Gjest mann Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Hei. Jeg er en mann i 30 årene som har diagnosen "Tvangslidelse". Jeg er ikke i tvil om at denne diagnosen er riktig, men har lest at mange med bipolar lidelse også har tvang. Jeg går på medisiner og har gjort dette lenge. Cipralex, anafranil og lamictal. Det er litt svingninger så enkelte perioder går det veldig bra, mens andre perioder er det verre! Depresjon er også endel av hverdagen, men disse tingene henger jo tett sammen (det ene fører til det andre) For øyeblikket er jeg veldig "frisk":-) men er redd for at det kan komme en nedtur! Har begynt å tenke litt om jeg kan ha en svak grad av bipolar lidelse. Jeg har aldri hatt svært dype depresjoner eller maniske perioder, men det svinger mellom gode og dårlige perioder. er jeg helt på jordet med å ha denne mistanken? Er det slik at hvis en har bipolar lidelse, så er man ikke i tvil? Takk for eventuelle erfaringer.
Berentsens Skrevet 15. juni 2010 #2 Skrevet 15. juni 2010 Når man har bipolar lidelse har man både maniske og depressive tilstander, det kalles for bipolar I. Og så har man en annen variant, som er preget av depresjon og hypomani, som kalles for bipolar II. Men siden du ikke har hatt dype depresjoner eller maniske perioder, virker det noe usannsynlig at du har en bipolar lidelse. At det svinger mellom dårlige og gode perioder er noe vi alle opplever innimellom, og det er forskjell på det og på mani v.s. depresjon. Da er det snakk om store og ganske klare svingninger.
*Mocca* Skrevet 15. juni 2010 #3 Skrevet 15. juni 2010 Hvorfor er du satt på Lamictal? Det er jo en av de vanlige stemningsstabiliserende man bruker ved en bipolar lidelse? Det er også flere grader av bipolaritet. Bipolar 1 har manier og depresjoner Bipolar 2 har hypomanier(mildere enn manier) og depresjoner og det er også flere varianter. Anbefaler deg www.bipolarforeningen.no Mye info å finne der, ellers søke på det og lese. Men du finner mye info på siden til bipolarforeningen.no
Gjest mann Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Hei Takk for svar! Jeg fikk lamictal fordi det skifter så mye mellom gode og dårlige dager når det gjelder tvang og depresjon. Jeg tror tvangen fører til depresjon og omvendt! Sannsynligvis har det ingen sammenheng med bipolar lidelse, men har nok vært inne i en depresjon de siste 5 årene. har vært likegjyldig til nesten alt og alle. Jeg har også økt doseringen av cipralex til 30mg samt 50 mg anafranil. kanskje dette sammen med fysisk trening har ført til at jeg de siste 5 ukene har følt meg helt topp!? har også blitt mer sosial. Alt dette samlet har kanskje gjort meg bedre? Det er uansett herlig å ha det så gått etter 5 år med likegyldighet og ingen fremtidsutsikter! Er bare redd for at det skal komme en stor nedtur!! Takk for linken til bipolarforeningen:-) Ønsker dere alle alt gått:-)) mvh glad gutten!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå