillegg til psykiatrisk sykepleier og sosionom. Her tilbys man kortvarig oppfølging, vanligvis i ca. en måneds tid, så det er ingen langvarig løsning, men er for mange en god løsning når det man vurderer å ta livet sitt og ikke kan stå på ventelister til den vanlige poliklinikken.

Ønsker deg uansett lykke til.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg bør legge til at åpningstidene for akutteam tilknyttet DPSene ofte ikke er åpent i helgene, men noen er det. Noen har bare åpent i kontortid på hverdager, andre også på kvelder.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg ble lagt inn på akutt på psykeatrisk klinikk, pga "forsøk", planlegging av selvmord osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...