Gå til innhold

Baby 9 mndr

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet.

Helen, mod.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :klemmer:

Av diverse personlige årsaker, bl.a. sykdom hos meg, jeg er 100% alenemamma, begynte mine i barnehgae da da var 8-9 mndr.

Det har gått så fint !!

Ungene trives veldig godt, og de blir godt passet på av personalet og de eldre barna. De går i en 0-6 avdeling. De har fulltidsplass, men jeg leverer som regel sent og henter tidlig. Fulltidsplass gir fleksibilitet.

Jeg har bare positive erfaringer med barnehage selv om barna er små.

Og jeg ville helt klart valgt barnehage fremfor dagmamma.

Lyke til !!!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Uansett er det snakk om 10 timer i uken her. Jeg tviler på at disse få timene vil gjøre at de ansatte i barnehagen kjenner barnet bedre enn foreldrene.

Hvordan skal denne lille babyen klare å bli trygg på de som jobber der, om den "bare" skal være der 10 timer i uken?

Kan ikke mannen din ta ulønnet perm, eller du usette skolen litt?

De er jo så små når de bare er 9mnd, og jeg mener de da har det best med mamma eller pappa. De får lang nok tid i bhg og skole som det er...

Gjest Anette
Skrevet

Hei igjen!

Takk til alle dere som har svart. Jeg har søkt om bhg plass, men det er jo ikke sikkert jeg tar den fordet, jeg har ikke bestemt meg enda. Jeg er klar over, og enig, i mye av det som blir nevnt her. Ja det er tidlig. Og ja det hadde vært bra å komme igang med studiene igjen av økonomiske grunner. Så det er et vanskelig valg. Nei mannen kan ikke ta ulønnet perm, da vi har huslån og det er han som tjener penger siden jeg er student. Og nei, jeg tror ikke de barnehageansatte kommer til å kjenne babyen min bedre enn meg, når de er sammen med henne maks 10 timer i uka.

At det kan være vanskelig for henne å bli vant til de nye omgivelsene når det er så "lite" tid i barnehagen har jeg faktisk ikke tenkt på, så jeg takker for det innspillet!

Skrevet (endret)

Barn etablerer jo gode forhold til for eksempel besteforeldre i den alderen, og de færreste barn ser vel besteforeldrene sine så mye som 10 timer i uken?

Jeg synes du skal gjøre det du føler for. Men jeg er helt sikker på at babyen din ikke på noen måte vil ta skade av å være 10-12 timer i uken i barnehage.

Endret av pøbelsara
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og min erfaring er at barna under ca 18 måneder blir raskere trygg i barnehagen. De sjønner ennå ikke at mamma forlater dem for noen timer. Det er værre når barna blir eldre å sjønner at når mamma sier hadet så blir hun borte lenge.

Tilvenning med et barn på 9 måneder går som regel fort. Der er det de ansatte som trenger mer tilvenning enn barnet. Med det mener jeg at de ansatte må lære seg å kjenne barnet. Hva liker det å leke med? Hva liker det å spise? Hva betyr de forskjellige lydene det lager? Hvor mye sover det? osv, osv.

Jeg synes IKKE du skal ha dårlig samvittighet over å ha barnet ditt i barnehagen når du velger 2 veldig korte dager.

Synes det er mye værre de som velger å ha barnet 5 dager i uken fra barnehagen åpner til den stenger.

Skrevet

Hvordan skal denne lille babyen klare å bli trygg på de som jobber der, om den "bare" skal være der 10 timer i uken?

En 9 mnd gammel baby er ikke nødvendigvis sammen med besteforeldre, som skrevet, eller andre 10 timer hver uke, men det betyr ikke at de ikke kan skape gode relasjoner?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En 9 mnd gammel baby er ikke nødvendigvis sammen med besteforeldre, som skrevet, eller andre 10 timer hver uke, men det betyr ikke at de ikke kan skape gode relasjoner?

Etter en god stund ja. Besteforeldre er ofte noe man ser gjevnlig helt fra fødselen av.

Når man går i bhg 10 timer i uken fra man er 9mnd vil det kunne ta langt tid før barnet er trygt. Når de er med besteforelde eller andre er det ofte også slik at de ikke har ansvar for mange andre barn samtidig...

Jeg har ingen stedet sagt at jeg sittermed fastiten, jeg sier bare hva JEG mener...

Og igjen, jeg hadde ikke gjort det. Da hadde jeg helle blitt hjemme fra skolen de ti timene, og helle gått innimellom når vi hadde fått barnevakt.

Hvor bor du TS? Veldig mange steder får man jo knapt bhg-plass etter barnet er fylt et år, så da er det jo uansett ikke sikkert barnet ditt får plass.

Skrevet

Etter en god stund ja. Besteforeldre er ofte noe man ser gjevnlig helt fra fødselen av.

Når man går i bhg 10 timer i uken fra man er 9mnd vil det kunne ta langt tid før barnet er trygt. Når de er med besteforelde eller andre er det ofte også slik at de ikke har ansvar for mange andre barn samtidig...

Jeg har ingen stedet sagt at jeg sittermed fastiten, jeg sier bare hva JEG mener...

Barnehagen SKAL ha ressurser til å ta seg av så små barn for å tilby plass. Så de små skal da ha tettere oppfølging. Det er ikke slik at en som skal ta seg av en 9-mndrs baby, har 10 andre samtidig. Hvis det er slik er det uforsvarlig.

Som regel er det få plasser tilgjengelige for barn under ett år, nettopp fordi det er ekstra ressurskrevende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...