Gå til innhold

Middagstips for oss uten fryser..


Rumohra

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat flyttet, og funnet ut at "fryseren" her i leiligheten absolutt ikke er bra nok. Den er bare den øverste hylla i kjøleskapet, er en tynn plate som skiller, og den klarer ikke fryse is engang.

Middagene i det siste har pga. dette blitt veldig ensformige. Mest pasta og salat. Jeg er vant med å ha masse nedfrossede posjonspakninger av kjøtt som kylling, laks og svin i fryser, samt frosne grønnsaker, men nå må jeg finne på andre ting.

Jeg er student, og bare 1, så det er vanskelig for meg da å kjøpe ferskt kjøtt, når jeg verken får fryst det ned upreparert eller i en rett etter jeg har lagd det.

Lurer derfor på om noen engler der ute har lyst til å gi meg tips til matretter som jeg kan lage som ikke krever så mye fryserplass, men likevel har litt kjøtt og sånt i, uten at det blir for dyrt og for mye svinn.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det meste av kjøtt kan stå nokon dager i kjøleskapet. Så du kan dele opp ein pakke med kjøttdeig eller koteletter e.l. og bruke den enten dagen etter, eller 2-3 dager seinere i veka. Det viktigste er vel å tenke på kva du har i kjøleskapet og prøve å vere kreativ til å bruke den opp.

Koteletter kan t.d. steikes og kokes i saus med grønnsaker og poteter, men også kuttes opp og brukes som rimelig kjøtt i wok, i pasta ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe en grillet kylling og bruke resten av den til å lage en påleggsalat som du kan spise til de andre måltidene.

Her er to eksempler

Kylling tandoori (smaker som den på la baguette)

Grillet kylling delt i små biter

Majones

Tadoorikrydder

Eventuelt: salt, gul løk i små biter, maiskorn

Bland alt sammen og smak til med tandoorikrydder og salt hvis det trengs

Chilikylling

En kvart grillet kylling

Litt rødløk i små biter

Litt eple i små biter

1 dl lettrømme

0,5 dl yoghurt naturell

1 ss søt chilisaus

0,5 ts paprikapulver

Begge salatene er gode i baguetter sammen med litt salatblander, agurt, paprike etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit mogleg alternativ hermetikk, til dømes tunfisk eller bogskinke. Dei kan du ha ståande i åresvis. Spekemat kan også oppbevarast utan frysar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...