Gå til innhold

Er menn mer rasjonelle enn kvinner?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Diskusjonene i blant annet Natur og Vitenskap- og Religionsforumet skulle tilsi det. I utgangspunktet er det veldig få menn her på kvinneguiden, men akkurat i Natur og Vitenskapsforumet har jeg merket meg at det nesten er utelukkende menn som svarer. Og i religionsforumet er det en stor overvekt av menn som antar en rasjonell og skeptisk holdning. Er kvinner generelt uinteressert i naturen og vitenskap? Og hvorfor er det forholdsmessig så få kvinner sammenlignet med mennene som har et mer reflektert syn på alle disse new age-tingene? Skyldes dette rett og slett at menn er mer rasjonelle enn kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tsunade

Er ganske ny på KG, så det er mange underfora jeg ennå ikke har besøkt, som for eksempel natur- og vitenskap. Selv har jeg alltid interessert meg for natur, ser alt av BBC's fantastiske produksjoner. Som barn slukte jeg fagbøker og leksikon, var spesielt interessert i astronomi. Og fugler. Og geologi, historie, kunst, språk osv. Jeg er så heldig at jeg har lett for å lære, og var nok det man kan kalle svært skoleflink. De som kjenner meg godt, sier jeg er en skikkelig nerd. :fnise:

Jeg liker godt å diskutere forskjellige tema. Det er ikke alt jeg kan så mye om, men ofte noe. I en diskusjon kan jeg lære mer, og dét liker jeg.

Men. Svært så ofte i diskusjoner med menn, opplever jeg å bli ignorert, samme hvor "glup" eller rasjonell jeg måtte være. Det er som om jeg blir uhørlig så snart jeg åpner munnen og sier noe saklig. Jeg har også opplevd selve klassikeren: Jeg sier noe bra i en diskusjon - ingen mann enser det. En mann gjentar meg ordrett - se, da hører gutta etter! Har jeg vært skikkelig uheldig, blir jeg attpåtil gjort narr og ledd av. Dette vet jeg at flere kvinner har vært ute for selv.

Heldigvis reagerer ikke alle menn slik, men dessverre ganske mange. Andre blir helt i fyr og flamme over å møte en kvinne som viser kunnskap og intelligens. Heldigvis!

Er det virkelig skummelt med en smart kvinne, som t.o.m. liker fotball? Ofte kan det virke som at en del vil ha kvinnene tause og pene, "dumme og deilige". For så å le av hvor enfoldige kvinner er. Kanskje de slik skyver oss kvinner litt bort fra det de selv mener er "mannens domene"? Setter premissene for hvem som har rett til å uttale seg, for alt kvinner sier, er bare uinteressant likevel? Litt sånn "kvinne, kjenn din plass"? Jeg syns ikke dét tyder på spesielt rasjonell tankegang, snarere tvert i mot.

Så mitt svar på ditt spørsmål er: Nei, jeg syns ikke menn er mer rasjonelle enn kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Skyldes dette rett og slett at menn er mer rasjonelle enn kvinner?

Når det gjelder tema som Natur og vitenskap, så tror jeg menn er mer interessert enn kvinner. Kvinner er rasjonelle, men tenker ikke alltid på samme måte som menn, og er ikke nødvendigvis like oppslukt av de samme temaene! Det betyr ikke at kvinner er irrasjonelle. Men kvinner kan være opptatt av andre aspekt enn menn, når noe drøftes. En finner alltid enkelttilfeller som motbeviser min generalisering. :)

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Når det gjelder tema som Natur og vitenskap, så tror jeg menn er mer interessert enn kvinner. Kvinner er rasjonelle, men tenker ikke alltid på samme måte som menn, og er ikke nødvendigvis like oppslukt av de samme temaene! Det betyr ikke at kvinner er irrasjonelle. Men kvinner kan være opptatt av andre aspekt enn menn, når noe drøftes. En finner alltid enkelttilfeller som motbeviser min generalisering. :)

Hva med det faktum at det virker å være mange flere kvinner enn menn som er opptatt av det "alternative" og New Age? Dette må jo kunne sies å være høyst irrasjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag mener jeg menn er noe mer rasjonelle enn kvinner, og kvinner noe mer emosjonelle enn menn, ja. Og så har vi en hel haug med unntak selvsagt. Uten at jeg har noen eksakt vitenskap å vise til akkurat nå, trodde jeg det var en ganske akseptert teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men. Svært så ofte i diskusjoner med menn, opplever jeg å bli ignorert, samme hvor "glup" eller rasjonell jeg måtte være. Det er som om jeg blir uhørlig så snart jeg åpner munnen og sier noe saklig. Jeg har også opplevd selve klassikeren: Jeg sier noe bra i en diskusjon - ingen mann enser det. En mann gjentar meg ordrett - se, da hører gutta etter! Har jeg vært skikkelig uheldig, blir jeg attpåtil gjort narr og ledd av. Dette vet jeg at flere kvinner har vært ute for selv.

Å, tyst, kvinne!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestdeluxe

Hva med det faktum at det virker å være mange flere kvinner enn menn som er opptatt av det "alternative" og New Age? Dette må jo kunne sies å være høyst irrasjonelt.

Jeg ser ingen grunn til å kalle det irrasjonelt bare fordi det ikke oppfyller kriteriene til naturvitenskap. Det er nettopp der vi skilles ad: jeg er ikke enig i premisset om at alt som ikke er naturvitenskap er humbug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til å kalle det irrasjonelt bare fordi det ikke oppfyller kriteriene til naturvitenskap. Det er nettopp der vi skilles ad: jeg er ikke enig i premisset om at alt som ikke er naturvitenskap er humbug.

Men det er jo ikke direkte rasjonelt å tro på noe uten bevis, heller da. Som ACDs Sherlock Holmes sa i a Scandal in Bohemia, "it is a capital mistake to theorize before one has data. Insensibly one begins to twist facts to suit theories, instead of theories to suit facts."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Micka

Når jeg har lest her om alt det ekstremt merkelige og ulogiske menn gjør mot kvinner, så nei. Menn er generelt mer irrasjonelle, ihvertfall i handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Men det er jo ikke direkte rasjonelt å tro på noe uten bevis, heller da. Som ACDs Sherlock Holmes sa i a Scandal in Bohemia, "it is a capital mistake to theorize before one has data. Insensibly one begins to twist facts to suit theories, instead of theories to suit facts."

Det kommer an på hva du definerer som rasjonelt. Det er ikke sikkert det bare finnes en eneste type rasjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvorfor er kvinner så opptatt av å bevise at de er noe mannen beskylder dem for å ikke være?

Om noen hadde skrevet et innlegg på et mannsdominert forum, med spørsmålet "Er kvinner mer emosjonelle enn menn?" så ville det blitt ignorert, eller i beste fall møtt med et "Haha. Selvfølgelig. Eh.. var det retorisk?".

Nå sier jeg ikke at det stemmer at kvinner er mindre rasjonelle enn menn ;) det er bare et eksempel. Men la meg ta et annet, om du sier at kvinner ikke kan skifte dekk på bilen, så hyler damene opp "Jovisst kan vi det, om vi må"! Eller, "Nei - og så da? Hvorfor måååå jeg det lissom? Jævla mannssjåvinist!" og lignende forsvarsposisjoner.

Om du sier at menn ikke kan vaske klær så leer knapt en eneste mann på et øyelokk.......... isåfall lettere overbærende. Enten fordi de faktisk kan vaske klær, eller fordi de ikke ser på det som noe de trenger å gjøre uansett (de har jo kjerring til slikt).

Når skal kvinner lære seg å være bra nok som de er, uansett hvor "stereotypisk kvinnelig" det er snakk om, på en eller annen skala? Akkurat som menn gjør, og tar sin betydningsfullhet som en selvfølge? Inntil da kommer aldri menn noensinne til å se på kvinner som 100% likeverdige individer, alle ulikheter inkludert. Hvorfor skulle de det, når kvinnene selv ikke gjør det.. (ref. forsvarsposisjon)

Monkey see, monkey do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Om noen hadde skrevet et innlegg på et mannsdominert forum, med spørsmålet "Er kvinner mer emosjonelle enn menn?"

Det er ikke sikkert det er irrasjonelt å være emosjonell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er ikke sikkert det er irrasjonelt å være emosjonell. :)

Interessant. Enda en variant av forsvarsposisjon - å føle behov for å avkrefte noe som ikke er påstått... (men antatt hevdet?) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hva du definerer som rasjonelt. Det er ikke sikkert det bare finnes en eneste type rasjonalitet.

Det er klart at dersom du velger å redefinere "rasjonalitet" til å bety hva du måtte ønske, så kan du få en hvilken som helst adferd eller handling til å å være "rasjonell". Dersom vi holder oss til den gjengse betydningen så kan rasjonell tankegang og adferd begrunnes ut i fra logiske resonnementer. New age og alternativ-bevegelsen faller ikke inn under denne definisjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror menn og kvinner er rasjonelle på forskjellige områder. Jeg tror nok menn tenker mer kritisk med tanke på naturvitenskapelige ting, mens kvinner nok tenker mer pragmatisk i hverdagen. Menn er nok mer tilbøyelige til å kjøpe en interessant men dyr duppedings som kanskje ikke blir brukt mer enn én gang. Kvinner, vil jeg tro, utviser kritisk tenkning i større grad på slike områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

No kjem det an på kva ein tenkjer når ein snakkar om å vere rasjonell.

Å bruke rasjonelt og urasjonelt om eit fenomen syns eg er litt for enkelt. Eg vil tru at det er samansette årsaker som gjer til at kvinner på generelt plan er meir religiøse enn menn. Hjå mange er det tradisjonen i seg sjølv som er viktig, fellesskapet.

Sjølv om ein er religiøs eller liknande, så betyr det ikkje at ein er blotta for fornuft. Samstundes er ikkje ateistar fantastiske logiske vesen.

Rasjonelle er menneskja berre til ei viss grad. Vi er i alt for stor grad styr at det vi ønskjer å sjå, forventar å sjå, stereotypar, roller, behov...

Problemet med "kvinner flest er slik, menn flest er slik" er at mange ikkje evnar forstå kva det faktisk betyr. Når ein seier "flest" høyrer mange "alle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Skal vi holde oss i generaliseringens og forenklingens verden så kan vi jo si det slik at menn er enkle vesener og dermed har lettere for kun å tenke/betrakte nøkternt logisk og matematisk, mens kvinner har et svært sammensatt register av følelser og sanser (emosjonelle som fysiske) og dermed oftere tenderer til å se ting fra litt andre vinkler enn bare det som er rett foran nesa.

Eller noe i den duren. :jepp:

Og begge er like nødvendige og verdifulle for at verden skal gå fremover OG fungere samtidig. Så kan vi alle leve lykkelige i alle våre dager, sant? Høres ikke det koselig ut?

Så tar vi den rooooosa sangen, dere :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...