Gjest KateW Skrevet 16. juni 2010 #41 Skrevet 16. juni 2010 Og skal man på ferie alene så må man betale ekstra for senga man IKKE bruker, fordi man ikke er to. Siste ferien jeg sjekket var det 1500 kroners SINGEL-TILLEGG for fire netter. Som Suzy påpeker, alle kommunale utgifter deles på en, og fortsatt viser undersøkelser at det er dyrere for kvinner, fordi man fortsatt jevnt over tjener mindre enn menn med like lang utdanning.
Gjest Tidssone Skrevet 16. juni 2010 #43 Skrevet 16. juni 2010 Kanskje venner som er single burde kjøpe seg en leilighet sammen, for å komme seg inn på boligmarkedet? Jeg kune helt fint ha kjøpt sammen med en venninne like godt som en mann.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. juni 2010 #44 Skrevet 16. juni 2010 Herregud Steinar, hvorfor skal du alltid komme med eksempler som er helt på jordet? Å dra frem feriekostnader osv blir helt feil. Man trenger da ikke å dra på dyrere ferier selv om man er i et forhold. Hvis man drar på dyrere ferier er det fordi man har bedre råd, man kan ikke regne med luksusforbruk når man regner på kostnader. I så fall ville jeg sagt at jeg hadde spart mye på å være i et forhold for da kunne jeg tilbringet fredagskveldene hjemme med hjemmelaget pizza og film istedenfor å gå på byen som jeg "må" som singel. Som singel må jeg ha bil. Den brukes bare en gang i uka, men når jeg trenger den så trenger jeg den dermed kunne jeg fint delt bilen med en partner. Leilighet må jeg ha, og jeg trenger soverom, kjøkken, stue bad osv. Akkuratt det samme som jeg hadde hatt behov for om jeg bodde med en partner. I tillegg er det litt ensomt å bo alene så jeg vil helst bo midt i byen der alt skjer, hadde jeg hatt samboer hadde jeg syntes det var ok å bo litt mer landling i et billigere boligområde. Barn har som nevnt under ingenting med saken å gjøre, det at enkelte par/single bruker mye penger på luksusvarer kan man heller ikke ta i betraktning, man må rett og slett sammenligne to mennesker sov lever på samme måte hvorav den ene er singel og den andre i forhold.
Steinar40 Skrevet 16. juni 2010 #45 Skrevet 16. juni 2010 (endret) Nei det er ikke forsåvidt korrekt det jeg skriver - det er helt korrekt. Disse utgiftene er de samme uanset tom man er en eller to. En bolig blir heller ikke dyrere om det er to som bor i den, så boligutgifter for to er rimeligere enn for en. Et hus er ikke varmere når man er to (altså bruker man ikke mer penger på oppvarming enn for en), mat bruker man vel dobbelt så mye av, men dobbelt så stor utgift delt på to er vel akkurat det samme som den opprinnelige utgiften for en (så dårlig i matte er ikke engang jeg), sminke/såpe osv bruker man ikke mer av når man er i et par- ergo er denne utgiften lik.... osv Å sammenligne å være par med barn med singel uten barn blir jo ikke å sammenligne på likt grunnlag - enten må vi sammenligne bpar uten barn med singel uten barn, eller par med barn med singel med barn. Som singel trenger man mindre plass og dermed blir det billigere å fyre også. Dessuten bruker ikke jeg sminke Men de som er single med barn har sikkert mye å tjene på å ikke være singel - både økonomisk og i praktisk samarbeide. Kvinnfolk i dag er kravstore og dyre i drift. Derfor blir det garantert en økonomisk ulempe for meg å være i et parforhold. Det har jeg merket godt. Endret 16. juni 2010 av Steinar40
Gjest KateW Skrevet 16. juni 2010 #46 Skrevet 16. juni 2010 Ta en titt på den linken fra Ensliges Landsforbund, du, Steinar. Eller skal du nå si noe om at forskning ikke stemmer med mindre det passer deg?
Gjest Eurodice Skrevet 16. juni 2010 #47 Skrevet 16. juni 2010 Som singel trenger man mindre plass og dermed blir det billigere å fyre også. Dessuten bruker ikke jeg sminke Men de som er single med barn har sikkert mye å tjene på å ikke være singel - både økonomisk og i praktisk samarbeide. Kvinnfolk i dag er kravstore og dyre i drift. Derfor blir det garantert en økonomisk ulempe for meg å være i et parforhold. Det har jeg merket godt. Kan du gi meg en god grunn til at et par trenger så mye mer plass enn en singel person? En voksen singel vil ikke leve en hybeltilværelse, som det virker som om du ser for deg. Faktisk har de fleste single familie og venner som de har på overnattingsbesøk mer eller mindre ofte. Da er det veldig greitt å ha et par rom ekstra. Til ditt andre avsnitt kan jeg bare snakke for meg selv og si at jeg aldri ville ha tenkt tanken på nærmest å prostituere meg for å få bedre råd, ved å leve sammen med en mann som kun skulle fungere som inntektskilde. Ditt siste avsnitt avslører til fulle din forakt for kvinner. "Kvinnfolk" er et ord som oser av nedlatenhet og forakt. Du skjærer alle kvinner over én kam. Kravstore og dyre i drift, skriver du. Det er da vel din egen forbannede dumhet at du roter deg bort i slike kvinner. Jeg fatter ikke hvilke miljøer du vanker i ettersom du treffer "holddamer", men velbekomme.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. juni 2010 #48 Skrevet 16. juni 2010 Poenget er at når man nærmer seg 30, og alle vennene dine ar kjøpt bolig med typen, så er det kanskje ikke så lurt å kjøpe sammen med en man ikke kjenner så godt...og om man kjøper bolig sammen med en venninne, så får plutselig venninna type, og da må man selge hele boligen, eller så må jeg flytte ut siden typen til venninna mi vil kjøpe min del av boligen å flytte inn, også må jeg lete på nytt... Kan vi da si oss enige i at single burde få ektra lønn?? Hilsen TS ...
Suzy Skrevet 17. juni 2010 #49 Skrevet 17. juni 2010 (endret) Nei, single bør ikke få ekstra lønn. Som singel trenger man mindre plass og dermed blir det billigere å fyre også. Dessuten bruker ikke jeg sminke Det står sminke/såpe og det henviser til din egen påstand om at par bruker mer penger på skjønnhet/hygiene-produkter. Om du ikke bruker såpe når du er singel så skjønner jeg godt at du sliter med å treffe damer forøvrig Som singel trenger man bad, soverom, stue og kjøkken - ett par uten barn trenger akkurat det samme. Jeg foreslår at du tar en titt på lenken nedenfor der det vises veldig konkret til eksempler på at det er dyrere å være singel: By the way Kvinnfolk i dag er kravstore og dyre i drift. Derfor blir det garantert en økonomisk ulempe for meg å være i et parforhold. Det har jeg merket godt. Og sånne kommentarer... what can I say Prøv å være litt saklig bare EN dag - kan du? Endret 17. juni 2010 av Suzy
Gjest KateW Skrevet 17. juni 2010 #50 Skrevet 17. juni 2010 Prøv å være litt saklig bare EN dag - kan du? Can pigs fly? TS, jeg har kun vært i ett samboende forhold. Allikevel eier jeg leilighet, betaler ned studielån, drar på ferier osv. Ikke noe av dette har jeg ervervet meg gjennom høy lønn eller oppgjør ved brudd. Kan du, så får du det til, stramt til tider, ja. Men jeg prioriterer. Ferier snarere enn oppussing, skjønnhetspleie og trening snarere enn shopping og sånn er det bare.
Steinar40 Skrevet 17. juni 2010 #52 Skrevet 17. juni 2010 Det står sminke/såpe og det henviser til din egen påstand om at par bruker mer penger på skjønnhet/hygiene-produkter. Om du ikke bruker såpe når du er singel så skjønner jeg godt at du sliter med å treffe damer forøvrig Som singel trenger man bad, soverom, stue og kjøkken - ett par uten barn trenger akkurat det samme. Jeg foreslår at du tar en titt på lenken nedenfor der det vises veldig konkret til eksempler på at det er dyrere å være singel: Det hender nok at jeg bruker såpe da vettu Jeg er ikke uenig i at det kan være mye å spare på å leve i parforhold. Men hvor mye avhenger av hvor mye man tjener og hvor høy levestandard man har og hvor mange barn etc. Som singel kan man leve relativt enkelt og spartansk, og da blir det fort billigere å være singel enn å leve i sammen med en partner som er kravstor og dyr i drift. Det er mine poeng Så forresten en flyvende gris utenfor vinduet her nå
FrøkenFjong Skrevet 17. juni 2010 #53 Skrevet 17. juni 2010 Jeg kan ikke si meg enig i at man lever så enkelt, spartansk og sparsommelig når man er singel. Det er nesten tvert i mot synes jeg. Som singel har jeg ingen kjæreste å komme hjem til og sitte foran TVen med om kveldene eller være sammen med/hjemme med i helgene. Det blir derfor til at hele mitt sosiale liv er basert på ulike venner. På denne måten blir det stadig til et kafebesøk, kino, en øl her og der, en matbit ute, en tur på byen etc med forsjellige venner. Inviterer jeg venner hjem til meg kjøper jeg gjerne inn noe godt. Jeg har familie/venner som bor i andre byer, og jeg bruker tid og penger (buss/tog) på å besøke disse - antaklig mer enn jeg vile gjort hvis jeg hadde samboer. Jeg tar også ofte imot helgebesøk og da koser man seg jo gjerne litt ekstra. Jeg bor i en to-roms (kke sentralt) og betaler alle utgifter på denne alene. Jeg har flere vennepar som har omtrent samme lån på sine leiligheter, og utgiften blir delt på to hver måned. I perioder har jeg gått inn for å leve sparsomt. Da treffer jeg kollegaene mine på jobb, og er hjemme/trener på kvelden, fordi det sosiale faktisk er ganske dyrt! Men så vil en jo gjerne treffe venner/finne på noe også. Jeg sier ikke at det blir øl/kafe/kino hver eneste dag, men det kan fort bli en del. Det er jo ikke så morro å sitte for mye alene i leiligheten sin heller. Jeg mener at hvis man er samboer kan man lettere være ikke-sosial i en periode, og spare penger på dette, for man har jo faktisk en samboer/ektefelle å være sammen med likevel.
Heisannmannen Skrevet 17. juni 2010 #54 Skrevet 17. juni 2010 By the way Uff, det hørtes lite hipt og kult ut: Ensliges landsforbund. Nei, så desp er jeg ikke. Ennå. Fram til da er jeg singel. Jeg tipper de som kaller seg enslige sliter økonomisk. Vi single klarer oss fint.
Gjest Eurodice Skrevet 17. juni 2010 #55 Skrevet 17. juni 2010 Uff, det hørtes lite hipt og kult ut: Ensliges landsforbund. Nei, så desp er jeg ikke. Ennå. Fram til da er jeg singel. Jeg tipper de som kaller seg enslige sliter økonomisk. Vi single klarer oss fint. Singel/single er engelsk for enslig, visste du ikke det?
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juni 2010 #56 Skrevet 17. juni 2010 Ikveld var jeg på kino med venner-jeg og tre par, og vi gikk et stykke sammen hjemover, det siste stykke gikk jeg alene. Det er trygt å gå her jeg bor, bor i et villaområde, men det var litt romantisk å gå det siste stykke hjem når gatelyktene skinte og det var grå himmel, selv om det var litt kjølig. Akkuratt da skulle jeg ønske jeg hadde en snill og god mann ved min side, som passer på at jeg kommer meg trygt hjem, selv om det eneste jeg trenger å være redd for her omkring er gamle mennesker og små barn. Samtidig var det ingen som spanderte kinobillett eller godis på meg ...
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juni 2010 #57 Skrevet 17. juni 2010 Jeg kan ikke si meg enig i at man lever så enkelt, spartansk og sparsommelig når man er singel. Det er nesten tvert i mot synes jeg. Som singel har jeg ingen kjæreste å komme hjem til og sitte foran TVen med om kveldene eller være sammen med/hjemme med i helgene. Det blir derfor til at hele mitt sosiale liv er basert på ulike venner. På denne måten blir det stadig til et kafebesøk, kino, en øl her og der, en matbit ute, en tur på byen etc med forsjellige venner. Inviterer jeg venner hjem til meg kjøper jeg gjerne inn noe godt. Jeg har familie/venner som bor i andre byer, og jeg bruker tid og penger (buss/tog) på å besøke disse - antaklig mer enn jeg vile gjort hvis jeg hadde samboer. Jeg tar også ofte imot helgebesøk og da koser man seg jo gjerne litt ekstra. Jeg bor i en to-roms (kke sentralt) og betaler alle utgifter på denne alene. Jeg har flere vennepar som har omtrent samme lån på sine leiligheter, og utgiften blir delt på to hver måned. I perioder har jeg gått inn for å leve sparsomt. Da treffer jeg kollegaene mine på jobb, og er hjemme/trener på kvelden, fordi det sosiale faktisk er ganske dyrt! Men så vil en jo gjerne treffe venner/finne på noe også. Jeg sier ikke at det blir øl/kafe/kino hver eneste dag, men det kan fort bli en del. Det er jo ikke så morro å sitte for mye alene i leiligheten sin heller. Jeg mener at hvis man er samboer kan man lettere være ikke-sosial i en periode, og spare penger på dette, for man har jo faktisk en samboer/ektefelle å være sammen med likevel. Ja, jeg er singel også, men jeg har ikke så god råd siden jeg er student, derfor bor jeg hjemme slik at jeg kan ha råd til å gjøre ting iblandt og å reise. Og man må jo se bra ut En venninne av meg lever på 8000 i mnd, og jobber kun litt i ferier og sjelden i helger. Hun er veldig flink til å finne dyre, fine klær på salg, så hun finner alltid noe nytt hver uke, og hun har alltid råd til å bli med på noe. Tror hun er veldig flink å disponere penger, hun klarer t.o.m. å spare litt hver mnd! En annen venninne av meg jobber mye ved siden av studiene, men bruker opp alt og har ofte ikke råd i slutten av mnd da hun venter på lønn og studielån. Forskjell på folk
Gjest KateW Skrevet 18. juni 2010 #58 Skrevet 18. juni 2010 http://www.aftenposten.no/pengenedine/article3698507.ece
Suzy Skrevet 18. juni 2010 #59 Skrevet 18. juni 2010 Jeg er ikke uenig i at det kan være mye å spare på å leve i parforhold. Men hvor mye avhenger av hvor mye man tjener og hvor høy levestandard man har og hvor mange barn etc. Som singel kan man leve relativt enkelt og spartansk, og da blir det fort billigere å være singel enn å leve i sammen med en partner som er kravstor og dyr i drift. Det er mine poeng Nå sammenligner vi vel helst to sammenlignbare enheter altså singel (med eller uten barn) med par (med eller uten barn) på genrell basis. Hva du syns er relevant å trekke inn i slike debatter kan jo være så ymse, men skal man sammenligne det ene med det andre må det være generelt. Det nytter ikke å diskutere brannfare med å ha som utgangspunkt at man huser en pyroman f.eks By the way Har du sett på lenken enda?
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juni 2010 #60 Skrevet 18. juni 2010 http://www.aftenposten.no/pengenedine/article3698507.ece Det er tåpelig - at man må skaffe seg en mann for å kjøpe bolig ... Har to venninner som har kjøpt seg leilighet helt alene. Men den er ikke stor, da ... Og en annen venninne av meg er alenemor, og hun sliter med å finne et sted hun kan kjøpe som har to soverom, så hun leier fortsatt ...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå