Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja bare se her

Jeg tror at det er noe etter døden, men dette ble litt for mye rart for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pseudovitenskap.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ironisk når vitenskapen beviser noe man er uenig med da er det Pseudovitenskap.

Skrevet

Det er her dere religiøse og åndelige hver eneste gang bommer. Det dere tror på kan ikke bevises!

Skrevet

Det er ironisk når vitenskapen beviser noe man er uenig med da er det Pseudovitenskap.

Det er ingenting som er bevist her, det er kun en samling av anekdoter hvorav noen traff bedre enn andre (hørt den før?). Hva som er grunnen til at noen av før-livs-historiene faktisk kan knyttes til virkelige hendelser vites ikke, dog er det en liten gruppe tilhengere som hevder å allerede sitte på forklaringen.

Skrevet

Jeg husker at Mysan prestenterte arbeidet til Stevenson i en tidligere tråd.

Men jeg var temmelig tvilende til det hele. Det HØRES veldig bra ut når man presenterer sammendraget, men når man ser på hva Stevenson FAKTISK gjorde, så blir det mindre imponerende, for han kom, uten unntak, inn i sakene LENGE etter at barnas nærmiljø hadde bestemt seg for å tolke barna slik at de hadde levd før, og baserte seg i stor grad på kulturelt og religiøst konstruert og fortolket opplevelse av barnas "minner" og historiene om dødsfallene til de personene som de angivelig hadde vært i sitt forrige liv. Legg til at han stort sett innhentet informasjon gjennom tolker av varierende kvalitet, og at dokumentasjonen ofte skjedde i ettertid (f.eks gjennom notater som var et synopsis, gjort etter at selve samtalen for lengst var over) og i liten grad benyttet båndopptaker, så er det lett å se at det er mye for for både feil og ønsketenkning. Stevenson selv har vært overbevist om at reinkarnasjon skjer, siden tidlig ungdom, og det kan ha gjort det vanskeligere for ham å være strengt nøytral, særlig i kombinasjon med en forskningsmetodikk som MÅ ha gitt spillerom for tolkning.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er her dere religiøse og åndelige hver eneste gang bommer. Det dere tror på kan ikke bevises!

Det er på det samme område dere ikke troende bommer

Skrevet

Pseudovitenskap.

+1

Skrevet

Det er på det samme område dere ikke troende bommer

Og dette er deres eneste "argument".

Gjest Spinell
Skrevet

Er ikke disse "bevisene" for anekdotebevis å regne? I så fall teller de ikke som vitenskapelige bevis.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og dette er deres eneste "argument".

Det er også de ikke troendes eneste argument

Gjest Trajan
Skrevet

Personlig har jeg større tro på reinkarnasjon en jeg har på at det finnes en Gud

Skrevet

Det er også de ikke troendes eneste argument

Jeg gidder ikke ta denne diskusjonen videre. Siterer heller min "gud", Richard Dawkins.

"One of the things that is wrong with religion is that it teaches us to be satisfied with answers which are not really answers at all. "

Skrevet

Jeg gidder ikke ta denne diskusjonen videre. Siterer heller min "gud", Richard Dawkins.

"One of the things that is wrong with religion is that it teaches us to be satisfied with answers which are not really answers at all. "

Artig at du omtaler kraftateisten Dawkins som din "gud". Noe sier meg at han ville oppfattet det som en smule obscønt.

Skrevet

Personlig har jeg større tro på reinkarnasjon en jeg har på at det finnes en Gud

men hvorfor velge?

Skrevet

Artig at du omtaler kraftateisten Dawkins som din "gud". Noe sier meg at han ville oppfattet det som en smule obscønt.

Det var bare et lite forsøk på humor. ;)

Skrevet (endret)

Javel. Tror jeg også skal gå ut og prate med barn om et tilfeldig valgt - umulig å falsifisere - tema, notere meg deres samlede svar som "bevis" på et naturvitenskapelig fenomen og konkludere med at jeg har bedrevet vitenskap.

Endret av Vera Vinge
Gjest Trajan
Skrevet

men hvorfor velge?

Hvem har sakt noe om valg...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder ikke ta denne diskusjonen videre.

Som sakt dere har ingen argumenter. Derfor gir du opp greit for meg.

Gjest strykebrett
Skrevet

Javel. Tror jeg også skal gå ut og prate med barn om et tilfeldig valgt - umulig å falsifisere - tema, notere meg deres samlede svar som "bevis" på et naturvitenskapelig fenomen og konkludere med at jeg har bedrevet vitenskap.

Husk å søke støtte fra forskningsrådet! :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...