Gjest Snuppa Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 (endret) Om et par uker blir jeg og min kjære fosterforeldre til ei lita jente. Vi er så spente! Har et barn fra før... så vi er kjent med babytilværelsen. Likevel føles dette helt rart - klarer liksom ikke forstå dette som skal skje! Men vi gleder oss utrolig mye, samtidig som det er en trist skjebne bak alt dette. Endret 13. juni 2010 av Helen
ziamine Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Wow, kan jeg veldig godt skjønne. Jeg er gravid i 6 uke - synes ikke tiden kan gå fort nok, men å "plutselig" skulle få en nyfødt baby i fanget virker i overkant overveldende! Har dere registrert dere som fosterforeldre og ventet lenge?
LilleVillemo Skrevet 9. juni 2010 #4 Skrevet 9. juni 2010 Måtte all verdens lykke følge dere, og dette lillebarnet :kgbaby:
Mayami Skrevet 11. juni 2010 #6 Skrevet 11. juni 2010 (endret) Å så spennende!! Gratulerer! Jeg og min kjære fikk to fosterbarn for 3mnd siden, og det var utrolig moro! De er 3 og 6 år, og fulle av fres! Bare et lite tips som jeg skulle ønske at noen hadde fortalt oss før vi fikk dem: Lag klare regler for hva DERES slekt/venner får lov til og ikke med fosterbarnet. Den ene med oss er veldig tilknytningsskadet, og enkeltpersoner i vår familie har "overtatt" h*n når de har vært på besøk hos oss. Sitte på fanget og sove under et teppe for eksempel. Dette gjorde at når denne personen reiste hjem fikk h*n panikk fordi enda en omsorgsperson hadde forlatt h*n. Det jeg prøver å si er bruk masse tid på tilknytning og gjør omgivelsene bevisste på det! Jeg trodde virkelig ikke at dette skulle bli et problem med vår familie, fordi alle er så "oppegående" at jeg trodde de skjønte det... tydeligvis ikke, og det har ødelagt en god del.. Uansett - kos dere masse med den nye!! Endret 13. juni 2010 av Helen
Miss Puddel Skrevet 11. juni 2010 #8 Skrevet 11. juni 2010 Flott at noen gjør slike "jobber" lykke til!
Littlebird Skrevet 12. juni 2010 #9 Skrevet 12. juni 2010 Fantastisk! Jeg har også tenkt på etterhvert å kunne være fosterfamilie. Vet at det er mange barn som trenger familier i Norge, og jeg kunne nok tenke meg dette. Men jeg vet lite om det praktiske her. Hvordan er det, kan man "ønske" seg litt hvilken alder barnet skal være? Det er jo helt ulike utfordringer på å ta i mot en baby, en 5-åring, eller en tenåring.. Lykke til iallfall! Håper dere får det flott sammen med det nye familiemedlemmet!
Gjest Snuppa Skrevet 12. juni 2010 #10 Skrevet 12. juni 2010 (endret) Vi begynte på Pride-kurs (fosterhjemskurs) i november i fjor, og hadde fullført det i februar i år. Det var 3 heldagssamlinger (lørdager) og noen flere korte samlinger midt i uka + 2 hjemmebesøk. Vi hadde sagt at vi ønsket barn fra 0-9 år, og helst 4-5. Men så fikk vi altså spørsmål om denne lille babyen. Utrolig egentlig, for det er veldig få babyer som plasseres, og mange vil ha babyer (f.eks. barnløse). Endret 13. juni 2010 av Helen
Gjest heia Skrevet 12. juni 2010 #11 Skrevet 12. juni 2010 Så fantastisk fint at det finnes folk som dere, som tar til seg små som trenger et nytt hjem. Men samtidig skjærer det i hjertet når jeg hører om denne mammaen som gir fra seg babyen sin. Tipper at det må være ganske alvorlig siden barnevernet går til det skritt å flytte jenta, de har vel andre tiltak de prøver på først. Vet så lite om dette med forsterhjem osv. Vil dere for eksempel la mammaen ha kontakt med jenta? Vil jenta bo hos dere permanent? Lykke til videre!! :-)
Gjest Fostermor Skrevet 13. juni 2010 #12 Skrevet 13. juni 2010 Det skjærer meg i hjertet når fosterforeldre utviser en sånn lykke og "halleluja"stemning når de får forsterbarn, og utrolig å høre at barnløse fosterforeldre ønsker seg babyer. Fosterforeldre blir man fordi man ønsker å hjelpe, å gi barn et midlertidig hjem til de kan tilbakeføres til sine foreldre. Dere får dem ikke på permanet basis. Dere skal også samarbeide med foreldrene. Virker ikke som om dere reflekterer over hvorfor man av og til må flytte barn og tenker på de foreldre som svikter av en eller annen grunn. Og TS. Jeg synes du er litt slepphent med din taushetsplikt. En slik plassering som dette hører til sjeldenhetene og du gir så mye info her at denne moren og dere kan kjennes igjen. En annen ting er at jeg ikke før har vært borti et vedtak som ligger uker frem i tid, det er vanlig at barnet plasseres i beredskapshjem og direkte til fosterhjem når de har funnet det rette. Dette or at ikke ungene skal knytte seg for meget til beredskapshjemet. Dere får håpe at ikke denne moren eller noen av hennes slektinger er her inne og gir beskjed til barnevernet at saken ligger her fra fostermor. 1
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #13 Skrevet 13. juni 2010 Det skjærer meg i hjertet når fosterforeldre utviser en sånn lykke og "halleluja"stemning når de får forsterbarn, og utrolig å høre at barnløse fosterforeldre ønsker seg babyer. Fosterforeldre blir man fordi man ønsker å hjelpe, å gi barn et midlertidig hjem til de kan tilbakeføres til sine foreldre. Dere får dem ikke på permanet basis. Dere skal også samarbeide med foreldrene. Virker ikke som om dere reflekterer over hvorfor man av og til må flytte barn og tenker på de foreldre som svikter av en eller annen grunn. Og TS. Jeg synes du er litt slepphent med din taushetsplikt. En slik plassering som dette hører til sjeldenhetene og du gir så mye info her at denne moren og dere kan kjennes igjen. En annen ting er at jeg ikke før har vært borti et vedtak som ligger uker frem i tid, det er vanlig at barnet plasseres i beredskapshjem og direkte til fosterhjem når de har funnet det rette. Dette or at ikke ungene skal knytte seg for meget til beredskapshjemet. Dere får håpe at ikke denne moren eller noen av hennes slektinger er her inne og gir beskjed til barnevernet at saken ligger her fra fostermor. Jeg er 100% enig! Virker som om mange her ikke forstår forskjellen på adoptivbarn og fosterbarn, og heller ikke tenker på alt det omkringliggende som tross alt er en tragdeie for barn og biologisk mor/familie. Enig i at det er taushetsbelagte momenter som kommer frem her, og at denne forstermoren må lære å holde munnen lukket når det gjelders omstendigheter rundt barnet som ingen andre har noe med. Når du ikke klarer å holde kjeft, så spørs det om du faktisk egner deg som fostermor i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2010 #14 Skrevet 13. juni 2010 Vet så lite om dette med forsterhjem osv. Vil dere for eksempel la mammaen ha kontakt med jenta? Vil jenta bo hos dere permanent? Lykke til videre!! :-) Det er ikke fosterforeldrene som eventuelt lar moren få kontakt med barnet, det er det barnevernet som bestemmer. Fosterforeldre er delegert en oppgave fra barnevernet, de har ikke foreldreansvar.
Gjest annen fostermor Skrevet 13. juni 2010 #15 Skrevet 13. juni 2010 Det skjærer meg i hjertet når fosterforeldre utviser en sånn lykke og "halleluja"stemning når de får forsterbarn, og utrolig å høre at barnløse fosterforeldre ønsker seg babyer. Fosterforeldre blir man fordi man ønsker å hjelpe, å gi barn et midlertidig hjem til de kan tilbakeføres til sine foreldre. Dere får dem ikke på permanet basis. Dere skal også samarbeide med foreldrene. Virker ikke som om dere reflekterer over hvorfor man av og til må flytte barn og tenker på de foreldre som svikter av en eller annen grunn. Og TS. Jeg synes du er litt slepphent med din taushetsplikt. En slik plassering som dette hører til sjeldenhetene og du gir så mye info her at denne moren og dere kan kjennes igjen. En annen ting er at jeg ikke før har vært borti et vedtak som ligger uker frem i tid, det er vanlig at barnet plasseres i beredskapshjem og direkte til fosterhjem når de har funnet det rette. Dette or at ikke ungene skal knytte seg for meget til beredskapshjemet. Dere får håpe at ikke denne moren eller noen av hennes slektinger er her inne og gir beskjed til barnevernet at saken ligger her fra fostermor. Jeg er veldig enig med deg, særlig i forhold til dette med taushetsplikt. Det hadde nok vært best om KG kunne slette denne tråden. Angående det med å "få" fosterbarnet på permanent basis: Enkelte plasseringer tar ikke sikte på tilbakeføring, da er det meningen fra starten av at barnet skal bli i fosterhjemmet til han/hun er 18 år. Men det stemmer at de fleste er med sikte på tilbakeføring, men at det kan vise seg umulig slik at barnet til slutt blir i fosterhjemmet til voksen alder likevel.
Helen Skrevet 13. juni 2010 #16 Skrevet 13. juni 2010 Tråden er ryddet pga. gjenkjennelsesfare. Helen, mod.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #17 Skrevet 14. juni 2010 fosterforeldre har taushetsplikt.biologiske foreldre og andre utenforstående har ikke taushetsplikt.
Kadrian Skrevet 14. juni 2010 #18 Skrevet 14. juni 2010 Å så spennende!! Gratulerer! Jeg og min kjære fikk to fosterbarn for 3mnd siden, og det var utrolig moro! De er 3 og 6 år, og fulle av fres! Bare et lite tips som jeg skulle ønske at noen hadde fortalt oss før vi fikk dem: Lag klare regler for hva DERES slekt/venner får lov til og ikke med fosterbarnet. Den ene med oss er veldig tilknytningsskadet, og enkeltpersoner i vår familie har "overtatt" h*n når de har vært på besøk hos oss. Sitte på fanget og sove under et teppe for eksempel. Dette gjorde at når denne personen reiste hjem fikk h*n panikk fordi enda en omsorgsperson hadde forlatt h*n. Det jeg prøver å si er bruk masse tid på tilknytning og gjør omgivelsene bevisste på det! Jeg trodde virkelig ikke at dette skulle bli et problem med vår familie, fordi alle er så "oppegående" at jeg trodde de skjønte det... tydeligvis ikke, og det har ødelagt en god del.. Uansett - kos dere masse med den nye!!
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #19 Skrevet 14. juni 2010 Fosterforeldre må ikke skrive om de barna de har fått tiltro til å få ha omsorg for på nettet.dere har taushetsplikt.håper mor til barn kommer seg på fote igjen og kan få tilbake barna sine,det hadde vert det beste:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå