Gå til innhold

Jeg har ikke vaksinert pus

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Skjønner ikke hvorfor folk maser sånn om å vaksinere kattene sine.

Jeg har hatt mange katter opp igjenom årene, og har ALDRI vaksinert noen av de. De har alle levd lange, friske liv selv om de har gått ute, lekt med fremmede katter og gjort som de ville.

Ikke gidder jeg å vaksinere kattene heller. Hva er vitsen? Det er bare en katt. Jeg er jo glad i kattene mine, men jeg gidder ikke bruke tusen kroner i året på å vaksinere de når det går helt fint å la vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går jo som oftest bra, det er de gangene det ikke går bra og pus blir smittet med kattepest, influensa, herpes, calicivirus og klamydia at mange nok likevel skulle ønske de likevel hadde vaksinert pus.

Det at du nevner "Det er jo bare en katt", sier jo litt om holdningen din, det er antakelig ikke så nøye for deg om katten din får disse sykdommene, siden du ikke er villig til å gjøre forebyggende tiltak for å unngå at pus kan bli alvorlig syk.

Det er et valg du tar, som du må stå for den dagen du ser katten din lider.

Ja, det er mange av oss som har hatt uvaksinerte katter i mange år tidligere som det har gått bra med, det betyr ikke at man trenger å fortsette i samme tralten når man har kunnskaper om, og kjenner til katter som har fått disse sykdommene.

Jeg har valgt å vaksinere min katt, og er glad for det, for meg er ikke det bortkastede penger for sykdommer min katt antakelig aldri vil få, det er å forebygge at et dyr jeg er veldig glad i bli alvorlig syk, og min pus er også forsikret.

Det er jo som med andre vaksiner og forsikringer: Sannsynligheten for at man noe skjer er kanskje ikke så høy, men det betyr jo ikke at man må la være likevel, jeg er i alle fall glad for at mitt dyr er vaksinert/forsikret den dagen noe skjer, for da har jeg gjort det jeg kan som ansvarlig dyreeier, og jeg slipper også eventuell dårlig samvittighet for at pus fikk kattepest fordi jeg ikke gadd å bruke tid og penger på å vaksinere fordi jeg tenkte "Det skjer ikke uansett." Det vet du jo ikke, det er noe du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Smak og behag det med vaksine på pus. Men enig med Aerius, når du sier "bare en katt" - det er noe med holdningene liksom. Men kjett den dagen pus plutselig blir syk av influensa, pest eller katteaids.

Synes det er en grei ting - samme dagen som jeg har den årlige helsesjekken på pus er det også vaksinedag. Og da er det et år med god samvittighet.

Har også forsikret pus, men det er for at jeg vet hvor fort ting kan skje. Har erfart av 14 dages sykepleie/vetrinærhjelp på katt fort kommer opp i 15000 kr - da er det billig å betale ca 600 kr i forikring :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er "bare" en katt så skjønner jeg ikke hvorfor du har skaffet deg en, men regner med og håper at du tuller. Jeg var heller ikke så nøye med det helt til den katten jeg hadde før fikk kattepest. Det rant blod og tarminnhold ut av rompa og munnen hans hele tiden. Det var grusomt å se på. Dyrlegen trodde den gangen at han ikke kom til å overleve døgnet. Vi fikk medisiner og reiste hjem med han. Det var en trist natt og vi angret livet av oss. Heldigvis kviknet han til.

Etter det var vi nøye med vaksiner og han levde i mange år :)

Endret av capricorn74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nei jeg tuller ikke, og det er ikke sånn at jeg ikke bryr meg om katten bare fordi det "bare" er en katt.

Jeg vaksinerer hunden min, men hu betalte jeg 15.000 for. Jeg har heller ikke forsikret den, da jeg mener at katter enten dør eller overlever. Blir en katt påkjørt så er den enten så hardt skadet at den må avlives, eller så kan den gå fra stedet med noen skrapemerker. Da gidder jeg ikke betale tusen kroner i året for det. Jeg er student og har ikke mye å rutte med, og katter klarer seg som regel, gjør de ikke det, er det ikke noe å gjøre med.

Jeg skjønner bare ikke hva som er vitsen med å vaksinere pus. Har aldri hørt om noen katter få disse sykdommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Nei jeg tuller ikke, og det er ikke sånn at jeg ikke bryr meg om katten bare fordi det "bare" er en katt.

Jeg vaksinerer hunden min, men hu betalte jeg 15.000 for. Jeg har heller ikke forsikret den, da jeg mener at katter enten dør eller overlever. Blir en katt påkjørt så er den enten så hardt skadet at den må avlives, eller så kan den gå fra stedet med noen skrapemerker. Da gidder jeg ikke betale tusen kroner i året for det. Jeg er student og har ikke mye å rutte med, og katter klarer seg som regel, gjør de ikke det, er det ikke noe å gjøre med.

Jeg skjønner bare ikke hva som er vitsen med å vaksinere pus. Har aldri hørt om noen katter få disse sykdommene.

Har du ikke hørt om at katter blir syke? Merkelig. Hvorfor tror du folk mister kattene sine? Det er ikke alle som blir påkjørt vet du. Du er student med lite og rutte med, men 15 000 til hund har du?

Syns ikke du burde ha dyr. Finn deg en hobby med noe som ikke lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Og så skriver du her bare for å lage debatt - jaja :popcorn:

Nettopp. Oppmerksomhetsyk. Har sikkert ikke dyr engang. Hadde jeg investert i noe til 15 000 så hadde jeg kanskje vurdert å forsikre det. Lukter troll lang vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en katt påkjørt så er den enten så hardt skadet at den må avlives, eller så kan den gå fra stedet med noen skrapemerker. Da gidder jeg ikke betale tusen kroner i året for det. Jeg er student og har ikke mye å rutte med, og katter klarer seg som regel, gjør de ikke det, er det ikke noe å gjøre med.

Mener du at en katt enten er dødelig skadet eller bare har ubetydelige skrammer, og ikke noe i mellom? Det finnes da en mengde måter en katt kan skade seg på uten at det er livstruende, men likevel så alvorlig at den må ha dyrlegehjelp, for eksempel brekke et bein.

Eller er din mening at du ville du få avlivet katten din dersom skadene var noe

mer enn lette sår og skrapemerker slik at du slapp å bruke penger til dyrlege?

Du er tydelig glad i pusen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Har du ikke hørt om at katter blir syke? Merkelig. Hvorfor tror du folk mister kattene sine? Det er ikke alle som blir påkjørt vet du. Du er student med lite og rutte med, men 15 000 til hund har du?

Syns ikke du burde ha dyr. Finn deg en hobby med noe som ikke lever.

Hunden brukte jeg konfirmasjonspengene mine på og den fikk jeg når jeg var 17. Nå er jeg 21.

Nei, jeg har ikke hørt om katter som får kattepest ogsånt. Nesten alle katter jeg kjenner har død av alderdom/kreft. Jeg burde ikke ha dyr fordi jeg ikke vaksinerer pusen min?

Nettopp. Oppmerksomhetsyk. Har sikkert ikke dyr engang. Hadde jeg investert i noe til 15 000 så hadde jeg kanskje vurdert å forsikre det. Lukter troll lang vei.

Der formulerte jeg meg feil, så nå at det ser ut som om jeg mente at hunden min ikke er forsikret. Jeg mente at KATTEN ikke er forsikret, hunden er forsikret for 40k.

Jeg er ikke noe troll, heller ikke noen dårlig dyreeier.

Men siden det er så viktig å vaksinere katten, kan dere ikke fortelle meg hvor ofte uvaksinerte katter får disse sykdommene og hva som skjer med pus da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Mener du at en katt enten er dødelig skadet eller bare har ubetydelige skrammer, og ikke noe i mellom? Det finnes da en mengde måter en katt kan skade seg på uten at det er livstruende, men likevel så alvorlig at den må ha dyrlegehjelp, for eksempel brekke et bein.

Eller er din mening at du ville du få avlivet katten din dersom skadene var noe

mer enn lette sår og skrapemerker slik at du slapp å bruke penger til dyrlege?

Du er tydelig glad i pusen din!

Nei, men det er ikke ofte en katt brekker et bein, de er tross alt veldig stødige. Men brekker den et bein kan jeg godt bruke et par tusen på å fikse det. Men 10k+ nei.

Jeg er da glad i pus selv om jeg ikke har råd til gud veit hva. Den får mat fra rema 1000 også, den lider ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste sprøytet jeg noen gang har hørt. Du har null problemer å betale 15000 for en hund, men du gidder ikke betale noe for katten. Du viser jo da at du setter mye større pris på hunden din enn katten, og burde kanskje vurdert å ikke ha katt. Og beklager, men man har ikke dårlig økonomi, når man kan betale kr 15000 for en hund. Da har man også økonomi til å sørge for de andre dyrene man har.

men regner emd at du bare sier dette, for å få reaksjoner. For tviler på at det finnes så mange som tenker slik som deg. Håper i hvertfall det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Verste sprøytet jeg noen gang har hørt. Du har null problemer å betale 15000 for en hund, men du gidder ikke betale noe for katten. Du viser jo da at du setter mye større pris på hunden din enn katten, og burde kanskje vurdert å ikke ha katt. Og beklager, men man har ikke dårlig økonomi, når man kan betale kr 15000 for en hund. Da har man også økonomi til å sørge for de andre dyrene man har.

men regner emd at du bare sier dette, for å få reaksjoner. For tviler på at det finnes så mange som tenker slik som deg. Håper i hvertfall det

Kjøpte hunden min for 4 år siden og brukte halvparten av konfirmasjonspengene mine på den. Jeg har blitt oppvokst med at katter skal ikke vaksineres, så da gjør jeg jo ikke det. Hadde det vært nødvendig, ville vel foreldrene mine gjort det?

Og selvfølgelig setter jeg større pris på hunden min enn katten min! Greit nok at katter er kule og har personlighet men hunden er jeg mye mer knyttet til og jeg har et sterkere bånd til den enn katten. Katten er sær og gidder aldri å kose, den er ute halve dagen og sover/spiser resten.

Og jeg hadde jo selvfølgelig ikke dårlig økonomi når jeg kjøpte bikkja, jeg bodde jo hos mamma og pappa!!

JEG SIER DETTE IKKE FOR Å FÅ REAKSJONER, JEG SPØR JO DERE HVOR STOR SJANGSE DET ER FOR AT PUS FÅR DISSE SYKDOMMENE OG HVA SYKDOMMENE EVT GJØR MED DEN!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og selvfølgelig setter jeg større pris på hunden min enn katten min! Greit nok at katter er kule og har personlighet men hunden er jeg mye mer knyttet til og jeg har et sterkere bånd til den enn katten. Katten er sær og gidder aldri å kose, den er ute halve dagen og sover/spiser resten.

Og jeg hadde jo selvfølgelig ikke dårlig økonomi når jeg kjøpte bikkja, jeg bodde jo hos mamma og pappa!!

Er det en selvfølge å sette mer pris på en hund eller en katt? Det varierer i så fall veldig fra person til person og det er ingen selvfølge hva folk synes

Personlig er jeg ikke så glad i hunder, men elsker katter. Derfor vil jeg heller aldri skaffe meg hund, jeg ville rett og slett bli en dårlig hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Er det en selvfølge å sette mer pris på en hund eller en katt? Det varierer i så fall veldig fra person til person og det er ingen selvfølge hva folk synes

Personlig er jeg ikke så glad i hunder, men elsker katter. Derfor vil jeg heller aldri skaffe meg hund, jeg ville rett og slett bli en dårlig hundeeier.

Det er en selvfølge for MEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så var ikke innlegget ditt et spørsmål om hvor stor sjans det var for at katten blir syk. Det var mer en konstatering av at det er tull å vaksinere. Du skrev også at du heller ikke har forsikret hunden og etterpå at du har. Virker merkelig.

Hvis du vil vite hvor stor sjans det er for at en katt blir syk så kan jeg fortelle det. Jeg har hatt tre katter. Den ene fikk kattepest og overlevde, den andre fikk kattepest og døde, fant den død i hagen. Den gangen sto det advarsel i avisa om at det var kattepest i byen og at folk måtte vaksinere. Vi var for sent ute. Det var ikke noe moro å finne den død. Den hadde lidd veldig. Den jeg har nå har på sine fire år hatt forskjellige skader og plager. Ikke noe alvorlig, men allikevel såpass at det har kostet meg endel hos dyrlegen.

Du sier også at du aldri har hørt om at katter får KATTEPEST?? Joda, KATTER kan få KATTEPEST!

Syns også det er betenkelig at du som er så fattig med en hund å fôre på, tar deg råd til å også holde en katt med mat. Hva gjør du om katten kommer skadet hjem med smerter? Tar du den til dyrlegen eller slår du den bare ihel?

Skjerp deg! Du er ikke moden nok til å ha dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest AnonymBruker

LES hva jeg skriver da!

Jeg vaksinerer hunden min, men hu betalte jeg 15.000 for. Jeg har heller ikke forsikret den, da jeg mener at katter enten dør eller overlever. Blir en katt påkjørt så er den enten så hardt skadet at den må avlives, eller så kan den gå fra stedet med noen skrapemerker. Da gidder jeg ikke betale tusen kroner i året for det.

Jeg skrev også etterpå at jeg hadde formulert meg dumt, for jeg mente at KATTEN ikke er forsikret. HUNDEN er forsikret!

Og selvfølgelig ville jeg tatt med katta til dyrlegen om den var skadd. Jeg er ingen dyreplager. Hadde det vært vannskelig å få den frisk eller kosta mer enn hva jeg mener er akseptabelt ville jeg avlivet den hos vetrinæren.

Og selv om hovedinlegget mitt ikke inneholdt et spørsmål så skreiv jeg et etterhvert. Og da ignorerte alle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uasnett er 4-500 kr for vaksine lite å betale mot at pus dør eller må ha dyr vetrinærhjelp.

Har heller ikke hørt om kattepest her i området nå - men det var veldig vanlig for noen år siden da vakisne ikke var så vanlig. Og man vet heller aldri ha pus stikker nesen sin i heller når den er ute på tur. Er jo nok med en parring eller en slosskamp/kloremerke, så kan pus ha blitt syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Men uasnett er 4-500 kr for vaksine lite å betale mot at pus dør eller må ha dyr vetrinærhjelp.

Har heller ikke hørt om kattepest her i området nå - men det var veldig vanlig for noen år siden da vakisne ikke var så vanlig. Og man vet heller aldri ha pus stikker nesen sin i heller når den er ute på tur. Er jo nok med en parring eller en slosskamp/kloremerke, så kan pus ha blitt syk.

Det koster 800kr vaksinen her jeg bor også måtte den ha vaksinen to ganger i året. Det er 1600 kr. Det er såvidt det går rundt hver mnd, legger bort ca 200kr mnd som sikkerhetsfond for bikkja eller katten. Har ikke råd til det nå uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster 800kr vaksinen her jeg bor også måtte den ha vaksinen to ganger i året. Det er 1600 kr. Det er såvidt det går rundt hver mnd, legger bort ca 200kr mnd som sikkerhetsfond for bikkja eller katten. Har ikke råd til det nå uansett..

Dette høres veldig merkelig ut og jeg tviler på at du faktisk snakker sant. Er det noe spesiellt med kattene eller vaksinene der du bor? Vaksine skal taes en gang i året!

Sitat fra brosjyre fra dyrlegen:

Vaksiner mot ”katteinfluensa” har beskyttelse bare i et år, mens vaksiner mot kattepest har beskyttelse i tre år. Vaksine mot ”katteinfluensa” og kattepest er en kombinasjonsvaksine, derfor blir katter i dag vaksinert hvert år.

Til voksne katter (over 2 år), som ikke har blitt vaksinert tidligere holder det med èn vaksine som grunnvaksine, deretter hvert år, om smittepresset i miljøet ikke er for stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...