Gå til innhold

.


Gjest Krullekruksa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er veldig usikker på om jeg skal male kjøkkeninnredningen min i en lys farge. Synes de gulnede bjørkefrontene er helt pyton, men vi skal ikke bo her for alltid.

Er det en overlevelig mengde jobb å male de? - Og hvordan holder de seg med tanke på slitasje?

Malingstips tas i mot med takk :)

post-31244-1276362025,7797_thumb.jpg

Dette ønsker jeg og å vite noe om. Har sett på andre forumside om at man kan male skapdører med bengalakk eller båtmaling... Jeg har selv tenkt på å få mine skapdører spraylakkert på et bilverksted, men har ikke fått sjekket kostnadene... Kan vel fort bli dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det kan absolutt gjøre underverker med å "modifisere" kjøkkeninteriør som ikke holder ønsket standard.

Et par råd for bra resultat:

1. Forarbeid er 1. bud. Ingen snarveier eller latmanns varianter: Hekte løs alle fronter og det samme med hengsler og håndtak. alt skal mattslipes med fint til medium sandpapir med pussekloss.

Det samme gjelder også alt invendig, ut med hyller.

2. vask lett over med husvask løsning på klut for å fjerne smuss og støv. La tørke 100 %.

3. Ideelt sett bør flatene ligge flatt for å unngå rennemerker.

4. Der det er kvisthull kan det være greit å sperre med kvistlakk for å hindre "knopping"

5.Ikke vær for kjapp med valg av produkt og farge. Vil du oppnå en spesiell effekt?

- større romfølelse- lyse nyanser

-skjule bulket og striper bi treverket- matt istedetfor høy glans

- rene linjer - finish og glansgrad

-orginalitet- utforsk heller med det øvrige kjøkken inventar i stedet for gøyale farger.

- rent og pent- glansgrad øker vaskbarheten og lysreflekteringen.

Tilslutt: ta en prat med fargehandelens ansatte, få et innblikk i ulike resultater oppnådd ved maling kontra lakk, beis, lut eller lasur.

maling flater ut, beis gir liv til treet, lut og lasur gir elding..

Og plukk med deg korrekt verktøy til dine valg!

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Å male innredningen selv gir sjeldent et bra resultat, så jeg anbefaler å levere dører og skuffefrontene inn til lakkeringsverksted for å få arbeidet gjort. Mal kun sidene og listene selv ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

ädel bjørk fronten som er vist på bildet lar seg nok ikke male selv med godt resultat. rammen er heltre, mens profileringen (den mindre tykke platen i midten) er en type mdf/spon plate. det vil si at du kan kanskje pusse ned rammen og male den, men ikke midten av skapene. du kan forhøre deg med en som kan spraylakkere frontene, om det lar seg gjøre. Men da er du fort oppe i prisen av det bare nye fronter vil koste deg på IKEA. så forhør deg med en som spraylakkere de, og få handleliste på hva dørene vil koste deg.

ta yttermål av frontene og ta de med på IKEA, så hjelper de dere. husk at dere kan beholde både skuffe innmat og hengsler hvis dere velger å bytte frontene (det vil si hvis kjøkkenet er nyere enn 2007, hvis ikke bør dere undersøke om de nye frontene kan festes på skuffesystemet dere har, eller om dere må borre hull selv til festene da). så alt i alt vil jeg nok ikke råde dere til å male de....forsøk i såtilfelle med en front, og ikke alle på en gang. da ser dere i allefall resultatet.

lykke til med prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikkeno problem , bare ta av dørene og skuffene , fjern knotter . Vask med grønnsåpe og matt ned med fint papir (bare så malinga får noe å henge i)

Velg farge .

Bruk heftgrunn på første strøket (den får du blanda i de fleste farger akkurat som annen maling )

Deretter 2 strøk med oljemaling (husk olje Heftgrunn og )

På siste strøket kan du bruke en fordriver (en bred fin kost ) men det burde ikke være nødvendig med oljemaling, den glir fint utover av seg selv .

Jeg ville anbefalle halvblank til kjøkkenskap .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:tristbla: Hyl og grin! Jeg som hadde håpet at det gikk å male de stygge frontene. Død over det sinnsykt mørke kjøkkenet!

Har fått tilbud på lakkering og det koster 6000 kroner. Nye fronter på Ikea koster vel ca. 10 000. Har ikke lyst til å bruke så mye penger..

Hvorfor kan du ikke det da ? Det er lett. Alt kan males . Jeg har til å med malt respatex vinduskarmer, med glimrende resultat .

Det er bare å gjøre riktig forarbeid .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det er lakkert furu, er det ikke ekte tre er det bare å rubbe over med sandpapir og male med oljemaling som du bruker til vinduskarmer. Men spør fargehandleren, de vet hva som skal til. Mulig du kan kjøpe en plansliper til 300 kroner for å fjerne evt. lakk.

Jobben består egentlig i å skru ned alt, ta av håndtak osv og gjerne bruke en fyllmasse i hullene som du får råd om i alle malerbutikker. Og å velge hva du vil ha etter at du har malt. Alt skal ikke bestemmes på en gang.Men møblene og fargen du velger eller har på veggen skal være en pekepinn. Tror jeg brukte to-tre timer på det, i forskjellig lys og med fargeprøver. :)

Inne i skapene trenger du ikke male. Innsiden ja, men ikke selve hyllene hvis de ikke er stygge eller vil disharmorere. Du kan også bruke hyllepapir på de, det gjør det lettere å vaske og er veldig bra.

Jeg har pusset opp et sekstitallskjøkken, og det ble veldig bra. Masse klager fra min mann og min venninnes mann fordi vi brukte tre dager...men vi var stolte over jobben og megleren skrøt av fargevalgene. Vi malte hele kjøkkenet også siden vi var i gang, det var en leilighet som skulle selges. Vi måtte ta rosa fliser til utgangspunkt og det var ikke lett, men det gikk bra og siden det var litt takhøyde, dro vi taket ned ved å male hvitt ca fem centimeter med hvitt øverst- Det er ikke vanskelig, men det er en liten jobb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke å "rubbe" MDF/tynn spon plate?

regner med at det ikke er snakk om en plate på tykkelse med glapak (tynn plast til å pakke inn mat i )

du trenger ikke "rubbe " bare pusse lett med fint papir og bruke heftgrunn på første strøk . Men husk å bruke oljemaling .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg hadde en kjøkkeninnredning akkurat lik TS sin og malerfirmaet jeg hadde kontakt med sa neitakk til jobben. Han bad meg ta dørene til et lakkeringsverksted for det er det eneste som gir skikkelig resultat.

Maleren sa at han alltid sa nei til kunder når de ville male kjøkkeninnredningen - fordi resultatet aldri ble så fint som det bør være når en profesjonell utfører jobben.

Vi leverte dørene til et profesjonelt firma som lakkerte dørene og resultatet var prikkfritt og nydelig. Er ikke i tvil om at jeg hadde gjort det samme igjen - hadde aldri tatt på jobben selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...