Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi går litt strammere tider i møte økonomisk sett, og jeg er seriøst nødt til å gjøre noe for å få ting til å gå opp. Jeg har godt utbetalt i måneden, men har de siste månedene havnet i minus.

Vi er en familie på tre. En voksen og to små barn. Mat er nok den største utgiftsposten. Er kvalitets- og merkebevisst. Handler mye økologiks og lokalt, samt kvalitetsmerker. Styrer unna billigprodukter som First Price, Euroshopper, etc. Men det er vel på tide å gå andre veier nå? Hvilke matvarer med disse merkene er ok og mindre ok? Er det lønnsomt å ha mest mulig hjemmelaget, eller er det dyrere?

Er det andre ting man bør tenke på dersom man virkelig skal kunne ned på forbruket? Bytte strømleverandør og slike ting?

Jeg trenger all tips jeg kan få!!

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Syns mye av tørrvarer og vaskemiddler til billigmerkene er helt ok. Kjøtt er jeg nøye på så der blir det dyrere varer. Følg med litt når det er salg på varer som dere bruker ofte og kjøp litt mere da. Sett opp ukesmeny (så får du brukt opp restene også)

Se over forsikringene dine, der kan det være mye å spare. Jeg oppdaget at jeg hadde en del dobbelt forsikringer, kvittet meg med disse og byttet forsikringsselskap.

Skrevet

Kan ihvertfall si at du kan styre unna all pasta fra Euroshopper! Den blir bare deigete :s har vært fornøyd med den fra first price og coop, da :)

Skrevet

Usj, da vet jeg det. Bruker igrunn bare fullkornspasta eller fersk pasta om vi evt. skal handle finkorns.. Må nok trappe ned på "matsnobberiet" :sjenert:

Skrevet

Det er ganske dyrt å handle økologisk mat, og generelt merker. Jeg har noen regler jeg går etter når jeg handler mat. Første er kvalitet over kvantitet, uansett pris. Derfor kjøper jeg alt fersk kjøtt, kjøttdeig, fisk og kylling litt dyrere enn de billigste merkene, Gilde funker bra og gjerne fisk fra ferskvaredisken. Resten kan man kjøpe billigere produkter. Det er svært stor prisforskjell på de billigste og de dyreste merkene. Ta f.eks tacoprodukter. Det kan være opp til 10-30 kr i forskjell på både lefser, saus og krydder - da velger jeg det rimeligste. Smaken er ingenting å si på uansett.

Det er en selvfølge å kutte ut dyrere matvarer som godteri, potetgull og brus. Da dette ikke er nødvendige utgifter. Jeg kjøper aldri Firstprice produkter, men noen ganger kjøper jeg Landlord. F.eks dopapir derfra og lignende husholdningssaker. Du kan jo også begrense bruken av dyre matvarer som ost, biff, og dyre grønnsaker. Grønnsaker er noe av det dyreste man kjøper (ikke gulrot og potet).

Jeg har aldri vært så flink å spare selv, men jeg tenker meg jo om når jeg er i butikken :) vet ikke om det er til noen hjelp, men clue er vel å tenke seg om. Mitt siste tips er et velkjent triks og det er selvfølgelig å handle bare èn gang i uka. Da unngår man å kjøpe mye unødvendig som man i utgangspunktet ikke skulle kjøpe og som man ikke trenger. ;)

Skrevet

Hva med å skrive slik plan over hva dere skal ha til middag, dag for dag. Også kun handle mat en gang i uken? Slik små-handling blir fort veldig dyrt!

Skrevet

Har egentlig ikke noe å utsette på first price produktene, de er stort sett like gode/sunne/usunne som de dyrere synes jeg.

Skrevet

Angående at First Price og sunnhetsgrad. I ost og smør f.eks. har de jo palmeolje. Dvs. den mest usunne oljen du kan få. Derfor styrer jeg unna meieriprodukter derifra hvertfall.

Skrevet

Angående at First Price og sunnhetsgrad. I ost og smør f.eks. har de jo palmeolje. Dvs. den mest usunne oljen du kan få. Derfor styrer jeg unna meieriprodukter derifra hvertfall.

Om de har det, så kan de vel ikke kalle det for hverken Ost eller Smør tror jeg

Skrevet

Det er palmeolje i de meste billig produkter tror jeg. Verstingene er jo nudler og tacolefser, smør og ost som du nevner, potetgull, fiskepinner o.l.

Skrevet

Det er palmeolje i de meste billig produkter tror jeg. Verstingene er jo nudler og tacolefser, smør og ost som du nevner, potetgull, fiskepinner o.l.

Palmeolje brukes overalt, står det "vegetabilsk olje" på deklarasjonen så kan det bety palmeolje også.

Skrevet

Palmeolje brukes overalt, står det "vegetabilsk olje" på deklarasjonen så kan det bety palmeolje også.

Stemmer det. :)

Men har lest et sted at det er hyppigere bruk av palmeolje i billige produktene til f.eks First Price, Landlord og lignede. Fordi palmeolje er svært billig.

Skrevet

Tusen takk for linken..

Jeg er nok litt matsnobb. Selv om ting smaker godt, betyr det ikke nødvendigvis at det er sunt? Jeg har smakt kylling fra billigmerker, eks. x-tra(coop), og den smaker IKKE like godt som f.eks. Prior. Det smaker rett og slett flesk.

Skrevet

Det beste jeg og sambo har gjort var vel å opprette en matkonto, da er det lettere å ha oversikt og redusere bruken av det. Tidligere hadde vi en regning og matkonto, dvs de var ikke adskilt da, men av en eller annen merkelig grunn så forsvant det så mye penger fra den kontoen hele tiden. Jeg synest det er lettere nå, begynner mat kontoen å bli litt slunken, så er det bare til å stramme litt inn.

Skrevet

Lær deg å lage restemat. Hvis du er som resten av befolkningen så kastes det betydelige mengder spiselig mat i husholdningen din, sannsynligvis opptil flere middager i uken. Du sier selv at du er svært kvalitetsbevisst og kjøper dyr økologisk og lokal mat, og hva er vel bedre enn da å utnytte maten til det fulle? Du kan også fortsette med å spise råvarer av høy kvalitet hvis du kutter ned på f.eks. forbruket av kjøtt. Økologiske linser er veldig mye billigere enn økologisk kylling.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kjøtt er jeg nøye på så der blir det dyrere varer.

Kjøttet er det man sparer mest på med billigmerkene, og det er ingenting å utsette på kvaliteten. Det er også de samme produsentene, Gilde og Prior ol som annet kjøtt, grunnen til at det er billigere er at de ikke bruker penger på branding av merkenavn osv. First Price sin biff vant også en av de større bifftestene som avisene har kjørt.

Det blir selvsagt ikke det samme som økologisk, jeg ville også helst kjøpt alt kjøtt økologisk, men dette er luksus, så det er noe av det første som ryker når økonomien strammer seg. Og skal man først gå bort fra økologisk kjøtt er det ingen grunn til å skille mellom Gilde og First Price. Jeg kjøper bla First Price Laks, Storfe, Svin og Kyllingkjøtt, og har vært veldig fornøyd med det.

Skrevet

Kutt ned på kjøttforbruket og erstatt det med bønner og linser. Mye billigere.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kutt ned på kjøttforbruket og erstatt det med bønner og linser. Mye billigere.

Helt enig med deg, dette har jeg selv gjort lenge... Bønner og linser er jo kjempegodt, sunt og billig! :spise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...