Gå til innhold

KRISE! Mensen stopper ikke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Huff, nå føler jeg meg litt hjelpeløs...

I de 15 årene jeg har hatt mensen, har den ALLTID vært regelmessig: hver 28 dag presis (et par unntak +/- 1 dag).

Så, for rundt 3,5 uker siden, fikk jeg den plutselig 5 dager for tidlig. Merkelig, tenkte jeg, men gjorde self. ikke noe med det. Ettersom dagene gikk og den plutselig varte godt over en uke (normalen er 5 dager), syntes jeg det var rart, men heldigvis en dag stoppet den.

Endelig, tenkte jeg - men etter et par mensfrie dager begynte den jammen igjen! Og nå har jeg hatt den i over 3 uker med kun 3-4 dager pause midt i!

Bestill legetime, vil du gjerne si. Problemet mitt er at jeg drar på backpacking om 11 dager og blir borte et halvt år i varme og fattige strøk :(

Ringte Volvat som pleier å ha kort ventetid, men der var det 1,5 mnd. venting for å få time.

Vet ikke hva dette kan være el. hva jeg skal gjøre... :(

Noen som har noen oppmuntrende ord/tips/erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har ingen tips til hva du kan gjøre, annet enn å få kontakt med lege. Prøv andre private om Volvat har lang ventetid. Prøv Aleris, sist jeg ringte dem fikk jeg time 2 dager etter. Eller Alfahelse.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ring legen din å forklar problemet, også at du snart drar på en lang tur, tror nok du får time kjapt da. Problemet kommer vel at det mest sannsynlig er en sjans for at du blir henvist videre, og da er det ventetid. Men begynn med fastlegen din.

Skrevet

Ringte Aleris, men der var det også fullt, og når de med kortest ventetid ikke har ledig en gang, så er det vel ikke håp om noe time :(

Noen som har opplevd noe lignende som dette?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke byttet prevensjon i det siste? Jeg hadde mensen sammenhengende et halvt år en gang. Det kom av at jeg hadde byttet til p-sprøyte. Da jeg gikk over til p-piller igjen sluttet det. Men kan nok være lurt å få det sjekket.

Skrevet

Jeg bruker ikke prevensjon i det hele tatt (har samboer og vi ønsker oss snart barn).

Det eneste jeg kan tenke meg har vært annerledes den siste tiden, er at jeg har tatt mange vaksiner og vært hos akupunktør for stiv nakke/skuldre.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det er ikke mulighet for at du har en spontanabort?

Skrevet

Det er ikke mulighet for at du har en spontanabort?

Det er jo en viss mulighet... Selv om vi passer på i usikre perioder. Men har ikke hatt vondt på noen som helst måte. Og varer det SÅ lenge? Med opphold noen dager og så på'an igjen?

Det er ikke vanlig farge, men mer rødbrunt...

Skrevet

Legane skal ha akkuttima ledig om du ringer med ein gang dei åpna på morningen! :) Anbefala deg å ringe og forklare situasjonen imorra tidlig.

Skrevet

Legane skal ha akkuttima ledig om du ringer med ein gang dei åpna på morningen! :) Anbefala deg å ringe og forklare situasjonen imorra tidlig.

Ja, har tenkt å stikke innom fastlegen i morgen (jobber rett i nærheten), men det legekontoret er det helt UMULIG å komme gjennom på tlf. til dessverre. Men stikker som sagt innom og forklarer sit., så får vi håpe jeg kan komme til.

Men som en annen nevnte; fastleger henviser vel som regel videre til spesialist, og da beg. køen...

Er det noen som vet hva en fastlege kan sjekke av "gynekologgreier"?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det er jo en viss mulighet... Selv om vi passer på i usikre perioder. Men har ikke hatt vondt på noen som helst måte. Og varer det SÅ lenge? Med opphold noen dager og så på'an igjen?

Det er ikke vanlig farge, men mer rødbrunt...

Ikke veit jeg, men ut i fra det jeg har lest så er det veldig mange som opplever spontanaborter og som tror at det egentlig bare er en tidlig/forsinket mens. Og man kan bli gravid når som helst i syklusen, selv om sannsynligheten er liten.

Og som alt annet så er sikkert det med smerter individuelt, på lik linje med hvordan aborten skjer. Jeg har ikke opplevd noe slik selv, så aner ikke, men et eller annet er det jo. Det kan jo selvfølgelig være syklusen din som er helt på trynet, men det er vel mer vanlig når man akkurat har begynt/sluttet på hormonprevensjon eller er i tenårene?

Jeg hadde ringt legen asap i morgen tidlig. :)

Gjest Blubberella
Skrevet

Hvis det ikke er en spontanabort kan det være en hormonforstyrrelse. Det er nok at du ikke får eggløsning en måned (pga cyste på eggstokken eller tull i hormonene), så slår mensen seg vrang. Jeg hadde mensen i over en måned når jeg hadde hormonforstyrrelse, først småblødninger og så etterhvert styrtblødninger.

Du bør jo få gjort noe med dette før du drar avgårde! Utrolig upraktisk å blø i tide og utide når du er på backpackingstur. Kanskje alt du trenger er hormonpiller for å få eggløsningen og syklusen tilbake på rett spor. Du kan være heldig å få hastetime hos spesialist også, så bare kontakt fastlegen og be om akutt-time. Jeg var hos fastlegen på en fredag, og fikk time hos gynekolog mandagen etter helga, så det skal gå an å få rask hjelp også hos spesialist.

Gjest Bianca26
Skrevet

Huff, nå føler jeg meg litt hjelpeløs...

I de 15 årene jeg har hatt mensen, har den ALLTID vært regelmessig: hver 28 dag presis (et par unntak +/- 1 dag).

Så, for rundt 3,5 uker siden, fikk jeg den plutselig 5 dager for tidlig. Merkelig, tenkte jeg, men gjorde self. ikke noe med det. Ettersom dagene gikk og den plutselig varte godt over en uke (normalen er 5 dager), syntes jeg det var rart, men heldigvis en dag stoppet den.

Endelig, tenkte jeg - men etter et par mensfrie dager begynte den jammen igjen! Og nå har jeg hatt den i over 3 uker med kun 3-4 dager pause midt i!

Bestill legetime, vil du gjerne si. Problemet mitt er at jeg drar på backpacking om 11 dager og blir borte et halvt år i varme og fattige strøk :(

Ringte Volvat som pleier å ha kort ventetid, men der var det 1,5 mnd. venting for å få time.

Vet ikke hva dette kan være el. hva jeg skal gjøre... :(

Noen som har noen oppmuntrende ord/tips/erfaringer?

Må bare spørre. Du har ikke sluttet med p pillen eller noe? For da kan mensen plutselig begynne å bli mer uregelmessig

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ring fastlegen din på morgenen, når de deler ut akutttimer, og forklar hele situasjonen. Eventuelt spør om du kan få en telefonkonsultasjon. Jeg har tatt alle mine gyenkologbehov hos fastlege tidligere, så har inntrykk av at de fikser det meste.

Jeg opplevde noe lignende, da jeg backpakket. Skulle egentlig utsette mensen hele turen, men siden bagasjen min ble borte på flyet fikk jeg ett brått avbrudd på p-pillene, og blødde i ca 14 dager, hadde noen dagers opphold, og blødde i 14 dager til. Ville først se om kroppen kom i lage på egen hånd, men valgte å begynne på ett nytt p-pille-brett da jeg tilslutt fikk igjen bagasjen, og fikk da den normale jukseblødningen på slutten av brettet, og etter det var jeg tilbake til normalen.

Å ha mensen så mye i varme, fattige land gikk ganske greit, det gjorde det litt mer tungvindt å bade og campe, men ellers begrenset det meg ikke noe særlig. Så lenge du har tilgang på ett hotellrom for bindbytte går det fint, de offentlige toalettene forsøkte jeg å unngå til det så godt jeg kunne. (Hull i gulvet, ingen mulighet til å vaske henda, ikke noe toalettpapir...) Måtte gjøre det ett par ganger, og da hadde jeg med en rull toalettpapir i veska, sterile våtservietter til håndvask, og noe drikkevann på flaske til å skylle hendene.

Der jeg reiste solgte de toalettpapir i noen av butikkene, med litt forskjellig kvalitet, det er greit å ha med deg en rull i bagasjen, og så begynne å lete etter en ny litt før det blir tomt. Og ta med deg tampoenger, bind og truseinnlegg, hvis det er noen fare for at du får bruk for det når du reiser. Ultratynne bind med vinger har ikke slått like godt an alle steder, det eneste jeg fant var halvannen cm tykke bleier, ala de største Saba-bindene, så jeg var veldig glad for den krisepakka jeg hadde med meg, når jeg endelig fikk igjen bagasjen min.

Sørg også for å ha med noen litt stramme truser av god kvalitet, siden det hjelper bindene å holde seg der de skal og øker bevegelsesfriheten din. Og ikke lever truser eller andre klær med stretch til hotellrenserier, siden de ofte baserer seg på en litt voldelig håndvask, som dreper alt som heter strikk. Ta med BioTex og håndvask slike ting selv, du får også kjøpt vaskemidler og børster til håndvask i de fleste land.

Ble litt worst-case dette, men ville bare dele noe av det jeg lærte av det, og si at det går mest sannsynlig greit uansett. Men prøv å få en legetime før du reiser, så slipper du nok å gå med dette 6 måneder i strekk. Det viktigste er at du utelukker at det er noe farlig, og kanskje får en p-pilleresept eller andre hormoner, så du kan få blødningene under kontroll. Får du ikke time noe sted ville jeg dratt på legevakta, og forklart situasjonen der.

Hvis tilstanden din endrer seg mens du er ute og reiser bør du oppsøke lege der du er. Man hører mye rart om sykehus ol i utlandet, men det er stort sett skrekkhistoriene man hører. Jeg måtte til lege i noen av verdens fattigste land mens jeg reiste, og da jeg oppsøkte det offentlige helsevesenet møtte jeg ett profesjonelt system med dyktige og velutdannete leger, som hjalp folk gratis.

Skrevet

Ring fastlegen din på morgenen, når de deler ut akutttimer, og forklar hele situasjonen. Eventuelt spør om du kan få en telefonkonsultasjon. Jeg har tatt alle mine gyenkologbehov hos fastlege tidligere, så har inntrykk av at de fikser det meste.

Jeg opplevde noe lignende, da jeg backpakket. Skulle egentlig utsette mensen hele turen, men siden bagasjen min ble borte på flyet fikk jeg ett brått avbrudd på p-pillene, og blødde i ca 14 dager, hadde noen dagers opphold, og blødde i 14 dager til. Ville først se om kroppen kom i lage på egen hånd, men valgte å begynne på ett nytt p-pille-brett da jeg tilslutt fikk igjen bagasjen, og fikk da den normale jukseblødningen på slutten av brettet, og etter det var jeg tilbake til normalen.

Å ha mensen så mye i varme, fattige land gikk ganske greit, det gjorde det litt mer tungvindt å bade og campe, men ellers begrenset det meg ikke noe særlig. Så lenge du har tilgang på ett hotellrom for bindbytte går det fint, de offentlige toalettene forsøkte jeg å unngå til det så godt jeg kunne. (Hull i gulvet, ingen mulighet til å vaske henda, ikke noe toalettpapir...) Måtte gjøre det ett par ganger, og da hadde jeg med en rull toalettpapir i veska, sterile våtservietter til håndvask, og noe drikkevann på flaske til å skylle hendene.

Der jeg reiste solgte de toalettpapir i noen av butikkene, med litt forskjellig kvalitet, det er greit å ha med deg en rull i bagasjen, og så begynne å lete etter en ny litt før det blir tomt. Og ta med deg tampoenger, bind og truseinnlegg, hvis det er noen fare for at du får bruk for det når du reiser. Ultratynne bind med vinger har ikke slått like godt an alle steder, det eneste jeg fant var halvannen cm tykke bleier, ala de største Saba-bindene, så jeg var veldig glad for den krisepakka jeg hadde med meg, når jeg endelig fikk igjen bagasjen min.

Sørg også for å ha med noen litt stramme truser av god kvalitet, siden det hjelper bindene å holde seg der de skal og øker bevegelsesfriheten din. Og ikke lever truser eller andre klær med stretch til hotellrenserier, siden de ofte baserer seg på en litt voldelig håndvask, som dreper alt som heter strikk. Ta med BioTex og håndvask slike ting selv, du får også kjøpt vaskemidler og børster til håndvask i de fleste land.

Ble litt worst-case dette, men ville bare dele noe av det jeg lærte av det, og si at det går mest sannsynlig greit uansett. Men prøv å få en legetime før du reiser, så slipper du nok å gå med dette 6 måneder i strekk. Det viktigste er at du utelukker at det er noe farlig, og kanskje får en p-pilleresept eller andre hormoner, så du kan få blødningene under kontroll. Får du ikke time noe sted ville jeg dratt på legevakta, og forklart situasjonen der.

Hvis tilstanden din endrer seg mens du er ute og reiser bør du oppsøke lege der du er. Man hører mye rart om sykehus ol i utlandet, men det er stort sett skrekkhistoriene man hører. Jeg måtte til lege i noen av verdens fattigste land mens jeg reiste, og da jeg oppsøkte det offentlige helsevesenet møtte jeg ett profesjonelt system med dyktige og velutdannete leger, som hjalp folk gratis.

Tusen takk for svar! Jeg gikk innom fastlegen i dag og forklarte situasjonen til legesekretæren, som forøvrig er kjempegrei! Hun klarte å skvise meg inn 5 dager før avreise, og sa jeg skulle få svar på eventuelle blodprøver også før jeg reiser! :)

Men hun lurte også på om det kanskje var spontanabort. Eneste jeg tenker rundt det, er at jeg ikke har hatt vondt, og ingen klumper (er ikke det vanlig?).

Uansett - veldig lettet for at jeg fått time! Har tenkt å ta med med "alvekoppen" som jeg har bestilt. Den virket genial - kun skifte morgen og kveld :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...