Gå til innhold

Hva ha til frokost som gir god metthetsfølese?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke hvor sunt det er å spise dette til frokost, men kun basert på metthetsfølelse er det ingenting som slår Skyr fra Q-Meieriene for min del. Et beger er mer enn nok, og da tar det lang tid før jeg blir sulten igjen. Jeg er vanligvis storspist, og kan fint klare en pizza alene, men har aldri orket mer en ett beger med Skyr om gangen, selv om jeg liker smaken ;)

Annonse

Jeg holder meg mett lenge når jeg spiser et par knekkebrød med diverse pålegg, et par egg og et halvt beger cottage cheese. Det er standard-frokosten min. :)

Egg og bacon, som flere nevner, holder også meg mett lenge!

Endret av Zaphireh

En del kornblandinger gir god metthetsfølelse og kan være verd å teste ut. Det er enkelt å lage kjapt, og trenger ikke være så dyrt. Hvis du liker forskjellig tørket frukt, kan du lage din egen kornblanding, istedet for å kjøpe en ferdig ( type "red berries" osv). Da sparer du endel penger. Kjøp en enkel "4korn" eller en annen plain grunnblanding du liker, og kjøp nøtter, tørket frukt eller bær ved siden av, gjerne på en orientalsk butikk, der du finner mye billig. (Sjekk sukkerinnholdet i grunnblandingen du velger!)

Hvis du er glad i brød til frokost, velg det groveste du kommer over, og bruk gjerne flere skiver magert pålegg (skinke, kalkun osv). Bruk gjerne salat under pålegget, og fyll på med paprika, agurk, tomat eller hva enn du liker på toppen. Da har magen noe å arbeide med i en stund. Dette blir for øvrig også en fin matpakke til lunsj :) Passer fint å kombinere med et beger yoghurt.

Du kan også spise egg, men jeg foreslår at du heller lager en god omelett, enn egg og bacon som noen har foreslått. Det er like mettende, men sunnere. Hvis du vil, kan du bruke magert kjøttpålegg (eks. skinke, kylling) i omeletten for å gjøre den variert, og enda mer mettende. Kjør på med en grov brødskive under omeletten, og en god salat ved siden om vil ha et skikkelig mettende måltid. Holder i alle fall meg mett til langt på dag :)

Når jeg spiser havregrøt, blir jeg mett og god :) Koker den bare på vann og en dæsj smør i og salt, så strør man kanel over etterpå. Er ikke mye jeg klarer å spise før magen er full, og jeg er klar for en ny dag :)

Annonse

Jeg pleier å lage en salat med kylling eller kokt egg eller fisk (f.eks, tunfisk, peppermakrell eller rester av laks/ørret) og jeg spiser avokado til når det er kylling eller fisk til.

Eller jeg spiser mandelbrød med kokt egg eller stekt egg, noen ganger med bacon :)

Andre ganger mandelbrød med peanøttsmør fra helsekost, eller hjemmelagd syltetøy.

Har jeg dårlig tid eller ikke så sulten så lager jeg en smoothie og spiser mandler og dadler ved siden av.

Alle disse tingene gjør meg mett, og noen ganger spiser jeg middagsrester.

Annonse

I morgen tidlig skal det gå ca seks timer mellom frokost og lunsj, og da putter jeg et par spiseskjeer cottage cheese i havregrøten, og tar et kokt egg til om jeg orker. Jeg jobber fysisk, og en slik frokost holder meg gående mye lenger enn vanlig.

Er dere seriøse, dere som foreslår melon/yoghurt eller et beger Skyr?

Her spør TS etter frokosttips som metter, og etter enkelte svar å bedømme har konkurransen om å spise minst mulig fortsatt etter ungdomsskolen...

Jeg svarte Skyr (du la kanskje merke til forbeholdet om at det kanskje ikke var det beste å spise bare det til frokost?) fordi det er det mest mettende jeg vet om (du la kanskje også merke til at jeg nevnte at jeg er storspist og fint kan spise en hel pizza alene, og slettes ikke går inn for å spise minst mulig?). Èn yoghurt blir jeg absolutt ikke mett av, men èn Skyr derimot blir jeg mett av, og metthetsfølelsen (som TS etterlyste) varer lengre for meg enn noe annet jeg har prøvd. Det betyr ikke at jeg spiser Skyr til frokost hver dag....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...