Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 P-stav - det kan muligens ta lang tid å bli gravid etter at den har blitt fjernet. Men på NHI.no står det: Kort tid etter at pinnen er fjernet, kommer vanligvis eggløsningen i gang og du kan bli gravid igjen. P-plaster har visstnok ikkje komt til Norge ennå. Rart, siden eg hadde ei vennine for 4-5-6 år siden som brukte det som prevansjon på den tida. P-sprøyte - forsvinner ut av systemet rimlig fort og man kan bli gravid kjapt. (Bør vel uansett være uaktuelt for meg som har ei bestemor som tar piller for beinskjørhet?) Men på NHI.no står det igjen: Etter at du har sluttet å bruke p-sprøyten, kan det ta mellom ½ til 1 ½ år til du får regelmessig mens igjen. I gjennomsnitt tar det 10 måneder før du er befruktningsdyktig (alt fra 4 til 31 måneder er beskrevet). Og når legen sier sånt så mista eg litt trua på han.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Himmel og hav... Få det der dokumentert på et eller annet vis, og få gitt beskjed til hvem det nå er som er over han (kommunelege, fylkeslege osv).
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #3 Skrevet 9. juni 2010 Nå må dere skjerpe dere. Det er faktisk sånn at mange som får satt inn p-stav opplever at den begynner å vandre rundt i kroppen, og at den dermed ikke kan fjernes, av den enkle grunn at ingen vet hvor i kroppen den er. Da må man vente med å kunne bli gravid til staven er tom for hormoner (tre år). I likehet med all annen hormonprevansjon kan det gå tid før systemet kommer igang igjen som normalt, og man har sjans for å bli gravid. Les mer her. Tro på legen din, ikke lag dramam ut av den minste ting.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2010 #4 Skrevet 9. juni 2010 Nå må dere skjerpe dere. Det er faktisk sånn at mange som får satt inn p-stav opplever at den begynner å vandre rundt i kroppen, og at den dermed ikke kan fjernes, av den enkle grunn at ingen vet hvor i kroppen den er. Siden du skriver at det er så mange som opplever at staven forsvinner, har du sikkert en link eller noen tall å vise til? Hvis ikke bør du la være med å skrive slike påstander!
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #5 Skrevet 9. juni 2010 Nå må dere skjerpe dere. Det er faktisk sånn at mange som får satt inn p-stav opplever at den begynner å vandre rundt i kroppen, og at den dermed ikke kan fjernes, av den enkle grunn at ingen vet hvor i kroppen den er. Da må man vente med å kunne bli gravid til staven er tom for hormoner (tre år). I likehet med all annen hormonprevansjon kan det gå tid før systemet kommer igang igjen som normalt, og man har sjans for å bli gravid. Les mer her. Tro på legen din, ikke lag dramam ut av den minste ting. Og den sida du linker til står det også:- Dersom legen som satte inn staven ikke gjorde det korrekt, kan det bli store problemer med å få den ut igjen. Jeg har selv lett i timesvis etter implantater som har forsvunnet i armen, sier overlege ved Kvinneklinikken (KK) i Bergen, Knut Hordnes, til iBergen.no. No var uansett denne tråden om at legen ha gitt feilaktig informasjon da.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2010 #6 Skrevet 9. juni 2010 Nå må dere skjerpe dere. Det er faktisk sånn at mange som får satt inn p-stav opplever at den begynner å vandre rundt i kroppen, og at den dermed ikke kan fjernes, av den enkle grunn at ingen vet hvor i kroppen den er. Da må man vente med å kunne bli gravid til staven er tom for hormoner (tre år). I likehet med all annen hormonprevansjon kan det gå tid før systemet kommer igang igjen som normalt, og man har sjans for å bli gravid. Les mer her. Tro på legen din, ikke lag dramam ut av den minste ting. Jeg var gjesten som svarte. Ja, det stemmer. Men en lege som ikke kjenner til at p-sprøyte ofte tar lang tid før den er ute av kroppen, og ikke kjenner til at p-plaster er på markedet er direkte skremmende. Det er ikke her snakk om avansert kreftbehandling, eller siste skrik i nevrologisk forskning, men informasjon man bør kunne forvente en helsesøster har. En lege ikke er såpass oppdatert er en lege jeg til nød hadde oppsøkt for en sykemelding eller for å få sydd et par sting, men for reell behandling hadde h'n aldri fått røre meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå