Gå til innhold

Bunglende hermetikkboks


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Vi kjøpte en boks Joika-kaker for et par uker siden og nå ser jeg at endene på boksen bungler utover på begge sidene. Hva kan det være og er det farlig? Man skal jo være forsiktig med hermetikk som har fått skader har jeg hørt, men denne bungler altså utover og har ikke fått slag eller noe slik at den har bungler innover hvis dere skjønner.

Kan den trygt spises for små og store?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ha vært skeptisk. Åpne lokket og bruk nesa. Lukter det ok, er det vel greit får en tro. Hvis ikke; kast den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

JA, det kan være farlig. Omtrent de eneste bakteriene som kan vokse i lufttette hermetikkbokser etter det som går forut av oppvarming osv er Clostridiumbakterier som kan være ekstremt giftige. Det er disse som gir botulisme. Da jeg tok kurs i mikrobiologi var bulende hermetikkbokser en av de få tingene foreleser advarte oss mot... Så jeg vil absolutt råde deg til å kaste boksen, det koster jo ikke mye for en ny en heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ha kastet den. Bulingen kan som siste Anonym sier komme av gassdannelse fra Clostridiumbakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spis, ikke åpne, ikke lukt..

Kast eller lever den tilbake til der du kjøpte den og forlang ny vare.

Sidehistorie: For endel år siden bodde en venninne av meg i kollektiv som hadde bestått i mange år, og de hadde et nokså digert lager av hermetikk i et skap. En natt våknet hun av et voldsomt smell, og sto opp av senga for å finne ut hva som hadde forårsaket smellet. Etter å ha sjekket både her og der, åpnet hun døren til matskapet med all hermetikken. En boks med Brun Lapskaus hadde rett og slett eksplodert, og innholdet var ubeskrivelig j..... - både i utseende og lukt. Tror nok den har "bulet"/"bunglet" noen år før eksplosjonen. Æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Hermetikkboks som buler må kastes, og for all del ikke spises! At en hermetikkboks buler kan være tegn på at det er bakterier som kan forårsake botulisme i boksen, og det er dødelig dersom man får i seg disse. LIGG UNNA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med hermetikk med bulker i? Altså ikke bulende lokk, men klem- eller støtstkader på boksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hva med hermetikk med bulker i? Altså ikke bulende lokk, men klem- eller støtstkader på boksen?

TS her.

Det var dette jeg har hørt man skulle holde seg unna pga at det ved støtskader og bulker dannes giftige stoffer.

Ellers takk for alle svar. Jeg er generelt skeptisk til hermetikk, så iom at boksen mest sannsynlig bulet da den ble kjøpt leverte vi den tilbake og fikk en ny! Tar ingen sjanser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...