Gå til innhold

hissig? motorsyklist...


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Heldige meg kjørte i "kø" og på den svingete veien var det en gjeng med motorsyklister som fant ut at de skulle kjøre forbi alle bilene, selv om det var rimelig dårlig oversikt for forbikjøring,

men motorsyklister de ser tydeligvis bedre enn bilførere dessuten har de en fantastisk fart på sykkelen..

i det jeg ble forbikjørt av den siste av 5 så vinket og pekte motorsyklisten at jeg skulle kjøre lenger ut til siden pga. det var dårlig forbikjøringsmuligheter.. hvis jeg kjørte lenger ut til siden så løste jeg problemet til motorsyklisten??

er dette riktig og god kjøreskikk?

(jeg ble muggsur og angret på at jeg ikke lå MIDT i veien...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det var dårlig sikt for forbikjøring burde de ikke ha foretatt den der. Likevel er det ikke din jobb å ta den avgjørelesen for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

Jeg syns det er normal folkeskikk og legge seg litt ut til siden og la motorsyklisten kjøre forbi.

Har aldri møtt mennesker som mener noe annet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din jobb å lette forbikjøring, ikke å felle dom over om den er forsvarlig eller ei. Faktisk er det desto viktigere ved uforsvarlige forbikjøringer å hjelpe til med å få dem raskt gjennomført.

Skal du ikke i utgangspunktet holde til høyre, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er ikke ts eller andre sin "jobb" å legge forholdene til rette for de som velger å gi blaffen i trafikkreglene.

At de fleste legger seg litt ut mot høyre når det foretas forbikjøringer er vel vanlig, men jeg ser ingen grunn til at forholdene skal legges til rette for ulovlig kjøring. Det gjelder de samme trafikkregler for motorsyklister som for andre kjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte du ikke å holde til høyre og senke farten, for å lette forbikjøring, du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt lov å bedrive det som kalles lane splitting, altså å kjøre mellom bilene. Hvis bilistene gidder å legge seg noen centimeter til sideb blir det god plass til alle, alle blir fornøyd, og ingen biler kommer fortere frem av å hindre motorsyklene i trygg forbikjøring. Og du har ikke lyst til å bli drapsmann bare fordi du ergrer deg over at noen kommer frem fortere enn deg og kanskje har det gøy underveis attpåtil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Lærte du ikke å holde til høyre og senke farten, for å lette forbikjøring, du da?

Trenger ikke å foreta forbikjøring når det kjøres i fartsgrensen og vel så det, vet du.

Eller er du muligens blant dem som mener at fartsgrensen ikke gjelder for motorsyklister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrensen gjelder alle, men det er politiet sin jobb å sørge for at den overholdes, ikke din.

Det er heller ikke opp til deg å avgjøre om det er en grunn til forbikjøringen.

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

Man skal lære på kjøreskolen at uansett om man ligger i fartsgrensa, så skal man være hjelpsom mot biler som vil forbi - ellers kan dette skape trafikkfarlige situasjoner.

Det skader ikke å være litt hjelpsom i et ellers så kaldt land....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det skader ikke å være litt hjelpsom i et ellers så kaldt land....

Det skader heller ikke å ferdes på en slik måte i trafikken at man ikke utsetter verken seg selv eller andre for fare.

Det er en grunn til at fartsgrensene er satt som de er, og alle plikter å vise hensyn. Også motorsyklister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

Selvom det er en fartsgrense, så betyr ikke det at man ikke kan kjøre forbi?

Så lenge man ikke kjører forbi når det er heltrukket midtlinje eller ekstrem uoversiktelig, så er det ikke en politimann som ville stoppet noen som kjører forbi.

Redigerer: eller, noen ville kanskje stoppet deg, men det er gjerne politifolk som kjeder seg og bare MÅ. De kan ikke ta deg for det.

Endret av Marlo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Selvom det er en fartsgrense, så betyr ikke det at man ikke kan kjøre forbi?

Så lenge man ikke kjører forbi når det er heltrukket midtlinje eller ekstrem uoversiktelig, så er det ikke en politimann som ville stoppet noen som kjører forbi.

Redigerer: eller, noen ville kanskje stoppet deg, men det er gjerne politifolk som kjeder seg og bare MÅ. De kan ikke ta deg for det.

Politiet kan ikke ta deg for å bryte fartsgrensen?

Vel, du kan jo prøve, og se om teorien din funker.

Morsomt å lese at du vet hvilke valg politiet tar. Tror ikke du er den rette til å uttale deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marlo

Om du kjører for fort, ja.

Men om man kjører forbi noen, så må man opp i litt mer fart enn bilen man kjører forbi, så nei, da tar de deg ikke.

Om jeg har rett til å uttale meg om det eller ikke gidder jeg ikke diskutere engang.

Rart INGEN har stoppet meg da når jeg har kjørt forbi folk. Ja, folk har nemlig en tendens til å sakke farten når de ser politi...da kjører jeg forbi og har hatt ganske høy hastighet i forbikjøringen - aldri blitt stoppet. Rart det der gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Om du kjører for fort, ja.

Men om man kjører forbi noen, så må man opp i litt mer fart enn bilen man kjører forbi, så nei, da tar de deg ikke.

Om jeg har rett til å uttale meg om det eller ikke gidder jeg ikke diskutere engang.

Rart INGEN har stoppet meg da når jeg har kjørt forbi folk. Ja, folk har nemlig en tendens til å sakke farten når de ser politi...da kjører jeg forbi og har hatt ganske høy hastighet i forbikjøringen - aldri blitt stoppet. Rart det der gitt ;)

Nei, jeg tror ikke du skal innlate deg på å diskutere det.

Holdes fartsgrensen med god margin, er det ingen grunn til forbikjøringer, og de som likevel velger å gjøre det, har ingen immunitet mot å bli tatt. Det gjelder nok også for deg, selv om du har vært heldig (som du påstår) hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

Jaja, du har din mening og jeg har min.

Selvom du ikke er enig med meg, så betyr ikke det at det du sier er det eneste rette her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...selv om det var rimelig dårlig oversikt for forbikjøring...

En ting du kanskje ikke vet om dersom du ikke har sittet på en sykkel noen gang, er at de faktisk ser utrolig mye mer enn hva du gjør. Setter de seg litt opp på sykkelen er hodet deres i høyde med et vanlig biltak, og de kommer gjerne litt lenger ut enn hva du gjør også, så det er slettes ikke alle sykkelforbikjøringer som er halsbrekkende farlige, selv om det kanskje kan se slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt lov å bedrive det som kalles lane splitting, altså å kjøre mellom bilene.

Ifølge veitrafikkloven er det en diskusjonssak om dette er lov. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3094199.ece

Jeg er i utganspunktet enig med Trafikkskolemannen:

Den tidligere UP-sjefen og sjef for Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund er i dag jurist hos Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund.

Han mener denne regelen bare kan benyttes dersom bilene står i ro. Dersom det er bevegelse i køen er situasjonen en helt annen.

- Motorsykkelen må benytte seg av kjørefeltene ved køkjøring. Så lenge det er bevegelse i køen må de innrette seg etter køen, og en forbikjøring må skje på en skikkelig måte, sier Olsen.

Det bør også være i motorsyklistenes egen interesse å ikke drive med dette når køen er i bevegelse, siden det er stor fare for å bli påkjørt, når biler bytter felt, og man holder høyere fart enn resten av køen. Står køen derimot helt stille blir situasjonen en annen.

Det er heller ikke lov å foreta forbikjøringer på høyre siden, så denne regelen blir jo brutt dersom man tråkler seg frem mellom to felt i samme kjøreretning. Men det er jo tydligvis ett behov for at dette blir definert i lovverket, så man slipper slike konflikter.

En ting du kanskje ikke vet om dersom du ikke har sittet på en sykkel noen gang, er at de faktisk ser utrolig mye mer enn hva du gjør. Setter de seg litt opp på sykkelen er hodet deres i høyde med et vanlig biltak, og de kommer gjerne litt lenger ut enn hva du gjør også, så det er slettes ikke alle sykkelforbikjøringer som er halsbrekkende farlige, selv om det kanskje kan se slik ut.

Men dersom man har så god sikt skulle det heller ikke være nødvendig å begynne å dirigere biler for å komme seg forbi? Enten har man god nok sikt til å se at man bare kan smette forbi, eller så drøyer man det med forbikjøringa. Så lenge bilene holder sitt felt har motorsyklister ingenting med å dirigere dem rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kjøreskolen lærte jeg at man skal være aktpågivende, varsom og hensynsfull. Jeg hadde derfor vært hensynsfull og lagt meg til høyre. Selv om jeg ikke vurderer en forbikjøring som forsvarlig vil jeg heller ikke gjøre det vanskeligere for motorsyklister. Jeg slipper de mer enn gjerne forbi. Heller det enn å ha de liggende ret tbak meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Heldige meg kjørte i "kø" og på den svingete veien var det en gjeng med motorsyklister som fant ut at de skulle kjøre forbi alle bilene, selv om det var rimelig dårlig oversikt for forbikjøring,

men motorsyklister de ser tydeligvis bedre enn bilførere dessuten har de en fantastisk fart på sykkelen..

i det jeg ble forbikjørt av den siste av 5 så vinket og pekte motorsyklisten at jeg skulle kjøre lenger ut til siden pga. det var dårlig forbikjøringsmuligheter.. hvis jeg kjørte lenger ut til siden så løste jeg problemet til motorsyklisten??

er dette riktig og god kjøreskikk?

(jeg ble muggsur og angret på at jeg ikke lå MIDT i veien...)

* OJ , fysj a meg det er så vanskelig å kjøre litt til siden, slik at noen kan kjøre forbi... Blir så sint på dem fordi det er liksom de som skal ta hensyn til meg( som gjerne vil stå midt i veien ) og ikke omvendt.. :kjefte: *

:klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...