Xtra_lilje Skrevet 8. juni 2010 #1 Skrevet 8. juni 2010 Av og til lurer jeg på dette lavkarbo "hysteriet" som herjer for tiden. Har flere venninner som har fått ganske mye ned på lavkarbo de siste årene, og som rett og slett forguder dietten. Fellesnevner for dem alle er at de har gjort en ganske kraftig livsstilendring; fra å leve på pizza, pasta og potetgull, har de gått over til lavkarbo. I min mening er det en selvfølge at de vil gå ned når de kutter ut sin usunne livsstil,de ville gått ned like mye med å gå over til et sunt kosthold og trent, men de er alle hellig overbevist om at det er lavkarbo dietten sin fortjeneste. Og det beste for dem, er at de klarer det uten trening. Er ikke trening og fysisk aktivitet viktig da? jeg elsker å bruke kroppen min, enten det på trening eller i naturen. og kroppen min trenger da karbo for å kunne fungere optimalt? Er lavkarbo så fantastisk som alle skal ha det til; er karbohydrater vår verste fiende?? Hva med lavkarbos bieffekter over lengre tid, er kroppen vår skapt for å bryte ned store mengder fett? Og jeg har alltid lært at kroppen trenger karbohydrater - både hjerne og muskler, så om man skal leve et liv uten karbohydrater, betyr det da at man må redusere på sin fysiske aktivitet? Er ikke vi skapt for å være i bevegelse; og da trenger vi jo karbohydrater? Mange spørsmål her, og sikkert en diskusjon som har vært oppe mange ganger. Håper noen med god kunnskap fra begge leire vil skrive noen ord her.
Gjest Elfrida Skrevet 8. juni 2010 #2 Skrevet 8. juni 2010 (endret) Jeg tror lavkarbo, altså sånn skikkelig lavkarbo, antagelig kan være til hjelp for en del folk som lider av fedme og har prøvd det meste annet. Super-lavkarbo er ikke til hindring for trening, selv om 'blodgym' kan bli litt i tøffeste laget. Men selv de som ikke spiser mer enn rundt 20-30 gram karber om dagen spiser jo tross alt litt karbo da. Sånn Fedon-lavkarbo ser jeg egentlig på som et forholdsvis normalt og sunt kosthold, ikke noe ekstremt med det egentlig. Endret 8. juni 2010 av Elfrida
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #3 Skrevet 8. juni 2010 Ja, kroppen vår er skapt til å bryte ned relativt store mengder fett, både mettet og umettet. Hva tror du mennesket spiste før det begynte å dyrke korn - i titusener av år? Hvorfor skulle vi ikke være tilpasset fett? Hvorfor skulle det være mer naturlig for oss å spise korn og andre karbohydratkilder, når disse ikke har utgjort noen betydelig del av vårt kosthold før inntil (evolusjonsmessig) nylig? Det finnes flere essensielle fettsyrer som kroppen er avhengig av å få tilført via kosthold - det finnes derimot ingen essensielle karbohydrater. Og hvorfor skulle man måtte trene mindre av kutte ned på (evt ut) karbohydrater? Det er svært mange på lavkarbo som trener og lever aktive liv - selvsagt, de er jo opptatt av helse!
Xtra_lilje Skrevet 8. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 8. juni 2010 Men om kroppen er skapt til å bryte ned fett; hvorfor blir vi da frarådet et fettrikt kosthold pga faren det gir for å hjerte og kar sykdommer? Og hjernen trenger da et minimumsnivå av karbo for å fungere optimalt? Om man kan trene på lavkarbo, vet jeg ikke, men jeg har fått høre at man det ikke er ideelt, da man tømmer glykogenlagrene når man er på lavkarbo og det rett og slett føles ubehagelig å trene? (Usikker på dette og gadd ikke google, så korriger meg gjerne)
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #5 Skrevet 8. juni 2010 Men om kroppen er skapt til å bryte ned fett; hvorfor blir vi da frarådet et fettrikt kosthold pga faren det gir for å hjerte og kar sykdommer? Og hjernen trenger da et minimumsnivå av karbo for å fungere optimalt? Om man kan trene på lavkarbo, vet jeg ikke, men jeg har fått høre at man det ikke er ideelt, da man tømmer glykogenlagrene når man er på lavkarbo og det rett og slett føles ubehagelig å trene? (Usikker på dette og gadd ikke google, så korriger meg gjerne) Det hjernen trenger av karbohydrater, kan kroppen uten problem produsere selv (da i form av ketoner). Det hadde nok vært en del hjernedøde folk der ute dersom hjernen sluttet å fungere uten karbohydrater. At vi blir frarådet et fettrikt kosthold og oppmuntret til å spise korn og andre karbohydrater er det nok flere årsaker til. Hva slags produkter tjener stat, matprodusenter og legemiddelindustrien mest på, mon tro..? Det gjelder å være litt kritisk til alt man blir fortalt, selv når det kommer fra autoriteter. Mye av forskningen på fett er flere tiår gammel, og blir i større og større grad erstattet av nyere forsknignsresultater (som pga bedre metoder, større kunnskap osv gir sikrere resultater). F.eks ble egg i sin tid ansett som farlig fordi det inneholder kolesterol. Man antok at dette økte kolesterolet i kroppen. Nyere forskning har imidlertid motbevist dette, Det er egentlig fryktelig enkelt: Hvordan kan mennesker ikke være tilpasset noe de har levd av i flere titalls tusen år?
juliane Skrevet 8. juni 2010 #6 Skrevet 8. juni 2010 Jeg er ingen ekspert på kosthold, og vet lite om trening når man er på et ekstremt lavkarbo-kosthold. Har likevel lyst til å komme med et par betraktninger: For det første: Det virker som om du sidestiller lavkarbo med ketolyse/Atkins/LCHF. Det er klart at dette for de aller fleste er dietter de går på noen måneder før de går over til et moderat lavkarbokosthold; der man kutter (ned på) brød, pasta, poteter, ris og sukker, men ellers spiser det man vil ha av frukt og grønt f.eks. For det andre: Vi er alle forskjellige. Du skriver at du elsker å bruke kroppen din, på trening eller ute i naturen. Jeg hater trening. Alltid gjort det, og nå har jeg endelig avfunnet meg med at det er sånn det kommer til å være. Jeg kommer aldri til å bli en friskus som nyter energien jeg får av å trene, jeg kommer alltid til å se på trening på samme måte som husvask - noe man må gjøre av og til, men som bare suger energi og ikke tilfører noe. Jeg har utallige ganger forsøkt å gå ned ved å trene og telle kalorier, og sprukket så det sang etter en stund fordi jeg syntes det var forferdelig. I fjor sommer gjorde jeg det derimot på min måte, jeg kuttet helt ut trening og sluttet å spise brød, pasta o.l. - noe jeg ikke savnet i det hele tatt siden jeg er mer glad i kjøtt og saus og grønnsaker. Og vips, i løpet av tre måneder var ti kilo borte, uten at jeg hadde strevet i det hele tatt. (Og nå er jeg i gang med runde to) For meg passet dette, for andre er det hard trening som virker. Det viktigste er da uansett at den det gjelder er fornøyd? (Og ja, det er uansett viktig å holde seg i en viss fysisk aktivitet, men jeg snakker her om spinning eller jogging 3-4 dager i uka...)
Mir Skrevet 8. juni 2010 #7 Skrevet 8. juni 2010 Jeg synes det er viktig å være kritisk til alt som berører kroppen, og som folk vil vi skal putte i oss. Være seg råd fra autoriteter, eller folk her inne. Jeg forstår hva dere sier med at "hvordan kan mennesker ikke være tilpasset noe de har levd av i flere titalls tusen år". Men likevel så hjelper ikke det når det er påvist farlig for indre organer, blodårer, kolesterol av det å dytte i seg store mengder fett. Hadde det vært sikre undersøkelser som hadde tatt utgangspunkt i en stod undersøkelse pågått over si f.eks 30 år av folk som har kun ført lavkarbo, og det viste seg at kroppene deres er i god stand, at blodårene og innvollene ikke er dekket med fett, ja da skulle jeg med glede ha trodd på dette. Det finnes ingen (jeg har søkt i alskens akademiske databaser + + ) undersøkelser der dette er gjort, så man kan ikke vite hvordan det påvirker kroppen vår langt, langt frem i tid. Derimot HAR man undersøkt effekten av å spise frukt, variert, magert, sunt fett og denne balansen er sunn. Jeg har selv forsøkt Atkis i 6 uker, og min trening gikk til grunne og det fungerte ikke. Jeg koste meg med egg, bacon, pålegg til frokost etc og jeg gikk ned i vekt, men personlig tør jeg ikke begi meg ut på noe som vi ikke vet konsekvensene av hvordan kan påvirke oss over lang tid.
Xtra_lilje Skrevet 8. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 8. juni 2010 helt enig med deg at man være kritisk til hva man blir fortalt; det gjelder da også lavkarbodietter. Proteiner brytes ned i leveren, og en diett med mye proteiner skaper stor belastning på leveren - kan det være så sunt for alle? Og at vi blir oppmuntret til spise korn - ser ikke hvordan stat, matprodusenter osv kan tjene så mye på dette? Er da proteinkildene som er desidert dyrest i innkjøp?
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #9 Skrevet 8. juni 2010 Jeg er ingen ekspert på kosthold, og vet lite om trening når man er på et ekstremt lavkarbo-kosthold. Har likevel lyst til å komme med et par betraktninger: For det første: Det virker som om du sidestiller lavkarbo med ketolyse/Atkins/LCHF. Det er klart at dette for de aller fleste er dietter de går på noen måneder før de går over til et moderat lavkarbokosthold; der man kutter (ned på) brød, pasta, poteter, ris og sukker, men ellers spiser det man vil ha av frukt og grønt f.eks. For det andre: Vi er alle forskjellige. Du skriver at du elsker å bruke kroppen din, på trening eller ute i naturen. Jeg hater trening. Alltid gjort det, og nå har jeg endelig avfunnet meg med at det er sånn det kommer til å være. Jeg kommer aldri til å bli en friskus som nyter energien jeg får av å trene, jeg kommer alltid til å se på trening på samme måte som husvask - noe man må gjøre av og til, men som bare suger energi og ikke tilfører noe. Jeg har utallige ganger forsøkt å gå ned ved å trene og telle kalorier, og sprukket så det sang etter en stund fordi jeg syntes det var forferdelig. I fjor sommer gjorde jeg det derimot på min måte, jeg kuttet helt ut trening og sluttet å spise brød, pasta o.l. - noe jeg ikke savnet i det hele tatt siden jeg er mer glad i kjøtt og saus og grønnsaker. Og vips, i løpet av tre måneder var ti kilo borte, uten at jeg hadde strevet i det hele tatt. (Og nå er jeg i gang med runde to) For meg passet dette, for andre er det hard trening som virker. Det viktigste er da uansett at den det gjelder er fornøyd? (Og ja, det er uansett viktig å holde seg i en viss fysisk aktivitet, men jeg snakker her om spinning eller jogging 3-4 dager i uka...) Både ketolyse, Atkins og LCHF er da vitterlig lavkarbo. Lavkarbo er et samlebegrep for alle typer kosthold som baserer seg på å redusere kraftig på karbohydratene (mange opererer med en øvre grense på ca maks 70 g karbohydrater pr dag - går man over dette, kalles det av de fleste ikke lengre lavkarbo). Jeg synes forøvrig det er litt trist at du stolt fronter at du er en av disse som er fornøyd med å droppe treningen så lenge de går ned i vekt. Du stiller lavkarbere i et dårlig lys. Så jeg vil bare minne alle dere skeptikere som leser dette om at ALLE lavkarboretninger oppmuntrer til trening! Absolutt alle som er opptatt av kosthold og helse, VET at trening er en nødvendighet for å opprettholde en frisk kropp. Verken Fedon, Atkins eller noen av de andre lavkarbo"guruene" har noensinne oppfordret til et stillesittende liv. Sånn. Jeg måtte bare si det for jeg vet at svært mange av en eller annen grunn lever i en illusjon om at lavkarbolivsstil automatisk fører til latskap. For helsebevisste mennesker, vil alltid trening være viktig - enten de velger å hente energien sin fra karbohydrater, eller fett.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #10 Skrevet 8. juni 2010 helt enig med deg at man være kritisk til hva man blir fortalt; det gjelder da også lavkarbodietter. Proteiner brytes ned i leveren, og en diett med mye proteiner skaper stor belastning på leveren - kan det være så sunt for alle? Og at vi blir oppmuntret til spise korn - ser ikke hvordan stat, matprodusenter osv kan tjene så mye på dette? Er da proteinkildene som er desidert dyrest i innkjøp? Tror du ikke kornprodukter er pengeinnbringende har du et helt feil syn på hva folk flest spiser til daglig. Hvor mange BRØD tror du ikke selges i Norge hver dag, f.eks? Uansett, dette med næringsinteressert forbli bare spekulasjoner. Det som til syvende og sist er viktig for den enkelte person, er selvsagt hva maten gjør for (evt mot) helsen din. Og nettopp av den grunn er det positivt med en sunn skepsis. Ikke bare mot nye, skumle ting som lavkarbo, men også mot "etablerte sannheter" foreskrevet av stat og legestand. En selvstendig tankegang kombinert med sunn fornuft er absolutt en god ting å være i besittelse av. Hva proteiner angår, så er ikke lavkarbo nødvendigvis ensbetydende med massive inntak. Det er ikke slik at man erstatter karbohydratene med protein.
juliane Skrevet 8. juni 2010 #11 Skrevet 8. juni 2010 Både ketolyse, Atkins og LCHF er da vitterlig lavkarbo. Lavkarbo er et samlebegrep for alle typer kosthold som baserer seg på å redusere kraftig på karbohydratene (mange opererer med en øvre grense på ca maks 70 g karbohydrater pr dag - går man over dette, kalles det av de fleste ikke lengre lavkarbo). Beklager, dårlig ordvalg fra min side. Mente selvfølgelig å si at TS sidestiller ALL lavkarbo med ketolyse etc. Som nevnt er disse diettene noe mange går på en stund før de legger om til en livsstil med mindre karbo, ala Fedon. Noen går aldri på en slik diett, men spiser lite karbo allikevel. Det er STOR forskjell på ketolyse og Fedon, bla i fettinntak. Selv har jeg aldri vært i nærheten av ketose, og egentlig ikke spist mer fett enn tidligere, altså som i perioder der jeg ikke har slanket meg. Jeg har bare rett og slett kuttet i de store karbokildene. Jeg synes forøvrig det er litt trist at du stolt fronter at du er en av disse som er fornøyd med å droppe treningen så lenge de går ned i vekt. Du stiller lavkarbere i et dårlig lys. Skrev jeg ikke at det er viktig med en viss fysisk aktivitet? Med trening i forhold til slanking forbinder jeg å fly på spinning eller joggetur 3-4 ganger i uka, og det er det jeg denne gangen har valgt å ikke gjøre. Det betyr ikke at jeg ikke beveger meg nok til å opprettholde en sunn helse, det betyr bare at jeg ikke trener så mye at jeg i tillegg går ned i vekt. Det er to veeeeldig forskjellige ting. (Og det hadde egentlig ikke noe med lavkarbo eller ikke lavkarbo å gjøre, det var mer for å fortelle TS at ikke alle er som henne (dessverre, jeg skulle virkelig ønske jeg elsket å trene!), og at man må finne ut hva som er best for en selv.) Og hvis man først skal være utrent er det da bedre å være normalvektig og utrent enn overvektig og utrent. Så jeg vil bare minne alle dere skeptikere som leser dette om at ALLE lavkarboretninger oppmuntrer til trening! Absolutt alle som er opptatt av kosthold og helse, VET at trening er en nødvendighet for å opprettholde en frisk kropp. Verken Fedon, Atkins eller noen av de andre lavkarbo"guruene" har noensinne oppfordret til et stillesittende liv. Selvfølgelig, jeg er helt enig!
bergans Skrevet 8. juni 2010 #12 Skrevet 8. juni 2010 Det hjernen trenger av karbohydrater, kan kroppen uten problem produsere selv (da i form av ketoner). Det hadde nok vært en del hjernedøde folk der ute dersom hjernen sluttet å fungere uten karbohydrater. At vi blir frarådet et fettrikt kosthold og oppmuntret til å spise korn og andre karbohydrater er det nok flere årsaker til. Hva slags produkter tjener stat, matprodusenter og legemiddelindustrien mest på, mon tro..? Det gjelder å være litt kritisk til alt man blir fortalt, selv når det kommer fra autoriteter. Mye av forskningen på fett er flere tiår gammel, og blir i større og større grad erstattet av nyere forsknignsresultater (som pga bedre metoder, større kunnskap osv gir sikrere resultater). F.eks ble egg i sin tid ansett som farlig fordi det inneholder kolesterol. Man antok at dette økte kolesterolet i kroppen. Nyere forskning har imidlertid motbevist dette, Det er egentlig fryktelig enkelt: Hvordan kan mennesker ikke være tilpasset noe de har levd av i flere titalls tusen år? Dette er jo prima selvmotsigende. Meierivarer, som et lavkarbokosthold omtrent er basert på, har ikke vært endel av vært kosthold inntil nå "nylig", dvs dette ikke eksisterte før hunter-gatherer-samfunnene blr bofaste, begynte med husdyrhold og senere industrialisering av landbruket. De proteinkildene som var tilgjengelige for våre forfedre var vilt, fugl og fisk. Korn, frukt og bær ble spist i etter sesongene, og tørket slik at man haddenoe å spe på i løpet av vinteren (snakker her om siste istid i hovedsak). Hvis ekstrem lavkarbo er den eneste ytterste, hvorfor har det seg da at veganere og vegetarianere hevder å få de samme helsemessige fordelene som "dere"? De lever jo på svært lite protein. Noen av de sunneste stammesamfunn (dvs fravær av alle livsstilsykdommer som Vestens levestil gir) finnes bl.a. i Afghanistan og deler av Afrika, hvor ca 70 % av matinntaket deres er karbohydrater i en form eller annen. Hvordan foklares dette? Kan det være at kroppen hater ekstremer, norske ernæringsråd ikke er mafia som driver propaganda i eininga, vi er bygd for å spise variert og at den gyldne middelvei er gylden?
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #13 Skrevet 11. juni 2010 Jeg er hverken for eller i mot lavkarbo i seg selv. Jeg vet at enkelte har behov for et kosthold med lavere innhold innhold med karbohydrater, og da blir dette som "medisinsk behandling" å regne. (Jeg tenker da diabetes type 2, insulinresistens, nedsatt glukosetoleranse, Cushings osv) Det jeg derimot er skeptisk til, er ekstremvariantene av alle typer dietter, ikke bare lavkarbo. Men nå er det lavkarbo som er temaet her, og da skal jeg holde meg til det... Det er spesielt en ting som bekymrer meg rundt ekstrem lavkarbo-kost (LCHF). Det virker som om det er veldig lite kunnskap om lavkarbo generelt, og at LCHF blir ukritisk anbefalt til alle som ønsker vektreduksjon, uten forbehold. Det er ikke alle som vet at LCHF-kost kan være direkte skadelig hvis de har problemer med lever, galle eller nyrer! Vi vet litt om korttidseffekten av lavkarbo, men vi vet veldig lite om hva konsekvensene av ekstrem lavkarbo over lengre tid kan føre til helsemessig. Mange forskere på ernæring mener blant annet at mindre enn 100 g karbohydrater pr dag kan føre til problemer med stoffskiftet, fordi kroppen trenger karbohydrater til forbrenning i nervevev. Det har ikke kommet noen endelig konklusjon på dette ennå, men det forskes på. Dessuten etterlyser jeg også kunnskap om lavkarbo hos enkelte som selv hevder å praktisere det. Det første jeg mener vitner om mangel på kunnskap, er at mange kutter ut sukker, hvit ris og hvitt mel til fordel for quinoa, fullkorn og grønnsaker, og på det grunnlaget hevder at de lever på lavkarbo, noe de slett ikke gjør. De har kuttet ut en type karbohydrater til fordel for en annen, noe som ikke kvalifiserer til benevnelsen lavkarbo. Andre som hevder å ha et lavkalori-kosthold, har i realiteten et lavglykemisk eller "spesific carb" kosthold. Dette kan være, men er ikke nødvendigvis, lavkarbo. Andre igjen setter likhetstegn mellom lavkarbo og LCHF (low-carb-high-fat)-filosofien. (Type Atkins og ketolyse) Det er også denne typen diett som oftes anbefales til andre som ønsker vektreduksjon, fordi den gir veldig raske resultater. Dessverre har ekstrem-diettene vært dem som har fått mest oppmerksomhet, fordi det er dem som gir raskest resultat, og jeg mistenker at det er nettopp de raske resultatene som gjør at LCHF har blitt så populært. Jeg vet at mange av de som går på LCHF her inne, også trener mye, og det er ikke disse jeg snakker om. De jeg snakker om, er de som ser på ekstrem lavkarbo som en snarvei til lavere vekt, og som liker denne dietten fordi de får resultater uten å trene. Det som er viktig for denne gruppen, er antall cm rundt liv og lår, ikke helse. Medisinsk sett er lavkarbo når du inntar mindre enn 3 g karbohydrater pr kg kroppsvekt pr dag, dette tilsvarer at mindre enn 40% av daglig energiinntak for et kosthold på 2000 kcal om dagen, skal komme fra karbohydrater. Det er altså ikke nødvendig å ty til det ekstreme, og et potensielt skadelig lavt inntak av karbohydrater, for å leve på et lavkarbo kosthold. Moderasjon er mulig også når det kommer til lavkarbo-filosofien, det gir kanskje ikke like raske resultater, men det kan være mer helsemessig forsvalig på lengre sikt, fordi vi vet så lite om langtidseffekten av for lite karbohydrater over lengre tid.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #14 Skrevet 11. juni 2010 Slik jeg ser det er lavkarbo en hvilepute for de som ikke gidder å trene eller justere kostholdet. All dokumentasjon tilsier forresten at det er et generelt kaloriunderskudd, og ikke mengden makronæringsstoffer eller balansen mellom disse i seg selv, som fører til vekttap.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #15 Skrevet 11. juni 2010 Andre som hevder å ha et lavkalori-kosthold, har i realiteten et lavglykemisk eller "spesific carb" kosthold. Dette kan være, men er ikke nødvendigvis, lavkarbo. Jeg ser det snek seg inn en skrivefeil her. Det skal stå lavkarbo, ikke lavkalori!
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #16 Skrevet 11. juni 2010 Slik jeg ser det er lavkarbo en hvilepute for de som ikke gidder å trene eller justere kostholdet. All dokumentasjon tilsier forresten at det er et generelt kaloriunderskudd, og ikke mengden makronæringsstoffer eller balansen mellom disse i seg selv, som fører til vekttap. Da vet du fint lite om hvordan de fleste lavkarbere lever. Det kreves selvsagt en innsats å opprettholde et sunt og variert lavkarbokosthold. Og trening er jo noe alle med interesse for helse driver med.
alCaldazar Skrevet 11. juni 2010 #17 Skrevet 11. juni 2010 (endret) Er lavkarbo så fantastisk som alle skal ha det til; er karbohydrater vår verste fiende?? Hva med lavkarbos bieffekter over lengre tid, er kroppen vår skapt for å bryte ned store mengder fett? Og jeg har alltid lært at kroppen trenger karbohydrater - både hjerne og muskler, så om man skal leve et liv uten karbohydrater, betyr det da at man må redusere på sin fysiske aktivitet? Er ikke vi skapt for å være i bevegelse; og da trenger vi jo karbohydrater? Mange spørsmål her, og sikkert en diskusjon som har vært oppe mange ganger. Håper noen med god kunnskap fra begge leire vil skrive noen ord her. Ja, lavkarbo er så fantastisk effektivt som de sier At det er et "hysteri" kan stemme, men det gjør ikke de kjemiske mekanismene bak konseptet med å begrense inntaket av en type næring, som bare har vært tilgjengelig i store kvanta i en brøkdel av menneskehetens historie, noe mindre effektive for å få en overvektig person til å miste fett på en måte som er helsemessig gunstig på alle måter. Det kan stemme at de ville ha gått ned uansett dersom de kuttet ut veldig fetende matvarer. Det tror jeg har en sammenheng med at mange veldig usunne/fetende (og utrolig gode!) matvarer er laget av nettopp karbohydrater. Trening og fysisk aktivitet er viktig for et rikt liv, for å føle seg energisk og for å forebygge sykdommer, men det er ikke nødvendig for å miste fett når man spiser lavkarbo. Nei, kroppen trenger ikke mer enn et absolutt minimum av karbohydrater for å fôre hjerne og muskler - etter noen dager med begrenset inntak av karbo begynner leveren å syntetisere karbohydrater selv, av fettsyrene i flesket ditt, og etter 2-3 uker er kroppen fullt ut vant til å bruke disse karbohydratene til hjerne, muskler og andre prosesser. Mennesker har i moderne tid levd uten karbohydrater i år uten negative bivirkninger. Så nei, vi trenger ikke å få karbohydrater i større mengder for å fungere fint. Jeg har vært sammenhengende i ketose (tilstanden jeg beskrev hvor kroppen nesten ikke får karbohydrater) siden jul nå, bortsett fra en periode på en måned rundt påske, og jeg trenger relativt hardt med intervalltrening, styrketrening og 1-2 mils tunge løpeturer uten noen problemer. Ketosen har bedret den aerobe ytelsen min, men den anaerobe er noe redusert. I tillegg er jeg kvitt "suget" etter mat som kommer av variasjoner i blodsukker. Det er nok dette suget jeg har vært svak for, og som i utgangspunktet gjorde meg feit. Jeg har vært til legesjekk og fått verifisert bl.a syrenivå i blodet, kolesteroler og andre vanlige parametere, og de er fine. Dog er det viktig å sørge for å få tilført nok mineraler, kalk, vitaminer og kalium fordi kroppen holder på mindre vann i ketose, så jeg drikker et glass melk, drikker mer enn ellers og tar en vitaminpille hver dag. En slik diett krever streng viljestyrke og stor kunnskap om matvarer og næringsinnhold, og jeg vil ikke anbefale den uten at man går et kurs eller setter seg godt inn i den, samt at man får en legesjekk underveis. EDIT: Jeg må vel legge til litt om forutsetningene og dietten min: Jeg har laget min egen "diett" etter litt forsking, den ligner vel litt på ketolysekuren bortsett fra at: - jeg prøver å holde meg under 20-40 gram karbo/dag - jeg spiser alltid litt kake/digg/gode ting, men bare små stykker. får magetrøbbel om jeg spiser for mye sukker nå. - jeg sørger for å få i meg minst 60-80% fett, kcal-messig. For stor andel proteiner er ikke sunt. Om jeg skulle spise for mye karbo/proteiner, spiser jeg heller mer fett for å veie opp. - kalorimessig vil jeg røft anslå at jeg ligger på 1500-3000 kcal/dag - jeg går jevnt og raskt ned i vekt, men jeg har hele tiden trent relativt mye og hardt. Endret 11. juni 2010 av alCaldazar
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #18 Skrevet 11. juni 2010 Alle som driver med lavkarbo har "vært og tatt alt slags prøver hos lege, og utslagene er heeelt perfekte". Alltid. Rart med det, at dere nettopp har vært og sjekket slikt. De færreste gjør jo det Før det ble nevnt av Bergans over her at dere motsier dere selv, så er dere veldig påstående. Så fort det kommer noe dere ikke kan svare på så har dere ikke noe å svare, og rømmer tråden.
alCaldazar Skrevet 11. juni 2010 #19 Skrevet 11. juni 2010 Og jeg må også si dette: Om du er for tjukk (i dine egne øyne), er det en grunn til det. Uansett hvilken diett du går på, vil du ende opp som tjukk igjen etterpå. Den eneste måten å bli sunnere på i lengden, er å gjøre permanente endringer i livsstilen. Livet ut. Jeg begynte med å kutte ut all sukkerholdig brus. Da det ikke hjalp gikk jeg på Grethe Roede, og mistet 25kg på tre år. Nå har jeg mistet 15kg på et halvt år, jeg skal straks gå ut av ketosen, og jeg vet hvordan jeg skal holde vekten med et nammelig og normalt kosthold til jeg er 100 år gammel og ender mine dager i en MC-ulykke
alCaldazar Skrevet 11. juni 2010 #20 Skrevet 11. juni 2010 (endret) Alle som driver med lavkarbo har "vært og tatt alt slags prøver hos lege, og utslagene er heeelt perfekte". Alltid. Rart med det, at dere nettopp har vært og sjekket slikt. De færreste gjør jo det http://pr0.no/bp-3uker-ketose.jpg Endret 12. juni 2010 av SportyShorty img-tags fjernet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå