Gå til innhold

er det gluten i alt mel?


inga:)

Anbefalte innlegg

skal bake kake og en i gruppen som skal spise har cøliaki (tåler ikke gluten)

jeg vet at det er gluten i hvetemel, men er det gluten i speltmel? og i havregryn?

kan jeg for eksempel bare bytte ut hvetemel med speltmel og så er kaken glutenfri?

håper noen vet og kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Speltmel er ikke glutenfritt. Vanlige havregryn er heller ikke glutenfrie, da de produseres samme sted som andre kornprodukter.

Hvis du skal bake kake som det trengs hvetemel i, bør du kjøpe glutenfritt mel. De fleste dagligvarebutikker med litt størrelse har sånt i hyllene sine.

Dersom du skal lage noe hvor havregryn skal brukes, kan du få kjøpt havregryn som er merket glutenfrie.

Håper dette var oppklarende for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speltmel er ikke glutenfritt. Vanlige havregryn er heller ikke glutenfrie, da de produseres samme sted som andre kornprodukter.

Hvis du skal bake kake som det trengs hvetemel i, bør du kjøpe glutenfritt mel. De fleste dagligvarebutikker med litt størrelse har sånt i hyllene sine.

Dersom du skal lage noe hvor havregryn skal brukes, kan du få kjøpt havregryn som er merket glutenfrie.

Håper dette var oppklarende for deg:)

tusen hjertelig takk for svar og hjelp sølvdugg :)

jeg har aldri sett noe som heter "glutenfritt mel" i matbutikker før.

Er det akkurat det det kalles, eller skal jeg se etter ulike typer mel som er merket glutenfritt med liten skrift? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å spørre i butikken hvor de har glutenfritt. Ofte har de en egen hylle/avdeling med glutenfrie varer. Men det er ikke alltid havregryn står der, den står i alle fall der jeg handler, sammen med den vanlige havregrynen. På melposen til glutenfritt mel, står det glutenfritt på. Så det er ingen tvil om du har rette melet eller ikke.

Husk også at du aldri må bruke samme skje, sleiv eller fjøl når du baker/lager glutenfri mat, som du bruker på det andre du lager. Og at kjøkkenbenken du bruker, må være ren for annet mel.

Noen med cølliaki tåler ingenting. (Dette visste du sikkert, men må bare være sikker.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter glutenfritt mel, men du finner det som oftest ikke sammen med det vanlige melet. Det står oftest i en spesialhylle hvor soya-produkter, rismelk, havremelk o.l. finnes.

Det finnes flere produsenter av glutenfritt mel.

Mange butikker fører toro sitt (legger ved lenke så du kan se hva du leter etter): =1653&tittel=Glutenfrie melblandinger]Toro glutenfrie melblandinger

Jeg bruker ofte Semper sitt mel. (Synes det smaker bedre, men det er bare min personlige mening og det er mange som liker Toro sitt bedre.) Min erfaring er at det som oftest er de største dagligvarebutikkene som har Semper (Meny, Ultra, Obs osv), men du finner det også på helekostforretninger.

Finax har også melblandinger som du kan bruke, men de har jeg lite erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å spørre i butikken hvor de har glutenfritt. Ofte har de en egen hylle/avdeling med glutenfrie varer. Men det er ikke alltid havregryn står der, den står i alle fall der jeg handler, sammen med den vanlige havregrynen. På melposen til glutenfritt mel, står det glutenfritt på. Så det er ingen tvil om du har rette melet eller ikke.

Husk også at du aldri må bruke samme skje, sleiv eller fjøl når du baker/lager glutenfri mat, som du bruker på det andre du lager. Og at kjøkkenbenken du bruker, må være ren for annet mel.

Noen med cølliaki tåler ingenting. (Dette visste du sikkert, men må bare være sikker.) :)

tusen takk for gode og viktige råd. dette hadde jeg ikke tenkt på selv :O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter glutenfritt mel, men du finner det som oftest ikke sammen med det vanlige melet. Det står oftest i en spesialhylle hvor soya-produkter, rismelk, havremelk o.l. finnes.

Det finnes flere produsenter av glutenfritt mel.

Mange butikker fører toro sitt (legger ved lenke så du kan se hva du leter etter): =1653&tittel=Glutenfrie melblandinger]Toro glutenfrie melblandinger

Jeg bruker ofte Semper sitt mel. (Synes det smaker bedre, men det er bare min personlige mening og det er mange som liker Toro sitt bedre.) Min erfaring er at det som oftest er de største dagligvarebutikkene som har Semper (Meny, Ultra, Obs osv), men du finner det også på helekostforretninger.

Finax har også melblandinger som du kan bruke, men de har jeg lite erfaring med.

takk igjen :D de kakeblandingene fra Toro var helt geniale :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne være til hjelp :) Lykke til, og husk å vær nøye! Som sagt, så skal det veldig lite til før noen med cølliaki kjenner det. Min mor har cølliaki, og merker det bare hun puster inn melstøv. Eller hvis jeg ved et uhell bruker en kniv jeg har smurt på min hvetemelbrødskiv med, i hennes smørpakke. Da kan de smulene som havner oppi, gjøre så hun blir dårlig! :) Men dette går sikkert knallbra! Og så snill du er som tar hensyn til at h*n som kommer over til deg, har cølliaki, og baker ekstra til h*n. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne være til hjelp :) Lykke til, og husk å vær nøye! Som sagt, så skal det veldig lite til før noen med cølliaki kjenner det. Min mor har cølliaki, og merker det bare hun puster inn melstøv. Eller hvis jeg ved et uhell bruker en kniv jeg har smurt på min hvetemelbrødskiv med, i hennes smørpakke. Da kan de smulene som havner oppi, gjøre så hun blir dårlig! :) Men dette går sikkert knallbra! Og så snill du er som tar hensyn til at h*n som kommer over til deg, har cølliaki, og baker ekstra til h*n. :)

Takk for hyggelig svar :)

Jeg ante ikke at de som har cøliaki kunne reagere så kraftig, så det var godt å få denne kunnskapen på forhånd så jeg ikke gjør noe galt. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å lage noe til den glutenintolerante, men jeg har selv matintoleranse og vet hvor kjipt det er å gå i selskaper og bare sitte i et hjørne og ikke soise noe... Synes det er hyggelig å inkludere alle :O)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å lage noe til den glutenintolerante, men jeg har selv matintoleranse og vet hvor kjipt det er å gå i selskaper og bare sitte i et hjørne og ikke soise noe... Synes det er hyggelig å inkludere alle :O)))

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg selv har cøliaki har jeg kun en liten ting og føye til her, til tross for fabelaktige svar fra Sølvdugg.

Vet ikke hva slags kake du skal bake, men husk bare og sjekke de ingediensene du skal ha i.

F.eks er det noen typer kokesjokolade som inneholder hvetemel.

:5:

For at du er så omtenksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg selv har cøliaki har jeg kun en liten ting og føye til her, til tross for fabelaktige svar fra Sølvdugg.

Vet ikke hva slags kake du skal bake, men husk bare og sjekke de ingediensene du skal ha i.

F.eks er det noen typer kokesjokolade som inneholder hvetemel.

:5:

For at du er så omtenksom!

tusen takk for tipset, det må jeg gjøre ja :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...