Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #1 Skrevet 14. juni 2010 Heisann Jeg har søkt litt rundt her men fant ikke noe spesifikk tråd om endometriose. Beklager for opplysninger til de sarte her inne, men jeg har ved menstruasjon de siste 6 mnd hatt vondt oppe langt i rompa. Det er ikke hemoroider, har sjekket dette, og har ikke blødninger eller rifter, eller ting stikkende ut av rompa, og ikke problemer med treg mage og trykking. Det er som regel i forbindelse med menstruasjon , at jeg får voldsomme menssmerter, da i korsrygg, rompe og livmor. Tar en god del smertestillende da det står på. Selv om jeg går på pillen for å ikke ha mensen ofte, så kommer mensen likevel. SKal til legen for det. Nå de siste gangene gjør det skikkelig vondt langt inne i rompa (ikke livmor) og det gjør vondt å gå og sitte også. Tisse og avføring gjør vondt, og jeg kjenner det kommer fra øvre den av rompa. Omtrent rett inn fra halebeinet og inn. Det blir ikke bedre ved å gå på do eller luftavgang. Er det noen som kjenner seg igjen i disse symptomene på noe?
Sugerøret Skrevet 14. juni 2010 #2 Skrevet 14. juni 2010 http://www.endometriose.no/Tarm-endometriose http://www.endometriose.no/Symptomer1 Reine krampetilstanden i rompa,ikke bare i "rosetten" sant ? Japp kjenner igjen det
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #3 Skrevet 14. juni 2010 Ja, ikke rosetten nei ! Det er liksom som om det stråler oppover og inn i endetarmen. Hvis jeg reiser meg, setter meg, og spesielt hvis jeg sitter i stilling for å tisse/avføring. Det gjør liksom vondt uansett hvordan jeg beveger bekkenet. Mange symptomer som stemmer for meg, selv om man selvfølgelig kan finne mange slike ting og "matche" det til seg selv. Kårky; har du fått behandling for det? Hvordan gikk det evt?
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #4 Skrevet 15. juni 2010 TS her Kom på at for ca 2 år siden var jeg hos Sentrum Røntgeninstitutt i Oslo der jeg tok MR og i tilegg ct colonoskopi som de førte opp i endetarmen. Burde de ha sett det på disse resultatene hvis det var noe der?
Capricorn Skrevet 15. juni 2010 #5 Skrevet 15. juni 2010 Jeg har endo og kjenner igjen det du beskriver. Det er ikke dermed sagt at du har det selvfølgelig. Rart ikke du har fått lapraskopi syns jeg. Det er den eneste sikre måten å konstatere det på.
Kosteskaft Skrevet 15. juni 2010 #6 Skrevet 15. juni 2010 Er endometriose noe som utvikles over tid? Hadde vanncyster på eggstokkene (på begge sider) for 5 år siden som ble fjernet ved kikkhulsop. Ville man sett endometriose da? Eller kan jeg ha det nå feks?
Capricorn Skrevet 15. juni 2010 #7 Skrevet 15. juni 2010 Er endometriose noe som utvikles over tid? Hadde vanncyster på eggstokkene (på begge sider) for 5 år siden som ble fjernet ved kikkhulsop. Ville man sett endometriose da? Eller kan jeg ha det nå feks? Tror de mest sannsynelig ville sett det da. Ja, det utvikler seg over tid og kan bli verre. Det kan også bli bedre med behandling eller graviditet. Husk at noen er verre enn andre og noen merker det knapt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #8 Skrevet 15. juni 2010 TS her Kom på at for ca 2 år siden var jeg hos Sentrum Røntgeninstitutt i Oslo der jeg tok MR og i tilegg ct colonoskopi som de førte opp i endetarmen. Burde de ha sett det på disse resultatene hvis det var noe der? Capricorn, vet du om det hadde vært tydlig i disse undersøkelsene som nevnt over som jeg hadde for 2 år siden hvis jeg har endometriose? Jeg ble sjekket for ting i forbindelse med vondt i mage. TS
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #9 Skrevet 15. juni 2010 Hei! Jeg hadde i en periode slike smerter i rumpa. Det kjentes ut som om noen stakk et sverd inn rumpa, og opp langs ryggraden. Jeg husker ikke om det var i forbindelse med mensen eller ikke. Jeg fikk hvertfall ikke sove den ene natten. Det gjorde vondt å sitte. Jeg klarte ikke å gå på do, vanvittig vondt hvis jeg pressa nedover. Jeg har fått påvist cyster på eggstokkene. Kan dette bety at jeg har endometriose? Jeg har ikke kjent disse smertene i det siste. Burde jeg bli utredet, eller er det greit å la det ligge siden jeg ikke har hatt vondt i det siste?
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #10 Skrevet 15. juni 2010 Hei! Jeg hadde i en periode slike smerter i rumpa. Det kjentes ut som om noen stakk et sverd inn rumpa, og opp langs ryggraden. Jeg husker ikke om det var i forbindelse med mensen eller ikke. Jeg fikk hvertfall ikke sove den ene natten. Det gjorde vondt å sitte. Jeg klarte ikke å gå på do, vanvittig vondt hvis jeg pressa nedover. Jeg har fått påvist cyster på eggstokkene. Kan dette bety at jeg har endometriose? Jeg har ikke kjent disse smertene i det siste. Burde jeg bli utredet, eller er det greit å la det ligge siden jeg ikke har hatt vondt i det siste? Cyster og endometriose henger ikke sammen. Om du ikke har vondt så vill jeg ha latt det være.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #11 Skrevet 15. juni 2010 Jeg har det også sånn du beskriver noen ganger, ikke ved hver mens. Det er utrolig vondt, langt oppi rompa, akkurat som om det skulle være vondt et godt stykke opp i tarmen. Smertestillende tar ikke denne smerten, kun "vanlige" menssmerter. Jeg har ikke vært utredet for endometriose, men skulle nok kanskje ha vært det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #12 Skrevet 15. juni 2010 Jeg leser på endometriose.no at hvis man ikke har vondt så blir man ikke behandlet. Hvis man er barnløs i lengre tid pga endometriose, så kan de starte behandling, men uten smerter er det ikke vits i før den tid er det nevnt.
Sugerøret Skrevet 15. juni 2010 #13 Skrevet 15. juni 2010 (endret) anonym/TS Jeg har vel egentlig ikke fått en direkte "behandling" av endoen. Går på Diane p-piller pga endoen (og acne) men må bruke pinex forte rett før mens og under hele mensen pga ekstreme smerter Jeg har i dag fått mer tilvekst av vev som gjør møkkvondt.Til nå har legen funnet denne type "livmorvev" helt ned fra starten av lårene og ned til knehasen.Og selvfølgelig i mage området. Mensen er et helvette uten like.Lårene mine gjør vondt,det er akkurat som om jeg har mens i både mage og lår.De blir varme og jeg hovner opp .Derfor hopper jeg over mens om jeg har mulighet. Har ved siden av endo,hatt masse andre typer cyster på eggstokker-Disse har sprekt av seg selv og de gjør ikke vondt vanligvis unntatt når de snurrer/beveger seg og til slutt sprekker. Endo. cyster blir kalt Sjokoladecyster pga fargen. Ang tarm/rompe smertene har jeg ikke funnet noe som faktisk kan ta denne smerten.Har vurdert krampestillendes medisiner da det nesten virker som spasmer i tarmen til tider. Har født 2 barn,men for meg kjenner jeg ingen forskjell fra før og etter fødsel vedr.endoen Endret 15. juni 2010 av Kårky
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #14 Skrevet 15. juni 2010 Huff det hørtes helt forferdelig ut Kårky, har vondt av deg! Vet ikke hva jeg skal si jeg, jeg hører det kan bli bedre etter overgangsalderen, så kanskje du har noe å se frem til der... Et spørsmål til; må man foreta gyn.undersøkelse uansett selv om det ofte ikke kan påvises i en slik undersøkelse? Si at jeg går til gynekolog og forklarer ståa, må jeg gjennom en normal sjekk eller blåser de i å kikke inn siden det ikke kan påvises på den måten ? Leste at ultralyd heller ikke alltid kan se det, men at kun kikkhuls-sjekk kan påvise.
Rampolina Skrevet 15. juni 2010 #15 Skrevet 15. juni 2010 Hei. Slike utredninger foregår som regel med gynekologisk undersøkelse og ultralyd. Lap.scopi gjør man sjelden, det er jo en operasjon ved hjelp av kikkhull. Man åpner ikke om man ikke må. Når det er sagt så er det mange av "oss" (mener kvinner) som har både cycter og endometriose uten av man vet om det. Når man har plager med det kan det jo være greit å sjekke opp ting og evt få behandlet det etter beste evne. Som dessverre ikke er alltid like enkelt.. og ender gjerne opp med smertelindring. Så noen skrev lenger opp her om man ikke burde sett dette på colonscopi og svaret er nei. Det er jo et kamera opp i endetarmen og har ingenting med livmoren å gjøre. Lykke til!
Sugerøret Skrevet 15. juni 2010 #16 Skrevet 15. juni 2010 Som rampolina skriver,det er i ytterste skjeldne tilfeller at leger vil utføre lapraskopi/kikkehulls operasjoner da de faktisk ikke åpner deg opp får å utføre livreddendes ting. (dumt forklart) en behandler da symptomer på endo i stedenfor.Du må til en GYN.Ultralyd både innvendig og utvendig kan bli brukt.Dette er ikke smertefullt kun ubehagelig som oftest. For meg betyr endo diagnosen ikke så veldig mye,men at jeg slipper de forbanna **** smertene. og anonym, ja jeg GLEDER meg til overgangsalderen er ferdig
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #17 Skrevet 15. juni 2010 Hei. Slike utredninger foregår som regel med gynekologisk undersøkelse og ultralyd. Lap.scopi gjør man sjelden, det er jo en operasjon ved hjelp av kikkhull. Man åpner ikke om man ikke må. Når det er sagt så er det mange av "oss" (mener kvinner) som har både cycter og endometriose uten av man vet om det. Når man har plager med det kan det jo være greit å sjekke opp ting og evt få behandlet det etter beste evne. Som dessverre ikke er alltid like enkelt.. og ender gjerne opp med smertelindring. Så noen skrev lenger opp her om man ikke burde sett dette på colonscopi og svaret er nei. Det er jo et kamera opp i endetarmen og har ingenting med livmoren å gjøre. Lykke til! Ja uten at man vet om det, fordi man kanskje ikke har smerter osv. Men hva med de som har store smerter? Jeg leste på lommelegen at det kan bli gjort inngrep hvis pasient har sjenerende problemer med dette. Jeg så også et bilde av hvor man kan ha disse vevsområdene. Da var det også i endetarmen. Her er link: Link ....endo på tarm og det nevnes sjekk ved colonoskopi : Link Derfor spurte jeg om det kunne værtpåvist da jeg tok MR OG colonoscopi for 2 år siden.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. juni 2010 #18 Skrevet 16. juni 2010 Finnes det, eller kan det ikke finnes slikt vev i endetarm? Da synes jeg det er rart det er på disse linkene over.
Capricorn Skrevet 16. juni 2010 #19 Skrevet 16. juni 2010 Finnes det, eller kan det ikke finnes slikt vev i endetarm? Da synes jeg det er rart det er på disse linkene over. Man kan få endometriosevev i hele bukhulen, t.o.m på lungene. Mine tarmer er fulle av det, også endetarmen og blæra. Jeg har fjernet et par meter tarm i tillegg til mye annet. Dere som lurer på om dere har det, gå til legen og be om utredning, men ikke skrem dere opp av alt dere leser. Jeg er ekstremt hardt angrepet, men det er det ikke alle som er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå