MissStiles Skrevet 12. juni 2010 #41 Skrevet 12. juni 2010 Både og. Jeg hater å ha besøk når det er rotete i leiligheten. Men det er sjelden jeg får besøk helt uten å vite det på forhånd.
Cumulus Skrevet 12. juni 2010 #42 Skrevet 12. juni 2010 Jeg skulle ønske folk kunne komme oftere på uanmeldt besøk, at det var mer vanlig å gjøre det. Syns det er noe veldig hyggelig med å være impulsiv på den måten, framfor at alt må times og tilrettelegges. Jeg syns også det er ok å bo sånn at det faktisk er mulig å ta imot besøk, framfor å leve i rot fram til den dagen jeg får gjester. Går heller aldri som en sjuske hjemme, så har ikke det problemet. Helt enig med deg. Jeg skulle ønske det var vanligere å bare stikke innom hverandre, synes det er veldig koselig. Det var nok vanligere før man fikk mobiltelefon, nå er jo alle tilgjengelig og det mest spontane man gjør er gjerne å sende en sms med "Hallo, er tilfeldigvis i området - er dere hjemme? " Jeg er vokst opp i et hjem hvor det var så rotete til enhver tid at det var pinlig når folk stakk innom. Derfor liker jeg å ha det normalt ryddig sånn at jeg ikke trenger å skjemmes... Det hender at jeg stikker innom naboene uten å nødvendigvis avtale på forhånd, det er liksom greit siden ungene våre flyr inn og ut hos hverandre. Veldig koselig å bli tilbudt en kopp kaffe, men jeg merker jo fort hvis det ikke passer.
Alvina Skrevet 12. juni 2010 #43 Skrevet 12. juni 2010 bodde i en lien by. Der var det vanlig å ikke låse døra. Jeg følte at jeg kom fra et annet land.
Gjest imli Skrevet 12. juni 2010 #44 Skrevet 12. juni 2010 Her eg bur og i omgangskretsen min er det vanleg å kome på uanmeldt besøk. Eg syns ikkje det er noko problem, berre koseleg
makkapakka Skrevet 12. juni 2010 #45 Skrevet 12. juni 2010 skulle faktisk ønske at folk stakk innom en tur en 1/2 time har jeg alltids.. og jeg driter i om huset ser bomba ut, da får de rydde selv. (jeg er vanligvis ryddig men junior er flink til å leke over hele "huset") men jeg vasker ikke hele huset bare fordi jeg får noen på besøk et par timer.. uansett.. bedre at folk stikker innom enn at folk avtaler at de stikker innom i løpet av dagen og du føler du blir sittende fast hjemme fordi du ikke vet helt når de kommer forbi for de skal ditt og datt først og vet ikke hvor lang tid det tar osv..
Gjest Mahareth Skrevet 12. juni 2010 #46 Skrevet 12. juni 2010 Liker heller ikke uanmeldte besøk, men om jeg får sms/telefon om noen kan stikke innom snart, så er det som regel greit det. Jeg er en av de som sjeldent har det prikkfritt hjemme. Hverken jeg eller mannen er spesielt flinke til å holde det ryddig rundt oss, og etter en lang arbeidsdag er det sjeldent noen av oss har ekstra energi til rydding. Heldigvis vet de fleste dette, og de som kommer på kort-varsel-besøk får som regel beskjed om at det ikke ser flott ut her
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #48 Skrevet 12. juni 2010 Det kommer an på hvem det er... de fleste av vennene våre tåler litt rot eller at man evt går i litt lurvete klær, og oftest har vi det presentabelt nok i oppholdsrommene. Forresten har det ikke først og fremst med rot å gjøre, men kanskje at noen må man liksom forberede seg på besøk fra, mens andre er så avslappet/lite invaderende at det er helt naturlig :klø: jeg kan forøvrig være av de sære, som rett og slett blir sur om det kommer noen helt uforberedt, selv om det er en person jeg liker godt. Tror jeg har forbedret meg de siste årene, men har alltid vært humørsjuk og sendte grettent venninner hjem allerede tidlig på barneskolen
Demeter Skrevet 12. juni 2010 #49 Skrevet 12. juni 2010 Jeg syns det er helt toppers med uanmeldt besøk.
Gjest Trajan Skrevet 13. juni 2010 #50 Skrevet 13. juni 2010 Jeg foretrekker at folk sier ifra når de kommer.
Marabou Skrevet 13. juni 2010 #51 Skrevet 13. juni 2010 I min oppvekst var det helt vanlig å stikke innom uanmeldt, naboer og venner og slektninger, dørene var heller ikke låst så de aller nærmeste gikk bare rett inn og ropte hallo (eller kanskje ringte på døra idét de gikk inn). Slik er det der ennå, så det har ingenting med "før i tiden" å gjøre. Men det er nok mer vanlig på mindre steder. Savner egentlig det, jeg. Her jeg bor kjenner jeg nesten ingen naboer, og vennene bor stort sett i såpass avstand at faren for bomtur er stor, så vi avtaler alltid på forhånd. Ser det diskuteres hushold, jeg har en vaske/rydde-dag hver uke så det blir aldri seende slik ut at ikke folk kan komme uanmeldt. Dermed trenger jeg ikke gjøre noe særlig før planlagte besøk heller. Men så kjenner jeg heller ingen som forventer at det skal se sterilt og ubebodd ut.
Gjest stillness Skrevet 13. juni 2010 #52 Skrevet 13. juni 2010 Tja,det er vel greit,men de kan ikke forvente at det skal være full oppvartning eller ryddig om de kommer uanmeldt Noen ganger er man jo opptatt også,men det er det vel forståelse for hvis man bare bestemmer seg for å stikke innom. Hadde vel foretrukket om de sendte en tekstmelding først,og det kommer jo litt an på om det er venner eller familie. Er jo litt mer 'faen,også nå som det er så rotete' om det var familie som kom
Gjest gjestdeluxe Skrevet 13. juni 2010 #53 Skrevet 13. juni 2010 Som sagt, er det greit at bekjente, venner og familie dukker opp på uanmeldte besøk? Hvorfor ikke isåfall? Nei, det er ikke greit. Jeg forhåndsavtaler alltid. Det må være en slags plan for besøkene, synes ikke noe om å bare slumpe innom. Man kan også like så gjerne avtale å treffes ute for en kaffe eller mat, istedenfor hjemme hos.
Gjest brutal_mann Skrevet 13. juni 2010 #54 Skrevet 13. juni 2010 Som sagt, er det greit at bekjente, venner og familie dukker opp på uanmeldte besøk? Hvorfor ikke isåfall? Besøk?!? Her he he... Har siden jeg flyttet hjemmefra ikke hatt mer besøk enn at jeg kan telle dem opp den dag i dag. Og det er noe over 20 år siden jeg flyttet hjemmefra. Så om jeg får besøk så er det greit det. Overrasket blir jeg uansett.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #55 Skrevet 13. juni 2010 For meg så kommer det litt mere ann på hvor langt unna meg de bor enn hvem det er. Er det naboen eller noen som går seg en tur like i nærheten og fant på at de skulle stikke innom er det jo bare hyggelig . Ellers så liker jeg ikke å plutselig få besøk av noen. Ikke skjønner poenget med og komme på overaskelsesbesøk heller. Jeg synes et hyggelig besøk blir hakket hygligere om jeg vet om det på forhånd, da får jeg gjort unna litt av det jeg skal gjøre først. Er jo ikke akkurtt så hyggelig å måtte dra frem jobb pc en hverken for gjestene eller for meg... Så blir et uhyggelig besøk også litt mere uhyggelig om jeg ikke vet om det på forhånd. Grunnen til at jeg missliker overaskelsesbesøk så mye er fordi ejg forbinder det med noen av slegtningene mine som kommer trappende på døren gjerne kl halv 1 om natten springer opp på loftet og vekker ungene for og si hei og senere baksnakke for at de bare fikk kaffe og ikke mat når de besøker meg.. Jeg skulle hatt et strømgjerde rundt huset bare for å ungå overaskelsesbesøk
Pooo Skrevet 13. juni 2010 #56 Skrevet 13. juni 2010 uanmeldte besøk er helt greit så lenge de ikke er kravstore. jeg liker ikke å få uanmeldt besøk i eksamenstiden, men de fleste respekterer dette. da "svigermor" kom innom en kveld å jeg satt i rotet å leste følte jeg det litt ubehagelig, men det gikk greit. at mine venninner eller sambo sine kamerater kommer innom er helt greit. de har forståelse for at det ikke alltid ser strøkent ut. dessuten passer jeg på å alltid ha noe å by på, frysen har plass til boller og andre godsaker. men på den annen side liker jeg ikke å komme uanmeldt selv;)
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #57 Skrevet 13. juni 2010 nei,vil helst ha en "advarsel" mest pga at jeg har kronisk sykdom som slår seg vrang. Å ha reine gulv er ikke i mitt hode ,om folk bemerker det viser jeg bare hvor bøtte,klut og såpe står
kriztine Skrevet 13. juni 2010 #58 Skrevet 13. juni 2010 Jeg hadde vært sjeleglad hvis noen kom uanmeldt på besøk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå