Gå til innhold

Ulyd i bilen ved lav fart og svinging


Gjest SmurfeLurfen

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen

Hei!

Har en Subaru Legacy stasjonsvogn 95 modell.

Automatgir, servostyring og ABS på den.

en stund etter av vi la om til sommerdekk, så har det kommet en lyd framme i bilen. Høres ut som det er mest på venstre side, kanskje i hjulene.

Det er ei slags during.

Hører det når vi kjører sakte (under 50 km/t) ca. og spesielt når man svinger og med det samme bilen begynner å "dra" når man begynner å kjøre.

Lyden høres ikke når vi kjører i 60 eller mer, men kan være fordi det er mye normalt støy fra selve kjøringen at man ikke hører det eller så blir lyden bare borte. Men har hørt en slags lys, men lav, pipelyd når jeg kjører med høy fart.

Har lite peil på mekaniske ting når det gjelder bil og har ikke økonomi til verksted akkurat nå. Men faren min er mer inne på dette og han kommer til helga. Men er det noe jeg kan undersøke først? Ta av hjulene og se?

Takker for alle tips! =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det er ved fullt utslag "kan" det være hjulene som subber i hjulbuene, men det er lite sannsynlig. Jeg personlig har mer tro på en drivaksling som er i ferd med å ta kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Hei! :)

Er ikke helt sikker på om lyden er ved fullt rattutslag, har ikke tenkt over det eller sett etter. Skal prøve å legge merke til det neste gang jeg kjører.

Men lyden kommer med det samme man begynner å svinge og helt til man retter opp igjen. Men virker som om lyden blir litt svakerer når man har kjørt en stund og bilen har blitt litt varm.

Har prøvd å gå ved siden av bilen mens noen andre kjører den. Kan ikke høre om det er forskjell på høyre eller venstre side av bilen når man svinger, det er liksom "foran".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Lyden kommer forresten ikke når jeg kjører i humper, så lenge jeg kjører rett fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke så enkelt som skjermsubbing. Jeg holder fortsatt på en drivaksling, drivknute eller lignende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmurfeLurfen

Okei :)

Skal få noen bilkompiser til å se på det ellers blir det verksted. Har du peil på hva det koster å skifte nevnte feiler?

Bør vi unngå å kjøre med den inntil videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Det er ikke hjulboltene som er løse?

hvis hjulboltene er det samme som de skruvene man fester etter at man har skfitet dekk, så er de ikke løse. Har vært ute i kveld og sjekket :) Men de satt godt fast. I tillegg så jekket jeg opp bilen og prøvde å bevege det "inn og ut" liksom, men det satt stødig.

Det gikk forresten ikke an å vri hjulet rundt, bare et lite stykke. Men det var kanskje fordi bilen sto i "P" på automatgiret og håndbrekket var på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være et hjullager som holder på å takke for seg. Jeg la merke til en slags lavfrekvent dur i et av forhjulene på min bil i fjor og satte den inn på verksted. Jammen hadde jeg rett i min "diagnose". Lageret ble byttet og lyden forsvant.

Mulig jeg kan forklare pipelyden også :ler: . Like etter at jeg kjøpte min bil (ny) så hørte jeg noe av det samme. Jeg ble jo naturligvis bekymret og satte inn bilen til sjekk i fall det var en garantisak. Det hørtes nesten ut som et metallisk hvin, bare ikke helt det heller... Bilen ble sjekket og mekaniker fant ingenting. Og jeg ble en smule frustrert. Så, en dag jeg var ute og kjørte i litt sterk vind, så skjønte jeg det for lyden ble kraftigere hver gang jeg kom til en del av veien med mye vind. Lyden var rett og slett vind som pep i hjulkapsler/felger når den kom fra en bestemt retning.

Sjekk om det samme kan være tilfelle med din ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Kan også være et hjullager som holder på å takke for seg. Jeg la merke til en slags lavfrekvent dur i et av forhjulene på min bil i fjor og satte den inn på verksted. Jammen hadde jeg rett i min "diagnose". Lageret ble byttet og lyden forsvant.

Mulig jeg kan forklare pipelyden også :ler: . Like etter at jeg kjøpte min bil (ny) så hørte jeg noe av det samme. Jeg ble jo naturligvis bekymret og satte inn bilen til sjekk i fall det var en garantisak. Det hørtes nesten ut som et metallisk hvin, bare ikke helt det heller... Bilen ble sjekket og mekaniker fant ingenting. Og jeg ble en smule frustrert. Så, en dag jeg var ute og kjørte i litt sterk vind, så skjønte jeg det for lyden ble kraftigere hver gang jeg kom til en del av veien med mye vind. Lyden var rett og slett vind som pep i hjulkapsler/felger når den kom fra en bestemt retning.

Sjekk om det samme kan være tilfelle med din ;) .

Hei!

Har tenkt på hjullager også, mulig det er det.

Skal sjekke ut det med vinden, men tror ikke det har noe med det å gjøre siden det kommer kunn når man svinger. Men felgene på sommerdekkene er mye mer åpen enn vinterdekkene. Så man ser liksom inn til innsiden av hjulene. Den blanke runde skiven der bremseklossene er, tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok enten drivknute eller hjullager. Er lyden en slags markant "knekkelyd" er det nok drivknuten, er det derimot en slags jevn dyp rumle/durelyd er det hjullager. Begge deler er desverre ganske dyre å fikse (hjullager 1000kr og drivknute 3000kr + det verkstedet tar i arbeid sånn omtrentlig..)

Men når det er sagt så er det ingen akutt fare med å kjøre med denne lyden så lenge det "bare" er en ulyd, derimot når det begynner å høres ut som noe ramler fra hverandre er det nettopp det som kan skje ;) Hjullager kan lage ulyd alt fra en uke til ett år før det revner og hjulet faller av.. En kompis av meg har kjørt rundt med ulyd fra drivakslingen i 1,5 år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Det er nok enten drivknute eller hjullager. Er lyden en slags markant "knekkelyd" er det nok drivknuten, er det derimot en slags jevn dyp rumle/durelyd er det hjullager. Begge deler er desverre ganske dyre å fikse (hjullager 1000kr og drivknute 3000kr + det verkstedet tar i arbeid sånn omtrentlig..)

Men når det er sagt så er det ingen akutt fare med å kjøre med denne lyden så lenge det "bare" er en ulyd, derimot når det begynner å høres ut som noe ramler fra hverandre er det nettopp det som kan skje ;) Hjullager kan lage ulyd alt fra en uke til ett år før det revner og hjulet faller av.. En kompis av meg har kjørt rundt med ulyd fra drivakslingen i 1,5 år ;)

Hei!

Det er ikke noen typisk knekkelyd, bare jevn durelyd. Så da kan det være hjullager. 1000 kr var ikke så ille :) Høres bra ut visst vi kan kjøre en stund til. Men skal stoppe hvis det høres ut som det faller fra hverandre! Så skal jeg se om vi får den på verksted snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Her er et opptak fra youtube med en bil som har feil med hjullagrene. Den suselyden på en måte ligner på den som er i min bil: http://www.youtube.com/watch#!v=O0a-LdBnjQM&feature=related (Tikkelyden er fra blinklyset).

Men her er et annet kipp fra noen som dytter på hjulet. Har prøvd det men framhjulene er stødige: http://www.youtube.com/watch#!v=WzHg5XO94c0&feature=related

Men gikk ikke an å vri hjulene rudt da jeg hadde jekket bilen opp. Men det var vel fordi giret sto i P og handbrekket var på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmurfeLurfen

Når bilen står i park er det en fysisk sperre som hindrer hjulene å gå rundt :)

Okei, da var det nok derfor hjulene ikke gikk rundt. Der ser man hvor grønn man er på sin egen bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Okei, da var det nok derfor hjulene ikke gikk rundt. Der ser man hvor grønn man er på sin egen bil ;)

Det er mye man lærer med en bilgal samboer ;)

Det finnes kulelager og glidelager (og sikkert noen sære avarter..) Kulelageret (som noen foreslår over her) er det samme som hjullageret på bilen din. Det er kulelager som brukes i hjullager på biler mens glidelager brukes i feks vaskemaskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Det er mye man lærer med en bilgal samboer ;)

Det finnes kulelager og glidelager (og sikkert noen sære avarter..) Kulelageret (som noen foreslår over her) er det samme som hjullageret på bilen din. Det er kulelager som brukes i hjullager på biler mens glidelager brukes i feks vaskemaskiner.

aha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...