Gå til innhold

Typisk norsk mat?


MarianneE

Anbefalte innlegg

sitter og skriver brev til min brevveninne i Tsjekkia og hun lurer på hva som er typisk norsk mat.

Hva er egentlig typisk norsk mat?

Tenker da ikke på smalahove og slikt, men typisk hverdagsmat.

Vet du det?

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Marlo

Kjøttkaker, da gjerne med poteter, brun saus og ertestuing til.

Ellers er pr i dag hverdagsmat noe slikt som, stekepølser med potetmos, gulrøtter etc. Koteletter, lapskaus (VELDIG typisk norsk ifølge mine utenlandske venner og familie), vafler (ikke hverdagsmat, men dog typisk norsk å servere på kaffebesøk, sammenkomster som gjennom skolen, fritidssysler etc)

Nå stoppet det litt opp hos meg *tenke tenke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt bidrag blir tamt da jeg ikke spiser norsk mat så ofte, men:

Fiskeboller i hvitsaus

Hjemmelaget pizza med stor bunn og mye fyll (begynner å bli ganske norsk, gjør det ikke?)

Fisk generelt, stekt og kokt med poteter

Får-i-kål

Lefse (ikke middag, men veldig norsk)

Rømmegrøt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goodtwin

risensgrynsgrøt,

lomper (pølser med lompe?)

grandiosa...:P

Joikakaker,

kokt torsk, stekt sei, fisk, fisk, fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltakerne på alt for Norge ble skikkelig forvirra når de ble servert reker med loff og majones.

Ellers er vel fiskekaker, fiskeboller og fiskepudding ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Er enig i mye her, og vil tilføye at jeg antar spagetti med "rød kjøttsaus" er en temmelig vanlig middag hos norske familier, hvis det var det du tenkte på.

Ellers; stuinger og stapper som tilbehør! Erterstuing, kålstuing, kålrabistappe og potetmos er ikke ting jeg har spist mye av i utlandet (altså; potetpuré, som en kaller det på restaurant, er vel egentlig bare en litt jålete potetmos, men men...)

Vår surkål til svinekjøttet skiller seg også fra den tyske Sauerkraut-en, som tsjekkerne sikkert kjenner til.

Dessuten spiser vel vi i vanligvis Norge middag noe tidligere enn de gjør i mange andre land. Dette sikkert fordi vi er ett av få land med kald lunsj og middag som eneste varme måltid i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange typer "potet" middag, kjøttkaker, medisterkaker, karbonader, koteletter osv servert med poteter, brunsaus og en form for grønnsaksblanding..

Ellers er jo pølse og lompe særnorsk..

Rømmegrøt så jeg var nevnt tidligere, men hva med risgrøt? (har ikke sett det i andre land jeg har vært i... må har ikke lett etter det heller - og har ikke akkurat reist verden rundt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at tradisjonell norsk hverdagsmiddag inkluderer som oftest:

- Kjøtt eller fisk, stekt eller kokt

- Kokte poteter

- Kokte grønnsaker

- Saus

Andre måltider som frokost, lunsj og kveldsmat består av brødskive med ost, kjøtt eller syltetøy.

Og så kan man jo ta med at de fleste nå til dags har et kosthold som omfatter både mer spennende retter enn de tradisjonelle, men også mye ferdigmat som frossenpizza og posemat. Pasta, pizza og wok er vel kanskje noe av det mest vanlige folk har til middag viljeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke komme på så mye som ikke er nevnt, men makrell i tomat er vel ganske typisk norsk? De har det vel i Sverige og Danmark også(?), men jeg har snakket med folk fra flere andre land som syntes det hørtes rart ut. Kaviar som pålegg er kanskje helle ikke så vanlig i utlandet. Og så har vi jo brunost og geitost. Nå ble vel dette mer pålegg, men det passer hvertfall til beskrivelsen "hverdagsmat" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest typisk norsk mat er vel taco og pizza grandiosa.

Mer tradisjonell mat er kjøttkaker(nasjonalretten), torsk, smalahove, juleribbe, fårikål, pinnekjøtt, erter kjøtt og flesk, komle osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva med risgrøt? (har ikke sett det i andre land jeg har vært i... må har ikke lett etter det heller - og har ikke akkurat reist verden rundt...)

Jeg gikk på folkehøyskole med en russer og det var interessant å observere hvilke matretter han synes var nye og rare. Risgrøt var faktisk ikke en av dem. Jeg husker ikke hva han sa om hvordan de spiste den, men de hadde i hvert fall risgrøt i Russland også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det blir vel ganske feil å si at pizza, taco og spaghetti er typisk norsk mat, selv om det er ganske mange som spiser dette i Norge. Jeg ville nevnt at disse matrettene er mye brukt i Norge, spesielt som lørdagskos, kanskje?

Ellers er det vel naturlig at nordmenn har spist mye fisk på grunn av stor tilgang på dette, og at "potet"-middag er ganske vanlig. Vi spiser også mye brød med pålegg til frokost, lunsj og kvelds, istedet for å bruke brød som tilbehør slik det er vanlig i mange andre land. Det at vi ofte spiser grovt brød er også uvanlig med tanke på land som bare spiser loff/hvitt brød.

Du kan kanskje nevne tradisjonsretter som oftest blir betraktet som julemat, f.eks ribbe & pinnekjøtt med forskjellig tilbehør som julepølse, medisterkake, sur/rødkål og tyttebærsyltetøy ++

Brunost er vel også særnorsk, mener ostehøvel også er en norsk oppfinnelse? (Er litt usikker, men tror det..)

Klubb/kompe eller hva det kalles i ulike landsdeler kommer kanskje fra Norge?

Kjøttsuppe og lapskaus har vel vært spist mye opp gjennom tiden pga relativt billig å lage i store mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...