Gå til innhold

Kredittkort som student?


Momseguri

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått avslag på min søknad om kredittkort fra banken :( Jeg er student og lever på studielånet mitt + penger fra sommerjobber (ca. 150 000 i året). Nå skal jeg en lengre periode til utlandet og vil ha kredittkort som en ekstra sikkkerhet. Problemet (tror jeg) er at min skattepliktige inntekt er 0 kr. i året. Er det allikevel mulig å få kredittkort? Bør jeg søke på nytt ett annet sted, eller er det helt håpløst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Jeg har nettopp fått avslag på min søknad om kredittkort fra banken :( Jeg er student og lever på studielånet mitt + penger fra sommerjobber (ca. 150 000 i året). Nå skal jeg en lengre periode til utlandet og vil ha kredittkort som en ekstra sikkkerhet. Problemet (tror jeg) er at min skattepliktige inntekt er 0 kr. i året. Er det allikevel mulig å få kredittkort? Bør jeg søke på nytt ett annet sted, eller er det helt håpløst?

Mener du med ekstra sikkerhet at du ønsker å ha et kort ekstra i tilfelle det første kortet streiker? Har du mer enn en konto i banken kan du i de fleste tilfeller bestille kort til den andre kontoen også.

Kredittkort er ikke en god løsning når du ikke har annen inntekt enn lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kredittkort kan du få penger igjen i tilfelle noen svindler deg. Dermed ekstra sikkerhet.

Jeg ville kanskje prøvd å søke igjen, muligens gå inn i banken å forklare situasjonen. Sånn at de ikke tror du en sånn "luksusfellen" tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres merkelig ut at du ikke får kredittkort. mange av mine venner har fått kreditkort til tross for at de ikke har noen annen inntekt enn studielån. Riktignok er det satt sperrer på kortet på relativt lave summer 15-20 000, men allikevel. Jeg hadde snakket med banken igjen, og forklart hva kortet skal brukes til. Hvis de fremdeles sier nei hadde jeg forsøkt andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt anbefalt å bruke kredittkortet som betalingskort i butikker for å ikke risikere skimming av kortet mitt (noe som hvisnok er ett problem dit jeg skal).... I tillegg er det jo greit å ha det for å bestille flybilletter og andre internett-ting. Jeg er veldig strukturert økonomisk så det blir ikke ett problem å betale tilbake i tide. Jeg har hatt kredittkort før, da var jeg 18, gikk på vgs. og tjente ca. 2000 i måneden, men fikk allikevel 10 000 i kreditt. Jeg syns jeg har det mye bedre økonomisk nå (med "inntekt" på ca. 10 000 i måneden) så for meg var det litt overraskende at jeg fikk avslag :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Begge mine banker ville ha bekreftelse på fast jobb for å gi meg kredittkort, litt vanskelig å få til som frilans kan man si :roll:

Fikk imidlertid kort hos re:member uten problemer, så det er jo en mulighet å søke der, selvom jeg ikke husker vilkårene deres akkurat nå. Eventuelt ta kontakt med banken din og forklar situasjonen og hvorfor du ønsker kredittkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk

Når jeg søkte om kredittkort (Mastercard) fikk jeg avslag pga for lav inntekt. Dette var etter at min bruttoinntekt hadde vært på nesten 120.000 i tillegg til studielån. Jeg søkte om grense på 10.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sendte jeg en mail til gjensidige (hvor jeg fikk avslag) og prøvde å forklare situasjonen + jeg sendte en søknad hos min faste bank så får jeg satse på at noe går gjennom da...

Jeg har vurdert re:member ol. også, men syns det virker tryggere å få det fra en "ordentlig" bank? :sjenert:

Maksgrensen for studenter i den faste banken min var forresten 10 000, og hos gjensidige søkte jeg om 30 000 så kanskje det har noe med saken å gjøre ? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Remember sine kort kommer gjennom selskapet entercard som også har en god del andre kredittkort i Norge, så jeg tror nok det er like trygt som alt annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Remember er KONGE. Skjønner jo at enkelte kanskje synes at det er tryggere å få det kortet fra en "skikkelig" bank, men dette er jo også et skikkelig kort fra en skikkelig bank, som Entercard. Kan lese mer om det her.. http://forbrukslan1.net/remembercard

Når det gjelder å ha kredittkort, og man kanskje ikke tjener så mye; er jo en hel del kort der man har fordeler man tjener en del på.. Feks bensin, klær ++.. Her er et eksempel på et sånt, finnes flere typer.. http://kredittkortsiden.net/365-privat-mastercard

@ Momseguri: Er vel et krav hos de fleste bankene at man må ha en viss inntekt for å få kredittkort, men det går jo an å søke hos flere og se hva som skjer? Mange sider har jo sammenligning av kort, der det er ganske lett å finne det som måtte passe best, feks her http://forbrukslan1.net/sammenligning-av-kredittkort. Ikke all verdens utvalg, men er jo 3-4 på lista der som er ganske brukbare..

Endret av sinnsyk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også student, og har kredittkort fra Terra. Det kalles ViVo, og er beregnet til ungdom mellom 18 - 25 år. Nå nærmer jeg meg snart 25 år, men det var lett å kvalifisere til når jeg søkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordea :) Jeg har hatt kredittkort siden jeg var 18 og har ikke blitt nødt til å bevise inntekt. Har bare grense på 10 000 da, som er den hvem som helst kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Annonse

Jeg er student, og fikk kredittkort gjennom Postbanken og Skandiabanken på henholdsvis 5000 kr og 10 000 kr, dvs 15 000 kr til sammen. Jeg mener det er lurt å ha kredittkort, men det er da selvsagt viktig at det ikke misbrukes. Jeg bruker f.eks kortene mine i utlandet, som en buffer i tilfelle ett kort bli slukt i minibank (noe jeg opplevde da jeg var på ferie i Tunisia - kjedelig, for jeg hadde ikke ekstra kort), når jeg handler på nett osv. Derimot betaler jeg ALLTID regningene mine ved forfall, og jeg lar det ikke rente seg. Jeg ville hørt med Postbanken og Skandiabanken om du ikke allerede har gjort det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kredittkort i postbanken uten særlig problem. Han jeg pratet med virket litt skeptisk, men det gikk fint. Da kunne jeg velge fritt beløp opp til 20.000 tror jeg det var. Jeg valgte 5000. Da hadde jeg kun stipend, lån og sommerjobblønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere her som anbefaler skandiabankens kredittkort, men vil påstå at skandiabanken er en av de mest strenge bankene når det gjelder kreditt og lån. Fikk ikke mer enn 10.000 kr i kreditt hos skandiabanken, men fikk innvilget kredittkort med 50.000 kr hos yabank (kunne sikkert fått enda mer hvis jeg hadde spurt, men trenger ikke mer enn 50.000) umiddelbart!

Jeg har en inntekt på over 400.000 kr i året, dersom noen skulle lure (og ingen betalingsanmerkninger whatsoever).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har DnB student-program. Der får man kredittkort enten man vil eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men Fokus bank har gode vilkår for utenlandsstudenter (gebyrfrie uttak bla) og kredittkort selv om du ikke har inntekt annet enn studielån.

www.fokus.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...