Gå til innhold

Matoppbevaring 101

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Som overskriften sier: jeg har aldri vært noen kløpper på kjøkkenet. På mitt nye kjøkken har jeg tenkt å planlegge mitt nye kjøkkenliv ut fra hvordan man ideelt sett skal gjøre det.

Så:

Hvilke grønnsaker og frukt skal være i kjøleskapet og hvilke skal ikke.

Hvordan oppbevares mel, pasta og annet "tørrfor" best. Må det være i skap med dør eller lystette beholdere?

Det som oppbevares i kjøleskapet - hvordan oppbevarer dere dette for at det skal holde seg lengst mulig. Jeg tenker da spesielt på agurk (o.l.) - den dør jo lenge før jeg som enslig er istand til å spise den.

Jeg har lyst å ha krydderplanter, men jeg har vond erfaring med disse. De visner lenge lenge før jeg er istand til å bruke dem opp. Hva er trikset? Aktuelle er baslikum, persille, oregano og koriander.

Jeg har ikke mye skapplass eller diskplass, og jeg har heller ikke råd til å gå til innkjøp av ørten nye dingser til oppbevaring så enkle triks tas i mot med takk. Kom likevel med gode tips som jeg da kan "implementere" over tid.

Smør: jeg vet det er flere som kjøper skikkelig smør som de oppbevarer i kjøleskapet og som de bare tar en liten porsjon av i en krukke med lokk i romtemperatur. Er dette mer økonomisk enn smørevariantene? Hvilket smør kjøper dere da.

Endret av Blondie65
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dei aller fleste grønsakene skal oppbevarast i kjøleskåpet. Unntak er tomat, agurk, avocado og squash. Løk og gulrøtter bør pakkast inn, då dei fort vert dårlege viss ikkje. Dette er eg veldig dårleg på sjølv, men brukar løk og gulrøtter veldig mykje, så har ikkje opplevd det problemet. Nesten all frukt skal oppbevarast i romtemperatur (eple, pære, melon), men steinfrukter skal vere i kjøleskåpet (kirsebær, moreller).

Når det kjem til at agurken fort vert dårleg, så er det lurt å pakke den inn i plastfolie. Eit anna tips kan vere at når du kjøper den, så skal den vere så rett som mogeleg. Altså ikkje bøy på. Men agurk har generelt ikkje så lang holdbarheitstid.

Når det kjem til "tørrfor", så set eg alt mitt i kjøkkenskuffa. Då er produkta godt pakka saman og skikkeleg lukka. Har ikkje noko betre tips enn det, men min mat har no ikkje blitt øydelagt i alle fall :-)

Resten kan eg dessverre ikkje hjelpe med, der er eg like grønn som deg!

Lukke til :-)

Gjest Blondie65
Skrevet

Agurk også utenfor kjøleskapet? Da skal det prøves. Har hatt tomater på disken en stund og er imponert over hvor lenge de holder seg. Og blir bedre på smak.

Takk for tips!

Skrevet

Agurk også utenfor kjøleskapet? Da skal det prøves. Har hatt tomater på disken en stund og er imponert over hvor lenge de holder seg. Og blir bedre på smak.

Takk for tips!

Grunnen til at dei blir betre på smak er fordi dei gjennomgår ein modningsprosess :-)

Skrevet (endret)

Dei aller fleste grønsakene skal oppbevarast i kjøleskåpet. Unntak er tomat, agurk, avocado og squash. Løk og gulrøtter bør pakkast inn, då dei fort vert dårlege viss ikkje. Dette er eg veldig dårleg på sjølv, men brukar løk og gulrøtter veldig mykje, så har ikkje opplevd det problemet. Nesten all frukt skal oppbevarast i romtemperatur (eple, pære, melon), men steinfrukter skal vere i kjøleskåpet (kirsebær, moreller).

Når det kjem til at agurken fort vert dårleg, så er det lurt å pakke den inn i plastfolie. Eit anna tips kan vere at når du kjøper den, så skal den vere så rett som mogeleg. Altså ikkje bøy på. Men agurk har generelt ikkje så lang holdbarheitstid.

Når det kjem til "tørrfor", så set eg alt mitt i kjøkkenskuffa. Då er produkta godt pakka saman og skikkeleg lukka. Har ikkje noko betre tips enn det, men min mat har no ikkje blitt øydelagt i alle fall :-)

Resten kan eg dessverre ikkje hjelpe med, der er eg like grønn som deg!

Lukke til :-)

Hvorfor skal ikke tomat/agurk/avocado/squash oppbevares i kjøleskap?

Og hvorfor skal frukt oppbevares i romtemp.?

Endret av gbnj
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor skal ikke tomat/agurk/avocado/squash oppbevares i kjøleskap?

Og hvorfor skal frukt oppbevares i romtemp.?

Jeg har - etter å ha mottatt råd fra annet hold - hatt tomater på disken en stund. De holder seg lenger - og som nevnt over, de modnes før de blir dårlige. I kjøleskapet modnes de ikke, de blir bare blaut / ekle.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Nesten all frukt skal oppbevarast i romtemperatur (eple, pære, melon), men steinfrukter skal vere i kjøleskåpet (kirsebær, moreller).

Her er jeg sterkt uenig med deg. Den eneste frukten som ikke egner seg i kjøleskap er bananer, ellers så holder resten seg mye bedre når den blir oppbevart kaldt. Det er en grunn til at ekstremt mye frukt blir oppbevart på kjølelager både under frakt og i butikken. Jeg har tre års erfaring fra fruktavdelingen i matbutikk nå, og den eneste frukten som vi ikke oppbevarer på kjøl er bananer.

Grønnsaker kan man i grunnen putte alt i kjøleskap, men noen få unntak som allerede er nevnt. Det finnes en del butikker som selger delte agurker. Du kan jo høre om det er mulig å få i butikken du handler i.

Tørrvarer kan man stort sett oppbevare som man vil, de blir ikke dårlige med mindre de blir utsatt for fuktighet.

Urtene du får i butikker har vanligvis kort levetid pga at de er beregnet på å skulle spises innen kort tid. For å få lenger holdbarhet så kan det lønne seg å så sine egne.

Skrevet

Jeg tror det spørs veldig på temperatur (både i kjøleskapet og utenfor). I en ideell verden skulle man hatt en kjølig og mørk matbod der man oppbevarte både frukt og grønt, men de færreste har det idag.

Jeg oppbevarer alt untatt epler og poteter i kjøleskapet. Hvis jeg har avocado som trenger å modnes har jeg den på kjøkkenbenken, men ellers ligger den og i kjøleskapet. Agurk, squash og liknende har jeg prøvd å ha på kjøkkenbenken, men de blir myke og ekle før det har gått en uke. I kjøleskap holder de seg fine mye lenger (minst to uker, har ikke testet så mye lenger..hehe) Løk holder lenge samme hvor den er plassert, men har lett for å begynne å gro i romtemperatur.

Bananer er egentlig også genialt å oppbevare i kjøleskap, de får kuldeskader på utsiden, men den spiselige delen er like fin, og holder seg passe moden mye mye lenger enn på benken, og man slipper unna de ekle fluene.

Så generelt lar jeg alt som skal modnes ligge i romtemperatur, og resten i kjøleskapet. Epler har tilnærmet uendelig holdbarhet samme hvor de plasseres, så av plasshensyn ligger de utenfor :)

Angående krydderplanter, jeg pleier å kjøpe urter fra matbutikk og plante i eva solo-urtepotter, og det har fungert strålende hittil. Koriander må klippes rett etter du har kjøpt den, de andre bare settes rett i pottene.

Skrevet

Krydderurter man kjøper i butikken dør fort syns jeg, så jeg pleier å så urtene selv. Billigere og bedre :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Pakk agurken inn et kjøkkenhåndkle og ta ikke av plasten selv om du har brukt av agurken. Holder seg lenge i kjøleskapet. Jeg kjøper paprika som er avlange, holdbarheten er mye lengre. Gulrøtter og poteter i kjøleskapet, pakket inn i originalemballasjen og en vanlig handlepose utenpå. Osten bør beholde sin originalemballasje, selv om du har den i plast eller en osteklokke.

Jeg bor alene, og har av og til uåpnede pakker med tørrmat og bokser i kjøleskapet.

Oppbevar frukt og grønt nederst pga at tempen er høyere nederst og i hyllene i døra. Epler skal ikke oppbevares med annen frukt/grønnsaker.

Krydderbokser bør ikke utsettes for sollys. Bruk gjerne en skuff til oppbevaring av div. tørrmat. Havregryn, salt, sukker, ris og pasta oppbevares gjerne i glasskrukker med lokk, er dekorativt og noe som blir brukt.

Gjest Spinell
Skrevet

En ting til ang epler: de avgir en gass (etylen), som påskynder modning av annen frukt/grønnsaker. Dermed bør du ikke oppbevare epler tett inntil andre frukter/grønnsaker med mindre du virkelig ønsker at de skal modnes raskere enn ellers.

For eksempel er et godt triks for å påskynde modning av hard avokado å oppbevare den i en boks sammen med et eple. Samtidig er det kjedelig at alle bananene blir brune raskt fordi de ligger sammen med epler i fruktfatet.

Gjest navnelapp
Skrevet

Meierismør i ei skål med lok utanfor kjøleskapet er god økonomi. Smøret kan brukast til alt, du treng ikkje margarin til steiking og bremykt/brelett/soya til brødskiva. Og når det er mjukt er det lett å bruke t.d. som kryddersmør til bakt potet eller ein biff, eller i ei kakerøre. Juster mengda i skåla etter forbruket ditt.

Smør og sukker kvitt i ei kake blir aldri det same igjen når du har lagd det med romtemperert smør. Det går så glatt, og du får eit førsteklasses resultat på kaker og dessertar.

Skrevet

Meierismør i ei skål med lok utanfor kjøleskapet er god økonomi. Smøret kan brukast til alt, du treng ikkje margarin til steiking og bremykt/brelett/soya til brødskiva. Og når det er mjukt er det lett å bruke t.d. som kryddersmør til bakt potet eller ein biff, eller i ei kakerøre. Juster mengda i skåla etter forbruket ditt.

Hva er egentlig holdbarheten på meierismør og melange i romtemperatur?

Gjest navnelapp
Skrevet

Melange ville eg ikkje ha oppbevart i romtemperatur meir enn nokre dagar, den inneheld noko vatn, og vil kunne mugne.

Smør er feitt, og gir ikkje grobotn for mugg. Smør vert dårleg når det harsknar, og det tek lenger tid. Eg har hatt smør på benken i to veker utan problem, då sto det i ei lystett skål med lok. Kva maksimal holdbarheit er veit eg ikkje.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi passer på krydderplantene omtrent som et kjæledyr. Ut og inn avhengig av temperaturen ute, litt i sola men ikke for lenge osv. Det er planter som du må "ta deg av" og tror nok de visner fort om man bare lar de stå..

Skrevet

Jeg har lyst å ha krydderplanter, men jeg har vond erfaring med disse. De visner lenge lenge før jeg er istand til å bruke dem opp. Hva er trikset? Aktuelle er baslikum, persille, oregano og koriander.

krydderplantene planter du om i krukker, gjerne selvvannende krukker (eva solo). sett dem i viduet. når du tar av kydder så kniper du intill "stammen" da vil planten holde lenger. lykketil. husk å vanne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...