Gå til innhold

hva er vitsen..?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke dette egentlig handler om penger, men at det er lett å trekke fram det fordi det er ett av flere områder hvor ts opplever at han svikter som far. Jeg tror at om han hadde vist ordentlig interesse for henne, så ville det vært mindre sannsynlig at hun hang seg opp i hvor mye han gir i gaver og lån. Og ut fra det andre hun forteller, skjønner jeg godt at hun er skuffet. Jeg syns i utgangspunktet det er naturlig at foreldre driver noe mer av kontakten med voksne barn, men man må samtidig innse at dette ikke alltid er tilfelle. At noen fedre (eller mødre) er litt iniativløse, dårlige til å snakke om følelse osv. Og at man selv som voksent barn kan måtte ta mer av ansvaret for kontakten, selv om man egentlig skulle ønske at initativet i utgangspunktet kom fra ham. Kanskje vil det at man selv setter i gang en offensiv, gjøre at han selv blir flinkere til å ta kontakt med ts også. At han rett og slett er en tiltaksløs fyr, som bare lar dagene passere, og så har det gått lang tid siden forrige kontakt. Kanskje merker han at han ikke strekker helt til som far nå, og dermed ikke orker/tør å gjøre det som skal til, fordi det blir for vanskelig å engasjere seg, dersom han merker at ts ikke er helt fornøyd.

Dette er bare noen løse tanker jeg får rundt ts sitt innlegg, så om det passer for henne, kan bare hun selv svare på. Noen ganger er man uheldig med å få foreldre som bare ikke bryr seg uansett, eller hvertfall ikke klarer å vise det. Andre ganger har man foreldre som bryr seg, men som trenger litt hjelp/en dytt for å vise det ordentlig. Og at man selv kan være med på å starte dette, framfor å sitte og vente på at noe skal skje. Kanskje frykter man å bli avvist, men samtidig er det muligens bedre å ta sjansen på å forsøke å bygge opp noe, framfor å uansett bli skuffet, slik ts er nå?

Og så til dette med lån. Jeg syns ikke ts kan forvente å få hele lånet som gave, men jeg syns samtidig det er litt underlig av ham å kreve renter (selv om jeg delvis også forstår det fordi han taper renter på å ikke ha pengene i banken). Vi har selv lånt en tilsvarende sum av mine svigerforeldre, og det ville aldri falle meg inn å forvente å få pengene selv om de ville ha råd til det. De krevde ingen renter, men vi syns det var naturlig å insistere på det, så her betaler vi tilsvarende rente som de ville fått om pengene stod på konto, sånn at de ikke faktisk taper penger av å låne til oss. Så jeg syns delvis at ts bør innse at selv med foreldre med god råd, kan man ikke forvente å få store summer, samtidig som jeg tror dette med pengene egentlig er et sidespor.

Amen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...