Gjest Anette Skrevet 16. juni 2010 #1 Skrevet 16. juni 2010 Hei allesammen! Jeg vurderer å ha babyen min i barnehagen fra hun er 9 mndr, men jeg er litt usikker for jeg føler at det er veldig tidlig. Det er i tilfelle snakk om 2 dager i uken, 4-5 timer om dagen mens jeg er på skolen. Det er snakk om tirsdag og onsdag. Er det dumt av meg å ha henne i barnehagen så tidlig, og er det dumt med to dager i strekk? Har så dårlig samvittighet overfor henne bare ved å i det hele tatt vurdere det! Hadde satt veldig pris på erfaringer/råd
suzie Skrevet 16. juni 2010 #2 Skrevet 16. juni 2010 På grunn av forskjellige omstendigheter måtte vi ha minstejenta i barnehage fra hun var 9-10 mnd. Det var tungt og et tøft valg - men det gikk helt fint. Hun ble som en liten maskot - og de tok veldig godt vare på henne. Ikke tenk bare på her og nå - men også på hva som er bra for babyen i det lange løp. 4-5 timer 2 dager i uken er jo ikke mye - og når gevinsten er at du får fortsette med utdanningen så er jo det også veldig bra for babyen...
Husfrua Skrevet 16. juni 2010 #3 Skrevet 16. juni 2010 Hei allesammen! Jeg vurderer å ha babyen min i barnehagen fra hun er 9 mndr, men jeg er litt usikker for jeg føler at det er veldig tidlig. Det er i tilfelle snakk om 2 dager i uken, 4-5 timer om dagen mens jeg er på skolen. Det er snakk om tirsdag og onsdag. Er det dumt av meg å ha henne i barnehagen så tidlig, og er det dumt med to dager i strekk? Har så dårlig samvittighet overfor henne bare ved å i det hele tatt vurdere det! Hadde satt veldig pris på erfaringer/råd Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for det. Men har du noen alternativ da?
Gjest Anette Skrevet 16. juni 2010 #4 Skrevet 16. juni 2010 På grunn av forskjellige omstendigheter måtte vi ha minstejenta i barnehage fra hun var 9-10 mnd. Det var tungt og et tøft valg - men det gikk helt fint. Hun ble som en liten maskot - og de tok veldig godt vare på henne. Ikke tenk bare på her og nå - men også på hva som er bra for babyen i det lange løp. 4-5 timer 2 dager i uken er jo ikke mye - og når gevinsten er at du får fortsette med utdanningen så er jo det også veldig bra for babyen... Ja det er jo bra for henne at jeg blir ferdig med studiet og får en bra jobb og kan forsørge henne, men det kan jeg jo uansett om jeg tar fri et semester også da. Det blir litt dårligere råd, men det er jeg villig til hvis det er bedre for henne å være hjemme med meg. Og det er det vel! Jeg får rett og slett tenke nøye igjennom det, vanskelig beslutning. Takk for at du delte din erfaring Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for det. Men har du noen alternativ da? Alternativet er å ikke følge forelesninger de to dagene. Det er et ganske krevende studie jeg går på, så det er vel ikke lurt å skulke forelesninger, men hvis jeg ikke orker å ha henne i barnehage så tidlig er det nok sånn det må bli.
litle_my Skrevet 16. juni 2010 #5 Skrevet 16. juni 2010 Hei allesammen! Jeg vurderer å ha babyen min i barnehagen fra hun er 9 mndr, men jeg er litt usikker for jeg føler at det er veldig tidlig. Det er i tilfelle snakk om 2 dager i uken, 4-5 timer om dagen mens jeg er på skolen. Det er snakk om tirsdag og onsdag. Er det dumt av meg å ha henne i barnehagen så tidlig, og er det dumt med to dager i strekk? Har så dårlig samvittighet overfor henne bare ved å i det hele tatt vurdere det! Hadde satt veldig pris på erfaringer/råd Mitt barn var en 7-8 mnd da hun startet i barnehage, og hun ble veldig godt ivaretatt! Dette var en studentbarnehage, og der er det ikke så uvanlig med babyer faktisk, så de har veldig god kompetanse på dette. Og 2 dager i uka i så få timer er overkommelig for dere begge!
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. juni 2010 #6 Skrevet 16. juni 2010 Jeg hadde aldri sendt en baby (ja, det er jo det hun er) på 9 mnd i bhg. Da hadde jeg heller prøvd å finne en dagmamma.
litle_my Skrevet 16. juni 2010 #7 Skrevet 16. juni 2010 Jeg hadde aldri sendt en baby (ja, det er jo det hun er) på 9 mnd i bhg. Da hadde jeg heller prøvd å finne en dagmamma. Unnskyld meg, men det er langt tryggere med barnehage enn med dagmamma!
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. juni 2010 #8 Skrevet 16. juni 2010 Unnskyld meg, men det er langt tryggere med barnehage enn med dagmamma! Hvorfor?
Harlekin Skrevet 16. juni 2010 #9 Skrevet 16. juni 2010 Jeg ville ha synes det var for tidlig med fulltidsplass, men 2 dager med 4-5 timer hver gang høres helt greit ut. Det er viktig med utdanning, og et 9 mnd gammelt barn vil også kunne ha glede av å treffe andre barn.
litle_my Skrevet 16. juni 2010 #10 Skrevet 16. juni 2010 Hvorfor? Fordi en dagmamma er én voksen person som driver barnetilsyn alene, uten noen form for vurdering eller lovregulering med tanke på forsvarlighet og pedagogisk tilbud. En dagmamma kan være alene med barn hele dagen uten at noen vet hva som foregår der.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. juni 2010 #11 Skrevet 16. juni 2010 Fordi en dagmamma er én voksen person som driver barnetilsyn alene, uten noen form for vurdering eller lovregulering med tanke på forsvarlighet og pedagogisk tilbud. En dagmamma kan være alene med barn hele dagen uten at noen vet hva som foregår der. Ja, men jeg regner da med at man sjekker diverse referanser o.l før man setter bort barna sine. Et barn på 9mnd har ingen glede av å leke med andre barn i en barnehage. Ja, det blir sikkert glad for å se andre barn, men det kan man da gjøre på en lekeplass. Hva med barnets far?
Harlekin Skrevet 16. juni 2010 #12 Skrevet 16. juni 2010 Ja, men jeg regner da med at man sjekker diverse referanser o.l før man setter bort barna sine. Et barn på 9mnd har ingen glede av å leke med andre barn i en barnehage. Ja, det blir sikkert glad for å se andre barn, men det kan man da gjøre på en lekeplass. Hva med barnets far? Det stemmer ikke for min datter i alle fall. Det blir selvfølgelig ikke lek sammen i den forstand, men det er tydelig at hun og de andre barna interagerer, ser på hverandre og "prater" osv. Synes det er unødvendig å bruke uttrykk som "sette bort barna" fordi man må bruke barnehage. Jeg ville også valgt barnahage fremfor dagmamma.
Gjest Anette Skrevet 16. juni 2010 #13 Skrevet 16. juni 2010 Ja, men jeg regner da med at man sjekker diverse referanser o.l før man setter bort barna sine. Et barn på 9mnd har ingen glede av å leke med andre barn i en barnehage. Ja, det blir sikkert glad for å se andre barn, men det kan man da gjøre på en lekeplass. Hva med barnets far? Føler meg nok tryggere med barnehage enn dagmamma. Barnets far jobber fullt, han skal ta pappaperm 2 dager i uka, men jeg har forelesninger 4 dager i uka. Harlekin: Takk!
Gjest Anette Skrevet 16. juni 2010 #14 Skrevet 16. juni 2010 Mitt barn var en 7-8 mnd da hun startet i barnehage, og hun ble veldig godt ivaretatt! Dette var en studentbarnehage, og der er det ikke så uvanlig med babyer faktisk, så de har veldig god kompetanse på dette. Og 2 dager i uka i så få timer er overkommelig for dere begge! Takk for svar
pøbelsara Skrevet 16. juni 2010 #15 Skrevet 16. juni 2010 (endret) Hei! Jeg synes det høres helt flott ut med en myk start i barnehagen for babyen din. To korte dager i uken, og tid sammen med deg og pappaen høres jo helt supert ut. Og det blir sikkert enkelt å trappe opp barnehagetiden når pappaen er ferdig med sin permisjon. Å ha muligheten til å komme igang med studiene igjen, gavner jo hele familien. Babyer i den alderen har stor glede av å være sammen med andre barn, så det kommer sikkert til å gå kjempefint. ps: ...og reaksjonære, fordømmende svar synes jeg bare du skal overse. Endret 16. juni 2010 av pøbelsara
Timar Skrevet 16. juni 2010 #16 Skrevet 16. juni 2010 Hei! Jeg syns virkelig ikke det høres ut som noe problem for babyen din å være i barnehagen to korte dager i uka. Tvert i mot kan det være fint for henne. Frøkna her begynte da hun var 13 mnd, og vi syns det var litt skummelt i forkant, men har jo konkludert med at hun gjerne kunne begynte før. Hun stortrives, blir veldig godt tatt vare på av de ansatte, og de andre barna kaster seg over henne for å kose når hun blir levert. Hadde du vurdert fulle dager hele uka, hadde svaret vært noe annet, men som sagt, to korte dager i uka vil bare gi henne positiv stimulig (kanskje hun sover et par av de timene til og med?) og kanskje er det bra for deg å komme i gang med studiene også! Og ha fri til å lese utenom forelsningene. Lykke til!
Leanne Skrevet 16. juni 2010 #17 Skrevet 16. juni 2010 Det kommer nok til å gå helt bra. Min datter begynte også i barnehagen da hun var 9 mnd, hadde 3 dagers plass, men var der stort sett bare 2 dager i uken, noen ganger 3.. Så små barn sover jo ofte også litt på dagen, så da blir det jo ikke mange timene babyen vil være borte fra deg, hvis man tenker på våken tiden... Det jeg vil anbefale er å høre med barnehagen om barnet kan komme litt hver dag den første uken for å bli kjent. Tilvenningsfasen kan bli veldig lang og vanskelig når man er der så sjelden.
Gjest imli Skrevet 16. juni 2010 #18 Skrevet 16. juni 2010 For min del ville det ha vore uaktuelt, men kvar si lyst. Eg syns det er altfor tidleg, sjølv om det berre er 2 dagar i veka. At det er 2 dagar i veka, er ikkje så bra - alle med erfaring seier at ein bør ha minst 60% plass (3 dagar i veka) når dei fyrst skal starte i bhg, fordi 2 dagar i veka blir så skjelden at ungen på ein måte må tilvennas på nytt kvar gong. Så nei, eg ville aldri ha gjort noko slikt. Men det er jo du som må ta den vurderinga, ikkje alle andre her på KG.
Gjest Linn Skrevet 16. juni 2010 #19 Skrevet 16. juni 2010 Hei! Jeg vet ikke om det eksisterer i kommunene din, men vil allikevel tipse deg om homestart:) Det er til for foreldre med lite nettverk rundt seg. Situasjonen her er at jeg er student heltid, mens far jobber og familien bor langt unna slik at ingen kan hjelpe oss de dagene jeg studere(to forelesninger i uka + selvstudium på kvelden). Vi får barnepass inntil 4t i uka, og takket være dette så kan jeg studere og være "hjemmemmamma" Gutten vår er snart 2 år og skal begynne i barnehage til høsten:). Da kommer jeg fortsatt til å studere, men også være ute i praksis(derfor barnehage). Tenk godt over valget du skal ta :9mnd er veldig tidlig! Ammer man ikke fortsatt da? :/ Tiden dere har sammen de første årene er veldig viktige for barnet. Jeg vil ikke gå glipp av noe, eller oppleve at barnehageansatte kjenner han bedre enn vi kjenner han... Derfor er han hjemme, og vi finner på aktiviteter hver dag:) Går på tur i skogen, baker boller, brød og lager god hjemmelaget mat til far kommer hjem fra jobb:) Også finnes det åpen barnehage som vi benytter oss av to ganger i uka:) Og god økonomi får vi etter endt utdanning;)
Harlekin Skrevet 16. juni 2010 #20 Skrevet 16. juni 2010 Hei! Jeg vet ikke om det eksisterer i kommunene din, men vil allikevel tipse deg om homestart:) Det er til for foreldre med lite nettverk rundt seg. Situasjonen her er at jeg er student heltid, mens far jobber og familien bor langt unna slik at ingen kan hjelpe oss de dagene jeg studere(to forelesninger i uka + selvstudium på kvelden). Vi får barnepass inntil 4t i uka, og takket være dette så kan jeg studere og være "hjemmemmamma" Gutten vår er snart 2 år og skal begynne i barnehage til høsten:). Da kommer jeg fortsatt til å studere, men også være ute i praksis(derfor barnehage). Tenk godt over valget du skal ta :9mnd er veldig tidlig! Ammer man ikke fortsatt da? :/ Tiden dere har sammen de første årene er veldig viktige for barnet. Jeg vil ikke gå glipp av noe, eller oppleve at barnehageansatte kjenner han bedre enn vi kjenner han... Derfor er han hjemme, og vi finner på aktiviteter hver dag:) Går på tur i skogen, baker boller, brød og lager god hjemmelaget mat til far kommer hjem fra jobb:) Også finnes det åpen barnehage som vi benytter oss av to ganger i uka:) Og god økonomi får vi etter endt utdanning;) Det er mange som ikke ammer ved 9 mnd, eller i det hele tatt. Uansett har er de fleste godt i gang med fast føde da, og trenger ikke å amme så ofte (undertegnede er et unntak, men det er en annen historie ...). Uansett er det snakk om 10 timer i uken her. Jeg tviler på at disse få timene vil gjøre at de ansatte i barnehagen kjenner barnet bedre enn foreldrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå