Gå til innhold

Bør jeg være redd?

Fremhevede innlegg

Gjest Engstelig
Skrevet

For kort tid siden var jeg hos gynekolog, og fikk konstatert celleforandringer i livmorhalsveggen. Jeg vet at det er mange som får det, og forandringene var tydeligvis små, legen nevnte kun at jeg måtte komme igjen om et halvt år for å se om forandringene var blitt større eller om de hadde forsvunnet av seg selv. Jeg har tidligere fått konstatert klamydia (til tross for at jeg har hatt svært få sexpartnere, og fremdeles ikke har fått rede på hvordan det skjedde...), så mistanken er at jeg kan ha blitt smittet av HPV-virus.

En annen sak er at moren min hadde celleforandringer da hun var like gammel som jeg er nå. Hun måtte da ta et inngrep. Hennes bestemor døde i sin tid av livmorhalskreft, og moren min har også hatt brystkreft, derfor skal hun nå teste seg for det såkalte BRCA-genet, som betyr at man er disponert for bryst- og livmorhalskreft. Dersom dette testresultatet er positivt betyr det mer for meg enn for henne, ettersom hun er godt voksen, mens jeg enda ikke har fått barn. Jeg vet at dette genet er ganske sjeldent, men det bekymrer meg veldig. Føler at jeg nå bare må sitte og vente på å få noen svar. Er det noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok du blander sammen. Det er nok eggstokkreft som kan være arvelig, ikke livmorhalskreft. For å få livmorhalskreft må du være smittet av HPV som du sier. Celleforandringene kan gå tilbake av seg selv, eller de kan utvikle seg. Det er nok foreløpig tilstrekkelig for deg å gå til kontroll en gang pr. halvår. Celleforandringer er ikke ensbetydende med at en har HPV-virus.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er riktig at BRCA-genet gir økt risiko for livmorhalskreft i forhold til normalen, selv om bryst- og eggstokkreft er mer kjent.

Du skal ikke være redd for livmorhalskreft. For det første er det ikke sikkert at genet finnes i familien din, det får du jo etterhvert vite. Om din mor har det, er det fortsatt gode sjanser for at du ikke har arvet det. Livmorhalskreft utvikler seg vanligvis langsomt, og derfor har du supre muligheter for å knipe en eventuell forverring i celleforandringene før det kan utvikle seg til kreft. Dersom det blir nødvendig å fjerne deler av limvorhalsen, er det derimot risiko for å føde for tidlig, men forhåpentligvis blir dette aldri virkelighet. Så lenge du er bevisst på å følge de kontrollene du blir anbefalt, og kanskje noen ekstra hvis du får påvist genfeilen, så har du all grunn til å tro at du ikke får den skjebnen som din bestemor hadde.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei, jeg lurer på dette med BRCA test. Flere familiemedlemmer på begge sider har hatt brystkreft, og jeg ønsker å få blodprøve og mammografi. Men siden jeg bare er 20 så får jeg ikke. Har da tenkt på denne BRCA, kansje det hadde vært lurt. Men må jeg da betale selv? Hvor får jeg gjort det hen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...