Gå til innhold

Bør bruken av anonymitet begrenses?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Visste ikke helt om denne bør ligge her eller under ris&ros, men prøver her.

Jeg er veldig glad for at gjesteposting er historie på de fleste underfora her, og sier hjertelig takk for den gjennomføringen, da det etter mitt syn har hevet seriøsiteten og sakligheten mange hakk.

Men nå er det et så stort influks av anonyme brukere, at det blir på grensen av misbruk av vi som tross alt setter pris på forumet, og prøver å dele informasjon, erfaringer, lære av andre og gi litt innimellom. Det er så mye surt oppgulp å lese og feilaktige påstander fra mengder ABere, og det ofte under temaer som ikke har særlig behov for anonymitet i første rekke. Det blir ogsså noenlunde håpløst å følge tråden i en diskusjon når 2/3 av svarene kommer fra utall ABere, alle uten kjennetegn, signatur, vilje til å gi litt eller ryggrad nok til å stå for en mening (når utsagnene mindre kontroversielle enn Portveien 2 og like gjenkjennbare som en is på Jostedalsbreen). En ukultur som i hvertfall for meg gjør det lite givende å bruke tid på å svare konstruktivt og komme med innspill, selv om temaet i utgangspunktet engasjerer meg.

Er det derfor mulig å begrense litt bruken av AB? Jeg kan ikke helt se at matlaging, hvilke joggesko som er de beste, strikkeoppskrifter og rosebusker er det trenger anonymitet. Ja, noen her er livredde for at ting skal spores tilbake til dem, avsløre hver minste detalj om livene deres etc, men hvis dette er et så stort problem for vedkommende og en reell redsel for en bruker, så er kanskje ikke et av Norges største fora det mest ideelle tilholdsstedet?

At folk ikke er enige i mitt syn på denne saken har jeg null imot, men en diskusjon rundt dette, og en bevisstgjøring av hva man deltar med og gir i en diskusjon er kanskje på sin plass.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er enig i at det er endel surt oppgulp fra anonyme brukere, men dette er jo ting som til vanlig ville kommet fra gjester, så jeg ser ikke helt forskjellen (men begge deler er utrolig irriterende)

Når det gjelder tilsynelatende unødvendige anonyme innlegg så er jeg uenig med deg. Jeg forstår at folk ikke vil poste veldig konkret personlig informasjon under sitt eget nick, ved å se på innleggene til brukeren over tid kan det fort bli mye informasjon tilgjengelig (rosebusker i hagen, blått hus, bor i bydel x i oslo, 3 barn, går på skole xx, kjører en rød toyota, jobber med økonomi etcetc). I saken det gjelder kan slike innslag være hjelpsomme (svar på "hvordan er miljøet i bydel xx"), og da er det bra at folk har muligheten til å poste anonymt.

Hovedproblemet er at det er dønn umulig å skille de anonyme fra hverandre, og det ville hjulpet om man hadde muligheten til å lage seg et nick på samme måte som med gjestebrukere.

Endret av mias
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Anonym bruker brukes som en erstattning for gjesteposting i de nye foraene hvor dette ikke er mulig å bruke lenger. Det er ikke stor forskjell på om det da står AB eller gjest, slik det gjorde før.

Problemet er at vi ikke har en plass å føre inn navn, slik man kunne som gjest tidligere. Da glemmer de fleste av oss å bruke en signatur for å skille oss fra hverandre. Dette kunne enkelt løses ved at det var en funksjon hvor man måtte legge inn et navn før man fikk poste.

Bruken av AB har ikke noe med sensitiv informasjon å gjøre i det hele tatt. Det er en mellomløsning for å få vekk gjester, som lenge har vært brukernes store kampsak, mens KG selv ønsker å beholde oss som ikke ønsker å registrere oss fordi vi utgjør så mange og tidligere har det vist seg at forumet blir ganske dødt om man fjerner gjesteposting( nå anonym funksjon).

Så du mener det er problemer med AB, og mange med deg mener det samme. Men problemet ligger ikke i bruken, det ligger i mangelen på navn. Jeg ønsker ikke å være registrert bruker, slik er det bare, selv om jeg brare diskuterer kakeoppskrifter eller sko. KG ønsker å ha oss her inne, så da ser jeg ikke helt hvorfor din mening om at jeg skal begrense min bruk av denne funksjonen skal være av relevans. Alternativet er ikke å fjerne den, begrense den men å gå tilbake til gjesteposting siden KG har gjort det veldig klart at de ikke ønsker å ha et forum hvor kun registrerte brukere får lov til å poste, da dette tidligere har vist seg å ikke funke. Gå heller inn på ris og ros og spør etter en tillegsfunksjon hvor vi AB må legge til et navn før vi får poste.

Hilsen T

Skrevet

Jeg ser så absolutt poengene dine, Mias, men ingen her vet jo om det er korrekte opplysninger som gies uansett, så det blir spekulasjoner på syltynt grunnlag i aller beste fall. Huset er en hytte, det er to barn og ikke fire, du har tre søstre og ikke to brødre etc. Legger folk ut navn på skoler, bydeler og annen sporbar informasjon å sier det seg selv at man bør være AB/gjest, noe annet ville være idiotisk. Men det er ikke ved slike temaer at oppgulpene overgår kvarandre og behovetfor innstramming er der.

Skrevet

Jeg syns det burde vært en konsekvens av anonymiteten at brukernavnet til AB-ere som driver hets av andre blir offentliggjort. Det er mange som er pysete og gjemmer seg bak AnonymBruker når de hetser andre uten at dette har noe med tråden man poster i.

Regelbrudd -> konsekvens

Skrevet

Jeg ser så absolutt poengene dine, Mias, men ingen her vet jo om det er korrekte opplysninger som gies uansett, så det blir spekulasjoner på syltynt grunnlag i aller beste fall. Huset er en hytte, det er to barn og ikke fire, du har tre søstre og ikke to brødre etc. Legger folk ut navn på skoler, bydeler og annen sporbar informasjon å sier det seg selv at man bør være AB/gjest, noe annet ville være idiotisk. Men det er ikke ved slike temaer at oppgulpene overgår kvarandre og behovetfor innstramming er der.

Men hvordan skal man stramme inn på bare enkelte temaer? Det vil ikke fungere å stenge av muligheten for anonymisering i enkelte forum. I f.eks Barn og Familie-forumet er det tildels mange ustabile/bitre anonyme brukere og gjester, men pga temaene som diskuteres er det greit å ha muligheten til å være anonym. Og i matforumet virker det da som om folk oppfører seg ganske bra, både de anonyme og de med nick :)

Skrevet

Så du mener det er problemer med AB, og mange med deg mener det samme. Men problemet ligger ikke i bruken, det ligger i mangelen på navn. Jeg ønsker ikke å være registrert bruker, slik er det bare, selv om jeg brare diskuterer kakeoppskrifter eller sko. KG ønsker å ha oss her inne, så da ser jeg ikke helt hvorfor din mening om at jeg skal begrense min bruk av denne funksjonen skal være av relevans. Alternativet er ikke å fjerne den, begrense den men å gå tilbake til gjesteposting siden KG har gjort det veldig klart at de ikke ønsker å ha et forum hvor kun registrerte brukere får lov til å poste, da dette tidligere har vist seg å ikke funke. Gå heller inn på ris og ros og spør etter en tillegsfunksjon hvor vi AB må legge til et navn før vi får poste.

Hilsen T

Min utheving: dette har allerede blitt forespurt og foreslått, men har ikke blitt imøtekommet.

At Kg legges dødt hvis AB innskrenkes tviler jeg sterkt på, siden langt fra alle gjester har registrert seg som brukere. Og overgangen fra innskrenket gjesteposting gikk jo helt greit.

Og det er ikke så vanskelig å huske på å skrive Gutt38 eller Hønsehus4 under innleggene sine, hvis det er alt som skal til for å skape en viss identitet. Dere som er AB bruker jo og tar av de som er brukere, følger kanskje med på noen brukere spesielt fordi dere liker innleggene/stilen/kan identifisere dere med dem, men det gies svært lite tilbake.

I sin ytterste konsekvens blir det til at alle skriver som AB, og jeg vet ikke helt hvem som vinner noe da.

Skrevet (endret)

Jeg syns det burde vært en konsekvens av anonymiteten at brukernavnet til AB-ere som driver hets av andre blir offentliggjort. Det er mange som er pysete og gjemmer seg bak AnonymBruker når de hetser andre uten at dette har noe med tråden man poster i.

Regelbrudd -> konsekvens

Enig. Kunne vært en regel om av-anonymisering av innlegg av typen "herregud, du virker jo bare helt blåst i hodet" og liknende. (altså kommentarer som er for "snille" til å bli slettet av moderatorene)

Problemet er at dette blir litt vanskelig å håndheve da..

Endret av mias
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Litt av poenget med AB er jo også at dere kan raportere innlegg, hvor da opphavet vil bli sjekket. Da kan brukeren bli utestengt. Før var det også de færreste gjester som brukte nick i innleggene sine, så det var like vanskelig å skille dem fra hverandre.

Om det kommer så mye surt oppgulp og hetsing fra AB må vi alle være flinke til å være med å rapportere dette, for å få en slutt på det. Men de færreste brukere gidder å rapportere, og mener at det er sladring og at de ikke skal blande seg inn og leke moderator. Da vil problemene fortsette så lenge KG har gitt et så klart svar på at de ikke kommer til å utsetrenge gjester/AB. Da må vi infinne oss, og hjelpe til å holde forumet ryddig.

Hilsen T

Gjest AnonymBruker
Skrevet

bergans, du må akseptere at ikke alle har samme forhold til dette som deg. Vi er mange som av og til benytter oss av muligheten til å skrive som AB, fordi vi ønsker å begrense litt anledningen til å knytte samlet informasjon opp mot en bestemt bruker. Selv om vi omskriver litt på fakta i hensikt å anonymisere, så blir det til slutt en god del informasjon som kan gjøre en person gjenkjennelig. De fleste ønsker å være anonyme, ellers kunne vi jo stått frem med fullt navn alle som en...

Med tanke på de som bruker AB når de skal være usaklige og slenge dritt: Vi har jo rapporteringsknappen. Dessuten vil det alltid være forskjellige mennesker på et forum, alle er ikke like greie og hyggelige, slik er jo verden for øvrig også.

Vi har ellers mulighet til å legge inn et varsel på Ris og Ros dersom en tråd bør ryddes. Jeg har hittil ikke brukt rapporteringsknappen, men har sett at moderatorer har oppmuntret til hyppigere bruk av den dersom man leser tråder som bør tas en gjennomgang på.

Hilsen K.

Skrevet

Jeg skjønner godt at mange kun skriver som anonym. Mine innlegg skrives ofte som anonym. Det er godt å kunne skrive fritt uten å tenke på gjenkjennelsesfaktoren. Man kan jo si at det er tullete å ville være anonym når man diskuterer joggesko og matoppskrifter, men selv små detaljer kan være avslørende. Jeg setter stor pris på anonymiteten jeg kan ha her inne, og jeg bruker ikke AB for å slenge dritt.

Utover gjenkjennelsesfrykt så har AB'ere også andre grunner til å velge anonymitet. F.eks. er det mange som rett og slett bare trives best uten et nick knyttet opp mot seg. Det er nok av historier her om brukere som får stalkere etter seg etter at de har gitt uttrykk for kontroversielle meninger. Jeg forstår godt behovet for å gi uttrykk for sine meninger om f.eks. eldreomsorg uten å måtte stå til rette for det neste gang man diskuterer hvilken bil som er best.

Det er litt for mange som henger seg opp i detaljer her til at jeg ville følt det behagelig å skrive som Tobbi hele tiden. F.eks. velger jeg å justere litt på faktaopplysninger for å unngå gjenkjennelse, som å si at jeg har to brødre istedet for to søstre. Om jeg gjorde det under nick og senere glemte meg bort og skrev at jeg hadde en bror og en søster så ville nok ikke varskoropene om troll være langt unna. I tillegg hender det jo man endrer mening om ting over tid, da er det slitsomt å bli stilt til veggs med indignerte utbrudd om at "du sa jo noe helt annet for to måneder siden".

Jeg føler ikke at jeg gir noe mer av meg selv når jeg skriver som Tobbi enn som AB. Tvert imot faktisk. Som AB tør jeg skrive mer rett fra hjertet, for da er jeg ikke så redd for å bli avslørt. Som Tobbi må jeg bruke mye mer tid på innleggene for å være sikker på at jeg ikke gir for mange opplysninger.

Skrevet

Jeg synes diskusjon.no har en fin løsning. Der kan man kun skrive anonymt i enkelte fora, og man bør ha en god grunn til å gjøre det. Hvis man er redd for å bli stalket, får man heller moderere seg før man skriver.

Skrevet

Jeg synes diskusjon.no har en fin løsning. Der kan man kun skrive anonymt i enkelte fora, og man bør ha en god grunn til å gjøre det. Hvis man er redd for å bli stalket, får man heller moderere seg før man skriver.

Hvordan kan man bli "stalket" på forumet her? Spesielt dersom man fjerner muligheten for AB'ere og Gjester - det måtte være hvis man oppgir diverse andre kanaler som man kan spore en via. Som e-post adresse, nick andre steder, blogg osv osv :)

Skrevet

Regelbrudd -> konsekvens

Dette er jeg enig i. Det er mye oppgulp skrevet av AB. Litt av poenget var vel at moderatorene da skulle ha bedre oversikt ved eventuelle regelbrudd. Men får det noen konsekvenser for brukeren (ja, for det er registrerte brukere alle AB er) om vedkommende kommer med stadige personangrep for eksempel?

Skrevet

Hvordan kan man bli "stalket" på forumet her? Spesielt dersom man fjerner muligheten for AB'ere og Gjester - det måtte være hvis man oppgir diverse andre kanaler som man kan spore en via. Som e-post adresse, nick andre steder, blogg osv osv :)

Det er noen som klager over at gjester forfølger dem i trådene de skriver.

Skrevet

Jeg er godt fornøyd med mesteparten av AB-muligheten selv om jeg enda ikke har benyttet meg av den selv. Det er tross alt bedre med registrerte brukere "undercover" slik at modder har en viss mulighet til å begrense aktiviteten hvis det tar helt av med usakligheter, enn det var med den fullstendig åpne gjestefunksjonen før.

Men jeg er enig i at det burde vært en mulighet til å skrive inn et "gjestenavn" slik at man klarer å holde rede på AB1, AB2 og AB3 i en og samme tråd. Kunne det vært teknisk mulig å gi dem løpenr. slik at første anonyme bruker blir AB1, neste blir AB2 osv. gjennom en og samme tråd?

Uansett så kan jo problemet avhjelpes litt, hvis i allfall en del av de anonyme underskriver med et "trådnavn" i selve innlegget og beholder det gjennom resten av tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...