Gå til innhold

Jeg har ikke vaksinert pus

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette høres veldig merkelig ut og jeg tviler på at du faktisk snakker sant. Er det noe spesiellt med kattene eller vaksinene der du bor? Vaksine skal taes en gang i året!

Sitat fra brosjyre fra dyrlegen:

Vaksiner mot ”katteinfluensa” har beskyttelse bare i et år, mens vaksiner mot kattepest har beskyttelse i tre år. Vaksine mot ”katteinfluensa” og kattepest er en kombinasjonsvaksine, derfor blir katter i dag vaksinert hvert år.

Til voksne katter (over 2 år), som ikke har blitt vaksinert tidligere holder det med èn vaksine som grunnvaksine, deretter hvert år, om smittepresset i miljøet ikke er for stort.

Hvorfor skulle jeg gidde å sitte her å juge. Det er det dyrlegen har sagt til meg. Jeg kan ikke noe om vaksiner av katt og vet ikke om det er noe spesiellt med kattene eller vaksinene her. Bor på et veldig lite sted med en dyrlege, og neste dyrlege er 10 mil unna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det koster 800kr vaksinen her jeg bor også måtte den ha vaksinen to ganger i året. Det er 1600 kr. Det er såvidt det går rundt hver mnd, legger bort ca 200kr mnd som sikkerhetsfond for bikkja eller katten. Har ikke råd til det nå uansett..

Hvis du bor et sted der det er flete vetrinærer, så er dte lurt å ringe og høre om pris.

Vaksine på katt 2 ganger i året?

Har kun hatt vaksine med ukers mellomrom da den første vaksine ble tatt. Etter det var det kun årelig. Men kanskje et helt annet merke også.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Klarte dette er løgn. Priser fra august 2009 flere steder i landet. Tviler sterk på at det svinger så veldig i pris. Jeg bor også på et lite sted og betaler rundt 400 en gang i året.

Lavest 354,- Høyest 520,- (får ikke satt inn lenke, men det ligger på klikk.no)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble litt nyskjerrig på hva slags mat hunde din får og om pus er sterilisert/kastrert?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble litt nyskjerrig på hva slags mat hunde din får og om pus er sterilisert/kastrert?

Sikkert aller billigste sort mat til begge. Pus er nok ikke kastrert/sterilisert. Ts er et prakteksemplar på folk som ikke burde ha dyr.

Skrevet

Heihei TS! Jeg dømmer deg ikke, men ville bare svare på det du spør om

:)

Først: Vaksine koster ikke mange tusen i året. Det kostet meg 375 kr i går for årlig vaksine på katten min hos lokale vetrinær. Det finnes også enkelte vetrinærer som mener hvert andre år er nok med vaksine og at den varer i to år. Da blir det ikke mer enn et par hundrelapper i året. Vetrinærene skal også sjekke kattens generelle helse før de vaksinerer (dette ligger ibakt i prisen) så da får du full vudering av øremidd, pelskondisjon, tenner osv med på kjøpet. :) Første vaksinering er dobbel pris fordi man må revaksinere etter to måneder. Så første vaksinering er to ganger samme år, deretter en vaksine per år (eller per 2 år som enkelte vetrinærer har sagt til meg).

Dyreste vaksine jeg har betalt var 425 i Oslo. Har fått vaksiner hos tre forskjellige vetrinærer. Jeg ville forsøkt en annen enn han som gav deg pris.

Du skriver:

JEG SIER DETTE IKKE FOR Å FÅ REAKSJONER, JEG SPØR JO DERE HVOR STOR SJANGSE DET ER FOR AT PUS FÅR DISSE SYKDOMMENE OG HVA SYKDOMMENE EVT GJØR MED DEN!!!!

Ok, så helt seriøse svar fra meg.

Kattepest: Ingen behandling av sykdommen etter smitte. Kattunger, eldre katter og katter med nedsatt immunforsvar har høy dødelighetsrate av sykdommen. Helt friske katter kan overleve. Merk KAN overleve. Det er en sykdom med høy dødelighet hos katter. Symptomer: slapphet, redusert matlyst, feber, oppkast og diaré. Dette kan vedvare i opptil fire måneder før det hos enkelte katter forsvinner. De dør av dehydrering og næringsmangel/feilernæring grunnet nedsatt matlyst, oppkast og diare.

Katteinfluensa: Katteinfluensa er en virusinfeksjon i luftveiene og øynene, samt munnhulen hos katter, og er hovedårsaken (> 90 %) til infeksjon i luftveiene og øynene hos katter i Norge. Katteinfluensa er spesielt alvorlig hos unge, drektige, syke og eldre katter, som ikke sjelden blir kroniske smittebærere eller dør av infeksjonen. Denne infeksjonsykdommen er veldig smittsom, og mange katter er symptomfrie smittespredere. Denne luftveisinfeksjonen ses ganske ofte i Norge grunnet dårlig vaksinering av kattepopulasjonen.

Ingen behandling for dette heller. Mange katter dør da de ikke spiser skikkelig grunnet infeksjoner i luftveiene (de må puste gjennom nesen når de spiser og drikker) eller pga følsomhet i munnen eller rett og slett pga feberen som følger.

Katteklamydia: Lignende kattepest, færre symtomer. Kan gå på hjernen og gi en form av hjernebetennelse. Medisinering finnes. Noen katter tåler ikke medisineringen da den er veldig sterk. Katteklamydia er nesten umulig å bli kvitt fra kattebestanden og medisinen er så sterk at den ødelegger arvestoffet i kattene, slik at katter etter behandleding får deformerte kattunger.

Med andre ord, dette er hva som kan skje: Katten dør, en smertefull og langsom død og muligens smitter andre uvaksinerte katter og kattunger i mellomtiden. Om det er hunnkatt kan du endre med deformerte kattunger eller en katt som dør i svangerskap pga døde kattunger i magen som infiserer kroppen hennes.

Kattepest blomster opp og forsvinner i områder i perioder. For noen år siden var det utrolig mye kattepest og katteinfluensa i Trondheimsområdet, en stund etter var det mye av i Bergens området. I utkantene der jeg kom fra var det også kattepest. Mamma og pappa vaskinerte heller aldri kattene hjemme når jeg var liten men de begynte for 16 år siden når de hørte om sykdommen for første gang.

På en måte vet jeg ikke hvorfor jeg orket skrive dette, jeg er 110% sikker på at du gir faen likevel og håper katten din finner seg et bedre sted å bo. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bikkja får vom&hundemat da den ikke tåler annet. Pus er kastrert.

Selv om jeg ikke vaksinerer katten så betyr ikke det at jeg driter i at det finnes mange katter i norge eller at jeg ikke tar hensyn til mage-problemer hos hunden min.

Dere trenger ikke være så jævla stygge, dere veit ikke en dritt om meg. Selv om jeg ikke formulerer meg så bra, så har dere ingen rett til å hakke så jævlig på meg.

Melder meg ut av diskusjonen, tydlig at ingen gidder å svare på hva jeg spør om og komme med FORNUFTIGE svar istedet for drittslening og bedrevisse anonymbrukere.

Skrevet

Jeg svarte deg, jeg?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

På en måte vet jeg ikke hvorfor jeg orket skrive dette, jeg er 110% sikker på at du gir faen likevel og håper katten din finner seg et bedre sted å bo. :)

Fatter heller ikke at du orket å skrive alt dette til TS, men det er sikkert mange andre som syns dette var informativ, deriblant meg. Takk skal du ha :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Heihei TS! Jeg dømmer deg ikke, men ville bare svare på det du spør om

:)

Først: Vaksine koster ikke mange tusen i året. Det kostet meg 375 kr i går for årlig vaksine på katten min hos lokale vetrinær. Det finnes også enkelte vetrinærer som mener hvert andre år er nok med vaksine og at den varer i to år. Da blir det ikke mer enn et par hundrelapper i året. Vetrinærene skal også sjekke kattens generelle helse før de vaksinerer (dette ligger ibakt i prisen) så da får du full vudering av øremidd, pelskondisjon, tenner osv med på kjøpet. :) Første vaksinering er dobbel pris fordi man må revaksinere etter to måneder. Så første vaksinering er to ganger samme år, deretter en vaksine per år (eller per 2 år som enkelte vetrinærer har sagt til meg).

Dyreste vaksine jeg har betalt var 425 i Oslo. Har fått vaksiner hos tre forskjellige vetrinærer. Jeg ville forsøkt en annen enn han som gav deg pris.

Du skriver:

Ok, så helt seriøse svar fra meg.

Kattepest: Ingen behandling av sykdommen etter smitte. Kattunger, eldre katter og katter med nedsatt immunforsvar har høy dødelighetsrate av sykdommen. Helt friske katter kan overleve. Merk KAN overleve. Det er en sykdom med høy dødelighet hos katter. Symptomer: slapphet, redusert matlyst, feber, oppkast og diaré. Dette kan vedvare i opptil fire måneder før det hos enkelte katter forsvinner. De dør av dehydrering og næringsmangel/feilernæring grunnet nedsatt matlyst, oppkast og diare.

Katteinfluensa: Katteinfluensa er en virusinfeksjon i luftveiene og øynene, samt munnhulen hos katter, og er hovedårsaken (> 90 %) til infeksjon i luftveiene og øynene hos katter i Norge. Katteinfluensa er spesielt alvorlig hos unge, drektige, syke og eldre katter, som ikke sjelden blir kroniske smittebærere eller dør av infeksjonen. Denne infeksjonsykdommen er veldig smittsom, og mange katter er symptomfrie smittespredere. Denne luftveisinfeksjonen ses ganske ofte i Norge grunnet dårlig vaksinering av kattepopulasjonen.

Ingen behandling for dette heller. Mange katter dør da de ikke spiser skikkelig grunnet infeksjoner i luftveiene (de må puste gjennom nesen når de spiser og drikker) eller pga følsomhet i munnen eller rett og slett pga feberen som følger.

Katteklamydia: Lignende kattepest, færre symtomer. Kan gå på hjernen og gi en form av hjernebetennelse. Medisinering finnes. Noen katter tåler ikke medisineringen da den er veldig sterk. Katteklamydia er nesten umulig å bli kvitt fra kattebestanden og medisinen er så sterk at den ødelegger arvestoffet i kattene, slik at katter etter behandleding får deformerte kattunger.

Med andre ord, dette er hva som kan skje: Katten dør, en smertefull og langsom død og muligens smitter andre uvaksinerte katter og kattunger i mellomtiden. Om det er hunnkatt kan du endre med deformerte kattunger eller en katt som dør i svangerskap pga døde kattunger i magen som infiserer kroppen hennes.

Kattepest blomster opp og forsvinner i områder i perioder. For noen år siden var det utrolig mye kattepest og katteinfluensa i Trondheimsområdet, en stund etter var det mye av i Bergens området. I utkantene der jeg kom fra var det også kattepest. Mamma og pappa vaskinerte heller aldri kattene hjemme når jeg var liten men de begynte for 16 år siden når de hørte om sykdommen for første gang.

TUSEN takk for ordentlig svar og informasjon som jeg ikke var klar over.

Kan ringe den andre dyrlegen selv om den er 10 mil unna, kanskje de tar andre priser. Den dyrlegen jeg bruker nå er veldig rar og gammel, og de er VELDIG dyre. ..

Skrevet

Bikkja får vom&hundemat da den ikke tåler annet. Pus er kastrert.

Selv om jeg ikke vaksinerer katten så betyr ikke det at jeg driter i at det finnes mange katter i norge eller at jeg ikke tar hensyn til mage-problemer hos hunden min.

Dere trenger ikke være så jævla stygge, dere veit ikke en dritt om meg. Selv om jeg ikke formulerer meg så bra, så har dere ingen rett til å hakke så jævlig på meg.

Melder meg ut av diskusjonen, tydlig at ingen gidder å svare på hva jeg spør om og komme med FORNUFTIGE svar istedet for drittslening og bedrevisse anonymbrukere.

Har du ikke lest alle innleggene? Jeg svarte deg tidlig i tråden at katter kan få kattepest og andre sykdommer OG at jeg har opplevd dette selv. Var det ikke det du lurte på da? Ikke klag på at andre svare anonymt når du gjør det selv :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke lest alle innleggene? Jeg svarte deg tidlig i tråden at katter kan få kattepest og andre sykdommer OG at jeg har opplevd dette selv. Var det ikke det du lurte på da? Ikke klag på at andre svare anonymt når du gjør det selv :)

Ja, og takk for at du svarte om kattepest. Men dere maste jo om flere sykdommer om det.

Jeg kan klage på at andre svarer anonymt når de gjør det kun for å slenge dritt.

Skrevet

TUSEN takk for ordentlig svar og informasjon som jeg ikke var klar over.

Kan ringe den andre dyrlegen selv om den er 10 mil unna, kanskje de tar andre priser. Den dyrlegen jeg bruker nå er veldig rar og gammel, og de er VELDIG dyre. ..

BAre hyggelig. Beklager at jeg var litt negativ på slutten, men tråden virket så kranglete. :) Sykdommene som kattevaskinen beskytter mot er skumle pga at behandling mangler og dødelighetsraten er høy (og smertefull).

Jeg håper du finner en vetrinær som er hyggelig på pris. Dersom det blir for langt å reise kan du jo forsøke forbrukerveien. Ring andre vetrinærer laaaangt unna, be om priser og få navnene deres. Kontakt så din dyrlege og si "Vetrinær Andreas Hagen ved Ola Nordmannklinikken har priser på 395 inkl moms per helsesjekk og vaksine. Vetrinær X ved X klinikk har 420.." osv osv. Også spør du hvordan han kan ta dobbel pris og si at han mister utrolig mange kunder på å være så drøy.

Ettersom det er snakk om lange avstander regner jeg med at han er distriksvetrinær, og desverre er det endel av disse som ikke bryr seg om kjæledyr like mye som storhusholdningsdyr.... Eller har kunnskap om, for den del.

Lykke til for deg og dyra dine da!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei TS

Sjønner godt hva du mener jeg. Jeg har så langt hatt 4 katter (kun en om gangen) Ingen av disse kattene har jeg betalt noe for, stort sett skogskatter/blandninger. 2 av kattene døde før jeg rakk og kastrere de (en påkjørt og en etter slåsskamp) Katt nr3 og 4 ble kastrert, katt 3 døde like etterpå (ble tatt av snøfresen) Katt nr4 har jeg heldigvis ennå. MEN ingen av kattene har tatt vaksine (mulig en fikk samtidig med kastraksjon, litt usikker) En katt er en katt, og dersom den får en sykdom som det koster mye for en kur er det bare og avlive den. Det flommer over av folk som vil bli kvitt kattungene sine. (regner med at jeg får pepper for dette, men jeg har så langt ikke avlivet noen av dyrene mine) Katten min er like mye et nyttedyr som et kjeledyr (holder gården fri for mus)

Skrevet

Ja, og takk for at du svarte om kattepest. Men dere maste jo om flere sykdommer om det.

Jeg kan klage på at andre svarer anonymt når de gjør det kun for å slenge dritt.

Vi MASTE om flere sykdommer enn det? Du skrev da ikke noe om at du kun skulle ha info om pest! Du ville vite om den kunne få noen sykdommer. Da må du ikke bli nærtagende om vi MASER om andre sykdommer også.

Skrevet

Hei TS

Sjønner godt hva du mener jeg. Jeg har så langt hatt 4 katter (kun en om gangen) Ingen av disse kattene har jeg betalt noe for, stort sett skogskatter/blandninger. 2 av kattene døde før jeg rakk og kastrere de (en påkjørt og en etter slåsskamp) Katt nr3 og 4 ble kastrert, katt 3 døde like etterpå (ble tatt av snøfresen) Katt nr4 har jeg heldigvis ennå. MEN ingen av kattene har tatt vaksine (mulig en fikk samtidig med kastraksjon, litt usikker) En katt er en katt, og dersom den får en sykdom som det koster mye for en kur er det bare og avlive den. Det flommer over av folk som vil bli kvitt kattungene sine. (regner med at jeg får pepper for dette, men jeg har så langt ikke avlivet noen av dyrene mine) Katten min er like mye et nyttedyr som et kjeledyr (holder gården fri for mus)

Hele cluet med en vaksine er nettopp for å slippe dette! Med vaksinen vil ikke katten få denne sykdommen, og man slipper da å avlive katten.

For å sette ting litt på spissen; tuberkulose er en sjelden sykdom i Norge i dag, men vi er alle likevel vaksinerte mot den. Sjansen for at pus skal få kattepest, -aids, -klamydia er VESTENTLIG større enn for at du skal få tuberkulose.

Og dere synes det er helt ok at pus kan lide over lengere tid før den dør - fordi dere ikke gidder å vaksinere? Det koster også penger å få katten avlivet hos veterinær. Husk det!

Skrevet

TS sa litt lengre oppe her at hun/han skal kontakte dyrlegen igjen for priser og sjekke er dyrlege lengre borte, jeg tror kanskje det har sunket inn Green Tea, hun følte vi var litt krasse og at hun formulerte seg litt galt. :)

*tror det beste om folk*

Skrevet

Jeg vet TS skulle sjekke priser - men innlegget jeg siterte var ikke TS sitt ;) Dessuten så er jeg en green lady og ikke en grønn te :)

Skrevet

Kan jeg skylde på jeg er rusa på antibiotika og feber? Sorry! :P

Skrevet

At folk tenker sånn er helt sinnsykt. Folk som ikke har råd til det katten eller andre dyr trenger burde absolutt ikke hatt dyr.

Hvorfor har du katt hvis du ikke har råd til det? Den får det jo bedre hos andre. Man kan ikke være egoistisk når det er snakk om liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...