Gå til innhold

barnevennlig mat!


casting

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i å lage mat og lager stort sett alt fra bunnen av (koker ikke buljong, men det er vel omtrent det...)

Men jeg er ikke flik til å lage barnevennlig mat merker jeg! (Lager nå middag til to barn i barneskolealder ganske ofte, og jeg merker at inspirasjonen er temmelig laber. Lasagne er vel det eneste de har spist at maten jeg lager... )

Trenger litt hjelp til gode, sunne middagsretter som også barn kan like. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mine barn er veldig glad i:

- potetmiddager, kjøttkaker/karbonader med potet, grønnsaker og saus..

- Hjemmelaget potetmos med pølser/kjøttboller

- Kyllinglår med ris

- Pastasalat (pasta, salat, mais, agurk, paprika og kylling)

- div supper, mine er mest glad i "klumpfrie" så her kjøres det meste av supper gjennom blenderen før det blir servert..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Har ikke barn selv, men har flere ganger gjort stor suksess med kyllingfajitas når vi har hatt ulike barn på besøk. Jeg krydrer ikke kyllingkjøttet like sterkt når barn skal spise, men ellers har jeg ikke gjort noen endringer.

(Og så kjøper jeg tortillaene, og som regel også salsaen... :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjellig, og jeg syns personlig at man ikke skal la barn slippe for lett. Lag noe med mye smak, som ikke nødvendigvis er sterkt. Min niese er veldig glad i lompe med spekeskinke, løk og sennep, og hun er halvannet.

Min livrett som liten var reker og finnbiff, og jeg spiste massevis av blåmuggost. Søsteren min var vill etter blåskjell som treåring, og den andre søsteren min elsket lutefisk som liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere! :)

Pastasalat og kyllingfahitas går nok ned, det skal jeg prøve!

Leanne: Hva slags supper lager du?

Ellers er det nok litt vanskelig å få dem til å spise blåmuggost etc - de er forholdsvis småspiste og lite villige til å forsøke nye ting.

Noen fler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sunt skal det være?

- hjemmelagd pizza

- gryteretter

- lapskaus

- spaghetti med kjøttdeig, spaghetti med bacon og fløte, spaghetti med nøtter

- fiskegrateng, panert fisk (barn elsker fiskepinner)

Sørg for å fylle på med sunt tilbehør, en salat ved siden av eller kokte/rå grønnsaker.

Om barna er i barneskolealder så skader det vel heller ikke å spørre hva de liker og ikke liker? Så kan du lage retter basert mer eller mindre på dette. Om barna feks. liker pølser, pasta, paprika og gulrot, så lag en salat ut av det - eller en varm pastarett med tomatsaus over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tomatsupppe:

freser løk i olje, tilsetter vann + buljong koker opp, tilsetter 2 bokser hermetiske tomater. Koker opp. Kjører i blender, serverer. Krydrer med basilikum.

Evt. koker opp igjen og tilsetter makaroni, pølsebiter/kjøttboller.

Blomkålsuppe:

Freser løk i olje, tilsetter vann, buljong og en blomkål delt i biter. Koker i 10-15 min. Kjøres i blender til en jevn masse.

Kokes opp, tilsetter 1- 2 dl fløte. Evt. spe med mer vann. Krydrer med muskatnøtt, pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...