Gå til innhold

Tunisia

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal reise til Tunisia (Hammamet) i sommer.

Hva bør jeg se og gjøre? Hva bør jeg få med meg, og hva bør jeg ikke bruke tid på?

Noe spesielt jeg bør ta med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann

Jeg har vært i Hammamet 2 ganger. Vet du om du skal til Yasmine Hammamet "turist-området" eller om du skal nærmere selve byen Hammamet?

Har vært på begge disse stedene, og uansett er det bare 10-15 min fra Yasmine Hammamet og inn til byen Hammamet. Det er så utrolig koselig by, og mange restauranter å velge mellom å kose seg på på kveldene =) sitte der med litt vind i håret og en øl er toppen =)

Nå er ikke Tunisia like mye å se på som f.eks Egypt, men om du er sportslig av deg så er det mange muligheter til å drive vannsport, bli med på båt-tur der det er muligheter for å se delfiner. Anbefaler å ta deg en tur på medinaen, og se på diverse markeder der. Du må belage deg på at hvis du først tar på noe, så tror de at du skal kjøpe, men ja, prute er et absolutt =) Mange tar tog-turen til Tunis hovedstaden, og har hørt at det er ålreit der, hvis man syns det er greit med mye folk. Selv har jeg ikke vært der.

Jeg har ikke noe "dette bør du ikke gjøre".. Mulig de har funnet på mer ting å gjøre for turister i forbindelse med reisebyråene, forrige gang jeg var der var for 2 år siden, og før det var det 5 år siden, så kan jo hende det er mer aktivitet nå.

Har ikke noe spes. tips til hva du bør ha med, det er det vanlige. Sterk solkrem hvis du blir brent og normalt ellers. =) Og ikke gå med bikini på gata.

Skrevet

Har vært i Tunisia endel ganger ettersom kjæresten min er derfra. Har reist litt rundtomkring i landet. Jeg liker landet veldig godt. Hammamet er fint syns jeg. :)

Jeg har ikke så mye erfaring med å være "turist" der da. Jeg pleier jo å være sammen med lokalbefolkningen der.

• 3 uker senere...
Skrevet

Ta med deg antibac servietter for håndvask og papirlommetørkler til toalettpapir hvis du beveger deg utenfor hotellområdene på tur.

Tunisia om sommeren er vel veldig varmt, men om du er interresert i å oppleve landet så var vi med på en 2 dagers tur til douz ved sahara ørkenen og en dags tur til tunis by, og sidi bon said.( den blå og hvite byen). Vi var der i mars måned og da var temeperaturen på 17 - 25 grader. Det var et spennende land å reise rundt i og mye å se.

Skrevet

Det er veldig varmt ja. Nå ligger det over 35 grader. Jeg skal også til Hammamet, og i juli/august som jeg skal dit pleier det å ligge på 40-45 grader.

Jeg syns strandlinjen nedenfor sentrum er fantastisk vakker. :) Forrige gang jeg var der var i jula.

Jeg var der også en tur i november og var da med på en guidet tur i ørkenen. Det var en utrolig fin opplevelse så det vil jeg anbefale.

Husk å alltid ha med dere en flaske vann, ettersom det er så varmt, det er viktig med mye å drikke.

Skrevet

Vi var der for 3 år siden, og for en fantastisk plass! Men, vi hadde to dager med nærmere 50 grader, så reiser nok aldri dit igjen i juli, hehe. Stranden er fantastisk!!! Ikke la deg lokke til å bli med på "piratbåter" som de reklamerer for overalt. Båtene er fylt til randen med folk og masse bråk! Samboeren min dykker, så jeg var med dykkerbåten og slikte sol og nøyt livet på et soldekk for mens vi kjørte forbi disse overfylte båtene! Gitt om jeg var glad for at vi ikke hadde valgt å bli med på en slik! Ellers så er selgerene i basarene veldig masete, men tar du det med godt humør så blir det en kjekk handel. Alt er prutbart i basarene. Så koster noe 10 denarer så begynner du på 1/3 også møter dere hverandre ca på midten. Da har du selvsagt fått høre 13 ganger om at barna kommer til og sulte og slikt, hehe. Når jeg skulle handle i "ro" så gikk jeg på "fixed prices" butikkene. Der er prisene fastsatte så du ikke trenger å forhandle hvert eneste objekt du ville ha. Ofte gikk jeg i fixed price butikkene og såg hva de forlangte før jeg gikk tilbake og prutet på vesken jeg ville ha ;) Jeg kjøpte mange vesker og bag'er der forresten, og alle er like fine enda, så kan ikke klage på kvaliteten. Maten er utrolig billig. Vi var 5 stk, 4 voksne og ei lita jente. Vi spiste ute hver dag, og en dag bestemte vi oss for og klare å få regningen over 500,- kr. Vi hadde forrett, hovedrett og dessert. Noen flasker vann, brus øl og vin.. men nei, regningen kom på rett over 400 :D

Skrevet

Piratbåtene er bare tull? Jeg har vært på piratbåt 2 ganger og kost meg skikkelig, aldri opplevd noe tull.

Første gang vi var i tunisia fant vi ut at vi hadde gitt 500 kroner for mye i tips til middagen ... På tide å lære seg valutaen ja ;P

Skrevet

Har vært i Tunisia endel ganger ettersom kjæresten min er derfra. Har reist litt rundtomkring i landet. Jeg liker landet veldig godt. Hammamet er fint syns jeg. :)

Jeg har ikke så mye erfaring med å være "turist" der da. Jeg pleier jo å være sammen med lokalbefolkningen der.

møtte du kjæresten din på en lokal bar?

Skrevet

Piratbåtene er bare tull? Jeg har vært på piratbåt 2 ganger og kost meg skikkelig, aldri opplevd noe tull.

Sikkert vi som opplevde det helt galt da, men de låg 4 slike båter attmed hverandre siden de badet rett ved der de jeg var med dykket. Vi var overrasket alle som satt og så på båtene da de var overfylte med folk, men kan godt være det var en annen opplevelse å være med :)

Skrevet

Så du tok deg ikke en tur med piratbåten ?:D Der gikk du glipp av noe! Er man heldig kan man se delfiner også.. Det gjorde ikke vi, selvfølgelig. Haha, og en av de piratene satte på Titanic-sangen og slang seg rundt i de tau-bindingene rundt om kring på båten. Akkurat det var litt "åå, jeg blir flau"-øyeblikk men i det hele tatt veldig koselige turer=)

Skrevet

møtte du kjæresten din på en lokal bar?

Eh, nei?

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi reiser til Tunisia, Hammamet om få dager og jeg tenkte på dette med valuta, er det enkelt å få gjort det der? Fikk noe informasjon fra Ving, som sa at det fantes minibanker på flyplass og i byen, men det var ikke alltid de virket.

Vi har kun med oss visa kort da, og håper jo uttak vil gå greitt. ;)

Skrevet

Hei! Jeg reiser til Tunisia 2-3 ganger i året og har som regel med meg visakortet pluss noen tusen kontant i "krisepenger". Minibankene pleier å fungere greit, men de tar ikke alle kort virker det som. Søsteren min fikk ikke tatt ut penger med sitt visakort som er i en lokal bank. Selv har jeg DNB Nor og det virer i de fleste minibankene. Kontanene har jeg med fordi jeg opplevde at visakortet mitt ble avmagnetisert på vei ned en gang og da skulle jeg være seks uker.

Ha en super tur! :)

Skrevet

Jeg har aldri hatt noe problem med å ta ut penger der. :)

Reiser også til hammamet på Tirsdag. Gleder meg. :D

Skrevet

Hei! Jeg reiser til Tunisia 2-3 ganger i året og har som regel med meg visakortet pluss noen tusen kontant i "krisepenger". Minibankene pleier å fungere greit, men de tar ikke alle kort virker det som. Søsteren min fikk ikke tatt ut penger med sitt visakort som er i en lokal bank. Selv har jeg DNB Nor og det virer i de fleste minibankene. Kontanene har jeg med fordi jeg opplevde at visakortet mitt ble avmagnetisert på vei ned en gang og da skulle jeg være seks uker.

Ha en super tur! :)

Har du med norske penger som du veksler der nede? Er vel ikke så lett å få bestilt Tunisisk valuta her
Skrevet

Har du med norske penger som du veksler der nede? Er vel ikke så lett å få bestilt Tunisisk valuta her

Da vi reiste dit i fjor fikk vi beskjed om at det var strengt forbundt å innføre og ta meg seg ut tunisisk valuta, så tunisisk valuta må du veksle/ta ut der nede.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Ja, tunisiske dinarer er en såkalt lukket valuta. Det går veldig greit å veksle norske penger der nede og kursen er den samme over alt så man trenger ikke reise på jakt for å få mest mulig ut av pengene. Bare pass på å regne ut hvor mye du skal ha! De pleier ofte å "glemme" småpengene og gir bare store sedlet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det med alkoholen? Tunisia er vel muslimsk, og trodde de var strenge på alkoholen? Slik som i emiratene, der man bare får det på hotellene?

Jeg vurderer litt å reise, men da blir det to-tre jenter. Er det noen som har erfaringer med det?

Skrevet

Vi hadde ikke noe problem med å få tak i alkohol ihvertfall, verken på hotellet eller på helt vanlige restauranter utenfor hotellområdet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvaslagt valuta har dere pleid å ta med ned for å veksle? Dollar, Euro eller gode gamle norske kroner?

Men jeg har hørt så mye at det skal være stress for turister, både i Hammamet og Djerba? Innpåslitne selgere, både i byen men og på strendene?

At man blir fysisk dratt med inn i boden osv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...