Gå til innhold

oppskrift på rundstykker/ horn


Sarah_83

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg en god oppskrift på rundstykker, eller kanskje rettere sagt horn??

Jeg har lyst til å lage fylte horn som er luftige og saftige.

Bruker man hornsalt, som i bolleoppskrift, for å få de luftige og fluffy??

En gang prøvde jeg å lage fylte horn ut av pizzabunnoppskrift og det smake helt grusomt.

Kan noen gi meg en saftig oppskrift?? med beskrivelse av hvordan man gjør det, siden jeg ikke er så god enda.

Pluss hva ovnen skal stå på og hvor lang steketid.

Er det bare ost og skine man fyller hornene med??

Endret av Sarah_83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:)

Jeg bruker ikke noe spesiell oppskrift, men tar halvparten mel og andre halvparten med 50/50 vann og melk.

Det jeg gjør for å få dem fluffy er å ta en pakke vanlig tørrgjær og en pakke rød gjær (skal brukes på søte deiger). litt sukker (sukker gir pangstart på gjær;) og salt.

....og så er jeg avhengig av å pensle med pisket egg og MASSE valmuefrø oppå:)

steker på 220 grader i ca 8-10 minutter (kommer an på ovnen din og på størrelsen på hornene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig med gjærbakst er hevingen. Mange har for dårlig tid når de baker gjærbakst.

En pakke gjær er alltid nok til minst 1 kg mel. Finn en oppskrift og sørg for at du har god tid når du skal bake. La deigen bli dobbel størrelse (40-50 min) slå lufta ut av den og la den heve en gang til, til dobbel størrelse. Når du har gjort rundstykkene eller hornene ferdig, dekk de godt til (jeg bruker et kjøkkenhåndkle og plast over det) La de heve i 35-45 min eller til du ser at de har blitt hoye og luftige.Et triks er å trykke på rundstykket/hornet. Når det punktet du trykket på fort går tilbake (noen sekunder) er siste heving ferdig.

Stek de etter anvisningen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.

Jeg brukte denne oppskriften bare at jeg hadde mye heving som dere tipset om her

Ingredienser

* 200 g smør

* 6 dl melk

* 50 g gjær

* 2 ts salt

* 4 ts sukker

* 1 kg hvetemel

* revet ost

* finstrimlet skinke

* egg eller melk til pensling

Fremgangsmåte

Oppskrift til 24 horn.

Smelt smør og tilsett melk. Varm til væsken er lunken. Rør ut gjæren i litt av den lunkene væsken. Tilsett resten av ingrediensene og elt sammen til en glatt og smidig deig. Dekk bakebollen med plast og la den heve i ca 40 min.

Elt deigen om og del den i 3 jevnstore emner. Kjevle hvert emne ut til en rund leiv. Del leiven i 8 spisser. Legg 1/2 - 1 ss finrevet ost og 1/2 - 1 ss finstrimlet skinke på den brede kortenden av trekanten, og rull sammen fra den brede kortenden mot spissen.

Legg på bakepapirkledt stekebrett, dekk med et klede og etterhev i ca 20 min. Pensle med egg eller melk. Stek i varm stekeovn ved 225 °C på midterste rille i 12-15 min.

Avkjøl på rist.

Tips: Hornene kan lages med 1/2 dl olje og vann for de som ikke tåler melk.

Den ble veldig bra. Hadde bittelitt hornsalt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...