aluminium Skrevet 17. juni 2010 #21 Del Skrevet 17. juni 2010 Men dersom man har så god sikt skulle det heller ikke være nødvendig å begynne å dirigere biler for å komme seg forbi? Enten har man god nok sikt til å se at man bare kan smette forbi, eller så drøyer man det med forbikjøringa. Så lenge bilene holder sitt felt har motorsyklister ingenting med å dirigere dem rundt. Selvsagt ikke, jeg oppfattet det ikke som om det var saken her. Selvsagt var det ikke det jeg mente, men at syklistene ofte har bedre oversikt enn vi som sitter nede i bilene våre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juni 2010 #22 Del Skrevet 19. juni 2010 Hvem er det som har utnevnt trådstarter til verdenspoliti? Om motorsyklisten vil forbi skal man ikke hindre det, uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ozzy33 Skrevet 20. juni 2010 #23 Del Skrevet 20. juni 2010 NåR man tar sertifikat på bil , motorsykkel eller trailer eller hva slags drit det enn måtte være , så lærer man at man skal være : Hensynsfull , aktpågivende og varsom.... Ikke nedverdigende , egoistisk og Full av f**n ..... Jeg for min del har vært langtransport sjåfør og jeg brukte blinklyset for å signalisere til folk som absolutt skulle kjøre forbi om det var klart eller ikke og jeg bremset litt for at forbikjøringen skulle bli over en kortere distanse . På den andre siden av saken har jeg også opplevd å få en halv mann klint ut over fronten og ruten på lastebilen , fordi en som absolutt skulle forbi bilen foran seg ikke slapp han forbi......Jeg kom da i motsatt retning .... Jeg er ikke pysete eller noe sånn, men det er ikke morsomt å vaske bort restene etter en person av fronten på lastebilen. Eller å våkne av skriket hans hver eneste natt..... Veit ikke om det er mange her som har opplevd dette , men dere kan jo tenke på dette neste gang dere ikke skal la noen komme forbi på en lettvindt måte i trafikken . . . . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 20. juni 2010 #24 Del Skrevet 20. juni 2010 Tror kanskje en del burde ta til seg innlegget ditt ja, ozzy. Kanskje de skjønner hvorfor man skal være hensynsfull i trafikken, og heller slippe hjelpe andre som vil frem istedenfor å utføre janteloven og være egoistisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 20. juni 2010 #25 Del Skrevet 20. juni 2010 Jeg kjører mye (bil) på E18, der det er to kjørefelt i hver retning. Ofte er det saktegående kø her, og jeg har ingen problemer med å legge meg ut til siden, sånn at motorsyklister slipper forbi. Da får jeg ofte et lite vink fra dem som takk. Sånne ting synes jeg er hyggelig. Det er tross alt ikke lange sommeren vi har her i landet, så folk må få nyte motorsyklene sine mens de kan, synes jeg. Selv er jeg nok litt for pysete til å kjøre sykkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorn Skrevet 20. juni 2010 #26 Del Skrevet 20. juni 2010 Skjønner ikke hva som er så vanskelig med å ta hensyn i trafikken. Hvilke ulemper var det for deg med å legge deg litt til høyre? Det er da mye bedre å bare slippe dem forbi, enkelt og greit, enn at de skal ligge rett bak deg, presse på og at du skal sitte og irritere deg og la det ta av konsentrasjonen? Har du en trailer i hekken, stopp på neste busstopp og slipp ham frem. Vil motorsyklisten eller andre bilister forbi, sakk på farten og blink til høyre, det er ikke vanskelig og du taper faktisk ikke mye tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katana Skrevet 20. juni 2010 #27 Del Skrevet 20. juni 2010 NåR man tar sertifikat på bil , motorsykkel eller trailer eller hva slags drit det enn måtte være , så lærer man at man skal være : Hensynsfull , aktpågivende og varsom.... Ikke nedverdigende , egoistisk og Full av f**n ..... Jeg for min del har vært langtransport sjåfør og jeg brukte blinklyset for å signalisere til folk som absolutt skulle kjøre forbi om det var klart eller ikke og jeg bremset litt for at forbikjøringen skulle bli over en kortere distanse . På den andre siden av saken har jeg også opplevd å få en halv mann klint ut over fronten og ruten på lastebilen , fordi en som absolutt skulle forbi bilen foran seg ikke slapp han forbi......Jeg kom da i motsatt retning .... Jeg er ikke pysete eller noe sånn, men det er ikke morsomt å vaske bort restene etter en person av fronten på lastebilen. Eller å våkne av skriket hans hver eneste natt..... Veit ikke om det er mange her som har opplevd dette , men dere kan jo tenke på dette neste gang dere ikke skal la noen komme forbi på en lettvindt måte i trafikken . . . . Det er ikke den som blir forbikjørt som har ansvaret for at en bilfører absolutt skal kjøre forbi når det er uoversiktlig, og at denne dermed forulykker som følge av sin feilvurdering. Jeg har sett så mye merkelig kjøring fra førere av vogntog, at jeg tar informasjon fra den kanten med en ganske stor klype salt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 20. juni 2010 #28 Del Skrevet 20. juni 2010 "Hensynsfull , aktpågivende og varsom". Gjelder det kun bilister, eller gjelder det også motorsyklistene? *Sitter med klump i halsen og foten klar til å høgge brems i rushtrafikken som går i 50-70 km/t med motorsyklister som kjører slalom mellom bilene i HØY fart* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juni 2010 #29 Del Skrevet 20. juni 2010 Trenger ikke å foreta forbikjøring når det kjøres i fartsgrensen og vel så det, vet du. Eller er du muligens blant dem som mener at fartsgrensen ikke gjelder for motorsyklister? Hvem er det som har utnevnt deg til den som skal dømme og håndheve om en forbikjøring er nødvendig eller ei? Overlat den oppgaven til politiet lille venn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 20. juni 2010 #30 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) Skjønner ikke hva som er så vanskelig med å ta hensyn i trafikken. Hvilke ulemper var det for deg med å legge deg litt til høyre? Det er da mye bedre å bare slippe dem forbi, enkelt og greit, enn at de skal ligge rett bak deg, presse på og at du skal sitte og irritere deg og la det ta av konsentrasjonen? Har du en trailer i hekken, stopp på neste busstopp og slipp ham frem. Vil motorsyklisten eller andre bilister forbi, sakk på farten og blink til høyre, det er ikke vanskelig og du taper faktisk ikke mye tid. Enig. Skjønner ikke hvorfor så mange skal gjøre sitt beste for å irritere. Greit nok at det ikke er en lov som sier man _skal_ slippe folk forbi, men er det så farlig å gjøre det liksom.. (det er like irriterende med de som skal ligge klistra oppi deg bakfra, men en av partene må gi seg en gang, og det er ingen som taper på å være den som gir etter). Gjelder forøvrig ikke bare motorsykler, men biler, vogntog og alt annet som ferdes på veiene også Endret 20. juni 2010 av mias Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katana Skrevet 20. juni 2010 #31 Del Skrevet 20. juni 2010 Hvem er det som har utnevnt deg til den som skal dømme og håndheve om en forbikjøring er nødvendig eller ei? Overlat den oppgaven til politiet lille venn. Det er mange forskjellige yrkesgrupper på kg, også politifolk. Til din underretning, så er det også fritt frem for den vanlige borger å anmelde dersom det begås lovbrudd i trafikken. Det er heldigvis mange som har en helt annen holdning til loven enn enkelte i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 20. juni 2010 #32 Del Skrevet 20. juni 2010 Jeg ville av hensyn til motorsyklistens sikkerhet, blinket litt inn til høyre. Det koster deg INGENTING å gjøre det, men kan absolutt forhindre en ganske stygg ulykke. Jeg blir også irritert på svin i trafikken som forbikjører gud og hvermann og utsetter seg selv og andre for fare. (vet ikke hvor reell faren var i dette tilfellet, men på generell basis) Men det hjelper ikke å bli trassig av den grunn! Hvordan ville TS følt seg, om motorsyklisten havnet i en ulykke som følge av en vanskelig forbikjøring som kunne vært unngått ved å blinke inn til høyre? Selvfølgelig ville det ikke vært TS feil, det er motorsyklisten som tar valget. Men jeg hadde ikke klart å leve uten dårlig samvittighet etterpå, værtfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katana Skrevet 20. juni 2010 #33 Del Skrevet 20. juni 2010 Alle skal vise hensyn til hverandre, den er udiskutabel. Men; å drive forbikjøring med så liten margin at du er avhengig av andres goodwill for å unngå ulykke, det er helt forkastelig. Det er latterlig å skylde på andre. Det er du selv som har ansvaret for ikke å sette andres sikkerhet i fare ved å ta halsbrekkende sjanser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cannavaro Skrevet 21. juni 2010 #34 Del Skrevet 21. juni 2010 Det er interessant å lese hvilke holdninger folk har i trafikken, hvordan man handler og reagerer selv på andres ferdsel. I tilfellet som ts her ; h*n blir muggsur av 5 forbikjøringer av motorsykler. Dersom man handler aktpågivende så legger man seg litt til siden for å lette forbikjøringen. Tenkt tilfelle : motorsyklisten klarer ikke forbikjøringa og blir truffet av motgående bil, risken er at ts kan oppleve å få den smadrede motorsykkelen i sin egen front. Det kan jo være et tenkt scenario. Hvorfor skal man da ikke bidra til å gjøre forbikjøringa enkel for den som tar risikoen ved å foreta den ??? Tenker man på konsekvenser i trafikken for de valg man tar ??? Selvfølgelig gjelder dette også motorsyklister, men det er allikevel deres valg om forbikjøring eller ei. Det får ikke vi gjort noe med. Det vi kan gjøre er jo å minske faren for sammenstøt eventuelt. Jeg kjører selv mc og vet hvor lett og kjapt man kommer seg forbi biler, og noen ganger er det til hjelp dersom bilene legger seg litt til siden. Jeg prøver allikevel å være 100 % sikker ved forbikjøringer og velger å avstå når det kan være usikkert. Nei, det er ikke mange som er perfekte i trafikken, det blir det aldri heller. Mitt budskap er heller at man skal tenke hensynsfullt og vurdere konsekvens over de handlinger/avgjørelser man tar. Kanskje blir vi bedre trafikanter av det ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dhanu Skrevet 21. juni 2010 #35 Del Skrevet 21. juni 2010 Pleier å agere omvendt av trådstarter, jeg. Pleier alltid å lette forbikjøringer for motorsykler, det er noe jeg gjør automatisk. Selv om jeg må stampe i kø med bilen min, føler jeg meg ikke bedre av å hindre de som faktisk har kjøretøy som kommer seg lettere fram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 21. juni 2010 #36 Del Skrevet 21. juni 2010 Det er mange forskjellige yrkesgrupper på kg, også politifolk. Til din underretning, så er det også fritt frem for den vanlige borger å anmelde dersom det begås lovbrudd i trafikken. Det er heldigvis mange som har en helt annen holdning til loven enn enkelte i denne tråden. Det er forskjell på å anmelde og å plassere seg i en situasjon hvor man selv søker å fysisk håndheve ens individuelle oppfatning av loven. Jeg tviler på at å hindre en forbikjøring kan forsvares med hjemmel i straffelovens § 47, som ellers har berget enkelte selvutnevnte politifolk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katana Skrevet 21. juni 2010 #37 Del Skrevet 21. juni 2010 Det er forskjell på å anmelde og å plassere seg i en situasjon hvor man selv søker å fysisk håndheve ens individuelle oppfatning av loven. Jeg tviler på at å hindre en forbikjøring kan forsvares med hjemmel i straffelovens § 47, som ellers har berget enkelte selvutnevnte politifolk. Har jeg hevdet noe annet? Kan du vise til det innlegget der det hevdes at man skal hindre en forbikjøring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alCaldazar Skrevet 21. juni 2010 #38 Del Skrevet 21. juni 2010 Det er heller ikke lov å foreta forbikjøringer på høyre siden, så denne regelen blir jo brutt dersom man tråkler seg frem mellom to felt i samme kjøreretning. Men det er jo tydligvis ett behov for at dette blir definert i lovverket, så man slipper slike konflikter. Jo, dette er eksplisitt tillatt i lovverket, dersom trafikken er saktegående eller det er andre forhold som tilsier at det er hensiktsmessig. Det er (ikke eksplisitt) tillatt med lanesplitting, på samme måte som det er tillatt å kjøre på fortauet når du skal inn i en bakgård hvor du MÅ over fortauet for å kommet inn. TS har en plikt til å, om ikke direkte HJELPE, så ihvertfall ikke gjøre forbikjøringer noe vanskeligere enn de trenger å være. Å f.eks øke farten eller legge seg lenger til venstre etter at man blir oppmerksom på at noen kjører forbi, er forbudt. Alle trafikanter er også pliktige til å slippe inn de som har kjørt forbi, ved å holde god nok avstand til bilen foran slik at forbikjøreren kommer inn. Enhver vurdering av om forbikjøringen er trygg eller ikke må overlates til den som kjører forbi; det eneste man kan gjøre er å banne, notere registreringsnummeret og ringe politiet! Men dersom man har så god sikt skulle det heller ikke være nødvendig å begynne å dirigere biler for å komme seg forbi? Enten har man god nok sikt til å se at man bare kan smette forbi, eller så drøyer man det med forbikjøringa. Så lenge bilene holder sitt felt har motorsyklister ingenting med å dirigere dem rundt. Nødvendig og nødvendig, det ble gitt et *tegn*, tydeligvis for å vise misnøye med at bilisten ikke holdt til høyre i kjørefeltet. Ingen blir skadet av å gi et tegn, men motorsyklisten har jo nettopp oppnådd at bilisten spurte på dette forumet og at han/hun, og andre som leser denne tråden, nå forhåpentligvis har lært litt mer om trafikken. Så da var vel kanskje tegnet ikke så dumt allikevel! (hilsen bilist, landeveissyklist og motorsyklist) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ism85 Skrevet 21. juni 2010 #39 Del Skrevet 21. juni 2010 Slipp for guds skyld forbi alle som vil forbi! Enkelte skjønner aldri at de må passe sine egne saker, det er ikke ditt ansvar å sørge for at alle andre kjører så fort du mener de skal gjøre. Og det Blir helt garantert ikke tryggere på veiene av at enkelte ikke tåler å bli forbikjørt! Kjører bil, mc og lastebil selv og velger selv ofte tidvis meget forskjellig hastighet med de forskjellige typene kjøretøy er ikke uvanlig at det er tryggere å kjøre feks 100 med mc enn 50 med vogntog. dette på tross av at dødligheten er ca 13 ganger så høy på mc som på bil og bil igjen er mye mer dødelig enn lastebil men så blir jo tallene ca omvendt når en tenker på hvor farlig en er for andre og det er det som jo er det viktigste mener jeg. Om jeg vil øke risikoen noe for meg selv er det i mine øyne mye mer moralskt korrekt enn å øke risikoen for mine med trafikkanter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #40 Del Skrevet 25. juni 2010 jeg skjønner ikke hvordan dere har virkelig klart å tolke teksten dit hen at jeg prøvde å forhindre forbikjøring til disse motorsyklistene? Mange rare holdninger her når det gjelder bilkjøring, men det gjenspeiler virkelig trafikkbildet i hverdagen. Det handler som regel om å passe seg for de som ikke kan kjøre bil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå