Gjest Undrendre Skrevet 23. september 2003 #1 Skrevet 23. september 2003 Nylig var jeg i en misjonsmenighet i forbindelse med en oppgave jeg holder på å skrive. Møtet bestod av bønn, lovsang, forkynnelse - og kollekt. Jeg har ikke noe imot kollekt, bare så det er sagt. Jeg skjønner jo at menigheten trenger penger for å gå rundt. Vanligvis foregår kollekten slik at en bøsse blir sendt rundt slik at møtegåere kan legge i kontanter. Det jeg reagerte på var at her var det i tillegg slik at en kunne betale med bankkort..!? :o Noen som har vært borte i dette før? Er det bare jeg som reagerer på slikt?
Rapitap Skrevet 23. september 2003 #4 Skrevet 23. september 2003 Ingen ende på kristendommens frekkhet! :argh: De får jo betalt av staten -> skatten ->indirekte oss. Så: 'Fuck EM!' Ikke gi en dritt ! (Ops - jeg har vel egentlig ingenting i en kirke å gjøre in the first place - så so sårri moi -) *lister seg stille ut igjen*
Cand alt Skrevet 23. september 2003 #5 Skrevet 23. september 2003 Ingen ende på kristendommens frekkhet! :argh: De får jo betalt av staten -> skatten ->indirekte oss. Så: 'Fuck EM!' Ikke gi en dritt ! Fan det er jo tæl i deg jente :hår:
Gjest Undrendre Skrevet 23. september 2003 #6 Skrevet 23. september 2003 Som oftest går kollekten til andre formål også da. Det brukes til misjonsprosjekter, bygging av sykehus, skoler, osv. i u-land - og det synes jeg er positivt. Men hva synes dere om fenomenet "bankkort-kollekt"?
Rapitap Skrevet 23. september 2003 #7 Skrevet 23. september 2003 Er du ikke enig du da, som cand alt?
Cand alt Skrevet 23. september 2003 #8 Skrevet 23. september 2003 Men hva synes dere om fenomenet "bankkort-kollekt"? Kan vel bare være et tegn på at kirken prøver å henge med på utviklingen. Samtidig som nå er det ikke lenger et argument - at man ikke har småpenger. Alle vet at alle har bankkort :oops: gjævla frekkiser :-?
Cand alt Skrevet 23. september 2003 #9 Skrevet 23. september 2003 Er du ikke enig du da, som cand alt? Å kunne alt, er ikke det samme som å være enig i alt.....skjønner.....
Rapitap Skrevet 23. september 2003 #10 Skrevet 23. september 2003 Jeg synes det er som om kirken desperat vil tyne ut penger på alle mulige måter som de kan. (Tenk om noen ville gi 200 kroner og de ikke hadde kontakter på seg - ergo - Nei det går jo ikke ? -> HJELP! vi må ha kortmaskin for å suge på alle!!) De tar sikkert Diners også. Ved å ha en kredittkort maskin oppe i ermet så tror de at de er teknologisk på høyde med resten av Japan !?Helt utrolig ekkelt og tilsynelatende nødevendig for den norske kirke. Disgusting! Så prøver de å pakke dette inn som om de er med på trenden om at det er 'in' å være hip. *rister oppgitt på hodet*
Rapitap Skrevet 23. september 2003 #11 Skrevet 23. september 2003 Å kunne alt, er ikke det samme som å være enig i alt.....skjønner..... Men - fakta er fakta baby!
Cand alt Skrevet 23. september 2003 #12 Skrevet 23. september 2003 Men - fakta er fakta baby! Hvordan def. du fakta?
manji Skrevet 23. september 2003 #13 Skrevet 23. september 2003 Enig med Anafugia. Fuck'em! Skal høre om det er greit med autogiro neste gang jeg er i kirka. Det må jo være det aller letteste. Bare trekke 300kr i måneden uten at jeg slipper å gjøre noe. Eller kanskje jeg bare skal gi de alt jeg har med en gang, kanskje det ville gjort det letteere for dem. (Hilsen Manji, som egentlig ikke har noe i mot kollekt i seg selv) :oops:
Gjest Ellisiv Skrevet 23. september 2003 #14 Skrevet 23. september 2003 Nå tror jeg det er mange som kommer til å slutte å gå i kirka- eller legge igjen VISAen hjemme.
Pip Skrevet 23. september 2003 #15 Skrevet 23. september 2003 Var det i en typisk ny og karismatisk menighet du var?? Har lest at de har bankterminaler enkelte steder der iallefall... Oslo Kristne Senter blandt annet. Det er vel fordi de vil gi muligheter til å gi penger, ogaå for dem som ikke bruker å gå rundt med kontanter... Men jeg skjønner ikke den voldsomme reaksjonen din Anafugia - uansett om det er en bøsse som blir sendt rundt eller en terminal på en vegg, så er det da høyst frivillig og bidra!! Og det er ingen som kommenterer, kontrollerer eller noen ting...
manji Skrevet 23. september 2003 #16 Skrevet 23. september 2003 For å sette det på spissen. Det er forskjeld i å legge noen kroner i ei bøsse... og det at de plukker opp lommeboken din, tar ut det avtalte beløpet, og går videre for å greve i andres lommebøker (bokstavelig talt) Et ikke helt sikker på hvordan å forklare det. Men det er en tynn grense der som kjapt balanserer mot frekkhet (eller som kan tolkes som det). Selv gidder jeg ikke å bry meg. Har jeg en ti eller tyve krone liggenes i lomma så kan det hende at jeg knipser en deres vei. Men jeg gidder ikke trekke kortet i kirka.
Pip Skrevet 23. september 2003 #17 Skrevet 23. september 2003 de plukker opp lommeboken din, tar ut det avtalte beløpet, og går videre for å greve i andres lommebøker . Prøver igjen jeg. Tror ikke du helt er i nærheten av hvordan det forgår nå... Forestiller meg det sånn: "Nå går kollektbøssene rundt. Er det noen som gjerne ønsker å gi en gave, men ikke har kontanter, henviser vi til bankterminalen ved inngangen (?), som kan brukes når møtet er over."
Pip Skrevet 23. september 2003 #19 Skrevet 23. september 2003 ...tror du misforstod meg litt, manji... Kanskje... Jeg prøvde bare å si at jeg tror ikke man går rundt med en sånn kortautomat og ber folk trekke kortet, liksom... Tror det er mer et tilbud/mulighet man kan benytte når man vil... For jeg trodde kanskje at du trodde noe annet... Er du med?? Og jeg har INGEN pigger ute, for jeg har aldri vært i noen menighet der de har en sånn terminal, så ikke skriv meg på den lista der... Ville bare være grei og oppklare litt jeg...
Retz Skrevet 23. september 2003 #20 Skrevet 23. september 2003 Skjønner ikke problemet. Det spiller da ingen rolle om det er cash eller kort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå