Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #1 Skrevet 6. juni 2010 Hei! Jeg er veldig sjeldent syk, og er aldri hos legen. Har kun vært hos legen for å fått p-piller innimellom. Jeg er nå 25år, og begynner å lure på om jeg burde gå å ta en generell sjekk? Eller er det ikke nødvendig før jeg føler at noe er galt? Forøvrig har jeg nå pådratt meg kink i nakken som følge av feil arbeidsstilling de siste ukene. Dette har jeg nå hatt i 3 dager og det er så utrolig vondt. Er dette noe jeg bør gå til legen med eller er det kun kiropraktor eller fysioterapaut som kan hjelpe meg med det? Sikkert dumme spørsmål, men jeg er som sagt aldri hos legen så jeg vet ikke hva jeg bør gjøre...
Berentsens Skrevet 6. juni 2010 #2 Skrevet 6. juni 2010 En legesjekk kan selvsagt være lurt, men det er ingen grunn til å bruke tid hos legen dersom det ikke er noe konkret du vil sjekke. Dersom du har vondt i nakken kan du selvsagt gå til legen med det, eller gå direkte til fysioterapeut eller kiropraktor for å få fikset det. Dersom du går på p-piller, regner jeg med at du har fått en gynekologisk undersøkelse? Dersom ikke, er dette lurt, og man skal vel få innkalling til dette når man er i den alderen du er i. Men føler du deg frisk, er det ingen grunn til å gå til lege.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #3 Skrevet 6. juni 2010 En legesjekk kan selvsagt være lurt, men det er ingen grunn til å bruke tid hos legen dersom det ikke er noe konkret du vil sjekke. Dersom du har vondt i nakken kan du selvsagt gå til legen med det, eller gå direkte til fysioterapeut eller kiropraktor for å få fikset det. Dersom du går på p-piller, regner jeg med at du har fått en gynekologisk undersøkelse? Dersom ikke, er dette lurt, og man skal vel få innkalling til dette når man er i den alderen du er i. Men føler du deg frisk, er det ingen grunn til å gå til lege. Jeg har faktisk aldri fått en gynekologisk undersøkelse... og jeg har gått på pillene i 10år nå! Ble nevnt en gang, men det var helt i starten når jeg fikk de, og etter det har jeg ikke hørt noe mer. Jeg føler meg helt frisk ellers, har hatt litt mye forkjølelser i vinter, men hvem har vel ikke det?
Berentsens Skrevet 7. juni 2010 #4 Skrevet 7. juni 2010 Dersom man er seksuell aktiv, bør man ta en sjekk, og også ta noen celleprøver. Trodde da at de fleste kvinner ble kalt inn til slikt?
Gjest @♥♥@ Skrevet 7. juni 2010 #5 Skrevet 7. juni 2010 Dersom man er seksuell aktiv, bør man ta en sjekk, og også ta noen celleprøver. Trodde da at de fleste kvinner ble kalt inn til slikt? Man blir ikke kalt inn til celleprøver om man er 25 år eller yngre.
Berentsens Skrevet 7. juni 2010 #6 Skrevet 7. juni 2010 Man blir ikke kalt inn til celleprøver om man er 25 år eller yngre. Å nei. Men er det ikke lurt å ta en sjekk når man er seksuelt aktiv? F.eks. ved partnerbytte?
Hinata Skrevet 7. juni 2010 #7 Skrevet 7. juni 2010 De anbefaler vel å ta sjekk hvert tredje år etter at man har blitt seksuelt aktiv, sikkert mer hyppig også dersom man skifter partner
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juni 2010 #8 Skrevet 7. juni 2010 Hvert tredje år? Trodde det var hvert år jeg. Eller kanskje det er bare om det er noe spesielt som må holdes øye med? Får man automatisk innkallelse til slikt?
Hinata Skrevet 7. juni 2010 #9 Skrevet 7. juni 2010 Man får vel innkallelse når man har passert 25 år
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juni 2010 #10 Skrevet 7. juni 2010 Nei, det har aldri skjedd meg. Må bestille selv når jeg føler at tiden er inne.
Hinata Skrevet 7. juni 2010 #11 Skrevet 7. juni 2010 Men kanskje de bare sender ut til de som ikke har vært på GU, og de som ikke har vært inne på 3 år?
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2010 #12 Skrevet 7. juni 2010 De sender ut påminnelse (Ikke innkallelse) det året du fyller 25 om det ikke er registert prøve på deg. Utover det er det en fordel å se om det har dannet seg cyster etter så lang bruk av hormontilskudd. Dette er mindre nødvendig om du føler deg friks og rask, og ikke har umiddelbare barneplaner.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #13 Skrevet 9. juni 2010 De sender ut påminnelse (Ikke innkallelse) det året du fyller 25 om det ikke er registert prøve på deg. Utover det er det en fordel å se om det har dannet seg cyster etter så lang bruk av hormontilskudd. Dette er mindre nødvendig om du føler deg friks og rask, og ikke har umiddelbare barneplaner. TS her... jeg fikk ikke noen påminnelse det året jeg fylte 25... fyller 26 om to mnd. Jeg føler meg veldig frisk og rask, har ikke hatt noen plager utenom forkjølelse på vinter og pollenallergi på vår;) Er så og si aldri hos legen. Og nei, har ikke akkurat umiddelbare barneplaner heller! Grunnen til at jeg tenkte på at det kanskje var lurt med en generell sjekk hos legen er fordi man går jo til tannlegen regelmessig, så hvorfor ikke legen? Men hvis det er som dere sier, at man ikke trenger noen slik sjekk med mindre man føler seg dårlig, så kanskje jeg bare skal la det være;)
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #14 Skrevet 9. juni 2010 Det anbefales å ta en gynekologisk undersøkelse hvert tredje år med celleprøve for å evt oppdage livmorhalskreft.http://www.nettdoktor.no/helseraad/undersoekelser/gynekologiskundersoekelse.php Du som får innkallelse hvert år, har man merket celleforandring hos. Derfor holdes du under oppsyn. Har erfaring fra dette selv. Håper ikke dette skremte noen. Det var ikke meningen i så fall.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #15 Skrevet 23. juni 2010 En av grunnene til at jeg også lurer er fordi jeg har hørt at en jeg gikk i klasse med har fått Leukemi, og det ble oppdaget ved en tilfeldighet.... Jeg tenkte som så at hvis han hadde vært inne til regelmessige undersøkelser så kunne det blitt oppdaget tidligere... Så egentlig er det litt merkelig at man ikke skal dra på generelle undersøkelser til legen, selvom man ikke føler seg dårlig, for det kan jo ligge noe å "ulme" uten at man er klar over det. Ikkesant? Og, som det blir sagt; man går jo regelmessig til tannlegen, så hvorfor ikke til legen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #16 Skrevet 23. juni 2010 En av grunnene til at jeg også lurer er fordi jeg har hørt at en jeg gikk i klasse med har fått Leukemi, og det ble oppdaget ved en tilfeldighet.... Jeg tenkte som så at hvis han hadde vært inne til regelmessige undersøkelser så kunne det blitt oppdaget tidligere... Så egentlig er det litt merkelig at man ikke skal dra på generelle undersøkelser til legen, selvom man ikke føler seg dårlig, for det kan jo ligge noe å "ulme" uten at man er klar over det. Ikkesant? Og, som det blir sagt; man går jo regelmessig til tannlegen, så hvorfor ikke til legen? Fordi det er litt mer komplisert å sjekke hele kroppen enn det er å sjekke tennene. Hvis du drar til legen bare for å ta en helsesjekk så vil han måle blodtrykket ditt, kanskje sjekke blodsukkeret og Hb, men tviler egentlig. Også vil han spørre deg om hvordan du har det. Ikke noe mer. Og det er lite som blir oppdaget da hvis du ikke har noen plager. Det blir ikke tatt masse prøver bare for moroskyld.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #17 Skrevet 23. juni 2010 Fordi det er litt mer komplisert å sjekke hele kroppen enn det er å sjekke tennene. Hvis du drar til legen bare for å ta en helsesjekk så vil han måle blodtrykket ditt, kanskje sjekke blodsukkeret og Hb, men tviler egentlig. Også vil han spørre deg om hvordan du har det. Ikke noe mer. Og det er lite som blir oppdaget da hvis du ikke har noen plager. Det blir ikke tatt masse prøver bare for moroskyld. Hva er Hb? Ja jeg skjønner det er mer komplisert å sjekke hele kroppen enn bare å sjekke tennene.. Men jeg trodde også at hvis man ville gå for en generell helsesjekk at de da ville sjekket mer enn det du sier her. Men da har du nok rett da. Da er det vel ikke mye vits å gjøre det?
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #18 Skrevet 23. juni 2010 Hva er Hb? Ja jeg skjønner det er mer komplisert å sjekke hele kroppen enn bare å sjekke tennene.. Men jeg trodde også at hvis man ville gå for en generell helsesjekk at de da ville sjekket mer enn det du sier her. Men da har du nok rett da. Da er det vel ikke mye vits å gjøre det? Hb er hemoglobinnivået i blodet, gjøres ved et stikk i fingeren. Har de ikke mistanke om noe så sjekkes det ikke. Det koster tid og ressurser. Mulig de gjør det privat, det vet jeg ikke. Men en underlivsundersøkelse er lurt, for der merker man det ikke før det er forsent.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå