Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man trenger ikke å være medlem i en sekt/menighet for å gå på gudstjeneste. Catch my drift?

Nei. Du nevnte ingenting om medlemsskap i ditt første innlegg. du skrev bare at du ikke skjønte hvorfor man må "samle seg sammen i flokker".

Videoannonse
Annonse
Gjest fireflies
Skrevet (endret)

Man trenger da strengt tatt ikke være medlem på et fotball-lag for å sparke en ball heller. Men alt blir bedre når man deler det med noen. ;)

Er det så vanskelig å forstå poenget mitt? For å spille fotball er man avhengig avflere spillere for å kunne få utbytte av sporten. Om man er kristen, er man ikke avhengig av andre kristene for å få utbytte av religionen. Det kan dere vri og vende på så mye dere bare vil, men det forandrer ikke det faktumet at slik er det ;)

Endret av fireflies
Skrevet

Er det så vanskelig å forstå poenget mitt? For å spille fotball er man avhengig avflere spillere for å kunne få utbytte av sporten. Om man er kristen, er man ikke avhengig av andre kristene for å få utbytte av religionen. Det kan dere vri og vende på så mye dere bare vil, men det forandrer ikke det faktumet at slik er det ;)

Skjønner godt poenget ditt, men bare for å kverulere litt ekstra masse, man kan stå og sparke en fotball inn i et mål uten så mye som ett menneske rundt seg ;) Om det er så givende, er en annen sak.

Men - man kan nok absolutt ha et givende forhold til Gud uten noen andre rundt seg om man på død og liv ønsker det.

Skrevet

Jeg mener at i Norge i dag er det utrolig lite kunnskap om kristne trossamfunn, og utrolig mange fordommer som er basert på noe som de ikke helt vet er sant. Det er litt synd. Jeg har selv lest i lærebøkene mine på høyskolen om menigheter jeg kjenner godt til, og det som er skrevet er vinklet i et meget negativt og feilt lys. Det som også går igjen er at utviklingen som skjer i mange trossamfunn ikke nevnes noen plasser. Det er jo ikke slik at for eksempel medlemmer i Smiths Venner (eller Den Kristelige Menighet som det egentlig heter) skal gå i skjørt og ikke bruke sminke. Ikke nå lenger. Men mange tror det.

Jeg har for min del blitt veldig forsiktig med å uttale meg om slike ting før jeg vet noe sikkert. Dessuten er det så utrolig individuelt innenfor disse trossamfunnene også. Enkelttilfeller man hører om trenger på langt nær å handle om hvordan alle i menigheten gjør det.

Om dere skjønner hva jeg mener?

Skrevet (endret)

Som minni123 skriver så er største problemet manglede kunnskap. En "sann kristen" i bibelsk henseende bekjenner seg til Guds ord Bibelen som i hebereerbrevet instruerer at man ikke skal unnlate å komme sammen slik mange har for vane. På enklere språk - det er viktig å være sammen med trosfeller. Som bakgrunn sier Bibelen også at dårlig omgang ødelegger gode vaner. :)

Endret av sofiemyr
Gjest fireflies
Skrevet

Daså. Jeg har bare vansker med å se hva godt dette kan føre med seg, da det eneste man hører om er seksuelle overgrep, drap, pedofili og lignende, som faktisk skjules så godt det lar seg mulig, fordi troskapet, båndene og samholdet manipuleres til å bli lagt vekt på. Ekkelt.

Har selv vært på et par sånne møter (jeg er ikke kristen selv, det var andre grunner til at jeg var der), og det er jo ganske komisk å se på hvor hjernevaskede og (rett og slett) psykotiske folk virket (på den måten at de virket fjernet fra virkeligheten).

Skrevet

Daså. Jeg har bare vansker med å se hva godt dette kan føre med seg, da det eneste man hører om er seksuelle overgrep, drap, pedofili og lignende, som faktisk skjules så godt det lar seg mulig, fordi troskapet, båndene og samholdet manipuleres til å bli lagt vekt på. Ekkelt.

Har selv vært på et par sånne møter (jeg er ikke kristen selv, det var andre grunner til at jeg var der), og det er jo ganske komisk å se på hvor hjernevaskede og (rett og slett) psykotiske folk virket (på den måten at de virket fjernet fra virkeligheten).

Hvilke møter var du på?

Gjest fireflies
Skrevet

Gudstjenester og tilstelninger i menigheten.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Gudstjenester og tilstelninger i menigheten.

Men det trenger ikke være sånn alle plasser.

Gjest fireflies
Skrevet

Men det trenger ikke være sånn alle plasser.

Det trenger ikke, men jeg har hørt og sett for mye rart til å tro noe annet. Det forgår nok mye rart i det skjulte i slike sekter.

Skrevet

Det trenger ikke, men jeg har hørt og sett for mye rart til å tro noe annet. Det forgår nok mye rart i det skjulte i slike sekter.

Hva vil du si er forskjellen på en menighet og en sekt?

Gjest Hard Ride
Skrevet (endret)

Det blir litt for dumt å sammenligne fotball med kristendom, da fotball er en lagsport hvor man er avhengig av andre for å kunne få utbytte av sporten.

Egentlig har det likheter for meg. Jeg er en person som er motstander av å organisere ting, fordi da har men ofte en tendens til å få feil fokus. Jeg sluttet i fotballklubben f. eks. fordi de ble alt for resultatorienterte, og ingenting handlet om den originale grunnen til at jeg ville spille fotball, som var nytelsen av selve spillet.

Etter hvert endte det opp med intense trengingsøkter hvor spillere ble ihjelglodd og overanalysert, og man fikk skikkelige skyllebøtter hver gang man gjorde en feil som kunne føre til dårlige resultater.

På samme måten synes jeg en menighet kan miste fokus på hva religiøs tro egentlig burde være, og at det fort kan skjære ut i litt feil retning. Dessuten synes jeg ikke noe om at det er en "gjeter", altså presten, som leder "flokken", altså menigheten.

Men, selv om jeg har mine personlige tanker om menigheter synes jeg også at i et fritt samfunn bør folk ha mulighet til å komme sammen og diskutere troen sin på den måten de føler for. Selv om jeg ikke er enig med menigheter bryr jeg meg egentlig ikke så mye om hva andre mennesker gjør på fritida.

Endret av Hard Ride
Gjest fireflies
Skrevet

Hva vil du si er forskjellen på en menighet og en sekt?

Jeg tenker på det som samme ulla, som sagt.

Skrevet

Jeg tenker på det som samme ulla, som sagt.

Det er jo ganske synd, og litt rart, i og med at det ikke er det samme.... :blink:

Hvordan vil du definere sekt? (sånn utenom hvordan det egentlig defineres ifølge ordboka, siden du tydeligvis ikke følger den definisjonen)

Gjest fireflies
Skrevet

Hvordan vil du definere sekt?

Jeg tenker på sekt som en gruppe mennesker som tilhører en menighet og et trossamfunn.

Skrevet (endret)

Jeg tenker på sekt som en gruppe mennesker som tilhører en menighet og et trossamfunn.

Da har du misforstått ordet sekt ;) Man kan ikke bare ta et ord, forandre betydningen på det og bruke det i en diskusjon og forvente at resten av allmennheten også har forandret betydningen.

For ordens skyld, her er en sjekkliste over hva som kjennetegner en sekt, beklager at det er på engelsk og er ganske langt:

The group displays excessively zealous and unquestioning commitment to its leader and (whether he is alive or dead) regards his belief system, ideology, and practices as the Truth, as law.

Questioning, doubt, and dissent are discouraged or even punished.

les resten her

Så hvis du skal fortsette å kalle alle menigheter for sekter, ønsker jeg gjerne at du forklarer sammenhengen mellom de norske kristne trossamfunnene (ikke JV, mormonere, smiths venner etc, men baptister, pinsevenner etc) og disse kjennetegnene.

Jeg synes det er både trist og pinlig dersom jeg som kristen blir forvekslet med et sektmedlem fordi jeg er medlem i en menighet.

Innlegget endret iht reglene

Bond, mod

Endret av Bond
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så hvis du skal fortsette å kalle alle menigheter for sekter, ønsker jeg gjerne at du forklarer sammenhengen mellom de norske kristne trossamfunnene (ikke JV, mormonere, smiths venner etc, men baptister, pinsevenner etc) og disse kjennetegnene.

Jeg synes det er både trist og pinlig dersom jeg som kristen blir forvekslet med et sektmedlem fordi jeg er medlem i en menighet.

Er ikke Smiths Venner et kristent trossamfunn?

Skrevet

Er ikke Smiths Venner et kristent trossamfunn?

Den eneste kjennskapen jeg har til smiths venner er en diger familie fra barne- og ungdomsskolen hvor alle jentene måtte ha skjørt og fletter og at de er et trossamfunn som adskiller seg fra alle andre kristne trossamfunn.

Flere som forlater smiths venner omtaler det også som en sekt. Uten å ha særlig annen kunnskap eller erfaring utenom vennene mine fra barndommen og litt googling, vil jeg også tørre å påstå at smiths venner er såpass opptatte av dette med synd og skam at jeg i hvert fall har vanskelig for å sette meg selv og min menighet i samme "kristne bås" som dem.

For å sitere en som tidligere tilhørte Smiths Venner:

"Det er mange som vil kalle Smiths venner en obskur sekt. Ordet sekt brukes idag stortsett for å beskrive en gruppering negativt, ordet er negativt ladet. Ofte brukes det av troende som kritiserer en menighet de tilhørte tidligere. Så om Smiths venner er en sekt kommer an på hvem du spør. Men det som ofte forståes som en sekt eller en gruppe med sekteriske trekk, at det er en autoritær lederstil, at medlemmer er overbevist om å være spesiellt utvalgt, at de ikke-troende går fortapt og at man isolerer seg fra omverdenen, alt dette passer til Smiths venner. Menigheten lukker seg for all kritikk og forakter det de kaller den verdslige fornuft. Det er utrolig synd."

Du kan lese hele innlegget hans påhttp://toralv.no/er-smiths-venner-en-lukket-sekt.tbml

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det han har skrevet om Smiths venner er ikke sant. Jeg er selv i Smiths venner, og vi tror ikke at de som ikke er medlem går fortapt.

Skrevet (endret)

Det han har skrevet om Smiths venner er ikke sant. Jeg er selv i Smiths venner, og vi tror ikke at de som ikke er medlem går fortapt.

Det stod vel strengt tatt "ikke-troende", kan hende han mente de som generelt ikke tror, og ikke bare de utenom Smiths venner. Ikke vet jeg :)

Om jeg selv også tuller litt med definisjonene når jeg kaller dere sekt framfor et "mainstream" kristent trossamfunn, må du gjerne rette på meg. Men som jeg nevnte tidligere har jeg vanskelig for å sette meg og min menighet i samme bås som deg og din menighet.

Edit: Og for å svare mer direkte på det første spørsmålet ditt: jeg mente ikke at JV, mormonere, smiths venner overhodet ikke er kristne trossamfunn ettersom vi tross alt har bibelen til felles (om enn vidt forskjellige tolkninger av hvem Gud er). Jeg mente bare at jeg ville ha en forklaring på hvordan "vi andre" har sammenheng med kjennetegnene til en sekt.

Om man sier at man er medlem av statskirken vet de fleste hva dette er og ordet "sekt" blir vel sjeldent brukt her, men med en gang jeg sier at jeg er baptist er dette gjerne et fremmedord for mange, og de ser for seg et rart, avlukket trossamfunn - mens vi egentlig både samarbeider og samles med statskirken og ikke er noe mer sære enn noen som helst andre.

Endret av Lille Mu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...