Gå til innhold

Bytte bil eller ikke?

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg har en Ford Mondeo (2004) aut. diesel. Den har gått 300.000km, det begynner å bli slitasje på lakken, enkelte spesielt utsatte steder, er lakken slitt bort, og det begynner å komme rustfarge der.

Jeg har sjekket hvor mye jeg kan få for den som innbyttebil, og da er 60.000,- mitt beste tilbud hittil.

Det jeg lurer på, er om jeg bør bytte bil, eller om jeg bør fikse på den jeg har. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å fikse vil jo som regel være det billigste på kort sikt, men når den er kjørt 300,000 er det samtidig ingen tvil om at den har sine beste år bak seg, slik at enhver fiksing kun er en utsettelse av det uunngåelige. Du må selv vurdere om du synes du kan påta deg det store utlegget det er å kjøpe ny bil nå, eller om du heller skal holde din nåværende i drift til du har klart å sette av mer penger. Ser du andre store utgifter komme i nær fremtid? Vil et bilkjøp nå gjøre at du sitter fullstendig i saksen dersom vaskemaskinen takker for seg?

Er dessuten bilbehovet ditt slik at du fortsatt må/vil ha stor bil? Å bytte bil kan være billigere enn ventet dersom du nå kan gå ned i størrelse fra stor stasjonsvogn til noe sånt som f.eks. Polo eller Fabia. Ikke bare er selve bilen billigere enn en ny Mondeo/Passat/Superb, men også utgiftene til drivstoff og forsikring vil krympe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg ville solgt den, den har gått utrolig langt for å være en 2004 modell da! Tilsammenligning har jeg en 2001 VW Golf og den har gått 125 000 km ca og den kommer til å gå fint i flere år til.

Tipper at det vil ettervert(ganske snart) begynne å bli mye utgifter på bilen din ja. Selge er mitt råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bilen ellers er hel og grei, fulgt sine servicer og er i god stand, så ville jeg beholdt den. Har du kjørt den storparten av de 300 000 kilometerne så har du vel en magefølelse på om bilen kan finne på å stoppe om et par uker, eller om den går uten en ulyd eller noe slikt. 2004 Mondeo er jo en knallbil, facelift-modellen kom seg stort, og det er virkelig ikke mye bil man får for 60k.

Mitt tips er å holde den teknisk tipptopp og kjøre til det står. Begynner du å få rust så burde du nok fikset det. Det kan være verdt å høre med forhandleren da disse bilene hadde en fabrikasjonsfeil som gjorde at de rustet veldig fort. Vi hadde en makan bil selv som fikk byttet en del dører og et kofferlokk på reklamasjon/goodwill fra Ford...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...