Gå til innhold

klage på karakterer

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Robin the Good
Skrevet

Jeg har klaget på karakteren en gang (foreldrene mine var ivrige), fikk enda lavere karakter. Da lærte jeg å jobbe mer i løpet av hele semesteret.

Gjest Trajan
Skrevet

hadde jeg vært lærer og en idiot av en far eller mor hadde klagd på karakteren jeg hadde gitt til det barnet de hadde. Så hadde jeg gitt han eller henne stryk karakter for resten av året.

Gjest Lector Victor
Skrevet

Det er snak om slut karakter for 10.trinn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet
En uke tidligere (i mai) leverte eleven oppgaven som skulle leveres i januar. Dette viste seg å være en kopi av oppgaven en annen elev i klassen leverte tidligere. Plagiering ble tilstått på stedet, men foreldre brydde seg lite om faktumet...

Leveringsfristen var i januar, men eleven leverte i mai...? Jeg synes ikke han burde fått lov til å levere i det hele tatt, uansett hvor god besvarelsen ville vært. Tidsfrister er ikke noe man kan forholde seg til om man gidder.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg klagde på en karakter jeg fikk på ungdomsskolen, og synes dette er en helt essensiell del av skoleverket, fordi det er nødvendig for å ivareta elevers rettigheter. Ja, det finnes sikkert noen arrogante drittunger av typen "jeg er best uansett og du er en dum lærer som har å gi meg toppkarakter" med foreldre av samme kaliber. Når det er sagt, så finnes det jammen meg lærere som forskjellsbehandler, feilvurderer og gjør andre feil når det kommer til setting av avsluttende karakterer.

I mitt tilfelle følte jeg at i henhold til det jeg i følge læreplanen og kriterene derunder skulle vurderes etter, lå jeg på en karakter høyere enn den jeg fikk. Når jeg spurte læreren min om hvorfor jeg ikke hadde nådd helt opp dit i HENNES øyne, ble hun først sur, så sint, før hun bokstavelig talt slengte døra i trynet på meg.

Dette var en lærer som jeg ikke hadde hatt det beste forholdet med opp igjennom årene, noe vi begge to nok var delskyldige i. Når det er sagt, er det lite hyggelig å stå som elev og "den svake part" i en slik situasjon. Klageretten gir begge parter en nøytral og ekstern vurdering av situasjonen, og om lærere ikke tåler det, ja, da synes jeg de som lærere har dårlige verdier.

Kan forøvrig nevne at både den nøytrale nemden hos Fylkesmannen samt rektor var enig i min oppfatning avv situasjonen, og min karakter ble satt opp.

Det var dog ene og alene på mitt initiativ at klagen ble sendt, og mine foreldre visste ikke noe om det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Klaget på en karakter som var lavere en samtlige av resten i klassen sin. Selv om jeg hadde bedre prøve karakterer og deltog mest (matlagings karakter på ungdomskole).. Vet dere grunnen var forde jeg fikk lavere karakter?

Læreren påstod at jeg hadde en mage sykdom og at jeg ikke spiste maten vi laget(hvem ville spist mat gutta har stappa såpe i??)Null logikk.

Gjest Gjest
Skrevet

Klaget på en karakter som var lavere en samtlige av resten i klassen sin. Selv om jeg hadde bedre prøve karakterer og deltog mest (matlagings karakter på ungdomskole).. Vet dere grunnen var forde jeg fikk lavere karakter?

Læreren påstod at jeg hadde en mage sykdom og at jeg ikke spiste maten vi laget(hvem ville spist mat gutta har stappa såpe i??)Null logikk.

I heimkunnskap fikk jeg en karakter mindre enn resten av klassen (alle fikk automatisk 5) fordi læreren mente far min hadde bråket og laget så mye leven i si tid og at jeg var av samme ulla.

Det er mange lærere som har masse rare tanker rundt karakterer. Dessverre er det slik at mange av dem har ikke blitt kurset godt nok i den nyeste reformen for.eks.

Dog er det flere foreldre som krever høyere karakterer uten grunn og med null forståelse som helst for hvordan karakteren blir satt. Mange elever vet heller ingenting om hvordan karakterene blir satt. Jeg hadde en klasse på VGS hvor jeg sikkert annenhver time måtte forklare dem at det var sluttkompetansen deres som kom på kortet, og ikke en prøve i februar eller desember, eller gjennomsnittet av prøvene. Dette gikk regelrett inn ene øret og ut det andre hos elevene som hadde sin egen måte å "regne ut" karakteren de mente de skulle få på.

Ønsket om å kunne regne ut og mene at de vet hva de skal få er mye større enn ønsket om å sette seg inn i hva som faktisk er forholdene.

Læreren i det forumet over kan faktisk si at sluttkompetansen til eleven er slik at eleven har levert en plagiert tekst som en av sine siste prøver, og på bakgrunn av denne og resterende test av kompetanse på slutten av året så menes det at eleven skal få sånn og sånn.

Jeg hadde ikke vært i tvil om at om jeg hadde fått innlevert en plagiert tekst i mai, som er slutten av skoleåret og når en arbeider med å sette karakteren, så hadde jeg muligens tatt en vurdering på om denne eleven sin sluttkompetanse var så lav at jeg ville gitt mye lavere karakter enn ellers. Men i mine fag er plagiering og kildekritkk en viktig del av kompetansen, det er ikke sikkert det var det i dette faget.

Uansett er det viktig å huske på at plagiering skal gis utslag i orden/atferdskarakter, så jeg ville kjempet hardt for å få satt den ned på vitnemålet til denne eleven, og heller gitt opp kampen mot foreldrene om fagkarakteren. Da hadde jeg hatt mitt på det tørre, og konsekvensene for eleven ville vært mye større.

Gjest gjest
Skrevet

Dersom mitt barns lærer hadde skrevet så dårlig norsk som den angivelige "læreren" i innlegget, ville jeg nok stilt store spørsmålstegn ved resten av lærerens kompetanse også. Både setningsoppbygning og rettskriving burde medføre strykkarakter.

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom mitt barns lærer hadde skrevet så dårlig norsk som den angivelige "læreren" i innlegget, ville jeg nok stilt store spørsmålstegn ved resten av lærerens kompetanse også. Både setningsoppbygning og rettskriving burde medføre strykkarakter.

Ikke alle lærere underviser i språk ...

Dessuten er det jo lett å klage på språk og kreve stryk som en løs påstand når en ikke viser til noe spesifikt. Så vidt jeg kan se er det ca 3 stavefeil, ellers er det ikke mye annet enn pirk, ikke noe mer enn hva en kan forvente når folk skriver raskt på nett.

Forøvrig hva er viktigst hos en lærer syntes du?

- Norsk rettskrivning (uavhengig om læreren underviser i helt andre fag)

- Pedagogisk kompetanse

- Kjennskap til regelverket, og rettferdig

- God til å undervise og engasjere elevene

Jeg skjønner godt hvorfor mange lærere flykter over i andre yrker. Hvem orker egentlig å stå lagelig til hugg for politikere, foreldre, elever og enhver annen tulling som måtte mene noe om skolen og mener de har rett til det, kun fordi de har gått der?

Skrevet (endret)

hei

jeg syns det gar for langt noen ganger nar foreldre klager og truer lerere og bruker advokat i og klage, men jeg syns det gar for lankt og dersom en lerer seter en elev ned om den klager elever skal ike skremes fra og klage det er en del av retighetene deres, jeg har og klaget på en karakter der jeg ble sat ned da en lerer overså en hel del av besvarelsen min jeg ble sat opp en karakter

nå er jeg ikke enig i at det altid bare er slik at det er slutkarakteren som skal vurderes i noen fag sa er det prover eter ver bolk og da bør jo karakteren ha en vis samenheng med utvist prestasjon i ver del og da kan jeg skjøne eleven om karakteren er lavere en gjenomsnitet

en anen ting er at det har blit en for mye karakterfiksering her fordi vi tas op til videre utdaning ut fra det det hade vert bedre med en bredere evaluering der eleven fik hjelp av lereren til og kartlege sine ferdigheter i et fag og fine ut va den burde fortsete med

og jeg mener og at lererene unergraver sin egen situasjon lit med og ha streike perioden akurat da stanpunktskarakterene skal setes i steden for for eksempel tidligere pa aret, nar en elev oplevere og ha jobet bedre i anet halår en i første og ikke får karakter for det fordi lereren streiker sa kan jeg skjøne at eleven kan fa en lit gi f holdning av det husk at noen kan ha vert syke i høsthalaret og og at det kan ha ga ut overe karakteren

hilsen

Endret av Tule
Gjest Gjest
Skrevet

nå er jeg ikke enig i at det altid bare er slik at det er slutkarakteren som skal vurderes i noen fag sa er det prover eter ver bolk og da bør jo karakteren ha en vis samenheng med utvist prestasjon i ver del og da kan jeg skjøne eleven om karakteren er lavere en gjenomsnitet

Det er sluttkompetansen som skal måles, dette er nedfelt i forskriftene og lovverket som lærerne skal følge.

Om du mener dette er feil, så bør du ta det opp med de i departementet og utdanningsdirektoratet.

Jeg er forøvrig også helt enig med deg i at fokuset på karakterer er usunt i dag. Du skal lengre tilbake enn 90-tallet før de fleste studier var åpne. I dag bør en ha et godt vitnemål fra VGS om en ønsker å gå på et anerkjent lærested og ta utdanningen du ønsker deg. Dette var ikke tilfellet for 10 år siden.

Gjest Min historie ble
Skrevet

Forumsinnlegg som dere siterer og diskuterer her på Kvinneguiden er mitt og den situasjonen er tatt fra mitt liv.

Selv kommer jeg fra USA og underviser i engelsk. Jeg har 6 års lærerutdanning med spesialisering i engelsk. Da er det ingen tvil om at jeg har gode kunskaper for å undervise faget.

Mitt skriftlig norsk er et annet tema og skal ikke diskuteres her. Få av dere kunne ha lært det bedre etter å ha bodd i landet i bare 17 måneder. Så, tilbake til saken...

P.S. Hvorfor ble ikke dette diskutert direkte på forumet TS fant innlegget på?

Skrevet

Jeg er forøvrig også helt enig med deg i at fokuset på karakterer er usunt i dag. Du skal lengre tilbake enn 90-tallet før de fleste studier var åpne. I dag bør en ha et godt vitnemål fra VGS om en ønsker å gå på et anerkjent lærested og ta utdanningen du ønsker deg. Dette var ikke tilfellet for 10 år siden.

Men hvordan mener du da at man skal bestemme hvem som kommer inn og ikke? For er det flere søkere enn plasser så er det nødvendig vis noen som ikke kommer inn. Skal det være lodd-trekning da?

Skrevet

Det er sluttkompetansen som skal måles, dette er nedfelt i forskriftene og lovverket som lærerne skal følge.

Om du mener dette er feil, så bør du ta det opp med de i departementet og utdanningsdirektoratet.

hei

jeg snaket om ungdomskolen for og ha det klart va jeg siktet til, jeg siktet til den ulike måten fag er bygd opp på, i et språkfag måler man ferdighetene skriftlig og muntlig og det er gjerne eksamen som viser slutresultatet (det var det da jeg gik pa skolen) samfunsfaget da jeg gik pa skolen var bygd op av historie geografi og samfunskunskap og vi hade det eterverandre og vi hadde ikke eksamen noen kom op muntlig siste år, da var karakteren prestasjonene i ver del samenlakt

det andre jeg siktet til er at det bor vere en samenheng melom provekarakterene til en elev og kunskapsnivaet vis ike bor en vurdere om prøver som test av kunskapsnivaet er bra

hilsen

Skrevet

hei

nar det gjelder det med fokuset på karakterer så var det det jeg siktet til, det var åpent på hist phil året eter at jeg studerte jeg tror det var i 1999 har ike hørt om det så mye senere likevel komer det med karakterer i veien for en riktigre evaluering

hilsen

Skrevet

hadde jeg vært lærer og en idiot av en far eller mor hadde klagd på karakteren jeg hadde gitt til det barnet de hadde. Så hadde jeg gitt han eller henne stryk karakter for resten av året.

Og godt du ikke er lærer da, siden en lærer ikke har lov til noe slikt. Synd du det er riktig å straffe eleven, for noe foreldrene eventuelt velger å gjøre?

Enkelte foreldre aksepterer ikke at barna deres går ned i karakter, og de vil prøve det de kan for at ungdommen skal få den karakterer de hadde. Det er lov til å prøve seg, men det er ikke dermed sagt at man kommer noen vei likevel.

Skrevet

Og for å si det slik, så er det de færreste som gir sluttvurdering, for de fleste legger sammen prøvene elevene har hatt gjennom et semester. Er nok ikke helt lov, men de kan kanskje gjemme seg bak at det er ulike emner de vurderes i.

Gjest Gjest
Skrevet

Og for å si det slik, så er det de færreste som gir sluttvurdering, for de fleste legger sammen prøvene elevene har hatt gjennom et semester. Er nok ikke helt lov, men de kan kanskje gjemme seg bak at det er ulike emner de vurderes i.

Min erfaring som lærer på VGS er ikke at dette er tilfellet. Jeg har også arbeidet på ungdomskolen og der er det litt mer tendenser til det, men de er i et klart mindretall.

De fleste lærere er seg veldig bevisst at det er sluttkompetansen som skal vurderes og det er veldig vanlig å gi en eller flere prøver som prøver å dekke over flest mulig kompetansemål mot slutten av skoleåret.

Andre igjen gir mulighet til å ta prøver om igjen mot slutten av året om elevene ønsker å prøve seg på emnet på nytt for å prøve å få en bedre karakter enn tidligere.

Forresten om eleven klager på karakteren og en har kun lagt sammen prøver, så vil en få et alvorlig problem med å forklare seg. Eleven vil nesten garantert få medhold i klagen siden det ikke har vært mulighet for eleven å få målt sin sluttkompetanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...