Gå til innhold

Autismediagnose?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hvis onkelen din ikke gjør skade på deg eller andre, og han er lykkelig - hvorfor stresse så mye med å finne en diagnose?

Som sagt! jeg bare ser på muligheten. Det er ikke sikkert det er noe i det. Men fasinerende å se folk med AS si at de kjenner seg igjen i noe av det ivertfall.

Hvordan er tale- og skriveferdighetene hans da?

han stammer når han snakker og gjentar ting flere ganger (samme setning).Når jeg tenker meg om snakker han stort sett om det han alltid gjør. Ekstremt sjelden han snakker om nye ting. Altså han gjentar seg selv mye.

Når han er på besøk kan han faktisk ta seg skikkelig sammen og stammer ikke i det hele tatt faktisk. Første gang han møtte mamman og pappan min stammet han ikke i det hele tatt faktisk. Etter det har jeg ikke hørt han snakke så tydelig, selv ikke til dem..

Med nærmere ettertanke så skriver han bra. (bølgete løkkeskrift). Han klarer å skrive helt fint tror jeg. Bare at han skriver som en gammel person som skjelver litt..

Takk for svar :)

Endret av Utavtåka
Videoannonse
Annonse
Gjest detkanvære
Skrevet

Som sagt! jeg bare ser på muligheten. Det er ikke sikkert det er noe i det. Men fasinerende å se folk med AS si at de kjenner seg igjen i noe av det ivertfall.

Det du selv har skrevet om her i tråden,minner meg mye om en med tvangslidelse.Så det at noen kjenner seg igjen betyr ikke at du har "rett" diagnose

Hvordan er tale- og skriveferdighetene hans da?

han stammer når han snakker og gjentar ting flere ganger (samme setning).Når jeg tenker meg om snakker han stort sett om det han alltid gjør. Ekstremt sjelden han snakker om nye ting. Altså han gjentar seg selv mye.

Når han er på besøk kan han faktisk ta seg skikkelig sammen og stammer ikke i det hele tatt faktisk. Første gang han møtte mamman og pappan min stammet han ikke i det hele tatt faktisk. Etter det har jeg ikke hørt han snakke så tydelig, selv ikke til dem..

Han skriver sleivete (store bølgete blokkbokstaver).

En med tvangslidelse kan også gjøre akkurat det samme.Det kommer ann på hva slags "tvang" denne personen har.Tvang utspiller seg forskjellig fra person til person.Noen teller til 5,andre MÅ åpne døra 3 ganger og snurre rundt.

Personen jeg nevnte over har dårlig selvbilde pga tvang og mumler enormt når h*n blir stresset eller er i dårlig form.H*n kan da si samme ting over og over.Men personen er ikke tilbakestående eller handikappet.H*n er blitt utredet og er faktisk veldig smart (skolesmart faglig)mens på det sosiale planet sliter personen mer. Om dette er personlighet eller tvang er vanskelig å skille.

Grunnen til at jeg svarte deg her ,er at selv om du mistenker AS ( som jeg har lite erfaring med bortsett fra en jeg kjenner) behøver det nødvendigvis ikke være det.Jeg synes dog,det er rart at foreldrene ikke har selv bedt om utredning av onkel.Men kansje det alt er gjort,bare at ingen har forklart deg dette.

Derfor må jeg spørre : Muligheter til hva nøyaktig?

Skrevet

Hei! Dette kan jeg MYE om :)Jeg tar dette i korte trekk.....

-Evt diagnostisering kan utløse endel midler og rettigheter og ikke minst tilrettelegging, som kan komme onkel til gode.

-Autister sitt hoved"problem" er å forstå seg på og tilpasse seg sosialt samkvem med andre mennesker, som forstå seg på ting som vi andre tar som en selvfølge. De er ofte også dårlige på å tolke non-verbal kommunikasjon som ansiktsuttrykk og annen mimikk. Lese- og skrivevansker trenger ikke å være avgjørende for om en person har denne diagnosen, eller ikke.

Enig i at dette kan høres ut som asbergers. Forskjellen er at de med asbergers har høyere IQ og fungerer dermed bedre. MEN, man kan utvikle rigiditet og tvangspreget atferd dersom man har hatt en vanskelig oppvekst. DEt kan derfor være andre årsaker også.

Jeg er jobbet med autister, samt mennesker som har opplevd mye uforutsigbarhet opp gjennom tidene.

Skrevet

Jeg har en onkel på ca 40 som jeg lurer på om muligens kan gå under diagnosen som autist.

Jeg har googlet litt rundt

men jeg tror ikke jeg kan få nok informasjon eller erfaringer når det gjelder dette temaet.

Han har ikke noen diagnose. Heller aldri hatt noen tidligere diagnoser.

Han er opptatt av sære ting. (sære intresser). Flink til èn ting (tekniske ting). Han sier ting flere ganger. (samme setning 3 ganger på rad). Han er opptatt av rutiner og må ha oversikt over alt hele tiden. Bruker mye tid på å sortere tingene sine eller andres ting.

Han har samlemani noe jeg lurer på hva egentlig kommer av? På google leste jeg at forskere trodde dette var arvelig, men kan det komme av at han muligens har psykiske problemer itilegg? <

Er det for sent for han å få en diagnose nå? Eventuelt hvor lang tid vil dette ta og hvor setter de diagnose på voksne?

Jeg kan gi mer informasjon til de som svarer etterhvert.

Setter stor pris på om noen kunne kommet med noen tanker rundt dette.

Det er aldri for sent å få en diagnose. En diagnose setter ting inn i de riktige perspektiv slik at hjelp og selvhjelp er mulig. Og selvfølgelig også forståelse fra omverden om hvorfor ting er slik de er.

Forutsetningen er selvfølgelig at dette kan betraktes som et problem og at personen selv ønsker en diagnose.

Tilleggsproblemer oppstår ofte - både pga personens egen tenkemåte/handlinger og fordi omgivelsene responderer negativt på adferden.

Dessverre voksne er ikke prioritert i slike sammenhenger uten at det foreligger ekstreme problemer for personen det gjelder. Så det kan ta lang tid. Fastlegen er første kontaktpunkt. Fastlegen vil deretter eventuelt henvise videre til voksenpsykiatrisk polyklinikk.

Jeg fikk selv diagnosen ADHD med Asperger da jeg var 45 år.

Skrevet

Tråden er ryddet

SportyShorty, mod

Skrevet

ok! jeg skjønner at jeg tydligvis skal være forsiktig med å i det hele tatt bruke ordet diagnose og spekulere i diagnotisering. Beklager! Grunnen til at jeg i det hele tatt bruker det ordet er fordi jeg er nysgjerrig på om fagpersoner begynner diagnotisering i voksen alder. Noe jeg har lest med andre svar her at de tydligvis gjør.

Det virker jo som det er en stor fordel i samfunnet og ha en diagnose også det at du faktisk må ha en del på svart/hvitt for at noen som helst skal få ut en finger og tilrettelegge noe som helst.

Det er godt å vite at det fins håp for voksne som trenger bekreftelse,grunnen til at de gjør som de gjør, eller bare hvorfor det oppstår konflikter når de kommuniserer.

Han er en smart og flink mann som jeg og mine bryr meg masse om. Jeg skriver ikke dette fordi jeg føler meg "bedre" eller på ett høyere nivå enn han.

Skrevet

HALLO........våkn opp. Den beskrivelsen hadde nærmest passet på hvert enkelt menneske. Ser du på andre diagnoser så vil mange av disse dukke opp........så da kan du kanskje samle en stor haug med diagnoser - for det passer. Og så kan prøve alle disse brikkene mot det menneske du har del-analysert og sette sammen noe kjempe stort.

Vi er i allfall våkne nok til å svare sånn noenlunde på det trådstarter spør om - nemlig vårt inntrykk av situasjonen slik hun beskriver den.

Og trådstarter er så definitivt våken nok til å ha fått med seg at eventuelle diagnoser settes av leger/psykologer og ikke av folk som svarer på et forum. Hva med å faktisk lese innlegg før du blir hissig?

Skrevet

Anaconda : Om du kan MYE om det burde du også vite at Asperger syndrom ikke skrives asBerger syndrom ;) Asperger kommer fra et navn, så da skal ikke det skrives på andre måter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...