Gå til innhold

Fjerne visdsomstenner

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei:)

Har vært og operert ut visdomstennene mine hos specDent for litt siden. Det kostet 3500 kr for 2 stk og jeg syntes det var kjempedyrt. Snart må jeg gå og fjerne de andre også som vil koste like mye. Jeg er student, men har ikke jobb akkurat nå og sleit da litt med å betale det. Er det ikke mulig å få dekket noe av dette? Er student på UiO, kanskje de har noe ordning der som noen vet om? Er litt surt at jeg må ut med 7000 kr for dettE:(

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

du kan få igjen litt penger fra staten (husker ikke fra hvilken etat), jeg trakk min for ett par år siden og jeg fikk igjen 1000kr tror det kostet 3-4 tusen. Det er tannlegekontoret som sender inn skjema til denne etaten(rikstrygdeverket?) etter at du har betalt dem og da etter en god stund får igjen penger.

Skrevet

http://www.sio.no/wps/portal/sio/helse/?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/migration/SiO/Helse/Tannhelsetjenesten

Om man får refundert noe av staten eller ikke har jeg ikke helt forstått systemet på, jeg trodde egentlig det var når det var medisinsk nødvendig å fjerne de at man fikk refundert, men trakk en tann bare fordi jeg takler rotfylling, og der fikk jeg refundert noe.. Men dette skjedde på tannlegekontoret, mulig det er forskjellig praksis på dette, jeg betalte iallfall bare rundt 1000 kroner istedet for 2000 som jeg egentlig skulle betalt. Ellers er 3500 ikke veldig dyrt med røntgen, narkose osv - tannlege er dyrt ,og når man er over 20 så er det ikke altfor mye ordninger..

Skrevet

Når det gjelder visdomstenner får du refundert ca 1300 pr tann fra trygdekontoret. Vanligvis får man skjema for dette hos tannlegen, så be om å få nødvendig dokumentasjon fra dem, og ta kontakt med ditt lokale Nav-kontor.

Skrevet

Da jeg studerte i Sogndal hadde studensamskipnaden en sykekasse. Der kunne jeg få støtte for en del medisinske utgifter, men jeg husker ikke detaljene.

Mulig det er en slik mulighet for deg?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva? Nå kjenner jeg at jeg blir litt irritert her, for jeg trakk en visdomstann for noen år siden, og hørte ikke at ord fra tannlegen om at det var mulig å få refundert penger! Fjernet den fordi jeg fikk betennelse med sterke smerter. Gjorde tannlegen en feil da, eller?

Skrevet

Jeg tror at man bare får igjen penger dersom det regnes det som en operasjon (og at det er fare for å få en betennelse hvis tannen ikke fjernes). Da må det altså skjæres for å få den ut.

Det måtte jeg på den ene tannen, og da fikk jeg igjen noe penger. To andre takk jeg "rett ut" uten problemer, og da var det ikke snakk om å få noe penger igjen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det vanligste er at tannlegen har avtale om "direkte trygdeoppgjør", noe som vil si at beløpet trekkes fra regningen din, og ikke blir tilbakebetalt etterpå. Tannlegen har nok neppe gjort noen feil. De færreste nevner noe om dette også. Men det kommer frem på kvitteringen din, som trygderefusjon.

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg opererte ut ei visdomstann fordi den var retinert (kom aldri helt ut men lå halvveis under tannkjøttet, og måtte kuttes i mindre biter og opereres ut av kjevebeinet), og da får man penger igjen fra trygdekassa. Jeg betalte ca 1500 hos tannlegen og fikk igjen ca 700 kr fra trygdekassa, men vet at prisene er endret siden den gang. Nå er det vel dyrere pluss at man får mindre igjen fra trygdekassa... Min andre retinerte visdomstann skal jeg forhåpentligvis operere ut hos oralkirurg på sykehuset, da betaler man bare en liten egenandel (ca 300 kr). Jeg fikk henvisning fra tannlegen, men må vente i opptil to år før jeg får time.

Visdomstenner som kan trekkes ut uten store problemer er ikke et operativt inngrep og man får derfor ikke dekt noe av trygdekassa.

Skrevet (endret)

Jeg har trukket en visdomstann pga betennelser, og den var det bare å plukke rett ut, og jeg fikk dekket den. Og det er vel knapt mulig å fjerne en jeksel hos voksne uten at det går som operativt inngrep, siden man alltid må kutte litt. Og jeg fikk med ett ferdig utfylt skjema fra tannlegen, hvor jeg bare signerte og skrev på kontonummer, og leverte det hos Nav, men jeg vet at mange tannleger er dårlige til å informere om dette.

Dette med at tannlegen kan refundere direkte er en del av den nye ordningen som startet ved nyttår i år, før måtte slike ting alltid gå via Nav.

Endret av Auraya
Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg har trukket en visdomstann pga betennelser, og den var det bare å plukke rett ut, og jeg fikk dekket den. Og det er vel knapt mulig å fjerne en jeksel hos voksne uten at det går som operativt inngrep, siden man alltid må kutte litt. Og jeg fikk med ett ferdig utfylt skjema fra tannlegen, hvor jeg bare signerte og skrev på kontonummer, og leverte det hos Nav, men jeg vet at mange tannleger er dårlige til å informere om dette.

Dette med at tannlegen kan refundere direkte er en del av den nye ordningen som startet ved nyttår i år, før måtte slike ting alltid gå via Nav.

Da var du heldig, for trekking er egentlig ikke et operativt inngrep. Jeg har fått beskjed om at hvis tannlegen må kutte og skjære så mye at du må sy noen sting er det operativt inngrep, ellers ikke. Men jeg mener å huske at samme tannlege nevnte at de ved vanskelige visdomstenner likevel kan føre det opp som operativt inngrep. Ofte for å gjøre det billigere for kunden :)

Jeg har trukket en 6-årsjeksel som var betent (helt ødelagt), og den måtte jeg betale for på vanlig måte. Det var hos samme tannlege som opererte ut visdomstanna, så hun hadde nok sagt ifra om jeg hadde fått noe dekt. Men det kan jo være forskjell fra tannlege til tannlege på hva de anser som "operativt inngrep".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...