Gå til innhold

Greit med uanmeldte besøk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er helt greit (teoretisk sett, for kan ikke huske at jeg har fått det). Men personer som kommer på uanmeldt besøk må da akseptere at noen ganger passer det rett og slett ikke og at de dermed kan bli avvist i døra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nja, kommer an på hvem det er. Hvis det er nære venninner, som greier å lage seg en kopp kaffe selv mens jeg avslutter det jeg eventuelt holder på med, så.

Men for å ta et eksempel: akkurat i ettermiddag sitter jeg med beina i et slags stoff for å ta bort hård hud. (tar to timer)

Ellers har jeg saker og ting i håret også.

Ikke så kjekt å få besøk av slekt man ikke har sett på en stund da, kanskje? :fnise:

Endret av hjertesukka
Skrevet

Det er helt greit med uanmeldt besøk av venner og søstre, men øvrige familiemedlemmer føler jeg at jeg ofte må "kvinne meg opp" litt før jeg orker å treffe, og da passer det dårlig at de kommer uanmeldt.

Ellers syns jeg det passer dårlig hvis det er (rett før) middagstid, da jeg ikke alltid har nok mat til mange i huset, og jeg selv ofte er sulten da og ikke vil spise uten å servere noe til gjestene.

Som regel har jeg det ryddig nok, er ren nok, og jeg går ofte uten sminke uansett, så folk kan bare komme innom. Er jeg i pysj, skifter jeg bare kjapt.

Skrevet

Uanmeldte besøk er helt flott det .

Og det gjør ikke noe om de kommer når vi skal spise heller , har jo alltids litt ekstra ris eller pasta eller noe . Så er det jo bare å dele brodelig .

Men ingen av mine venner forventer å bli varta så veldig opp når de kommer . ( jeg venter ikke det hos dem heller )

Er det derimot folk jeg egentlig ikke liker så godt å være sammen med passer det jo ikke , men det gjør det ikke om de ringer 14 dager før heller .

Så konklusjonen min er at folk jeg liker å være sammen med gjerne kan komme når som helst og de andre kan la være :)

Skrevet (endret)

Jeg skulle ønske folk kunne komme oftere på uanmeldt besøk, at det var mer vanlig å gjøre det. Syns det er noe veldig hyggelig med å være impulsiv på den måten, framfor at alt må times og tilrettelegges.

Jeg syns også det er ok å bo sånn at det faktisk er mulig å ta imot besøk, framfor å leve i rot fram til den dagen jeg får gjester. Går heller aldri som en sjuske hjemme, så har ikke det problemet.

Endret av Vera Vinge
Gjest goodtwin
Skrevet

i fjor når jeg bodde i Trondheim var jeg med i en vennekrets hvor det etterhvert gikk en slags sport i å dra på "overaskelsesbesøk" til andre. Jeg syntes det var kjempekoselig både å få, og dra på besøk innad i kretsen, og det var helt naturlig også.

Men hadde en eller anna nær eller fjern slektning plutselig stått utenfor døra ville inn, hadde jeg nok blitt litt mer satt ut!

Skrevet

Nei, det er ikke greit i det hele tatt! Jeg vil gjerne bestemme selv hvordan jeg ønsker å tilbringe min tid. Å bare troppe opp på døra er respektløst, da det implisitt innebærer at vedkommende har tatt en avgjørelse på dine vegne om å tilbringe tid sammen. Det finnes tross alt mobiltelefon i disse dager, så det burde være unødvendig å komme uanmeldt. Jeg ville i all fall aldri møtt opp på døra hos noen uten først å ringe vedkommende og spørre om det er greit.

Skrevet

Det er greit med familien eller nære venner. Men noen finfolkmennesker som analyserer rotet mitt som jeg ikke har nådd å rydde bort, kattehår og lignende, de kan ringe neste gang og gjerne la være å komme uanmeldt når det ikke passer!

De fleste i familien/nære venner vet hva uanmeldt besøk betyr, sjeldent noe problem.

Skrevet

i fjor når jeg bodde i Trondheim var jeg med i en vennekrets hvor det etterhvert gikk en slags sport i å dra på "overaskelsesbesøk" til andre. Jeg syntes det var kjempekoselig både å få, og dra på besøk innad i kretsen, og det var helt naturlig også.

Men hadde en eller anna nær eller fjern slektning plutselig stått utenfor døra ville inn, hadde jeg nok blitt litt mer satt ut!

Ser den siste :ler::lur:

Bor også i Trondheim, er ganske vanlig at mine venner gjør impulsbesøk også. Den beste venninna mi er i tillegg singel, blir alltid like glad uansett om hun sitter der med hårkur/ansiktskur og tærmassasje. Hva det enn måtte være.

Skrevet

Nei, det er ikke greit. Alle har jo mobiltelefon nå til dags, og da er det ren høflighet å gi en lyd en liten stund i forveien for å høre om det passer å komme innom. Trenger ikke være så lenge før, men 15-20 minutter bør en klare. Før i tiden hadde man jo ikke den muligheten, så da var det en helt annen sak.

Gjest Elijah
Skrevet

Desverre så svarer jeg at jeg ikke er en tilhenger av uanmeldte besøk, men det er ikke bra etter min mening.

Leiligheten ser alltid strøken ut og jeg er som regel presentabel døgnet rundt, så det er ikke der problemet ligger. For min del er det at jeg har som regel svært mye forefallende arbeid (blant annet å skrive på KG), så da kan det av og til være litt forstyrrende om jeg hadde planlagt to timer med skriverier :)

Men er ikke dette på en måte et tegn i tiden? Når vi ser hvor mange som svarer at dette ikke er ok?

Barrieren for menneskelige relasjoner blir stadig høyere og de fleste av oss har problemer med å si hei til naboen. Men å legge til vilt fremmede på facebook er NORMAL :)

Å få besøk, sett at det er en person du liker eller i det minste tolererer, burde jo være en vakker ting vi burde sette pris på.

Gjest Marlo
Skrevet

Jeg hater det når folk kommer helt uanmeldt.

jeg er i en situasjon hvor jeg ikke alltid orker å ha besøk, men jeg føler likevel et press til å by inn de som evnt står på døra og da kan jeg bli myyye dårligere i flere dager etterpå :(

Jeg har sagt til nesten alle jeg kjenner at de gjerne får komme, men at de må sende meg en sms først slik at jeg klarer å si nei dersom jeg ikke er i form, og alle som vet dette respekterer det også. Takk og lov for forståelsesfulle venner :)

Skrevet

Nope, jeg ønsker helst at folk avtaler på forhånd.

Ser at noen nevner at huset er rotete og at de ønsker at det skal være representabelt. Jeg setter selv pris på det. Allikevel syntes jeg ikke huset vårt er så rotete, men overfladisk rot finnes. Det er nok det de fleste mener når de mener at huset er rotete.

Svinestier er det vel ikke så mange av?

Har en venninne som dukker opp i tide og utide.

Det er ei mare iblandt. Jeg liker henne kjempegodt har ingenting med det å gjøre.

Ellers så har jeg nylig flyttet. Vi bodde tidligere veldig sentralt.

Folk poppet innom fordi "de kjørte forbi", jeg var jo alltid hjemme allikevel.

(jobber natt).

Syntes det er vondt å si nei også når de popper opp.

Intresangt å se at ganske mange er enige i at besøk skal avtales!

Trodde nemlig jeg var litt sær :P

Skrevet

Men er ikke dette på en måte et tegn i tiden? Når vi ser hvor mange som svarer at dette ikke er ok?

Barrieren for menneskelige relasjoner blir stadig høyere og de fleste av oss har problemer med å si hei til naboen. Men å legge til vilt fremmede på facebook er NORMAL :)

Å få besøk, sett at det er en person du liker eller i det minste tolererer, burde jo være en vakker ting vi burde sette pris på.

Gode poeng. ;)

Gjest Awsome
Skrevet

Skjønner ikke at noen orker å bo slik, at de må planlegge å rydde og vaske før de kan slippe noen inn døra. Usj..

Meg du sikta til regner eg med...

Vi bur ikkje skittent og fælt, det er ingen "svinesti", men vi har hunder som røyter om hverandre nesten heile året rundt. Det blir ein del hår, gulvene må støvsuges hver eineste dag pga det. Så eg vil ikkje ha noen inn her om eg ikkje har fått støvsugd først. Og samboeren min røyker så eg vil ha tid til å lufte ut så eg slipper kommentarer på røyklukten.

Godt å høre at det ikke bare er meg som ikke alltid åpner døra når det ringer på! Nå er jeg singel og bor alene, så om det virkelig ikke passer meg med besøk, så lukker jeg ikke opp! hihi!

Hehe :) Eg gidder ikkje åpne, men sambo åpner døra om han er heime. Som oftest står det Jehovas Vitner, selgere, polakker med lapper skrevet på norsk/engelsk kor de ber om penger fordi de er fattige eller har ei sjuk mor (politiet har til og med oppfordra folk til å ringe til de om slike står på døra heromkring), unger som samler brusflasker til skuletur, folk som går på feil dør, osv...

Familien min/folk eg kjenner har heldigvis vett nok til å forstå at de skal gi beskjed om besøk ei stund i forveien. Men sambo har dessverre noen bekjente som bare dukker opp på døra uten å gi beskjed, de ringer heller om ingen åpner. Irriterende.

Skrevet

Meg du sikta til regner eg med...

Vi bur ikkje skittent og fælt, det er ingen "svinesti", men vi har hunder som røyter om hverandre nesten heile året rundt. Det blir ein del hår, gulvene må støvsuges hver eineste dag pga det. Så eg vil ikkje ha noen inn her om eg ikkje har fått støvsugd først. Og samboeren min røyker så eg vil ha tid til å lufte ut så eg slipper kommentarer på røyklukten.

Var det jeg mente med overfladisk rot i mitt innlegg.

Kjente også litt på den.. at noen kan tro at jeg mener at huset mitt er en svinesti.

Jeg betviler at det gjelder særlig mange.

Skrevet

Jeg hater å få uanmeldt besøk.. Om huset hadde vært nyvasket og jeg nysminket hadde ikke gjort noen forskjell, jeg liker det bare ikke. Heldigvis er ikke det noe jeg opplever ofte nå for tiden :)

Jeg lurer på om liker/liker ikke uanmeldt besøk kan henge sammen med hvor impulsiv man er som person selv? Selv liker jeg å planlegge ting og kan fort bli litt stresset hvis ting ikke går som planlagt

Gjest fireflies
Skrevet

Jeg blir en smule irritert de gangene jeg får uanmeldt besøk. Det er vanlig folkeskikk å sende en melding/ringe først, for å spørre om det passer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg henger meg på bølgen, og må bare innrømme at jeg heller ikke liker uanmeldte besøk. Jeg bryr meg lite om huset er rotete eller ei. Men jeg har ofte lite overskudd, blandt annet pga psyken ,noe igjen som gjør at jeg trenger en del tid til å samle meg, både fysisk og psykisk før jeg er klar for å møte menneskene og verden der ute. Det er heldigvis svært sjelden at noen kommer på uanmeldt besøk til meg, men det har skjedd. Men de aller fleste ringer eller sender sms før de kommer. Da rekker jeg å forberede meg litt:) Setter stor pris på å få besøk, men ikke uanmeldt, nei.

Skrevet

Har en veldig nær venninne som jeg setter veldig pris på besøk av. Hun kommer som regel anmeldt. Om noen andre enn henne dukker opp uten å ha gitt beskjed blir jeg egentlig ganske irritert. Det handler ikke om at jeg har behov for å rydde/stelle meg, men har som regel ting jeg har lyst til å gjøre når jeg først har fri. Det syns jeg folk burde respektere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...