Gå til innhold

Oppsigelse av vikariat før tiden

**pia**

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har søkt på et vikariat som går for ett år. Det er vikariat for en som er ute i fødselspermisjon, så jeg går ut fra at sjangsen for å få forlenget er liten.

Jeg må jo fortsette å søke jobber når jeg er i vikariatet, for jeg ønsker jo ikke å stå uten jobb når dette er over. Men hva om jeg får meg jobb før vikariatet er over? Jeg er ikke forpliktet til å bli ut den tiden? Hvordan vil arbeidsgiver se på det om jeg sier opp før vikariatet er over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Katee

Har selv vikariat som har gått over 1 år - fikk siden forlenget dette med 1 år til. I kontrakten min står det at vi har gjensidig oppsigelsestid på 1 mnd, så jeg står fritt til å si opp når det måtte være. Jeg er altså ikke forpliktet til å bli ut vikariatet.

Når det nærmer seg at kontrakten din går ut bør du ha fått vite om du får fortsette eller om du må begynne og se deg om etter en ny jobb. Jeg forhandler nå om fast stilling i og med at kontrakten min går ut om 3 mnd (og da er jeg egentlig litt sein med å ha fått fikset det...)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har søkt på et vikariat som går for ett år. Det er vikariat for en som er ute i fødselspermisjon, så jeg går ut fra at sjangsen for å få forlenget er liten.

Jeg må jo fortsette å søke jobber når jeg er i vikariatet, for jeg ønsker jo ikke å stå uten jobb når dette er over. Men hva om jeg får meg jobb før vikariatet er over? Jeg er ikke forpliktet til å bli ut den tiden? Hvordan vil arbeidsgiver se på det om jeg sier opp før vikariatet er over?

Du står selvsagt fritt til å si opp - med oppsigelsestid som fastsatt i kontrakten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg hadde et 1-årig vikariat etter studiene. Etter en god stund fant jeg ut at det var på tide å se etter nye jobber, da det var under halvparten av vikariatets tid igjen. Jeg søkte bare på en utlyst stilling, før jeg fikk beskjed om at jeg kunne få forlenget vikariatet mitt. Søkte da ikke på flere stillinger, men endte opp med å få den ene jeg søkte på. Det takket jeg ja til - det var flere fordeler med den, ikke minst at den var fast fremfor vikariat - og hadde da 1 måneds oppsigelse i vikariatet, fra dato til dato (i steden for fra den 1ste i måneden).

Jeg hadde egentlig tenkt å jobbe ut vikariatet, men det ble mest praktisk å begynne i ny jobb da jeg gjorde, etter 1 mnd oppsigelse, for å komme på plass i saker og ting før folk begynte med avvikling av sommerferie og lignende.

Det var noen triste fjes da jeg sluttet, men alle forstod at jeg heller ville ha en fast stilling enn vikariat, og sjefen var også veldig forståelsesfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...