Gå til innhold

Hvilken farge får best frem brunfarge?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Der tar du desverre feil cyanid! NovaFlare har nemlig helt rett!

Hvis du skal finne komplementærfargen til en grumsete farge som brun er (ikke primærfarge eller sekundærfarge) må du begynne å tenke hva du må blande av farger for å få brun. For å få brun må du ta oransj + svart! Den nærmeste rene fargen til brun er derfor oransj! Komplementærfargen til oransje (den som ligger på motstående side av fargesirkelen) er en blåtone med bittelitt grønt i! For å ha det komplementære til den svarte fargen du blander den oransje med må du blande litt hvitt i den blålige fargen!

Komplementærfargen til brun er derfor en grønnlig blåtone blandet med hvit! En blålig turkis blir ikke så langt unna!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er EKSTREMT fint med oransje og gullfarger når man har fått en fin brunfarge. Har kjøpt meg denne fra Victorias Secret :rødme:

I tillegg går den utrolig fint med mitt blonde hår!

Den var FIN!

Skrevet

Jeg ser brunest ut i brun :) Har en mørk rosa som jeg ser veldig blek ut i.

Skrevet

Der tar du desverre feil cyanid! NovaFlare har nemlig helt rett!

hva med årevis med fargelære, og det at de lærte oss at fargen ovenfor hvilken enn farge du skal finne kompletærfargen til, ligger rett ovenfor i fargesirkelen da?

Gjest Spinell
Skrevet

hva med årevis med fargelære, og det at de lærte oss at fargen ovenfor hvilken enn farge du skal finne kompletærfargen til, ligger rett ovenfor i fargesirkelen da?

Her er i alle fall en fargesirkel som understøtter NovaFlares utsagn.

Gjest Coarvi
Skrevet

Hva i all verdens slags fargesirkel er det du ser på hvis oransje ligger ovenfor på motsatt side av oransje/brun i fargesirkelen?

Gjest Tigress
Skrevet

Eg har berre eit år med fargelære, og det var i 1992, trur eg, så eg skal ikkje kalle meg ekspert, men eg las i eit blad ein gong at turkis var den beste fargen av di den såg best ut på både kvit og brun hud, slik at ein ikkje ville sjå daud ut (slik eg gjer mesteparten av året) før ein har fått litt farge heller. Trur det passar greit med røynsla mi, eg har i alle fall ein turkis bikini som ikkje ser så verst ut på meg i desember heller, og folkens, eg er kvit om vintaren altså.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det var jeg som skrev litt utdypende om fargesirkelen litt lengre opp, og må slenge meg på det de andre skriver; hvilken fargesirkel ser du egentlig på Cyanid? Tror du har missforstått ganske kraftig når det gjelder fargelære!

Hvis du vil se litt nærmere på det kan du sjekke ut Ittens fargesirkel og lese litt om blanding av pigmenter (maling, for å gjøre det enkelt!)

Hilsen en med høy utdanning innen visuelt fag! (med stor relevans til det vi prater om!)

Skrevet

Turkis.

Ingen over, ingen ved siden :)

Gjest Invicta
Skrevet

Det var jeg som skrev litt utdypende om fargesirkelen litt lengre opp, og må slenge meg på det de andre skriver; hvilken fargesirkel ser du egentlig på Cyanid? Tror du har missforstått ganske kraftig når det gjelder fargelære!

Hvis du vil se litt nærmere på det kan du sjekke ut Ittens fargesirkel og lese litt om blanding av pigmenter (maling, for å gjøre det enkelt!)

Hilsen en med høy utdanning innen visuelt fag! (med stor relevans til det vi prater om!)

Det så ut som hun skrev at oransje er komplementærfargen til brun, men hun mente kanskje at oransje er komplementærfargen til blå? Er ikke det riktig?

(for det har jeg hørt at det er?)

Gjest Spinell
Skrevet

Kan det være at vi rett og slett er inne på en klassisk forveksling mellom ovenfor og overfor? Komplementærfarger er vel de som står overfor hverandre i fargesirkelen?

Gjest Coarvi
Skrevet (endret)

Denne i all verden :)

http://www.papirgleder.no/kreativ/vibeke/bilder/fargesirkel.jpg

første som kom opp når en googlet fargesirkel også tilogmed :O

Eh, ja? Den viser da ikke at oransje er komplementærfargen til brun! Hvordan i all verden klarer du å ikke se utifra den sirkelen at kompl.fargen til oransje/brun faktisk er blå? :klø:

Hvis du f.eks ser på gul, så ser du vel at komplementærfargen er lilla, fordi den står på motsatt side?

Endret av Coarvi
Skrevet

Ikke noe konklusjon her? Jeg også skal ha bikini i dag så kan dere forte dere å bli enige?? :fnise:

Forresten noen som vet hvor de har fine bikiner? Tenkte meg en tur på HM og Cubus etterpå.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Konklusjonen er da ganske klar hvis man leser gjennom tråden? :)

Svaret er blå/turkis og toner som ligger rundt der! (se bort i fra hva cyanid svarer!)

Gjest wild bird
Skrevet

Skal ikke blande meg i komplentærdiskusjonen, men for egen del ser jeg mest brun ut i kornblå eller rød bikini. Sånn blåfarge som rammen rundt hurtigsvarboksen, lissom :sjenert:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Turkis.

Ingen over, ingen ved siden :)

jeg ser kritthvit ut da. gul gjør at man ser brunere ut

Skrevet (endret)

Hvilken farge man ser "brunest" ut i, avhenger helt og holdent av undertonen i huden, varm eller kald? Datteren min har en rødlig undertone i huden, og bl.a hvitt får henne til å se blek ut, og rosa og rødt fremhever den røde undertonen i huden hennes. Turkis og grønt er derimot veldig flatterende på henne. Selv har jeg en gulaktig undertone i huden, men blir ikke veldig brun. Jeg blir direkte blass av gult og lys rosa, men kan se brunere ut i knallrosa og brunt. Turkis er pent til meg også. Jeg tror kanskje turkis, knæsj til de med kald undertone, mer dus eller begge deler til de med varm undertone, er den fargen som kler de fleste.

Endret av Bodillen
Skrevet
:ler: herregud, der må jeg ha tenkt HELT i ørska! *lister seg vekk*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...