Gå til innhold

Nå begynner blokkadene av Israel

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Nå går norske havnearbeidere til en 2 ukers (foreløpig) lang blokade av israelske varer til Norge.

Dette kan være begynnelsen på tilsvarende blokader andre steder i verden.

Nå tror jeg ikke at disse blokadene vil ha noen økonomisk innvirkning på Israels holdning ovenfor menneskerettighetene til Palestinerene ei okkuperte områder eller i Gaza eller Sør Libanon, men det er likevel et signal til Israelske politikere om at folk rundt om i verden ikke vil sitte å se på de overgrepene IIsrael har gjort og fortsatt gjør mot det Palestinske folket.

Jeg håper faktisk flere land viser sin avsky mot fortstatte henrettelser av uskyldige sivile og at Israels politiker, militær og deres støttespillere innser at tiden lenge har vært overmoden for en endring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kommer ikke til å ramme Israel. Derimot kommer det til å ramme norske bedrifter som skulle være mottakere av varene. Og det er "privatpraktiserende utenrikspolitikk" som representanten for KrF formulerte det.

Det kan saktens være på sin plass med reaksjoner overfor Israel, men hastig vedtatte symbolreaksjoner som bare rammer ens egne folk, har ikke jeg noe videre sans for. Det virker sikkert positivt på eget selvbilde som handlekraftig forening, men ikke noe utover det.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette kommer ikke til å ramme Israel. Derimot kommer det til å ramme norske bedrifter som skulle være mottakere av varene. Og det er "privatpraktiserende utenrikspolitikk" som representanten for KrF formulerte det.

Det kan saktens være på sin plass med reaksjoner overfor Israel, men hastig vedtatte symbolreaksjoner som bare rammer ens egne folk, har ikke jeg noe videre sans for. Det virker sikkert positivt på eget selvbilde som handlekraftig forening, men ikke noe utover det.

Jeg tror ikke dette "rammer" den norske eller Israelske befolkningen i det hele tatt. derimot har det en symbolverdi for de som er mot Israels politikk ettersom de får sagt at det er "fotfolket" på bakkenivå som nå reagerer på overgrepene.

Skrevet

Jeg tror ikke dette "rammer" den norske eller Israelske befolkningen i det hele tatt. derimot har det en symbolverdi for de som er mot Israels politikk ettersom de får sagt at det er "fotfolket" på bakkenivå som nå reagerer på overgrepene.

Der tillater jeg meg å være uenig med deg. Den ideelle vareflyten som moderne bedrifter tilstreber, er "riktig artikkel, i riktig mengde, til riktig tid." Minst mulig lager, og minst mulig venting. Hvis delene/råvarene ikke kommer til rett tid, blir det problemer. Det er selvsagt lett å iverksette en symbolpolitikk som rammer noen andre, så dette forbauser ikke meg. Men jeg syns det er litt uheldig.

Gjest ex-forbund
Skrevet

Eh.. nei. Det har en symbolverdi for ledelse og styre i en arbeisgiverorganisasjon, som burde holde på med det de er til for: Sørge for at medlemmene har gode lønns/arbeidsbetingelser.

Jeg sluttes aldri å forundre meg over alle disse arbeidsgiverorganisasjonene som opptrer mer som ett politisk parti, enn som en arbeidsgiverorganisasjon. Hadde jeg vært medlem i Norsk Havnearbeiderforening, eller Transportarbeiderforbundet, hadde jeg meldt meg ut i gremmelse.

Ang effekten av "blokaden": Den har nok mer effekt på den enkeltes samvittighet, enn på Israel, ja. Effekten på de norske bedriftene som ikke får varene de er avhengige av, vil nok være målbar. Ergo: Denne blokaden vil gjøre det vanskelig for ett "håndplukket utvalg" av norske bedrifter. Fantastisk flott tiltak.. :sjenert:

Gjest Trajan
Skrevet

Så lenge USA støtter Israel slik de gjør. Så har Israel frie tøyler til og gjøre akkurat slik de vil

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå finnes det også politisk boikott av Israel pga drapene, og skjer dette rundt om i hele Europa så vil det i det minste fortelle Israel at det vil komme kraftigere reaksjoner eterhvert selv om USA ikke støtter det.

Gamle Oslo boikotter Israel.. ?

Joa.. får de med seg Oslolosen, sender det nok ett kraftig signal til israelerne..

Kanskje de lallende idiotene burde fått med seg at verken Mahmoud Abbas, eller Jonas Gahr Støre ønsker boikott?

Skrevet

Nå går norske havnearbeidere til en 2 ukers (foreløpig) lang blokade av israelske varer til Norge.

Dette kan være begynnelsen på tilsvarende blokader andre steder i verden.

Nå tror jeg ikke at disse blokadene vil ha noen økonomisk innvirkning på Israels holdning ovenfor menneskerettighetene til Palestinerene ei okkuperte områder eller i Gaza eller Sør Libanon, men det er likevel et signal til Israelske politikere om at folk rundt om i verden ikke vil sitte å se på de overgrepene IIsrael har gjort og fortsatt gjør mot det Palestinske folket.

Jeg håper faktisk flere land viser sin avsky mot fortstatte henrettelser av uskyldige sivile og at Israels politiker, militær og deres støttespillere innser at tiden lenge har vært overmoden for en endring.

Jeg regner med at overgrepene du sikter til er blokkaden som Israel opprettholder mot inbyggernde i Gaza. Kan ikke denne blokkaden ses i sammenheng med gjentagende angrep i regi av Hamas (lovlig valgt) mot sivile isralitter, både med raketter og selvmordsbombere, som har pågått i en årrekke? Dette blir omtrent som høna og egget, har Hamas lov til å bruke vold mot sivile fordi at Israel har opprettet en blokkade for å verne sin befolkning mot angrep fra Hamas?

Gjest ex-forbund
Skrevet

Nå begynner norsk presse å fokusere på dette i større grad også.

Blandt annet benytter dagbladet beskrivelsen "Okkupasjonsvin" om vinen som importeres fra okkuperte områder i Israel, dvs områder Israel har tatt fra Palestinerene.

Beskrivelsen som Israel bruker mht denne vinen skal iflg artikkelen være brudd på folkeretten.

Uff, ja..

Nå må Israeltilhengerne måtte kjøpe vin merket "Øvrig opprinnelse" istedet. Kanskje mange av flaskene rett og slett ikke er fra Israel (eller ooops, den okkuperte Golanhøyden).

Forslag til hva det isteden bør være merket på den vinen? Okkupasjonsvin er jo litt lite spesifikk, bør man ikke merke det med sånn omtrentlig geografisk plassering?

En annen ting: Når ble Dagbladet "norsk presse"? Er det en samlet presse som står bak oppslaget, eller er det bare Dagbladet?

Skrevet

Uff, ja..

Nå må Israeltilhengerne måtte kjøpe vin merket "Øvrig opprinnelse" istedet. Kanskje mange av flaskene rett og slett ikke er fra Israel (eller ooops, den okkuperte Golanhøyden).

Forslag til hva det isteden bør være merket på den vinen? Okkupasjonsvin er jo litt lite spesifikk, bør man ikke merke det med sånn omtrentlig geografisk plassering?

En annen ting: Når ble Dagbladet "norsk presse"? Er det en samlet presse som står bak oppslaget, eller er det bare Dagbladet?

Dette er vel mest en teknikalitet, er det ikke? Golanhøydene er ikke Israel, det er et område som Israel har okkupert fra Syria (?) og kan således ikke merkes med Israel som opprinnelsesland. Men den kan merkes med Galilea, og det blir gjort.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er vel mest en teknikalitet, er det ikke? Golanhøydene er ikke Israel, det er et område som Israel har okkupert fra Syria (?) og kan således ikke merkes med Israel som opprinnelsesland. Men den kan merkes med Galilea, og det blir gjort.

Var det ikke en del av det britiske mandatområdet, før -48?

Gjest pastablasta
Skrevet

Uff, ja..

Det slår meg at en om-merking til "Øvrig opprinnelse", eller Galilea, lett kan føre til det motsatte av hva palestinavennene ønsker å oppnå. Folk som før unngikk å kjøpe vin merket Israel, pga av mediaspetakkelet, kan nå slumpe til å nettopp kjøpe en vin produsert på Golanhøyden. Fordi nå står det jo ikke lengre Israel på flaska.. !

Skrevet

Var det ikke en del av det britiske mandatområdet, før -48?

Vet ikke. Men det er iallfall ikke en del av Israels anerkjente territorium.

Gjest Gjest
Skrevet

Blandt annet benytter dagbladet beskrivelsen "Okkupasjonsvin" om vinen som importeres fra okkuperte områder i Israel, dvs områder Israel har tatt fra Palestinerene.

Beskrivelsen som Israel bruker mht denne vinen skal iflg artikkelen være brudd på folkeretten.

Istedenfor okkupasjonsvin (les "okkupasjons vin") kan vi flytte en bokstav og isteden få "okkupasjon svin". Nå begynner vi å nærme oss den virkelige verden :jepp:

Skrevet

Nå finnes det også politisk boikott av Israel pga drapene, og skjer dette rundt om i hele Europa så vil det i det minste fortelle Israel at det vil komme kraftigere reaksjoner eterhvert selv om USA ikke støtter det.

Dere må ikke tro at Israel lar seg utslette, uansett hvor mye boikott av landet det blir.

De kan aldri slutte å forsvare seg.

Løgnene om at det er de som terroriserer og angriper, har de ikke råd til å ta hensyn til.

De har alltid måttet leve med løgnene til araberne og deres fanatiske naive tilhengere.

Skrevet

Dette er latterlig.

Om Norge skal blokkere varer fra Israel kan de begynne med å kaste ut alle PC'ene sine. En av de viktgste momentene i en PC er nemmelig produsert i Israel.

Skrevet

Dette er latterlig.

Om Norge skal blokkere varer fra Israel kan de begynne med å kaste ut alle PC'ene sine. En av de viktgste momentene i en PC er nemmelig produsert i Israel.

Hvilken bit er det, da? Det er flere konsern som har fabrikker i Israel. Men de har mange fabrikker mange andre steder, også. Det er det "multinasjonalt" betyr. Så nei.

Om Israel forsvant fra kartet i morgen, ville vi fortsatt ha både prosessorer, programmer og minnebrikker til pc-ene våre.

Skrevet

http://go.dagbladet.no/go/e/main;afu=www.dagbladet.noa47nyhetera47%3Ftype%3Dstdarkiv/http://go.dagbladet.no/ego.cgi/dbf_mkom/http://www.dagbladet.no/2010/06/13/nyheter/gaza/utenriks/israel/fatah/12115424/

Dette er kanskje noe å legge merke til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...