Gjest SmurfeLurfen Skrevet 13. juni 2010 #21 Del Skrevet 13. juni 2010 Har snakket med en bilkar nå over TLF. Fant ut at hjulene ikke ta boti noen plasser når jeg svinger. Men når vi åpnet panseret så hørtes lyden mye bedre når jeg svinger og bilen står i ro og virker som den kommer der i fra et sted. Kanskje noe med servo eller reimer? Dimensjonen på dekk i vognkortet er: 190/60R15 På hjulene står det: 205/50R16 Er det så mye at det kan ha noe å si? Skal gå ut og ta opp lyden når jeg svinger på hjulene og bilen står i ro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 13. juni 2010 #22 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Driver og legger inn lyden nå. Men fant et lokk det sto noe om Steering på. Har det med servoolje å gjøre? Har aldri åpnet den før men gjorde det nå. Der var en kort pinne med hot and cold merke på. Men den var ganske tørr! Var litt olje nederst i beholderen kunne jeg se, men ikke på pinnen. Kan dette være problemet og er det farlig og har kjørt uten? =S Hvilken servoolje skal man ha? Vanlig olje beregnet til servostyring eller må det være en annen sort siden det er automatgir? Endret 13. juni 2010 av SmurfeLurfen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michelin Skrevet 13. juni 2010 #23 Del Skrevet 13. juni 2010 Jeg tror venstre drivverk har takket for seg. Slik du har forklart det, høres det iallefall ut som den gangen drivverket hadde gått på min bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ponine Skrevet 13. juni 2010 #24 Del Skrevet 13. juni 2010 Slik du forklarer det i de siste innleggene høres det ut som servopumpa og at du må fylle på servoolje. Men samboeren min sier her at han tviler sterkt på at du ville ha hørt lyden av gåen servopumpe når bilen kjører.. Kan det være begge deler? Angående type olje bør dette stå i instruksjonsboka som følger med bilen. Det kan variere fra merke til merke. Jeg ville begynt med å fylle olje og se om det blir bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ozzy33 Skrevet 13. juni 2010 #25 Del Skrevet 13. juni 2010 Hei smurfelurfen Litt tips om selvdiagnose til deg hvis du vil ha :-) 1 : hjul lager kan lage forskjellig lyd. I begynnelsen med lite slakk så høres det ut som vanlig bremsepip . Du kan sjekke det ved å kjøre så fort at lyden kimmer frem og deretter trå på bremsepedalen. Forsvinner da lyden er det fordi bremseklossene sentrerer hjul lageret. Eller du kan prøve å svinge rattet litt til høyre ogvenstre. Blir lyden da borte i mellom svingene er det defekt hjullager. Pipelyden eller skurrelyden ved veldig slitt lager skyldes at venstre forhjul blir dratt til venstre og høyre hjul blir dratt til høyre ved normal kjøring og bremse klossene subber da imot bremseskiven . 2 : Hvis det er en tikke lyd eller kneppelyd i sving med gass pådrag er det drivknutene som er slitte . Eller hvis det kommer et knepp eller tikk hvis du tar hardt i gang. 3 : skrapeluder i sving er som regel subbing i skjerm buer eller i innerkjermer . Ofte en feil ved montering av dekk som er bredere og høyere enn standard dekkdimmensjon bilen er laget for . 4 : hvis bilen drar til høyre eller venstre skyldes dette mest på grunn av feil spissing i forstilling. Ved for mye spissing slites dekkene på yttersiden av mønsteret og ved for lite spissing slites innsiden av dekkets mønster . Den beholderen du sa detr sto steering på er servoolje beholderen din. Der er det viktig å holde rett nivå. Ikke bra å fylle for mye der siden olje kan ekspandere ( utvide) seg når den blir varm. Er det for lite olje der så kan servo pumpen lage en summelyd som følge av at den suger litt lyft sammen med den mengden olje den får tak i i beholderen. Og det er viktig å tenke på hva slags olje en heller på der . Vanligvis på 95 % av alle amerikanske , europeiske og japanske biler er det en olje som heter A T F dexron type 3 . Den er rød i farge og er den samme som man har i ei automat girkasse. Du kan jo se i bilens instruksjons bokk om måte å peile på , men vil anta at den peiles med motoren på tomgang og med kald olje. Dette er vanlig , slik at pumpen er fyllt med olje under peiling av nivå. Men det er to typer dexron olje å få kjøpt. Type 2 og type 3 . Forskjellen er da at type 2 er mineralolje og type 3 er syntetisk. Egentlig ikke noe merkbar forskjell på disse . Men bilen din er så ny at type 3 er mest brukt .... Håper det kan være av litt hjelp Hilsen Åsmund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 13. juni 2010 #26 Del Skrevet 13. juni 2010 Slik du forklarer det i de siste innleggene høres det ut som servopumpa og at du må fylle på servoolje. Men samboeren min sier her at han tviler sterkt på at du ville ha hørt lyden av gåen servopumpe når bilen kjører.. Kan det være begge deler? Angående type olje bør dette stå i instruksjonsboka som følger med bilen. Det kan variere fra merke til merke. Jeg ville begynt med å fylle olje og se om det blir bedre! Hei! Skal fylle olje i morgen så ser vi om det bedrer seg Tusen takk til alle som har hjulpet så langt og takk til alle samboere der ute som lærer dere så mye =D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 13. juni 2010 #27 Del Skrevet 13. juni 2010 Hei smurfelurfen Litt tips om selvdiagnose til deg hvis du vil ha :-) 1 : hjul lager kan lage forskjellig lyd. I begynnelsen med lite slakk så høres det ut som vanlig bremsepip . Du kan sjekke det ved å kjøre så fort at lyden kimmer frem og deretter trå på bremsepedalen. Forsvinner da lyden er det fordi bremseklossene sentrerer hjul lageret. Eller du kan prøve å svinge rattet litt til høyre ogvenstre. Blir lyden da borte i mellom svingene er det defekt hjullager. Pipelyden eller skurrelyden ved veldig slitt lager skyldes at venstre forhjul blir dratt til venstre og høyre hjul blir dratt til høyre ved normal kjøring og bremse klossene subber da imot bremseskiven . 2 : Hvis det er en tikke lyd eller kneppelyd i sving med gass pådrag er det drivknutene som er slitte . Eller hvis det kommer et knepp eller tikk hvis du tar hardt i gang. 3 : skrapeluder i sving er som regel subbing i skjerm buer eller i innerkjermer . Ofte en feil ved montering av dekk som er bredere og høyere enn standard dekkdimmensjon bilen er laget for . 4 : hvis bilen drar til høyre eller venstre skyldes dette mest på grunn av feil spissing i forstilling. Ved for mye spissing slites dekkene på yttersiden av mønsteret og ved for lite spissing slites innsiden av dekkets mønster . Den beholderen du sa detr sto steering på er servoolje beholderen din. Der er det viktig å holde rett nivå. Ikke bra å fylle for mye der siden olje kan ekspandere ( utvide) seg når den blir varm. Er det for lite olje der så kan servo pumpen lage en summelyd som følge av at den suger litt lyft sammen med den mengden olje den får tak i i beholderen. Og det er viktig å tenke på hva slags olje en heller på der . Vanligvis på 95 % av alle amerikanske , europeiske og japanske biler er det en olje som heter A T F dexron type 3 . Den er rød i farge og er den samme som man har i ei automat girkasse. Du kan jo se i bilens instruksjons bokk om måte å peile på , men vil anta at den peiles med motoren på tomgang og med kald olje. Dette er vanlig , slik at pumpen er fyllt med olje under peiling av nivå. Men det er to typer dexron olje å få kjøpt. Type 2 og type 3 . Forskjellen er da at type 2 er mineralolje og type 3 er syntetisk. Egentlig ikke noe merkbar forskjell på disse . Men bilen din er så ny at type 3 er mest brukt .... Håper det kan være av litt hjelp Hilsen Åsmund Tusen takk for godt svar sent på en søndagskveld! Skal fylle olje i morgen. hvis ikke det funker, så skal jeg ta med alle tipsene dine og prøve å finne ut hva det kan være =) Har fortsatt ikke fått instruksjonsbok fra selgeren men de har bestilt den! Men i instruksjonsboken jeg lastet ned fra nettet så står det at det bør være: ATF Dexron II eller ATF Dexron IIE Skal se hva de har på statoil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ozzy33 Skrevet 13. juni 2010 #28 Del Skrevet 13. juni 2010 Høres ut som en god ide :-) Hvis det ikke hjelper så send meg en melding så kan jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 13. juni 2010 #29 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Vet dere hva? Nå er lyden borte :D :D Ble så utålmodig at jeg dro å kjøpte olje i kveld og fikk en venn til å fylle på mens bilen var i gang og svingte til sidene sånn at oljen skulle gå ut i systemet og fylte til passelig nivå. Jammen ble ikke lyden borte =D Tusen takk for all hjelp! Håper det blir stilt i lang tid fremover og ha ei god natt alle sammen =) Endret 13. juni 2010 av SmurfeLurfen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå